Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Långsiktiga villkor för ett hållfast och oberoende public service, Dir. 2023:27
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2023-02-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 februari 2023
Sammanfattning
En parlamentarisk kommitté ska föreslå hur public
service-uppdraget ska regleras från och med 2026 och föreslå vad
som ska ingå i uppdraget under tillståndsperioden 2026–2033.
Förslagen ska syfta till att skapa goda förutsättningar för
public service-verksamheten och upprätthålla och värna dess
oberoende.
Kommittén ska bl.a.
• föreslå en ändamålsenlig reglering av public service-uppdraget,
• föreslå hur innehållsuppdraget för public service ska utformas
under nästa tillståndsperiod, med fokus på folkbildning och
journalistik för hela landet,
• analysera public service-företagens påverkan på mediemarknaden
och vid behov lämna förslag på hur samverkan med kommersiella
aktörer kan utvecklas, i syfte att förbättra förutsättningarna
för kvalitativ regional och lokal nyhets- och
samhällsjournalistik,
• analysera redovisningen och uppföljningen av public service
och vid behov lämna förslag på hur den kan utvecklas och göras
mer transparent, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2024.
Uppdraget att föreslå hur public service ska regleras och vad
som ska ingå i uppdraget
Övergripande utgångspunkter för kommitténs arbete
Public service (radio och tv i allmänhetens tjänst) bedrivs av
Sveriges Radio AB (SR), Sveriges Television AB (SVT) och
Sveriges Utbildningsradio AB (UR). Riksdagen beslutade i oktober
2019 om villkor och riktlinjer för SR, SVT och UR under
tillståndsperioden den 1 januari 2020 t.o.m. den 31 december
2025 (prop. 2018/19:136, bet. 2019/20:KrU2, rskr. 2019/20:20).
Den 5 december 2019 beslutade regeringen om sändningstillstånd
och medelsvillkor för public service-företagen
(Ku2019/02006–02011/MD). Regeringen har även genom särskilda
beslut ställt krav på SVT och UR när det gäller tillgänglighet
till tv-sändningar och beställ-tv för personer med
funktionsnedsättning (Ku2022/01803 och Ku2022/01804).
Målen för mediepolitiken är att stödja yttrandefrihet, mångfald,
massmediernas oberoende och tillgänglighet samt att motverka
skadlig mediepåverkan (prop. 2014/15:1 utg. omr. 17, bet.
2014/15:KrU6, rskr. 2014/15:96). Mediepolitiken syftar till att
skapa goda förutsättningar för en mångfald av självständiga
medieaktörer som bidrar till att stärka en fri åsiktsbildning,
ett fritt utbyte av idéer liksom en aktiv granskning av
samhällets makthavare.
I Sverige har det under lång tid funnits en bred politisk
enighet om att en välfungerande mediemarknad bygger på en
kombination av ansvarstagande kommersiella medier och ett starkt
och oberoende public service med högt förtroende hos
allmänheten. Att public service-företagen kan upprätthålla
integritet och redaktionellt oberoende så att verksamheten kan
bedrivas självständigt i förhållande till ekonomiska och
politiska intressen i samhället har återkommande betonats som en
grundläggande förutsättning för public service.
Utvecklingen på medieområdet skapar nya förutsättningar för alla
medieaktörer, även public service. Det handlar både om
innehållsleverantörernas möjligheter att nå ut till publiken och
allmänhetens krav och förväntningar på tillgång till
medieinnehåll. I ett ständigt föränderligt medielandskap behöver
public service-verksamheten utvecklas för att även
fortsättningsvis kunna vara en del av den demokratiska
infrastrukturen och ha ett högt förtroende hos allmänheten. En
viktig förutsättning för att public service ska kunna utvecklas
för att möta framtidens behov är ett långsiktigt stabilt och
legitimt finansieringssystem. Public service-avgiften, som hålls
åtskild från övriga medel i statens budget, är tillsammans med
riksdagens beslut om medelstilldelning för hela
tillståndsperioden bärande delar av finansieringssystemet. Det
värnar oberoendet för public service och ska vidmakthållas.
Public service-företagen är verksamma på konkurrensutsatta
marknader. Verksamhetens legitimitet bygger på att den kan
tillgodose demokratiska, sociala och kulturella behov i
samhället, samtidigt som mångfalden på mediemarknaden kan
upprätthållas. Kärnan i public service-uppdraget bör därför
inriktas på de samhällsbehov som marknadsaktörerna inte kan
tillgodose. Den förra public service-kommittén uttalade att
public service har ett särskilt ansvar för innehåll som ger ett
tydligt mervärde i det samlade medieutbudet och att verksamheten
bör koncentreras till företagens kärnkompetenser, som är att
tillhandahålla ljud respektive rörlig bild (SOU 2018:50 s. 14).
Det står dock inte i motsättning till ett brett innehållsuppdrag
(prop. 2018/19:136 s. 58).
Regeringen har uttalat att public service-uppdraget på längre
sikt och så långt det är möjligt bör regleras samlat. Ambitionen
bör vara att åstadkomma en mer teknikneutral, mer enhetlig och
mer ändamålsenlig reglering av public service (prop. 2018/19:136
s. 22). Den 1 januari 2023 ändrades yttrandefrihetsgrundlagen så
att det är möjligt att ställa upp villkor för och granska public
service-företagens programverksamhet på internet (prop.
2021/22:59, bet. 2021/22:KU14, rskr. 2021/22:283, bet.
2022/23:KU6, rskr. 2022/23:10). Sändningstillståndens längd
framgår sedan 2019 av radio- och tv-lagen (2010:696) och är åtta
år. Den 1 januari 2026 inleds en ny tillståndsperiod som löper
till och med den 31 december 2033.
Kommittén ska därför
• i sitt arbete med att föreslå hur public service-uppdraget ska
regleras och vad som ska ingå i uppdraget ha som utgångspunkt
att förslagen ska stärka public service-verksamhetens
legitimitet och höga förtroende och ta hänsyn till behovet av en
välfungerande mediemarknad, med både ett starkt och oberoende
public service och livskraftiga kommersiella medier, och
• föreslå de nya författningar eller författningsändringar som
förslagen kräver, men inte förslag till ändringar i någon
grundlag.
Public service-företagens unika roll och betydelse för samhället
och publiken
Public service-företagens verksamhet är en del av mångfalden och
konkurrensen på mediemarknaden och påverkas liksom övriga medier
av teknikutvecklingen och allmänhetens förändrade medievanor. En
beskrivning av public service-företagens unika roll och
betydelse för samhället och publiken, men även hur företagen
påverkar mångfalden och konkurrensen på mediemarknaden, utgör en
viktig grund för hur uppdraget ska se ut under nästa
tillståndsperiod.
Public services roll som tillhandahållare av saklig och opartisk
nyhetsrapportering är viktig när samhället utsätts för kriser
och oförutsedda händelser samt för samhällets förmåga att
hantera till exempel otillbörlig informationspåverkan. Det nya
säkerhetspolitiska läget efter Rysslands invasion av Ukraina
innebär att tillgången till information via public service ökar
i betydelse. I detta sammanhang är public service-företagens och
andra aktörers arbete med att stärka människors medie- och
informationskunnighet central. Medieutvecklingen och dess
konsekvenser för företagen på mediemarknaden, för allmänheten
och för medieanvändningen finns beskrivna av flera oberoende
aktörer, bl.a. Centrum för nordisk medieforskning vid Göteborgs
universitet (Nordicom), genom analyser, utredningar och
rapporter.
Kommittén ska därför
• med utgångspunkt i befintliga analyser, utredningar och
rapporter beskriva public service-företagens unika roll på
mediemarknaden och deras betydelse för samhället och publiken,
• beskriva hur public service-verksamheten påverkar mångfalden
och konkurrensen på mediemarknaden, liksom hur den påverkas av
teknikutvecklingen och allmänhetens förändrade medievanor, och
• analysera vilka lärdomar som kan dras av betydelsen av public
service i ljuset av det nya säkerhetspolitiska läget i Europa
och beskriva vad det betyder för verksamheten framåt.
En ändamålsenlig reglering av public service-uppdraget
En lag om public service
Public service-företagens uppdrag i allmänhetens tjänst bestäms
i dag i huvudsak genom villkor i företagens sändningstillstånd
för marknätet. Sändningstillstånden får inte innehålla andra
programrelaterade villkor än dem som public service-företagen
har godtagit. Att villkoren ska godtas av företagen har ansetts
vara ett viktigt skydd för programverksamhetens självständighet
(prop. 2018/19:136 s. 90). Riktlinjer för public
service-företagens verksamhet finns även i villkoren för
medelstilldelningen. Medelsvillkoren innehåller krav på hur
medlen får disponeras, organisationen ska utformas, verksamheten
bedrivas och hur redovisning och revision ska genomföras.
Medelsvillkoren får inte innehålla några programrelaterade
villkor. Utöver sändningstillstånd och medelsvillkor fattar
regeringen beslut om krav på tillgänglighet för personer med
funktionsnedsättning.
Sedan den 1 januari 2023 är det möjligt att ställa upp
innehållsvillkor för public service-företagens verksamhet
oavsett hur utbudet tillhandahålls. I lagrådsremissen
Innehållsvillkor för public service på internet lämnas förslag
på ändringar i radio- och tv-lagen som gör det möjligt att
ställa upp villkor för public service-företagens sändningar och
tillhandahållanden av radio- och tv-program på internet under
resterande del av tillståndsperioden, dvs. fram till och med
2025. Villkoren föreslås få avse opartiskhet och saklighet,
genmälen, beriktiganden samt reklam, andra annonser, sponsring
och produktplacering.
Utredningen om innehållsvillkor på internet för public service
(dir. 2021:19) analyserade frågan om hur en övergång till ett
mer teknikneutralt public service-uppdrag kan ske från och med
nästa tillståndsperiod. Utredningen kom fram till att en lag om
public service i kombination med ett eller flera styrdokument är
en lämplig form för en ändamålsenlig reglering på längre sikt
(SOU 2022:5 s. 112–121).
En lag om public service bör vara en central del av en ny mer
teknikneutral reglering av public service-uppdraget. En sådan
lag skulle bl.a. kunna innehålla delar av den reglering av
uppdraget som i dag finns i public service-företagens
sändningstillstånd och medelsvillkor. Lagen kan behöva
kombineras med ett eller flera styrdokument, t.ex.
sändningstillstånd som beslutas av regeringen, bl.a. för att
göra det möjligt att ställa villkor på olika detaljnivå och med
hänsyn till att programrelaterade villkor ska godkännas av
public service-företagen.
Den framtida regleringen bör präglas av långsiktighet och
stabilitet. Även EU:s statsstödsregler med krav på att public
service-uppdraget är tydligt definierat och avgränsat är av
betydelse i detta sammanhang.
Kommittén ska därför
• föreslå en lag om public service och andra
författningsändringar som behövs som bidrar till kontinuitet och
tydlighet när det gäller grunderna för uppdraget och som värnar
public service-verksamhetens oberoende och integritet, och
• föreslå vilka styrdokument utöver författningar som behövs för
en fullständig och så långt möjligt teknikneutral reglering av
public service-uppdraget.
Beredskaps- och säkerhetsfrågor
SR och SVT ingår i det svenska totalförsvaret och företagens
verksamhet ska kunna fortsätta bedrivas under svåra
påfrestningar på samhället och under krig. Inför nuvarande
tillståndsperiod tydliggjordes att företagens beredskapsarbete
ska genomföras med utgångspunkt i en helhetssyn som omfattar
både fredstida krissituationer, höjd beredskap och ytterst krig.
Det framhölls att regeringens möjlighet att vid skärpt beredskap
förordna om samma omställning som vid högsta beredskap enbart
ska utnyttjas om regeringen ser särskilda behov av detta.
Därutöver betonades att SR och SVT så långt möjligt ska kunna
behålla de fredstida strukturerna, även vid höjd beredskap
(prop. 2018/19:136 s. 97 och 103).
I promemorian Viktigt meddelande till allmänheten – en översyn
av VMA-systemet (Ds 2022:1) föreslås en mer sammanhållen
författningsreglering av hela VMA-systemet som ska vara
tillämplig på varningar i fred och krig. I promemorian görs
bland annat bedömningen att public service-företagens skyldighet
att sända viktiga meddelanden till allmänheten bör ses över och
förtydligas inför kommande tillståndsperiod (Ds 2022:1 s.
217–220).
Skyldigheterna för public service-företagen i fråga om
beredskaps- och säkerhetsfrågor framgår i dag i villkor i
sändningstillstånden.
Kommittén ska därför
• analysera och lämna förslag till hur public service-företagens
skyldigheter avseende beredskap och säkerhet ska framgå av den
nya regleringen.
Granskningen av programverksamheten
Granskningsnämnden för radio och tv övervakar genom granskning i
efterhand om program som sänts eller tillhandahållits i radio
eller tv står i överensstämmelse med radio- och tv-lagen och de
programrelaterade villkor som kan gälla för tjänsterna. Nämnden
har också tillsyn över de krav på tillgänglighet för personer
med funktionsnedsättning som ställs på public service-företagen.
Sedan den 1 januari 2023 finns en möjlighet enligt
yttrandefrihetsgrundlagen att i lag meddela föreskrifter om
granskning av allt public service-innehåll, oavsett hur det
tillhandahålls (prop. 2021/22:59 s. 59–61). Det är grundläggande
för allmänhetens förtroende för public service och för
verksamhetens legitimitet att enskilda som upplever att
företagen brister i sitt uppdrag också kan få saken prövad,
bland annat om villkoren om saklighet och opartiskhet inte
följs. Mot denna bakgrund är det angeläget att
granskningsnämnden i lag ges utökade möjligheter att granska
innehållet och meddela sanktioner om nämnden kommer fram till
att public service inte följer de villkor som ställts upp för
verksamheten.
I 7 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen återfinns ramarna för
granskningsnämndens granskning av innehåll i program och de
sanktionsmöjligheter nämnden har om villkor som gäller för
programmen inte följs. Den närmare regleringen av
granskningsnämndens granskning och sanktionsmöjligheter finns i
radio- och tv-lagen. Nuvarande sanktioner är i stora delar
utformade efter att programrelaterade villkor i radio- och
tv-sändningar i marknätet brutits. Den framtida regleringen av
public service-uppdraget, med en public service-lag och
styrdokument, har betydelse för regleringen av granskningen av
innehållsvillkor och sanktioner när villkoren inte följs. Det
gäller t.ex. bestämmelsen om offentliggörande av
granskningsnämndens beslut. Ett sådant offentliggörande ska
enligt förarbetena till radio- och tv-lagen göras på lämpligt
sätt, dvs. så att dess spridning står i rimlig proportion till
det fällda programmets spridning och ha en geografisk anknytning
till det kränkta subjektet (prop. 1992/93:75 s. 30 och 55 samt
prop. 1995/96:160 s. 142 och 191). När program kan finnas
tillgängliga på public service-företagens webbplatser under lång
tid uppstår delvis nya förutsättningar och frågeställningar
kring hur ett offentliggörande ska gå till.
Kommittén ska därför
• inom de ramar som yttrandefrihetsgrundlagen ställer upp, och i
syfte att programrelaterade villkor följs, lämna förslag på
ökade möjligheter till granskning och sanktioner för
granskningsnämnden, så att granskningen och sanktionerna kan
omfatta hela public service-verksamheten.
Public service-uppdraget under nästa tillståndsperiod
Hur public services innehållsuppdrag ska utformas
Public service-företagens innehållsuppdrag formuleras i huvudsak
genom villkor i sändningstillstånden. Nu gällande tillstånd
innehåller bl.a. villkor om att
- erbjuda ett mångsidigt programutbud som speglar befolkningen i
hela landet och som helhet präglas av folkbildningsambitioner
- bedriva nyhetsverksamheten så att en mångfald i nyhetsurval,
analyser och kommentarer kommer till uttryck
- erbjuda ett mångsidigt kulturutbud som fördjupas, utvecklas
och vidgas under tillståndsperioden
- erbjuda ett varierat utbud av program för och med barn och
unga
- beakta behoven hos personer med funktionsnedsättning
- öka programutbudet på de nationella minoritetsspråken, dvs.
finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska
- utöva sändningsrätten opartiskt och sakligt och inte sända
reklam.
Innehållsuppdraget har i huvudsak varit oförändrat under de
senaste tillståndsperioderna. Inför nuvarande tillståndsperiod
2020–2025 bedömde regeringen att programföretagens breda
innehållsuppdrag och andra innehållsvillkor i huvudsak borde
gälla under tillståndsperioden (prop. 2018/19:136 s. 57).
Riksdagen instämde i denna bedömning (bet. 2019/20:KrU2, rskr.
2019/20:20). I ett delvis nytt medielandskap behöver public
service-verksamheten utvecklas, som en del av den demokratiska
infrastrukturen. Det gäller särskilt eftersom det efter
ändringarna i yttrandefrihetsgrundlagen den 1 januari 2023 finns
möjlighet att ställa upp innehållsvillkor för all public
service-verksamhet oavsett hur utbudet tillhandahålls.
En viktig faktor för en levande mediemarknad är att public
services innehållsmässiga tyngdpunkt ligger där det råder brist
på kommersiella alternativ. Bredare produktion, som
underhållning och större sportevenemang, kan som regel levereras
av kommersiella aktörer. Det kan dock finnas skäl att vissa
sådana produktioner alltjämt tillhandahålls av public service.
Ett mångsidigt utbud är viktigt för att public service ska vara
en angelägenhet för hela befolkningen.
Public service-företagen har ett särskilt ansvar för det svenska
språket och dess ställning i samhället. Språkvårdsfrågor ska
beaktas i verksamheten och ett varierat utbud på det svenska
språket ska tillhandahållas. Företagen har också ett ansvar att
tillhandahålla ett utbud på såväl de nationella
minoritetsspråken som teckenspråk och ha en kontinuerlig dialog
om utbudet med de grupper som talar minoritetsspråk och
teckenspråk. Omfattningen av utbudet på minoritetsspråken och
hur utbudet ska tillgängliggöras är viktiga delar av de krav som
ställs på programföretagen.
En del av public service-uppdraget är speglingsuppdraget.
Uppdraget har varit formulerat på olika sätt, men en komponent
har alltid varit att spegla förhållanden i hela landet. Från och
med tillståndsperioden 2014–2019 innebär speglingsuppdraget att
programutbudet också ska spegla den variation som finns i
befolkningen. Samtidigt med den förändringen infördes även krav
på att programverksamheten ska bedrivas utifrån ett
jämställdhets- och mångfaldsperspektiv (prop. 2012/13:164 s.
37–39). Då speglingsuppdraget kommit att växa finns anledning
för kommittén att närmare analysera hur public service-företagen
förhållit sig till det, samt vad detta inneburit för
programverksamheten. Om speglingsuppdraget ska vara fortsatt
relevant bör det ses över i sin helhet.
Det är viktigt att public service även i framtiden kan leverera
en högkvalitativ, mångsidig och opartisk nyhets- och
samhällsjournalistik i hela landet. Tillgången till saklig och
oberoende nyhetsrapportering och information är av särskild vikt
när samhället utsätts för kriser och oförutsedda händelser samt
för samhällets förmåga att hantera till exempel otillbörlig
informationspåverkan, och även i detta arbete har public service
en betydande roll. Liksom för mediemarknaden som helhet är en
kombination av en oberoende public service-verksamhet och en
mångfald av kvalitativa kommersiella nyhetsmedier grunden för en
välfungerande mediemångfald och välinformerade medborgare. Under
nuvarande tillståndsperiod ställs krav på SR och SVT att i sin
nyhetsverksamhet ta hänsyn till kvalitativa nyhetsmediers
konkurrensförutsättningar, i syfte att värna en mångfald av
perspektiv på en livskraftig mediemarknad. Vidare har regeringen
bedömt att SR och SVT bör bedriva sin nyhetsverksamhet med fokus
på ljud respektive rörlig bild och med en medvetenhet om hur
text används och av vilket skäl (prop. 2018/19:136 s. 70–73).
Kommittén ska därför
• med utgångspunkt i beskrivningen av public service-företagens
roll och betydelse för mångfalden och konkurrensen på
mediemarknaden föreslå hur innehållsuppdraget ska utformas för
nästa tillståndsperiod med fokus på folkbildning och
journalistik för hela landet,
• analysera om speglingsuppdraget är ändamålsenligt utformat och
vid behov föreslå förändringar,
• lämna förslag på hur uppdraget rörande svenska språket, de
nationella minoritetsspråken och teckenspråket kan stärkas i
syfte att uppnå hög kvalitet i utbudet, och
• analysera och vid behov lämna förslag på hur nyhetsuppdraget
ska förtydligas när det gäller möjligheten att tillhandahålla
text vid sidan av ljud och rörlig bild, i syfte att främja
tillgången till nyhets- och samhällsjournalistik i hela landet.
Samverkan för att stärka nyhets- och samhällsjournalistik i hela
landet
En kombination av ett starkt och oberoende public service och en
mångfald av kvalitativa nyhetsmedier är grunden för en väl
fungerande svensk mediemarknad. Public service-företagen har
genom sin unika roll på mediemarknaden möjlighet att påverka
marknadens utformning och kan därför bidra till en fortsatt
ökning av mångfalden av kvalitativ journalistik i hela landet.
Kommittén ska därför
• analysera hur samverkan mellan public service och kvalitativa
nyhetsmedier fungerar i praktiken och hur hänsyn tas till andra
aktörers konkurrensförutsättningar, liksom hur system för
samverkan fungerar i andra länder, och
• analysera och vid behov lämna förslag på hur samverkan mellan
public service och kommersiella kvalitativa nyhetsmedier kan
utvecklas, i syfte att stärka regional och lokala kvalitativ
nyhets- och samhällsjournalistik.
Samverkan för att stärka en livskraftig produktionsmarknad i
hela landet
Av sändningstillstånden för SR, SVT och UR framgår att
utläggningar, samarbetsprojekt och inköp av program, vid sidan
om en betydande egenproduktion, ska bidra till en mångfald i
företagens programverksamhet. Sedan 2020 ska public
service-företagen, enligt medelsvillkoren, även bidra till att
stärka en livskraftig produktionsmarknad i hela landet. Att
public service-företagen ska ha ett sådant ansvar motiverades
bland annat av att de med sina långsiktiga och stabila
finansieringsförutsättningar är viktiga aktörer på den svenska
produktionsmarknaden och att deras inköp och beställningar är av
avgörande betydelse för ett stort antal produktionsbolag (prop.
2018/19:136 s. 59–61). Det framhölls vidare att det ligger i
publikens intresse att det finns en livskraftig
produktionsmarknad som över tid kan leverera högkvalitativt och
relevant innehåll.
Marknaden för produktion av radio- och tv-program samt film är
under ständig utveckling. Särskilt produktionen av radioprogram
har utvecklats mycket under senare år i och med att utbudet på
och efterfrågan av poddradio ökat. SVT är sedan länge en central
aktör som beställare och producent av svensk film och
dramaserier. Sedan filmavtalet upphörde 2016 definierar SVT
formerna för sina satsningar på svensk filmproduktion som en del
av kulturuppdraget. För att skapa finansiell förutsebarhet och
transparens ska SVT återkommande i förväg redogöra för sina
satsningar och årligen redovisa sin verksamhet (prop.
2018/19:136 s. 63–65).
Kommittén ska därför
• analysera public service-företagens roll på och ansvar för den
svenska produktionsmarknaden för radio, tv och film, och
• mot bakgrund av utvecklingen på mediemarknaden bedöma om
förtydliganden eller justeringar behöver göras i detta uppdrag
och i så fall lämna sådana förslag.
Sponsring
Reklam och produktplacering får inte förekomma i public
service-företagens sändningar, medan sponsring är tillåtet med
vissa begränsningar. För SVT gäller bl.a. att sponsring får
förekomma i samband med högst 20 evenemang per år. Begränsningen
infördes inför tillståndsperioden 2010–2013. Möjligheten till
sponsring utgör ett undantag från en i övrigt icke-kommersiell
verksamhet som ska präglas av självständighet och integritet.
Anledningen till undantaget är bl.a. att det ansetts vara
nödvändigt med sponsring för att SVT ska kunna sända större
sportevenemang och bibehålla mångfalden i sportutbudet. Inför
nuvarande tillståndsperiod uttalade regeringen att möjligheten
till sponsring är ett undantag som bör utnyttjas restriktivt
(prop. 2018/19:136 s. 111).
Kommittén ska därför
• mot bakgrund av utvecklingen på mediemarknaden, analysera om
begränsningarna för sponsring är ändamålsenligt utformade och
vid behov föreslå förändringar.
Public service-företagens sidoverksamheter
Utöver kärnverksamhet och kompletterande verksamhet får public
service-företagen bedriva sidoverksamhet. Begreppet definieras
inte närmare i medelsvillkoren. Där anges dock att
sidoverksamheterna inte ska ges en sådan omfattning eller vara
av sådan karaktär att de kan riskera att inkräkta på
kärnverksamheten eller skada förtroendet för public service. Det
anges också att sidoverksamheterna ska bära sina egna kostnader
och bedrivas på ett konkurrensneutralt sätt i förhållande till
andra företag som tillhandahåller motsvarande tjänster.
Utvecklingen på medieområdet har varit snabb och nya tjänster
och koncept utvecklas ständigt. Någon översyn av
sidoverksamheterna har inte gjorts på länge. Inför nuvarande
tillståndsperiod 2020–2025 bedömde regeringen att det inte fanns
skäl att ändra regleringen av sidoverksamheten, men avsåg att
följa frågan (prop. 2018/19:136 s. 29 och 30).
Kommittén ska därför
• kartlägga de sidoverksamheter som public service-företagen
bedriver, analysera de villkor som gäller för dessa, och vid
behov föreslå ändringar i villkoren.
Förhandsprövning av nya tjänster
Systemet med förhandsprövning av nya tjänster som public
service-företagen vill lansera ändrades inför nuvarande
tillståndsperiod. Efter ändringarna i systemet kan även andra än
public service-företagen själva anmäla nya tjänster för
förhandsprövning. De tjänster som kan prövas är tjänster inom
ramen för public service-företagens kompletterande verksamhet
(prop. 2018/19:136, bet. 2019/20:KrU2, rskr. 2019/20:20). I
samband med att systemet ändrades framhöll riksdagen att det
finns skäl för regeringen att följa både tillämpning och
utveckling av systemet (bet. 2019/20:KrU2 s. 19–20 och
2019/20:KU2y). Ingen tjänst har prövats inom systemet, varken
sedan det infördes 2010 eller sedan ändringarna i systemet
gjordes.
Kommittén ska därför
• analysera varför systemet för förhandsprövning av nya tjänster
inte använts och vid behov föreslå förändringar av systemet.
En transparent redovisning och uppföljning av verksamheten
Granskningsnämnden för radio och tv har i uppgift att årligen,
utifrån redovisningar från public service-företagen, bedöma om
företagen har uppfyllt sina uppdrag enligt villkor i
sändningstillstånden, medelsvillkoren och andra beslut av
regeringen som meddelats med stöd av radio- och tv-lagen. Senast
kraven på public service-företagens redovisningar sågs över var
inför tillståndsperioden 2014–2019. Riksrevisionen genomförde
under 2020 en granskning av granskningsnämndens granskning och
uppföljning av public service (RiR 2020:26). Riksrevisionen
bedömde bland annat att nämndens årliga bedömningar av public
service-företagens redovisningar är effektiva givet uppdragets
förutsättningar. Granskningsnämnden har vid sin senaste public
service-bedömning konstaterat att public service-företagens
redovisningar genomgående bör utvecklas för att uppfylla
allmänna krav på lättillgänglighet (dnr 22/00848 s. 6).
Möjligheten att följa upp och bedöma hur public
service-företagen uppfyller sina uppdrag har stor betydelse både
för allmänhetens förtroende för verksamheten och för
verksamhetens legitimitet. Det gäller särskilt
folkbildningsuppdraget som är en central del av public
service-uppdraget. Public service-företagens redovisningar av
hur de har uppfyllt sitt uppdrag under året ger allmänheten
insyn i verksamheten och utgör ett viktigt underlag för
bedömningen av verksamheten och diskussionerna om hur den kan
utvecklas.
Förtroendet för public service-företagen gagnas även av att det
finns en öppenhet om hur företagens verksamhet bedrivs, hur
avgiftsmedlen används, vilka nya tjänster som lanseras och
företagens intäkter vid sidan av public service-avgiften. Denna
redovisning är ett viktigt underlag för bedömningen av
programföretagens resursförbrukning, kostnadseffektivitet och
produktivitet.
Kommittén ska därför
• analysera och vid behov lämna förslag på hur public
service-företagens redovisningar och granskningsnämndens
bedömningar av dessa kan utvecklas, effektiviseras och bli mer
lättillgängliga, med särskilt fokus på redovisningen av hur
folkbildningsuppdraget uppfylls, av vilka nya tjänster som
företagen lanserat och av intäkter vid sidan av public
service-avgiften.
Hur utbudet ska sändas och tillhandahållas
Regeringen har bedömt att public service är en kollektiv
nyttighet som har ett demokratiskt värde för hela samhället. Att
en så stor del av befolkningen som möjligt kan ta del av
programmen är avgörande för verksamhetens legitimitet och
förtroende (prop. 2018/19:136 s. 30).
Sändningar i marknätet har många viktiga egenskaper; de kan
enkelt tas emot av publiken och de ger programföretagen en god
kontroll över hela distributionskedjan. De har också stor
betydelse ur beredskapssynpunkt. SR och SVT är enligt sina
sändningstillstånd skyldiga att sända ett visst antal kanaler
via marknätet och nå 99,8 procent av den fast bosatta
befolkningen. UR har rätt att använda SVT:s och SR:s
sändningsutrymme, enligt överenskommelser som träffas företagen
emellan.
En växande andel av befolkningen tar emot tv på andra sätt än
via marknätet, t.ex. via playtjänster. För radiolyssnande utgör
dock sändningar via marknätet fortfarande en mycket
betydelsefull distributionsform. Samtidigt bedöms de framtida
kostnaderna för marknätet vara svåra att uppskatta. Om andra
medieföretag skulle lämna marknätet kan public service-företagen
behöva stå för en större del av kostnaderna för marknätet för
att upprätthålla en räckvidd på 99,8 procent av den fast bosatta
befolkningen. Både täckningskravet och hur många kanaler som
public service-företagen ska sända i marksändningar har
betydelse för programföretagens distributionskostnader. Under
kommande tillståndsperiod bedöms sändningar via marknätet vara
avgörande för att kunna upprätthålla en hög tillgänglighet till
public service-företagens sändningar även under svåra
förhållanden som kriser och vid höjd beredskap.
Vid sidan av marknätet har programföretagen möjlighet att
självständigt avgöra hur och i vilken omfattning utbudet ska
distribueras för att nå publiken. Inför nuvarande
tillståndsperiod bedömde regeringen att programföretagen bör
fortsätta att utveckla sina egna plattformar för att
tillhandahålla sitt programinnehåll via internet samt att de
egna plattformarna bör vara prioriterade för att nå publiken
(prop. 2018/19:136 s. 38). Det angavs samtidigt att det är
viktigt för verksamhetens legitimitet och förtroende att public
service-företagens utbud finns där publiken finns och på så sätt
når ut till en så stor del av befolkningen som möjligt. Det
ansågs inte möjligt att begränsa programföretagens distribution
på externa plattformar, t.ex. sociala medier. Regeringen ansåg i
stället att programföretagen har ett ansvar för att
distributionen sker på ett sätt som inte påverkar företagens
trovärdighet eller innebär en oproportionerlig påverkan på
konkurrensen på mediemarknaden. Regeringen bedömde också att
exklusiva publiceringar på externa distributionsplattformar bör
undvikas (prop. 2018/19:136 s. 40–44). Förutom publiceringar på
externa plattformar är en särskild fråga hur public
service-företagen ger utrymme för varandras utbud på de egna
plattformarna.
SR och UR bedriver sändningar av digital marksänd radio
(DAB-sändningar). Sändningstillståndet ger rätt att sända i
Stockholms-, Göteborgs- och Malmöområdena samt i Norrbotten.
Flera kommersiella radioföretag bedriver DAB-sändningar med
tillstånd från Myndigheten för press, radio och tv. Tillstånden
gäller till och med juli 2026 och är förenade med krav på
utbyggnad till 65 procents befolkningstäckning senast den 31
juli 2025.
Den 21 december 2022 redovisade Myndigheten för press, radio och
tv en kartläggning och analys av digitalradioutvecklingen i
Europa samt förslag till framtida villkor för analog och digital
kommersiell radio. I rapporten framkommer bl.a. att det finns
ett ömsesidigt publikmässigt beroende mellan de kommersiella
aktörerna och SR och att SR:s sändningar i marknätet är av stor
betydelse för övriga aktörer.
Kommittén ska därför
• analysera om kraven på distribution via marknätet kan utformas
på ett flexibelt sätt så att public service-företagen kan möta
publikens förändrade medievanor och en så stor del av
befolkningen som möjligt kan ta del av utbudet samtidigt som
marknätets betydelse ur beredskaps- och säkerhetssynpunkt
upprätthålls, och i så fall lämna förslag på hur sådana krav kan
utformas,
• mot bakgrund av mediemarknadens utveckling, publikens
förväntningar och behovet av en välfungerande mediemarknad med
livskraftiga kommersiella aktörer, analysera och bedöma om det
finns behov av en tydligare reglering av hur programföretagen
ska tillhandahålla sitt innehåll online och i så fall föreslå
hur den kan utformas, och
• analysera om det finns behov av en utbyggnad av SR:s
DAB-sändningar, och i så fall beskriva kostnaderna för en sådan
och lämna förslag på hur en utbyggnad kan finansieras inom ramen
för public service-verksamhetens medelstilldelning, utan att det
påverkar det publicistiska innehållet.
Ökat samarbete mellan public service-företagen för att främja
ett effektivt resursutnyttjande
I dag samarbetar och samverkar SR, SVT och UR på olika sätt. Ett
exempel är det gemensamt ägda företaget Sveriges Radio
Förvaltnings AB som har hand om vissa administrativa uppgifter
för programföretagens räkning. Samarbete sker även utifrån
villkor i sändningstillstånden och medelsvillkoren, t.ex. när
det gäller programinnehåll och distribution.
Genom public service-avgiften bidrar alla över 18 år som har en
beskattningsbar förvärvsinkomst till finansieringen av public
service-företagens verksamhet. Det är viktigt för allmänhetens
förtroende för public service att de medel som finansierar
verksamheten används på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
En generell utveckling och fördjupning av företagens samarbete
kan bidra till en effektiv medelsanvändning.
Kommittén ska därför
• analysera om ökat samarbete mellan public service-företagen
kan främja ett effektivt resursutnyttjande utan att det påverkar
företagens beredskapsarbete negativt, och i så fall lämna sådana
förslag.
Medelstilldelningen för kommande tillståndsperiod
Enligt lagen (2018:1893) om finansiering av radio och tv i
allmänhetens tjänst ska ett beslut av riksdagen om tilldelning
av avgiftsmedel inför att sändningstillstånd meddelas avse hela
den period som tillståndet gäller. Även regeringens beslut om
villkoren för att använda avgiftsmedlen ska avse hela denna
period. Inför en ny tillståndsperiod bör programföretagen lämna
fördjupade budgetunderlag (prop. 2017/18:261 s. 46).
Inför tillståndsperioden 2020–2025 föreslog regeringen dels
nivån på medelstilldelningen för public service-företagen, dels
att medelstilldelningen skulle räknas upp med 2 procent årligen
under tillståndsperioden. Uppräkningen bedömdes ge företagen
stabila ekonomiska förutsättningar och möjliggöra en utveckling
av verksamheten samtidigt som det skapades ett rimligt tryck på
företagen att effektivisera sin verksamhet (prop. 2018/19:136 s.
106–110).
Kommittén ska därför
• inhämta fördjupade budgetunderlag från public
service-företagen, och
• uppskatta public service-verksamhetens medelsbehov utifrån
kommitténs förslag om uppdraget för public service och föreslå
nivå på medelstilldelningen under nästa tillståndsperiod.
Konsekvensbeskrivningar
Kommittén ska särskilt analysera och bedöma förslagens
konsekvenser för oberoendet för public service samt konsekvenser
för näringslivet, i synnerhet för svenska medieföretag inom
press, radio och tv, för företag inom produktion och
distribution av audiovisuellt innehåll, samt aktörer inom andra
relevanta digitala marknader.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Kommittén ska under arbetets gång samråda med SR, SVT, UR och
Förvaltningsstiftelsen, samt med Myndigheten för press, radio
och tv, Myndigheten för psykologiskt försvar, Post-och
telestyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
Konkurrensverket, Teracom AB och berörda aktörer i
mediebranschen.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2024.
(Kulturdepartementet)