Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en behovsprövad arbetskraftsinvandring (Ju 2022:11), Dir. 2023:25
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2023-02-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 2023
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 30 juni 2022 kommittédirektiv om en
behovsprövad arbetskraftsinvandring (dir. 2022:90). Enligt
direktiven ska utredaren bl.a. analysera och ta ställning till
hur ett nytt och effektivt system för arbetsmarknadsprövning vid
arbetskraftsinvandring kan utformas, hur Migrationsverkets
certifieringssystem ska förhålla sig till det nya systemet med
arbetsmarknadsprövning samt vilka kategorier av utländsk
arbetskraft som bör omfattas av det nya systemet för
arbetsmarknadsprövning, om det bör införas några undantag och
hur de i sådana fall bör utformas. Inom ramen för uppdraget om
arbetsmarknadsprövning ingår också som ett deluppdrag att
analysera och ta ställning till om utlänningar som ska arbeta i
Sverige men är anställda utomlands bör omfattas av samma
förutsättningar för arbetstillstånd som övriga
arbetskraftsinvandrare eller om särskilda regler bör införas.
Enligt direktiven ska hela uppdraget redovisas senast den 31
juli 2023. Uppdraget ändras nu på så sätt att utredaren inte ska
fullfölja uppdraget att föreslå ett nytt och effektivt system
för arbetsmarknads-prövning, med angränsande frågor.
Deluppdraget om utlänningar som ska arbeta i Sverige men är
anställda utomlands ska dock fortfarande fullföljas.
Utredaren ska i stället ta fram förslag på åtgärder som skärper
villkoren för arbetskraftsinvandringen, bl.a. genom att föreslå
regleringar som innebär att det ska krävas en heltäckande
sjukförsäkring avseende hälso- och sjukvård och en viss lönenivå
för att beviljas arbetstillstånd, men med möjlighet att
föreskriva om ett lägre lönekrav för enskilda yrkesgrupper samt
att vissa yrkesgrupper ska kunna exkluderas från möjligheten att
beviljas arbetstillstånd. Utredaren ska också föreslå åtgärder
som främjar den högkvalificerade arbetskraftsinvandringen.
Förslagen ska utformas på ett sätt som så långt som möjligt
förenklar handläggningen, minimerar den administrativa bördan
för arbetsgivare och möjliggör korta handläggningstider.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället i sin helhet
redovisas senast den 31 januari 2024.
Uppdraget att skärpa villkoren för arbetskraftsinvandring
Sverige ska värna och förbättra reglerna för den kvalificerade
och högkvalificerade arbetskraftsinvandringen. För såväl seriösa
företag som arbetstagare är det viktigt att kriminalitet och
fusk som är kopplat till arbetskraftsinvandring bekämpas med
full kraft. I Tidöavtalet, som är ett avtal mellan Moderaterna,
Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna, anges
ett flertal åtgärder för att skärpa villkoren för
arbetskraftsinvandring. Som ett led i att genomföra dessa delar
av Tidöavtalet behöver utredningens nuvarande uppdrag ändras.
En viss lönenivå som utgångspunkt för arbetstillstånd
För att ett arbetstillstånd ska kunna beviljas en
arbetskraftsinvandrare måste enligt gällande rätt såväl
försörjningskravet som övriga villkor i 6 kap. 2 § första
stycket utlänningslagen (2005:716), förkortad UtlL, vara
uppfyllda. Försörjningskravet innebär för närvarande att
inkomsten måste vara av sådan storlek att personen inte behöver
försörjningsstöd enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453)
för att täcka sina kostnader för bl.a. boende och uppehälle
(prop. 2007/08:147 s. 59). Enligt Migrationsöverdomstolen
innebär försörjningskravet också att inkomsten som huvudregel
måste uppgå till ett visst schablonmässigt bestämt belopp (MIG
2015:11 och MIG 2018:12). Migrationsverket har beräknat att
lönen, oavsett sysselsättningsgrad, som lägst måste uppgå till
13 000 kronor per månad. Detta försörjningskrav gäller alla
tillstånd enligt 6 kap. 2 § första stycket UtlL.
Den 30 november 2022 antog riksdagen förslaget i propositionen
Ett höjt försörjningskrav för arbetskraftsinvandrare (prop.
2021/22:284, bet. 2022/23:SfU9, rskr. 2022/23:42). I
propositionen föreslås att en arbetskraftsinvandrare genom sin
anställning – i stället för att kunna försörja sig – ska uppnå
en god försörjning för att kunna beviljas ett arbetstillstånd.
Vad som närmare avses med en god försörjning kommer att regleras
på förordningsnivå, men klart är att förändringen avser att höja
försörjningsnivån jämfört med i dag. Författningsändringarna ska
träda i kraft den dag som regeringen bestämmer. Även detta
försörjningskrav kommer att gälla samtliga tillstånd enligt 6
kap. 2 § första stycket UtlL.
Enligt regeringen behöver reglerna emellertid förändras
ytterligare. Sverige är i första hand i behov av kvalificerad
och högkvalificerad arbetskraft men har trots det en omfattande
arbetskraftsinvandring till yrken där kraven på utbildning och
yrkeserfarenhet är låga samt till yrken där lönerna är låga. I
många fall handlar det om arbeten som bör kunna utföras av
personer som redan bor i Sverige. Det förekommer också
omfattande problem med missbruk av regelverket, särskilt inom
lågkvalificerade yrken. Ett krav på en högre lönenivå kan minska
arbetskraftsinvandringen inom lågkvalificerade yrken samtidigt
som det kan innebära att den arbetskraft som redan finns i
Sveriges bättre kan tas tillvara. En sådan ordning kan också
bidra till färre ansökningar vilket kan leda till snabbare
handläggningstider för de arbetskraftsinvandrare som uppfyller
kraven och därmed förenkla kompetensförsörjningen för
arbetsgivare som har behov av att anställa kvalificerad
arbetskraft från ett tredjeland. Utgångspunkten för uppdraget
bör därför i enlighet med Tidöavtalet vara att arbetstillstånd
enligt 6 kap. 2 § första stycket UtlL endast ska kunna beviljas
om det arbete till vilket arbetskraftsinvandring sker i
normalfallet har en lönenivå motsvarande medianlönen, även om
den exakta nivån blir en fråga för utredaren att ta ställning
till. Det är viktigt att lönekravet utformas så att det kan
följa löneutvecklingen över tid.
Ett lönekrav finns redan i gällande rätt. För att beviljas ett
uppehålls- och arbetstillstånd för högkvalificerad anställning
(EU-blåkort) krävs bl.a. att lönen är minst en och en halv
gånger den genomsnittliga bruttoårslönen i Sverige
(lönetröskeln), se 6 a kap. 1 § UtlL. Utöver ett nytt lönekrav
ska fortsatt gälla att lönen, försäkringsskyddet och övriga
anställningsvillkor inte ska vara sämre än de villkor som följer
av svenska kollektivavtal eller praxis inom yrket eller
branschen (6 kap. 2 § första stycket 2 UtlL).
Det kan dock finnas situationer när den arbetskraft som redan
finns i Sverige inte räcker till för att fylla behoven inom
yrken där lönen är lägre än det fastslagna lönekravet. Det kan
röra sig om yrken inom vilka det krävs särskild kompetens,
erfarenhet eller skicklighet. Det är i dessa fall nödvändigt att
möjliggöra undantag från den lönenivå som ska gälla generellt
för att inte riskera kompetensbrist. Det kan även aktualiseras
inom exempelvis yrken som är säsongsbundna. I uppdraget ingår
därför att föreslå hur ett lägre lönekrav för enskilda
yrkesgrupper kan utformas. Ett alternativ skulle kunna vara att
utforma det lägre lönekravet som ett försörjningskrav. Enligt
Tidöavtalet är det regeringen som ska kunna föreskriva om ett
lägre lönekrav för vissa yrkesgrupper. Ett sådant förslag ska
därför lämnas. Förslaget kan innebära en ordning där t.ex.
relevanta myndigheter, arbetsmarknadens parter eller andra
aktörer tar fram ett beslutsunderlag om vilka behov på
arbetsmarknaden som inte kan fyllas av arbetskraft i Sverige.
Även såväl lönespannet inom en och samma yrkesgrupp som
regionala skillnader i efterfrågan och utbud av arbetskraft
behöver beaktas.
Det nya lönekravet ska analyseras i förhållande till den svenska
arbetsmarknadsmodellen inom vilken arbetsmarknadens parter
ansvarar för lönebildningen. Vidare bör lönekravet under en
övergångsperiod om 12 månader från de nya reglernas
ikraftträdande inte gälla för förlängningsansökningar av
arbetstillstånd som beviljats enligt tidigare regler. Under
arbetet bör information inhämtas om hur liknande system fungerar
i några andra länder som är jämförbara med Sverige. Alternativa
lösningar bör övervägas och för- eller nackdelar med dessa
lösningar i förhållande till de förslag som utredningen lämnar
ska redovisas.
Därutöver ska utredaren ta ställning till om vissa kategorier av
utländsk arbetskraft helt bör undantas från ett nytt lönekrav
eller alltid omfattas av ett lägre lönekrav, ett
försörjningskrav eller vad som annars bör gälla. Det kan t.ex.
handla om personer som ska arbeta i Sverige under en begränsad
tid och som omfattas av handelsavtal eller andra internationella
avtal.
Utredaren ska därför
• analysera och ta ställning till hur ett regelverk kan utformas
som utgår från att arbetstillstånd enligt 6 kap. 2 § första
stycket UtlL i normalfallet endast kan beviljas om utlänningen
erbjuds en viss lönenivå,
• analysera och ta ställning till hur ett lägre lönekrav för
enskilda yrkesgrupper kan utformas, vilka yrkesgrupper som bör
omfattas och hur urvalet av dessa yrkesgrupper kan ändras över
tid,
• analysera och ta ställning till om vissa kategorier av
utländsk arbetskraft helt bör undantas från ett nytt lönekrav
eller vad som annars bör gälla, med hänsyn till Sveriges
internationella åtaganden, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Vissa yrkesgrupper bör kunna exkluderas från möjligheten att
beviljas arbetstillstånd
Under senare år har allt fler problem uppdagats och flera
rapporter kartlagt ett missbruk av systemet med
arbetskraftsinvandring, exempelvis kopplat till personer som har
arbetstillstånd för att arbeta som personliga assistenter. Såväl
migration på oriktiga grunder som exploatering och
människohandel har identifierats kopplat till
assistansbranschen. Nationellt underrättelsecentrum har påtalat
att kombinationen av en rättighetslagstiftning inom
assistansersättning och en generöst utformad
arbetskraftsinvandringslagstiftning innebär att staten blir
möjliggörare för systematiska brottsupplägg (Strategisk rapport
om hur personlig assistans och arbetstillstånd otillbörligt och
systematiskt utnyttjas av organiserad brottslighet, den 23
september 2020). Arbetskraftsinvandringen av personliga
assistenter är alltså i stor utsträckning förenad med missbruk,
fusk och kriminalitet, men det saknas möjligheter att föreskriva
att den yrkesgruppen ska exkluderas från möjligheten att
beviljas arbetstillstånd. I betänkandet Ett förbättrat system
mot arbetskraftsexploatering m.m. (SOU 2021:88 s. 154 och 155)
framkommer också att missbruk av systemet med
arbetskraftsinvandring rapporteras inom flera olika branscher,
några exempel är bygg, städ, handbilstvätt, restaurang, skönhet
och bilverkstäder.
I enlighet med Tidöavtalet bör det övervägas hur en ordning kan
utformas som innebär att regeringen kan föreskriva att vissa
yrkesgrupper exkluderas från möjligheten att beviljas
arbetstillstånd. Det kan t.ex. handla om personliga assistenter
och andra yrkesgrupper där missbruk av systemet med
arbetskraftsinvandring är omfattande. I uppdraget ingår också
att analysera och ta ställning till hur urvalet av yrkesgrupper
kan ändras över tid. Hänsyn bör tas till Sveriges
internationella åtaganden i exempelvis handelsavtal. Utredaren
får även föreslå andra effektiva åtgärder för att motverka
missbruk av systemet med arbetskraftsinvandring. Det kan
exempelvis handla om en skyldighet för arbetsgivare att till
Migrationsverket anmäla anställningar som avslutats eller aldrig
tillträtts.
Utredaren ska därför
• föreslå hur ett regelverk kan utformas som innebär att vissa
yrkesgrupper kan exkluderas från möjligheten att beviljas
arbetstillstånd,
• analysera och ta ställning till vilka yrkesgrupper som
inledningsvis bör omfattas av en sådan exkludering och hur
urvalet av dessa yrkesgrupper kan ändras över tid, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Heltäckande sjukförsäkring
Möjligheten att som enskild få tillgång till svensk hälso- och
sjukvård utgår ifrån att man är bosatt i Sverige (se 8 kap. 1 §
hälso- och sjukvårdslagen [2017:30]). Tolkningen av
bosättningsbegreppet utgår i praktiken från folkbokföringslagen
(1991:481). Motsvarande bestämmelser om tandvård finns i
tandvårdslagen (se 5 § tandvårdslagen [1985:125]). Tillgången
till tandvård samt hälso- och sjukvård är alltså inte något som
automatiskt tillhandahålls i samband med eller endast som en
följd av arbete som utförs i Sverige.
Om ett arbetstillstånd beviljas för en kortare tid, i regel
kortare tid än ett år, kan det alltså förekomma att utlänningen
inte kommer att anses vara bosatt i Sverige och därmed inte ha
tillgång till full hälso- och sjukvård. I enlighet med
Tidöavtalet bör det därför övervägas hur ett regelverk kan
utformas som innebär att arbetstillstånd endast kan beviljas en
utlänning som har ordnat en heltäckande sjukförsäkring för den
första tillståndstiden. Därtill avser regeringen att, i enlighet
med Tidöavtalet, återkomma med förslag vad avser kvalificering
till välfärden varför den första tillståndstiden på sikt kan
komma att bli längre. Uttrycket heltäckande sjukförsäkring
förekommer redan på flera andra ställen i utlänningslagen och
bör därför ha samma innebörd i detta sammanhang (jfr bl.a. 5
kap. 9 §, 6 a kap. 1 §, 6 b kap. 1 § och 6 c kap. 2 §).
Regionernas kostnader för vården ska ersättas av utlänningens
heltäckande sjukvårdsförsäkring eller av utlänningen själv.
Utredaren ska därför
• föreslå ett regelverk som innebär att arbetstillstånd endast
kan beviljas en utlänning som har ordnat en heltäckande
sjukförsäkring för den första tillståndstiden, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Ett höjt försörjningskrav för tillstånd för företagsintern
förflyttning och tillstånd för säsongsarbete
En förutsättning för att beviljas såväl ett uppehålls- och
arbetstillstånd för företagsintern förflyttning av personal
(ICT-tillstånd) som ett ICT-tillstånd för rörlighet för längre
vistelse är att utlänningen kan försörja sig (6 b kap. 1 och 2
§§ UtlL). Detsamma gäller i fråga om ett tillstånd för
säsongsarbete (6 c kap. 2 § UtlL). Vid genomförandet av de båda
bakomliggande EU-direktiven i svensk rätt anfördes i förarbetena
att ett motsvarande krav som det i 6 kap. 2 § första stycket
UtlL bör införas även för den som ansöker om dessa tillstånd och
att bestämmelserna bör utformas på samma sätt. För riktlinjer
när det gäller nivån på försörjningskravet för dessa tillstånd
hänvisades därför till tillämpningen av de allmänna reglerna om
arbetstillstånd (prop. 2017/18:34 s. 48 och prop. 2017/18:108 s.
37). Det innebär alltså att det för närvarande krävs att lönen
som lägst måste uppgå till 13 000 kronor per månad. Regeringen
anser att även dessa utlänningars ställning på arbetsmarknaden
bör stärkas och att konkurrens med låga löner måste motverkas.
Försörjningskravet för tillstånd enligt 6 b kap. och 6 c kap.
UtlL får dock inte vara så högt att förenligheten med respektive
bakomliggande EU-direktiv riskerar att åsidosättas. Det innebär
att kravet på lönenivå för tillstånd enligt 6 b kap. och 6 c
kap. UtlL måste övervägas i särskild ordning.
Utredaren ska därför
• analysera och ta ställning till hur försörjningskravet för
tillstånd enligt 6 b kap. och 6 c kap. UtlL bör höjas, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att främja högkvalificerad arbetskraftsinvandring
Regeringen är mån om att särskilt främja den högkvalificerade
arbetskraftsinvandringen till Sverige. Genom att minska den
lågkvalificerade arbetskraftsinvandringen ges möjligheter för
att skapa ett enklare och snabbare system för den
högkvalificerade arbetskraftsinvandringen. Bland annat skulle då
de omfattande resurser som i dag läggs på att kontrollera
ansökningar inom lågkvalificerade branscher där stora problem
med missbruk är vanligt förekommande i stället kunna läggas på
ansökningar från högkvalificerad arbetskraft. I gällande rätt
finns det redan ett regelverk som tar sikte på högkvalificerade
anställningar (6 a kap. UtlL om EU-blåkort). En utredare har
fått i uppdrag att föreslå hur Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2021/1883 av den 20 oktober 2021 om villkor för
tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad
anställning och om upphävande av rådets direktiv 2009/50/EG,
kallat 2021 års blåkortsdirektiv, ska genomföras i svensk rätt.
Uppdraget innefattar bl.a. att ta ställning till vilka
författningsändringar som krävs och de valmöjligheter som 2021
års blåkortsdirektiv erbjuder. Uppdraget ska redovisas senast
den 16 mars 2023 (Ju 2022:C).
Migrationsverket har i regleringsbrevet för 2023 fått i uppdrag
att främja högkvalificerad arbetskraftinvandring till Sverige.
Det bör övervägas vad som därutöver kan göras för att attrahera
och behålla högkvalificerade arbetskraftsinvandrare. Förslagen
bör i första hand avse ytterligare åtgärder utöver redovisningen
av uppdraget Ju 2022:C, som inom ramen för 2021 års
blåkortsdirektiv gör regelverket om EU-blåkort i svensk rätt så
enkelt och attraktivt som möjligt, men även andra förslag får
lämnas. Det kan t.ex. handla om kortare handläggningstider och
förenklade tillståndsprocesser, såväl vid förstagångs- och
förlängningsansökningar som vid byte av tjänst eller
arbetsgivare. Det kan även handla om åtgärder som främjar
samverkan mellan myndigheter och säkerställer att regelverken
inte skapar onödiga hinder avseende den högkvalificerade
arbetskraft som Sverige är i behov av. En annan åtgärd som
skulle kunna frigöra resurser från Migrationsverket och bidra
till kortare handläggningstider är att överväga om
arbetskraftsinvandrare som provanställs enligt 6 § lagen
(1982:80) om anställningsskydd bör beviljas en längre
tillståndstid än sex månader. Utredaren bör också ta del av hur
några relevanta länder arbetar med att främja kvalificerad
arbetskraftsinvandring för att bidra till att de förslag som
lämnas blir internationellt konkurrenskraftiga.
Utredaren ska därför
• analysera och ta ställning till åtgärder som främjar den
högkvalificerade arbetskraftsinvandringen, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredningen ska inte lägga förslag som inskränker
Migrationsverkets möjlighet enligt gällande rätt att avstå från
att återkalla ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för en
arbetskraftsinvandrare på grund av att arbetsgivaren utan uppsåt
begått mindre eller obetydliga fel i frågan om villkoren för
arbetstillstånd, även om felet upptäcks efter det att
tillståndstiden löpt ut eller om Migrationsverket uppmärksammat
det. Utredaren ska inte längre undersöka och beskriva hur
arbetsmarknadsprövningen är utformad i några andra länder som är
jämförbara med Sverige.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 januari 2024.
(Justitiedepartementet)