Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en förbättrad arbetsmarknadsetablering för utrikes födda kvinnor (Ju 2022:05), Dir. 2023:42
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 2023-03-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 25 maj 2022 kommittédirektiv om
förbättrad arbetsmarknadsetablering för utrikes födda kvinnor
(dir. 2022:42). Uppdraget ska redovisas senast den 31 maj 2023.
I uppdraget ingår att
• föreslå om målgruppen för Arbetsförmedlingens
etableringsprogram bör utvidgas,
• föreslå hur ramtiden för etableringsprogrammet kan anpassas så
att den inte begränsar möjligheten att ta del av insatser,
• föreslå hur etableringsprogrammet kan göras mer flexibelt för
nyanlända som står långt från arbetsmarknaden,
• föreslå hur jämställdhetsperspektivet kan synliggöras i
integrationspolitiken, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren får nu även i uppdrag att
• analysera och lämna förslag på hur det riksdagsbundna målet
för integrationspolitiken ska få större genomslag i den
offentliga verksamheten,
• utifrån den föreslagna styrmodellen, föreslå ytterligare
och/eller justerade resultatindikatorer som ändamålsenligt och
effektivt kan användas för att följa upp om det riksdagsbundna
målet uppfylls och som ska utgå från en analys av det offentliga
åtagandet samt kunna ingå i nuvarande modell för mål- och
resultatstyrning, och
• vid behov lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget enligt dessa
tilläggsdirektiv ska, tillsammans med uppdraget att föreslå hur
jämställdhetsperspektivet kan synliggöras i
integrationspolitiken, redovisas senast den 31 januari 2024.
Utredningstiden för övriga delar av uppdraget ligger fast och
ska alltså redovisas senast den 31 maj 2023.
Utvidgat uppdrag att föreslå hur styrningen av
integrationspolitiken bör reformeras
Det riksdagsbundna integrationspolitiska målet om lika
rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk och kulturell bakgrund, har legat fast i sin nuvarande
lydelse sedan 2008 och bygger vidare på tidigare, snarlika
målformuleringar. Det integrationspolitiska målet har varit
utgångspunkten för olika regeringars styrning av
integrationspolitiken. Samtidigt har Sverige i dag betydande
integrationsutmaningar i form av bland annat utanförskap och
bidragsberoende som behöver mötas med åtgärder på många olika
områden. I dag står alltför många utrikes födda, särskilt
kvinnor, långt från arbetsmarknaden. En egen inkomst möjliggör
frihet att självständigt forma sitt liv och delta i samhället.
Det påverkar inte enbart den enskilda kvinnan utan även hennes
eventuella barn och i förlängningen hela samhället. Kvinnor och
män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter, och
det behövs tydligare incitament för utrikes födda kvinnor att
arbeta. Integrationen i arbets- och samhällslivet försvåras av
bristande kunskaper i svenska språket bland både barn och vuxna.
Svaga kunskaper om det svenska samhällets institutioner och
samhällets normer och värderingar, lagar och regler samt få
sociala kontakter med majoritetssamhället kan leda till att
utrikes födda saknar de resurser som behövs för att kunna bidra
i samhället. Det leder till att utrikes födda i större
utsträckning saknar egenmakt att styra över och förändra sina
liv i Sverige. Sammantaget riskerar integrationsutmaningarna att
bidra till framväxten av parallella samhällen.
En återkommande kritik av styrning inom tvärsektoriella
politikområden är att avståndet mellan riksdagsbundna mål och
myndigheternas verksamheter ofta blir för stort. Detta gäller
även integrationspolitiken, och det finns således behov av att
förtydliga styrningen. Vidare behöver styrningen tydligare
inkludera social, kulturell, ekonomisk, språklig samt
demokratisk integration och anpassning. Styrningen ska främja
mätbarhet och ska syfta till att utvecklingen på det
integrationspolitiska området kan följas över tid.
Integrationsutmaningarna kräver en tydligare statlig styrning
Integrationspolitiken ska vara kravbaserad och betona individens
eget ansvar. Den som långvarigt befinner sig i Sverige ska ta
ansvar för att bli en del av samhället. Integrationspolitiken
behöver i högre grad bidra till att alla som kan ska stå till
arbetsmarknadens förfogande och anstränga sig för att bli
självförsörjande, lära sig svenska och bli en del av den svenska
gemenskapen. Samhällets insatser för att underlätta etableringen
behöver utgå från tydliga förväntningar om högt deltagande och
goda resultat i aktiviteter som leder till jobb och kunskaper i
svenska språket. Utrikes födda vuxna behöver snabbare komma i
arbete och försörja sig själva. Utgångspunkten är att alla ska
lära sig svenska och förstå det svenska samhällets grundläggande
normer och värderingar såsom demokrati, jämställdhet,
rättsstatens principer samt vikten av religions- och
yttrandefrihet.
Ekonomisk integration innebär bland annat att personer som kan
arbeta försörjer sig själva. Personer som kommer till Sverige
ska inte fastna i arbetslöshet och långvarigt beroende av
försörjningsstöd eller andra bidrag. Incitamenten till arbete
ska inte motverkas av bidragssystemen. Frågan om
självförsörjning behöver belysas i högre grad och komplettera
arbetsmarknadsstatistiken över sysselsättning.
Social, kulturell och språklig integration uppnås bland annat
genom deltagande i kvalitetssäkrad språkundervisning. Kunskaper
i det svenska språket är avgörande för att komma in på
arbetsmarknaden och vara delaktig i samhället. Genom att lära
sig svenska får individen mer egenmakt och frihet. Centralt är
att fler deltar i språkundervisning, såsom sfi, och når
resultat. Uppföljningen av språkkunskaper behöver också
förbättras. Den sociala och kulturella integrationen möjliggörs
till stor del genom aktivt deltagande i civilsamhället,
inklusive idrottsverksamhet, liksom i andra typer av sociala
nätverk och gemenskaper, med närhet till majoritetssamhället.
Målet för sådana aktiviteter ska bland annat vara att motverka
det sociala och kulturella utanförskapet.
Andra viktiga förutsättningar för att kunna förstå och delta i
det svenska samhällslivet är kunskap om det demokratiska
styrelseskicket och förankring i dess värden och principer. Det
offentliga måste tydligt informera om lagar och regler samt om
grundläggande normer och värderingar som finns i det svenska
samhället. Obligatorisk samhällsorientering spelar en viktig
roll i detta. Det kan exempelvis handla om förståelse för
myndigheternas roll i samhället, rättsstatens principer,
möjligheter till demokratisk delaktighet samt vikten av
yttrande- och religionsfrihet. Jämställdhet är exempel på en
grundläggande värdering i den svenska kulturen. Detta behöver
tydliggöras i integrationspolitiken för att främja utrikes födda
kvinnors sysselsättning och självförsörjning och för att
motverka förekomsten av hedersrelaterat våld och förtryck.
Dagens integrationsutmaningar kräver en förändrad styrmodell.
Målet för integrationspolitiken har tidigare ansetts uppnås
främst genom generella åtgärder för hela samhället inom områden
som arbetsmarknad, utbildning, hälso- och sjukvård samt
bostäder. Det behövs en tydligare koppling mellan mål,
inriktning och verksamhet. Det kan handla om delmål,
indikatorer, myndighetsstyrning, strategier och uppföljning m.m.
Enskilda myndigheter eller myndigheter i samverkan kan ha
särskilt betydelsefulla roller för att genomföra insatser som
bidrar till att nå det integrationspolitiska målet. Den statliga
styrningen bör undanröja hinder och ge goda förutsättningar för
samverkan mellan nyckelaktörer. Styrmodellen är därmed
regeringens operationalisering av målet och syftar till att
säkerställa att det får genomslag i den offentliga verksamheten.
För att bedöma i vilken mån regeringens politik bidrar till att
uppfylla målet behöver även uppföljningen justeras eller
kompletteras. Indikatorer och eventuella delmål behöver
inkludera dimensioner som självförsörjningsgrad, andelen som
deltar i samhälls- och språkundervisning samt andra relevanta
aspekter.
En mer ändamålsenlig styrning bidrar till att
integrationspolitiken får större genomslag i den statliga
verksamheten och till att utvecklingen på det
integrationspolitiska området kan följas över tid.
Utredaren ska därför
• analysera och lämna förslag på hur det riksdagsbundna målet
för integrationspolitiken ska få större genomslag i den
offentliga verksamheten,
• utifrån den föreslagna styrmodellen, föreslå ytterligare
och/eller justerade resultatindikatorer som ändamålsenligt och
effektivt kan användas för att följa upp om det riksdagsbundna
målet uppfylls och som ska utgå från en analys av det offentliga
åtagandet samt kunna ingå i nuvarande modell för mål- och
resultatstyrning, och
• vid behov lämna nödvändiga författningsförslag.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant arbete
inom Regeringskansliet och utredningsväsendet. Detta gäller
särskilt i fråga om regeringens kommande arbete med att se över
och föreslå ett nytt mål för integrationspolitiken för att
ytterligare betona individens ansvar i integrationsprocessen,
samt relevanta delar av den sakpolitiska överenskommelse som har
slutits mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna,
Kristdemokraterna och Liberalerna (Tidöavtalet). När det gäller
en definition av ordet självförsörjningsgrad ska utredningen
följa relevant arbete hos Statistiska centralbyrån.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget enligt dessa
tilläggsdirektiv ska, tillsammans med uppdraget att föreslå hur
jämställdhetsperspektivet kan synliggöras i
integrationspolitiken, redovisas senast den 31 januari 2024.
Utredningstiden för övriga delar av uppdraget ligger fast och
ska alltså redovisas senast den 31 maj 2023.
(Arbetsmarknadsdepartementet)