Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Språkkrav för personal i äldreomsorgen, Dir. 2023:44
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2023-03-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2023
Sammanfattning
Bristande kunskaper i svenska språket hos personal i
äldreomsorgen har uppmärksammats såväl i tillsyn som av statliga
utredningar. En särskild utredare ska därför analysera och ta
fram förslag på hur krav på kunskaper i svenska språket för
personal i äldreomsorgen kan regleras. Det huvudsakliga syftet
med att ställa krav på språkkunskaper är att stärka
patientsäkerheten inom vård och omsorg av äldre. Äldre ska känna
sig trygga med att personalen har goda språkkunskaper i svenska
och genom det möjlighet att utföra det arbete som det innebär
att ge vård och omsorg under dygnets alla timmar. Att personalen
har goda språkkunskaper i svenska ökar även möjligheten för
många äldre att ha inflytande över omsorgens utförande.
Utredaren ska bl.a.
• analysera och ta ställning till vilken nivå på kunskaper i
svenska språket som är lämplig för undersköterskor och
vårdbiträden som arbetar i äldreomsorgen och om kraven bör
skilja sig åt mellan yrkesgrupperna,
• analysera och vid behov föreslå krav och lämplig nivå på
kunskaper i svenska språket även för andra yrkesgrupper som
arbetar i äldreomsorgen, t.ex. personal inom vissa serviceyrken
som har direkt kontakt med äldre,
• analysera och föreslå hur språkkraven kan utformas, bedömas
och skyndsamt införas i verksamheten, samt hur kraven kan följas
upp och långsiktigt kvalitetssäkras för att uppnås och
bibehållas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt,
• analysera och redovisa konsekvenser av språkkraven för
äldreomsorgens personal- och kompetensförsörjning i såväl
offentlig som privat regi,
• analysera och föreslå kostnadseffektiva insatser som
exempelvis arbetsgivaren, kommunerna och staten kan vidta och
som kan hjälpa befintlig personal i äldreomsorgen att snabbare
nå kraven på kunskaper i svenska språket, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2024.
Kunskaper i svenska språket är en förutsättning för att kunna
utföra arbetet inom äldreomsorgen på ett säkert sätt
Äldre ska känna sig trygga med den vård och omsorg som ges och
det är angeläget att personalen har rätt kompetens för att kunna
utföra en patientsäker, trygg och god vård och omsorg. I detta
sammanhang är goda kunskaper i svenska språket och förmåga att
kommunicera både muntligen och skriftligen en grundförutsättning
för att personalen ska kunna utföra arbetet inom äldreomsorgen
på ett säkert sätt och för att få en välfungerande äldreomsorg
av god kvalitet. I vårdyrket finns även ett särskilt yrkesspråk
som är viktigt att behärska på ett korrekt och
tillfredsställande sätt.
Det ska finnas personal med lämplig utbildning och erfarenhet i
äldreomsorgen
Äldreomsorgen utgör en del av socialtjänsten, vilken i huvudsak
regleras i socialtjänstlagen (2001:453). Begreppet äldreomsorg
saknar legal definition men de insatser som redovisas i den
officiella statistiken är bl.a. hemtjänst, särskilt boende,
trygghetslarm, matdistribution, ledsagning, dagverksamhet,
korttidsplats, boendestöd, avlösning av anhöriga och annat
bistånd. Äldre personer kan därutöver ha andra insatser som inte
är relaterade till åldrandet.
Enligt 3 kap. 3 § andra stycket socialtjänstlagen ska det finnas
personal med lämplig utbildning och erfarenhet för utförandet av
uppgifter inom socialtjänsten. I socialtjänstlagen finns inga
uttalade krav på att personalen ska ha några särskilda kunskaper
i svenska språket. Av Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS
2011:12) om grundläggande kunskaper hos personal som arbetar i
socialtjänstens omsorg om äldre framgår dock att personalen bör
ha förmåga att förstå, tala, läsa och skriva svenska. Det är den
enskilda arbetsgivaren som måste ställa krav vid rekrytering
utifrån verksamhetens behov av kvalitet och kompetens.
Det är främst vårdbiträden och undersköterskor som arbetar inom
äldreomsorgen. Inom den kommunala hälso- och sjukvården, som
ofta utförs nära äldreomsorgen, arbetar legitimerad hälso- och
sjukvårdspersonal såsom sjuksköterskor, arbetsterapeuter och
fysioterapeuter. För legitimationsyrken finns krav på nödvändiga
kunskaper i svenska, danska eller norska, 5 kap. 15 §
patientsäkerhetsförordningen (2010:1369). Från och med den 1
juli 2023 gäller motsvarande krav även för bevis om rätt att
använda yrkestiteln undersköterska (se nedan).
Undersköterskor, som tillhör en av Sveriges största
yrkesgrupper, arbetar nära brukare och patienter. Det är därför
centralt att en undersköterska ska kunna kommunicera muntligen
och skriftligen för att kunna ge patienter och brukare rätt vård
och omsorg, föra samtal samt förmedla iakttagelser till andra
yrkesgrupper och anhöriga. Bristande kunskaper i svenska språket
hos personal som arbetar i äldreomsorgen har uppmärksammats i
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) tillsyn och påtalats i
flera statliga utredningar.
Bristande kunskaper i svenska språket har uppmärksammats
Av betänkandet Stärkt kompetens i vård och omsorg (SOU 2019:20)
framgår att arbetsgivare anser att bristande språkkunskaper
bland undersköterskor är ett problem och gäller såväl den
kommunikativa som den skriftliga förmågan samt hör-, läs- och
ordförståelse. Vidare framhöll Coronakommissionen i sitt första
delbetänkande att kommunerna måste genomföra
språkutbildningsinsatser för omsorgspersonal som saknar
tillfredsställande språkkunskaper (SOU 2020:80). Utredningen
Nationell samordnare för kompetensförsörjning inom vård och
omsorg om äldre uppmärksammade också förekomsten av språkliga
brister i sitt betänkande Vilja välja vård och omsorg – En
hållbar kompetensförsörjning inom vård och omsorg om äldre (SOU
2021:52) och lämnade rekommendationer i linje med detta. Även
IVO har vid ett flertal tillfällen rapporterat om
kvalitetsbrister avseende omsorgspersonalens språkliga kompetens
(se bl.a. Vad har IVO sett 2022? och Tillsyn av medicinsk vård
och behandling vid särskilda boenden för äldre).
Befintliga insatser och pågående utvecklingsarbete
Det finns för närvarande flera insatser och uppdrag till
myndigheter som syftar till att höja kompetensen bland anställda
och förbättra kommunikationen och kvaliteten i äldreomsorgen.
Socialstyrelsen har haft i uppdrag att ta fram ett
språkbedömningsstöd
Socialstyrelsen har haft i uppdrag att ta fram ett stöd för att
underlätta för verksamheterna att bedöma vilka kunskaper i
svenska språket som personalen behöver för arbetsuppgifter inom
den del av äldreomsorgen som avser kommunernas socialtjänst
(S2022/02057). Kommunal hälso- och sjukvård omfattades inte av
uppdraget. Genom stödet ska verksamheterna få vägledning i
bedömningen av om personalen har tillräckliga kunskaper i det
svenska språket för aktuella arbetsuppgifter. Stödet är
frivilligt för verksamheterna att använda. Socialstyrelsen
redovisade uppdraget den 28 februari 2023.
Undersköterska blir skyddad yrkestitel den 1 juli 2023
Den 1 juli 2023 blir undersköterska en skyddad yrkestitel (prop.
2020/21:175, bet. 2020/21:SoU30, rskr. 2020/21:376). Det innebär
att endast den som har ett bevis om rätt att använda yrkestiteln
undersköterska ska få använda titeln i yrkesverksamhet på hälso-
och sjukvårdens område och i verksamhet enligt socialtjänstlagen
och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade. Grunden för att få en skyddad yrkestitel
kommer att vara det nya utbildningsinnehållet i gymnasieskolans
vård- och omsorgsprogram eller motsvarande kompetens. I
programmet ingår vissa obligatoriska kurser i svenska eller
svenska som andraspråk. Den som har en tillsvidareanställning
som undersköterska när de nya reglerna börjar gälla den 1 juli
2023 får fortsätta att använda titeln i tio år utan bevis.
Språkträning för anställda inom välfärden
Statens skolverk hade under 2021 i uppdrag att tillhandahålla
insatser som syftar till att förbättra kunskapen i det svenska
språket bland anställda inom äldreomsorgen (U2020/06613). Sedan
2022 har uppdraget vidgats till att avse insatser bland
anställda inom välfärden (U2021/04941 och U2022/04067).
Insatserna ska bidra till att förbättra kommunikationen och
kvaliteten inom välfärden. De ska vara inriktade mot att möta
såväl arbetstagarnas och arbetsgivarnas behov som behoven hos de
brukare, patienter, barn, elever och andra individer som
verksamheterna är till för när det gäller kommunikationen på de
aktuella arbetsplatserna. Uppdraget ska slutredovisas den 16
oktober 2024.
Fortsatt satsning på kompetenshöjande insatser i äldreomsorgen
Regeringen har beslutat att fortsätta satsningen
Äldreomsorgslyftet under 2023 (prop. 2022/23:1 utgiftsområde 9).
Äldreomsorgslyftet syftar till att stärka kompetensen inom
kommunalt finansierad vård och omsorg om äldre genom att ge ny
och befintlig personal möjlighet att genomgå utbildning till
vårdbiträde eller undersköterska på betald arbetstid. Staten
finansierar kostnaden för den tid den anställde är frånvarande
på grund av studier till vårdbiträde eller undersköterska. Genom
att satsa på kompetensstärkande insatser för personalen höjs
kvaliteten inom äldreomsorgen så att äldre och deras anhöriga
kan känna ökad trygghet och äldre kan ges en god omsorg.
Mer kunskap om differentiering av arbetsuppgifter behövs
Genom att personalens kompetens tydliggörs kan arbetet också
organiseras på ett mer effektivt sätt. Frågan om differentiering
av arbetsuppgifter gäller både gränsdragningen mellan hälso- och
sjukvårdsinsatser och övriga insatser till äldre samt mellan
omvårdnadsinsatser enligt socialtjänstlagen och det som brukar
benämnas service. Inom hemtjänsten delas serviceinsatser och
personlig omvårdnad ofta upp och därmed behövs olika
kompetenser.
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har i uppdrag att
undersöka i vilken utsträckning verksamheter inom hemtjänsten
för äldre differentierar arbetsuppgifter i förhållande till
personalens kompetens och utbildning samt, om differentiering
förekommer, bedöma effekterna av att differentiera
arbetsuppgifterna ur såväl ett organisatoriskt som ett
brukarperspektiv (S2022/00614). Uppdraget ska redovisas senast
den 30 april 2023.
Bristen på arbetskraft inom vård och omsorg förväntas öka
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) väntas en växande
befolkning i kombination med en ökad andel äldre medföra en
betydande ökning av efterfrågan på arbetskraft inom vård och
omsorg (Trender och prognoser 2020). Samtidigt väntas tillgången
på gymnasialt vård- och omsorgsutbildade minska, vilket innebär
att det blir brist på dessa. Sammantaget bedömer SCB att
efterfrågan på gymnasialt vård- och omsorgsutbildade kommer att
öka med cirka 45 procent fram till 2035.
För att det ska gå att åstadkomma en hållbar personal- och
kompetensförsörjning behöver fler vilja arbeta med vård och
omsorg om äldre. Fler måste vilja börja arbeta i verksamheterna
och fler måste vilja stanna. För att uppnå det behöver det bli
mer attraktivt att arbeta i äldreomsorgen. I betänkandet Vilja
välja vård och omsorg (SOU 2021:52) presenteras ett antal
rekommendationer till såväl kommuner och privata utförare som
regeringen för att utveckla en hållbar kompetensförsörjning. Att
undersköterska blir en skyddad yrkestitel är ett viktigt steg
för att arbeten inom vård och omsorg ska bli mer attraktiva.
Krav på kunskaper i svenska språket kan dock innebära
svårigheter för kommuner och privata aktörer att rekrytera
personal till äldreomsorgen. Insatser kan behövas för att
personalen i äldreomsorgen snabbare ska kunna nå uppställda
språkkrav.
Uppdraget att utreda språkkrav för personal i äldreomsorgen
I Tidöavtalet, som är en överenskommelse mellan
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och
Liberalerna, anges att språkkrav ska utredas för personal i
äldreomsorgen. Goda språkkunskaper är viktigt och en
grundläggande förutsättning för att äldre ska känna sig trygga
med den vård och omsorg som ges och för att personalen i
äldreomsorgen ska ha rätt kompetens för sina arbetsuppgifter.
Ytterligare en aspekt är att det skapar en tryggare arbetsmiljö
och en ökad kollegial tillit bland personalen om dessa
obehindrat kan kommunicera med varandra och därigenom få god
förståelse och kunskap om sitt arbete, vilket även kan göra
yrket mer attraktivt på sikt. Goda kunskaper i svenska språket
är således en grundläggande förutsättning för att kunna utföra
arbetet inom äldreomsorgen på ett säkert sätt. Som framgår ovan
finns det i dag bristande kunskaper i svenska språket hos
personal i äldreomsorgen, vilket har uppmärksammats såväl i
tillsyn som av statliga utredningar. Flera insatser och uppdrag
till myndigheter som syftar till att höja kompetensen bland
anställda och förbättra kommunikationen och kvaliteten i
äldreomsorgen har beslutats. Det saknas dock tydliga och
enhetliga krav på kunskaper i svenska språket och det behöver
utredas hur sådana krav kan regleras för personal i
äldreomsorgen. Goda kunskaper i svenska språket är ett rimligt
krav vid nyanställning av berörda yrkesgrupper inom
äldreomsorgen. För befintlig personal kan insatser behövas under
en begränsad period för att på ett kostnadseffektivt sätt ge
personalen möjligheten att genom eget ansvar och genom att ges
goda förutsättningar, nå upp till en tillfredsställande nivå i
svenska språket.
Utredaren ska därför
• analysera och ta ställning till vilken nivå på kunskaper i
svenska språket som är lämplig för undersköterskor och
vårdbiträden som arbetar i äldreomsorgen och om kraven bör
skilja sig åt mellan yrkesgrupperna,
• analysera och vid behov föreslå krav och lämplig nivå på
kunskaper i svenska språket även för andra yrkesgrupper som
arbetar i äldreomsorgen, t.ex. personal inom vissa serviceyrken
som har direkt kontakt med äldre,
• analysera och föreslå hur språkkraven kan utformas, bedömas
och skyndsamt införas i verksamheten, samt hur kraven kan följas
upp och långsiktigt kvalitetssäkras för att uppnås och
bibehållas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt,
• analysera och redovisa konsekvenserna av språkkraven för
äldreomsorgens personal- och kompetensförsörjning i såväl
offentlig som privat regi och, i den mån språkkraven medför
negativa konsekvenser, föreslå hur sådana konsekvenser kan
mildras,
• analysera och föreslå kostnadseffektiva insatser som
exempelvis arbetsgivaren, kommunerna och staten kan vidta och
som kan hjälpa befintlig personal i äldreomsorgen att snabbare
nå kraven på kunskaper i svenska språket, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Vid utformningen av författningsförslagen ska konsekvenser när
det gäller de bestämmelser som reglerar yrket undersköterska
särskilt beaktas.
Konsekvensbeskrivningar
Vid utformningen av förslagen ska utredaren, utöver vad som
framgår av kommittéförordningen (1998:1474), särskilt redovisa
konsekvenserna för äldre i behov av stödinsatser. Utredaren ska
även bedöma förslagens förenlighet med Sveriges internationella
förpliktelser. Utredaren ska vidare redovisa eventuella
konsekvenser av språkkraven för arbetsgivare och arbetstagare
utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv. En inskränkning i den
kommunala självstyrelsen bör inte gå utöver vad som är krävs med
hänsyn till de ändamål som motiverat den (14 kap. 3 §
regeringsformen). I den mån förslagen innebär en begränsning av
den kommunala självstyrelsen, ska utredaren redovisa hur
förslagen förhåller sig till den grundlagsreglerade
proportionalitetsprincipen.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med de statliga myndigheter och pågående
utredningar som berörs av förslagen och beakta det arbete som
genomförts av bland annat Socialstyrelsen och Statens skolverk
avseende språkbedömningsstöd och språkträning för anställda inom
äldreomsorgen. Utredaren ska också föra dialog med Sveriges
Kommuner och Regioner, företrädare för ett antal kommuner och
andra utförare av insatser inom äldreomsorgen, företrädare för
arbetsmarknadens parter, pensionärsorganisationer samt andra
relevanta aktörer. Utredaren ska hålla Regeringskansliet
(Socialdepartementet) informerat om hur arbetet fortskrider.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2024.
(Socialdepartementet)