Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen Ingripande mot satellitsändningar med hänsyn till Sveriges säkerhet (Ku 2022:02), Dir. 2023:39
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2023-03-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 22 juni 2022 kommittédirektiv om
ingripande mot satellitsändningar med hänsyn till Sveriges
säkerhet (dir. 2022:81). Enligt direktiven ska uppdraget
redovisas senast den 15 juni 2023.
Utredaren får nu även i uppdrag att bland annat
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot sändningar av radio, tv
och sökbar text-tv som det krävs tillstånd för av Myndigheten
för press, radio och tv,
• analysera och föreslå om och i så fall när ett tillstånd av
Myndigheten för press, radio och tv att sända tv och sökbar
text-tv ska kunna återkallas på grund av yttrandefrihetsbrott,
och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 30 oktober 2023.
Uppdraget att föreslå bestämmelser om ingripanden mot
tillståndspliktiga radio- och tv-sändningar
I departementspromemorian Återkallelse av sändningstillstånd med
hänsyn till Sveriges säkerhet (Ds 2022:20) föreslås bland annat
att den som sänder radio, tv eller sökbar text-tv med tillstånd
av Myndigheten för press, radio och tv ska bedriva sändningarna
så att de inte orsakar fara för Sveriges säkerhet. Om
tillståndshavaren väsentligt brutit mot detta krav får
tillståndet återkallas. I promemorian föreslås även att ett
tillstånd av Myndigheten för press, radio och tv att sända tv
och sökbar text-tv får återkallas om en domstol funnit att ett
program innefattat ett yttrandefrihetsbrott som innebär ett
allvarligt missbruk av yttrandefriheten. Fråga om återkallelse
föreslås prövas av domstol med jury på talan av
Justitiekanslern. Ett beslut om återkallelse får fattas endast
om det med beaktande av skälet för åtgärden inte framstår som
alltför ingripande.
Promemorian har remitterats. Majoriteten av remissinstanserna
framför kritik mot förslaget att ett tillstånd ska få återkallas
med hänsyn till Sveriges säkerhet och då framför allt mot
förslagets utformning. Kritiken som förs fram gäller i huvudsak
att det i promemorian inte görs tillräckliga avvägningar mot
yttrandefriheten och andra tungt vägande intressen vid en fråga
om återkallelse. Förslaget lever, enligt kritiken, inte heller
upp till de krav på förutsägbarhet och tydlighet som ska ställas
upp på en reglering. Flera remissinstanser, däribland Göteborgs
universitet (Nordicom), Riksdagens ombudsmän, Svea hovrätt och
Tidningsutgivarna (TU), lyfter också fram att det är otydligt
vad som innefattas i begreppet Sveriges säkerhet. Detta medför
enligt remissinstanserna en risk för tolkningssvårigheter vid
tillämpningen och även en risk för en omotiverad självcensur,
dvs. att en utgivare avstår från publiceringar. Det påpekas
också att förhållandet till annan lagstiftning och EU-rätten är
otydligt. Flera remissinstanser framför även att förhållandet
mellan förslaget om återkallelse av tillstånd med hänsyn till
Sveriges säkerhet och förslaget om återkallelse vid
yttrandefrihetsbrott är otydligt.
Sändningar av radio och tv via marknät och satellit regleras
närmare i radio- och tv-lagen. Utredaren har sedan tidigare i
uppdrag att bland annat föreslå när och på vilket sätt
ingripanden med hänsyn till Sveriges säkerhet ska kunna göras
mot satellitsändningar av radio, tv och sökbar text-tv. En
reglering om ingripande mot sändningar av radio, tv och sökbar
text-tv med hänsyn till Sveriges säkerhet bör utgå från samma
principer för när och på vilket sätt ett ingripande bör få
göras, oavsett om det varit fråga om en sändning via marknät
eller satellit. Ett regelverk för ingripande mot sändningar av
radio och tv med hänsyn till Sveriges säkerhet bör därför, när
så är möjligt, vara utformat på ett enhetligt sätt för att på så
sätt skapa förutsättningar för ett sammanhållet, tydligt,
förutsägbart och konsekvent regelverk. Samtidigt kan det finnas
skäl för att ha olika bestämmelser för ingripanden beroende på
sändningsform och beroende på om sändningarnas innehåll faller
under svensk jurisdiktion. Gemensamt är dock att
yttrandefrihetsgrundlagens förbud mot censur och andra hindrande
åtgärder medför att ingripanden endast får göras i efterhand.
Frågan om när och på vilket sätt ett ingripande ska kunna göras
mot sändningar av radio och tv, i marknät eller via satellit,
bör således behandlas i ett sammanhang för att uppnå ett tydligt
och sammanhållet regelverk. Utredningens uppdrag ska därför
utökas till att även avse ingripanden mot sändningar av radio
och tv som det krävs tillstånd för av Myndigheten för press,
radio och tv, med hänsyn till Sveriges säkerhet.
För att skapa förutsättningar för ett tydligt, sammanhållet och
konsekvent regelverk för ingripanden mot radio- och
tv-sändningar i marknät och satellit bör även frågan om
återkallelse av tillstånd att sända tv eller sökbar text-tv vid
yttrandefrihetsbrott ingå i utredningens uppdrag. Uppdraget ska
därför utökas till att även avse möjligheten att kunna återkalla
ett tillstånd av Myndigheten för press, radio och tv att sända
tv och sökbar text-tv vid yttrandefrihetsbrott.
Utredaren ska därför
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot sändningar av radio, tv
och sökbar text-tv som det krävs tillstånd för av Myndigheten
för press, radio och tv,
• föreslå hur förfarandet vid ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet mot sändningar som det krävs tillstånd för av
Myndigheten för press, radio och tv ska vara utformat,
• analysera och föreslå om och i så fall när ett tillstånd av
Myndigheten för press, radio och tv att sända tv och sökbar
text-tv ska kunna återkallas på grund av yttrandefrihetsbrott,
och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren ska vid uppdragets genomförande beakta de remissvar
över promemorian Återkallelse av sändningstillstånd med hänsyn
till Sveriges säkerhet (Ds 2022:20) som kommit in till
Regeringskansliet (Kulturdepartementet).
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Enligt de ursprungliga direktiven
skulle uppdraget redovisas senast den 15 juni 2023. Uppdraget
ska i stället redovisas senast den 30 oktober 2023.
(Kulturdepartementet)