Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Skolinformationsutredningen (U 2021:04), Dir. 2023:34
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2023-03-02
Beslut vid regeringssammanträde den 2 mars 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 21 oktober 2021 kommittédirektiv om en
långsiktig lösning för informationsförsörjningen på skolområdet
(dir. 2021:89). Genom tilläggsdirektiv som beslutade den 10 mars
2022 utvidgades uppdraget och utredningstiden förlängdes till
den 31 mars 2023 (dir. 2022:10). Uppdraget har sedan förlängts
ytterligare till den 31 maj 2023 genom beslut om
tilläggsdirektiv den 9 februari 2023 (dir. 2023:23).
Uppdraget ändras nu så att utredaren även ska
• utreda och föreslå hur en insynsprincip kan utformas, dels för
fristående skolor, förskolor och fritidshem, dels för sådan
verksamhet hos enskilda utbildningsanordnare som avser kommunal
vuxenutbildning på entreprenad, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 29 mars 2024. Dock ska uppdraget om en ny insamling
av uppgifter för skolinformation, utanför den särskilda
verksamheten för att framställa statistik som avses i 24 kap. 8
§ offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), fortfarande
redovisas senast den 31 maj 2023.
Uppdraget att föreslå en reglering av en ny insynsprincip för
privata aktörer som bedriver verksamhet inom skolväsendet
Av den sakpolitiska överenskommelse som har slutits mellan
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och
Liberalerna (Tidöavtalet) framgår att det ska klargöras hur en
insynsprincip kan införas i fristående skolor. Även fristående
förskolor och fristående fritidshem ingår i skolväsendet.
Regeringen anser att det finns samma behov av insyn där som i
fristående skolor och av likvärdighetsskäl bör även dessa
utbildningsformer omfattas av en insynsprincip. När det gäller
kommunal vuxenutbildning (komvux) är det kommunen som är
huvudman. Sådan utbildning utförs dock i stor utsträckning av
enskilda utbildningsanordnare på entreprenad. Då även komvux
ingår i skolväsendet bör en insynsprincip av likvärdighetsskäl
även omfatta sådan verksamhet hos enskilda utbildningsanordnare
som avser komvux som utförs på entreprenad. Läsåret 2021/22
fanns det enligt Skolverkets officiella statistik 1 354
fristående skolor, 2 789 fristående förskolor och 701 fristående
fritidshem. Komvux består av komvux på grundläggande nivå,
komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå, komvux på
gymnasial nivå, komvux som särskild utbildning på gymnasial
nivå, komvux i svenska för invandrare (sfi). Det saknas uppgift
om antalet privata utbildningsanordnare som enligt 23 kap.
skollagen erbjuder komvux på entreprenad, men 2021 utbildades
drygt hälften av alla kursdeltagare i komvux av annan anordnare
än kommunen (662 146 kursdeltagare, motsvarade 51,1 procent).
Samtidigt som det på motsvarande sätt som för det offentliga
skolväsendet finns behov av insyn i den privat bedrivna
verksamheten inom skolväsendet måste hänsyn tas till att många
av verksamheterna är små. De krav som offentlighetsprincipen
medför på tillgänglighet och skyndsam handläggning, oavsett i
hur stor omfattning och hur ofta handlingar begärs utlämnade,
kan befaras bli mycket betungande för dessa aktörer. I
offentligt bedrivna verksamheter, exempelvis kommuner, har
mindre enheter ofta tillgång till kommungemensamma resurser när
handlingar begärs utlämnade. Många privata aktörer saknar sådana
stödresurser. Det framstår därför som en rimlig
intresseavvägning att det införs en särskild lag där det på ett
lättillgängligt sätt anges vilka typer av handlingar som ska
lämnas ut. Dessa ska vara sådana som fyller syftet att ge större
juridisk, ekonomisk och pedagogisk insyn än i dag. Vid urvalet
av vilka typer av handlingar som ska anges ska en avvägning
göras så att hanteringen inte riskerar att bli orimligt
betungande. Det bör vidare finnas ett motsvarande skydd för
känsliga uppgifter som det finns i offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400). Sådana skyddsbestämmelser får dock
inte utformas så att de omfattar t.ex. uppgifter om elevernas
betyg, lärartäthet, andel lärare med behörighetsgivande
legitimation eller annan information som behövs inom ramen för
skolinformationssystemet.
Enskilda som inte har skyldighet att tillämpa
offentlighetsprincipen har, till skillnad från de organ som
tillämpar offentlighetsprincipen, ingen skyldighet att bevara
allmänna handlingar enligt arkivlagen (1990:782). En ny lag om
insyn behöver reglera hur länge de olika typer av handlingar som
lagen omfattar ska bevaras.
För verksamheter som ska tillämpa den nya insynslagen bör vissa
krav på skyndsam handläggning och tillgänglighet gälla, men
kraven kan behöva ställas lägre vid uppehåll i verksamheten,
exempelvis under lov under terminer eller mellan läsår. På
motsvarande sätt som de offentliga organ som tillämpar
offentlighetsprincipen har rätt att i vissa fall ta ut en avgift
för kopior av allmänna handlingar bör en sådan rätt även finnas
för privata aktörer som omfattas av den nya insynslagen.
Slutligen behöver det övervägas vilken typ av kontroll som bör
utövas när det gäller efterlevnaden av den nya lagen.
Utredaren ska därför
• utreda och föreslå en särskild lag som ger allmänheten en rätt
till insyn i verksamheten hos fristående förskolor, skolor och
fritidshem,
• analysera och föreslå vilka typer av handlingar en sådan rätt
ska omfatta och vilka skyddsbestämmelser som ska gälla med
hänsyn till enskildas ekonomiska intressen och enskildas
integritet, som motsvarar sekretessbestämmelser som gäller till
skydd för det allmännas ekonomiska intresse och enskildas
integritet hos myndigheter,
• analysera och föreslå hur länge handlingar ska bevaras hos de
enskilda aktörer som omfattas av den nya lagen,
• föreslå principer för hur snabbt utlämnandet ska ske och för
vilka avgifter som får tas ut vid utlämnande,
• analysera för- och nackdelar med olika alternativ för att
kontrollera att det nya regelverket följs, såsom överklagande
eller tillsyn, samt lämna alternativa förslag till kontroll,
• utreda och föreslå hur allmänheten kan ges en rätt till insyn
i sådan verksamhet hos enskilda utbildningsanordnare som avser
kommunal vuxenutbildning på entreprenad enligt 23 kap.
skollagen,
• utreda och föreslå hur en reglerad rätt till insyn i ovan
nämnda verksamheter kan samordnas med det förslag till
nödvändiga författningsändringar som utredningen enligt gällande
direktiv ska lämna med anledning av uppdraget att utreda en ny
insamling av uppgifter för skolinformation hos Skolverket,
utanför den särskilda verksamheten för att framställa statistik
som avses i 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredaren ska i sitt arbete med detta uppdrag beakta vad som
framkommit i utredningens analys av för- och nackdelar med att
införa en offentlighetsprincip i fristående skolor m.fl.
verksamheter.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 29 mars 2024. Dock ska uppdraget om en ny insamling
av uppgifter hos Skolverket fortfarande redovisas senast den 31
maj 2023.
(Utbildningsdepartementet)