Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om tryggare bostadsområden (Ju 2022:13), Dir. 2023:33
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2023-03-02
Beslut vid regeringssammanträde den 2 mars 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 7 juli 2022 kommittédirektiven
Uppsägning av hyresgäster som begått brott (dir. 2022:105). I
uppdraget ingår att se över den hyresrättsliga regleringen kring
uppsägning av hyresavtal i fall där hyresgästen, eller någon som
denne ansvarar för, har begått brott i lägenheten eller i
närområdet, och i fall där lägenheten används för brottslig
verksamhet eller av kriminella organisationer.
Uppdraget ändras nu på så sätt att
• utredarens bedömning av hur hyresgästens tillsynsansvar ska
utformas när brott har begåtts av ett barn i familjen ska göras
utifrån samma utgångspunkter som bedömningen av
tillsynsansvarets utformning när brott har begåtts av andra
personer som hyresgästen ansvarar för.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 1 september 2023.
Uppdraget att se över regleringen av uppsägning av hyresgäster
som begått brott
Enligt de ursprungliga direktiven har utredningen bland annat i
uppdrag att analysera och ta ställning till om befintliga
möjligheter att säga upp ett hyresavtal i fall där hyresgästen,
eller någon som denne ansvarar för, har begått brott i
lägenheten eller i närområdet ska utvidgas. Särskild hänsyn ska
då tas till de övriga boendes intresse av en trygg och säker
boende- och närmiljö.
Hyresgäster som begår brott i ett bostadsområde skapar stor
otrygghet för övriga boende. Brottslighet som sker i närområdet
har i regel en betydande påverkan på boende- och närmiljö för
andra som bor i området. I direktiven till utredningen anges att
övriga boendes intresse av en trygg och säker boende- och
närmiljö bör väga särskilt tungt vid bedömningen av om nuvarande
möjligheter till uppsägning bör utvidgas samt att brottslighet
som begåtts i närområdet till hyresgästens lägenhet i större
utsträckning än i dag bör kunna ligga till grund för uppsägning
av hyresavtalet.
Enligt gällande regler kan det finnas grund för uppsägning om
hyresgästen själv orsakar störningar i boendet, t.ex. genom en
brottslig handling, men också när störningen har orsakats av
någon som hyresgästen ansvarar för. De som hyresgästen ansvarar
för enligt detta s.k. tillsynsansvar är andra personer som bor
eller vistas i lägenheten. Detta innebär bl.a. att en förälder
som är hyresgäst har ett hyresrättsligt ansvar för barn som bor
tillsammans föräldern. Vid bedömningen av om föräldern brustit i
sitt tillsynsansvar över barnet beaktas vilka åtgärder föräldern
har vidtagit för att förhindra det störande agerandet. En
förälder som inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att
förhindra störningarna kan förlora sitt hyreskontrakt.
I uppdraget enligt de ursprungliga direktiven ingår att se över
vilket tillsynsansvar hyresgästen ska ha för brottslighet som
begåtts av andra personer som bor eller vistas i lägenheten. I
beskrivningen av uppdraget anges att det som utgångspunkt inte
är rimligt att hyresgästen ska vara ansvarig för ett brott som
ett barn i familjen har begått i närområdet, med konsekvens att
hela familjen ska tvingas flytta. Denna inriktning för uppdraget
ska inte längre gälla.
I stället bör de principer som gäller i dag som utgångspunkt
fortsätta gälla. Enligt dem har hyresgästen ett ansvar för såväl
barn som andra personer som bor eller vistas i lägenheten. Även
för de fall där ett barn till hyresgästen har begått brott i
närområdet är det rimligt att reglerna innebär en avvägning
mellan de olika intressen som finns. Intresset hos hyresgästen
och barn som bor tillsammans med hyresgästen av att få behålla
sin bostad ska beaktas. Det är också viktigt att reglerna om
tillsynsansvaret även för dessa situationer är utformade med
beaktande av övriga boendes intresse av en trygg och säker
boende- och närmiljö. Brottslighet som sker i närområdet, eller
har en tydlig koppling till detta, ska i många fall kunna anses
ha en betydande inverkan på boende- och närmiljön. Förslagen som
lämnas ska vara proportionerliga. Reglerna behöver vidare vara
ändamålsenligt utformade i förhållande till den utvidgning av
möjligheterna till uppsägning som kan komma att föreslås enligt
de ursprungliga direktiven.
Det som anges i de ursprungliga direktiven om att de förslag som
lämnas ska vara utformade med beaktande av bestämmelserna i
Europakonventionen och FN:s barnkonvention gäller fortsatt.
Utredaren ska därför
bedöma hur hyresgästens tillsynsansvar ska utformas när brott
har begåtts av ett barn i familjen utifrån samma utgångspunkter
som bedömningen av tillsynsansvarets utformning när brott har
begåtts av andra personer som hyresgästen ansvarar för, vilket
innefattar att väga de olika intressen som finns mot varandra
och föreslå regler som är ändamålsenliga och proportionerliga.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 1 september 2023.
(Justitiedepartementet)