Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Yrkesvuxutredningen (U 2022:05), Dir. 2023:110
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2023-07-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juli 2023
Utvidgning av uppdraget
Regeringen beslutade den 22 juni 2022 kommittédirektiven
Långsiktig och behovsanpassad yrkesutbildning för vuxna (dir.
2022:84). Utredaren ska se över hur i första hand
yrkesutbildningen inom kommunal vuxenutbildning (komvux) kan bli
mer effektiv och bättre anpassad efter de behov som finns, både
på arbetsmarknaden och hos individer.
Utredaren får nu även i uppdrag att föreslå hur en ny form av
yrkesutbildning på gymnasial nivå kan införas för att förstärka
kopplingen mellan utbildning för vuxna och arbetslivet.
Utredaren ska bl.a.
• föreslå inriktning och utformning av en ny form av
yrkesutbildning på gymnasial nivå med utgångspunkt i den modell
som tillämpas för yrkeshögskolan,
• vid behov föreslå avgränsningar mellan denna nya form av
yrkesutbildning och andra former av yrkesutbildning på gymnasial
och eftergymnasial nivå, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 15 februari 2024.
Uppdraget att föreslå en ny form av yrkesutbildning på gymnasial
nivå med utgångspunkt i den modell som tillämpas för
yrkeshögskolan
Det behövs flera olika former av yrkesutbildning på gymnasial
nivå för vuxna som vill stärka sin kompetens eller yrkesväxla
Av Tidöavtalet, som är en överenskommelse mellan
Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och
Liberalerna, framgår att kopplingen mellan studier på
gymnasienivå och yrkeslivet ska förstärkas. Kommunal
vuxenutbildning (komvux) har som mål att bl.a. ge vuxna sådana
kunskaper som de behöver för att stärka sin ställning i arbets-
och samhällslivet. Den ska också utgöra en bas för den
nationella och regionala kompetensförsörjningen till
arbetslivet. När det gäller komvux på gymnasial nivå ska de som
har störst behov av utbildning prioriteras. Detta innebär att
personer som redan har en gymnasieexamen eller ett arbete inte
alltid ges möjlighet att läsa en yrkesutbildning inom komvux.
Ett nytt offentligt omställningsstudiestöd infördes 2022 i syfte
att stärka arbetstagares ställning på arbetsmarknaden.
Omställningsstudiestödet gör det möjligt för människor att välja
att satsa på omställning eller kompetensutveckling. Stödet får
lämnas för utbildning som kan antas stärka individens framtida
ställning på arbetsmarknaden med beaktande av arbetsmarknadens
behov. Utbildningen kan antingen syfta till att stärka personens
ställning inom det arbetsområde där han eller hon redan arbetar
eller har arbetat, eller syfta till att personen ska stärka sin
kompetens inom andra arbetsområden för att kunna söka nya
arbeten. De förbättrade möjligheterna att studera väntas ge en
ökad efterfrågan på många utbildningar för vuxna, inte minst
yrkesinriktade utbildningar. Regeringen bedömer därför att
behovet av ett brett utbud av yrkesutbildning för redan
yrkesverksamma, på både gymnasial och eftergymnasial nivå,
kommer att öka.
Sedan 2021 gäller nya bestämmelser i förordningen (2011:1108) om
vuxenutbildning om urval för komvux som ska tillämpas då det
finns fler behöriga sökande till en utbildning än det finns
platser på utbildningen (3 kap. 7 och 8 §§). Utredaren ska i
enlighet med sina ursprungliga direktiv vid behov föreslå
åtgärder för att fler sökande från lägre prioriterade
urvalsgrupper ska kunna antas till yrkesutbildning för vuxna
inom komvux. En utgångspunkt bör vara att sökande med kort
tidigare utbildning fortsatt ska vara högt prioriterade. I
direktiven anges exempel på andra åtgärder som kan övervägas,
t.ex. förändrade ekonomiska incitament för kommunerna.
Regeringen bedömer dock att det även behöver utvecklas nya
utbildningsvägar för att yrkesutbildning på gymnasial nivå ska
vara tillgänglig för vuxna som vill stärka sin kompetens eller
yrkesväxla. Det kan t.ex. vara fråga om vuxna som utifrån
tidigare utbildning eller arbetslivserfarenhet snabbt kan
tillgodogöra sig en utbildning med fokus på yrkeskunskaper.
Arbetslivets inflytande behöver stärkas
I dag erbjuds yrkesutbildning på gymnasial nivå i huvudsak inom
gymnasieskolan och komvux. En kvalifikation på gymnasial nivå
eller på nivå 4 enligt förordningen (2015:545) om referensram
för kvalifikationer för livslångt lärande kan även uppnås genom
andra utbildningsvägar eller genom validering. Det kan
exempelvis handla om vissa utbildningar eller validering inom
folkhögskolan, arbetsmarknadspolitiska program eller
branschernas egna system med s.k. företagslärlingar. Myndigheten
för yrkeshögskolan (MYH) ansvarar för att pröva ansökningar om
nivåplacering av kvalifikationer i referensramen. I myndighetens
kvalifikationsdatabas finns i dag 28 icke-formella
kvalifikationer på nivå 4, exempelvis CNC-operatör – CNC Teknik
Grönt certifikat, Militär kock och Bussmekaniker.
Arbetsmarknaden står inför stora och snabba förändringar, bl.a.
med anledning av den gröna och digitala omställningen. Det finns
ett kontinuerligt behov av nya eller förändrade kvalifikationer
och kompetenser. För att utbud och innehåll ska vara aktuellt
och spegla arbetsmarknadens behov är det viktigt att arbetslivet
har inflytande över utbildningarna. Svenskt Näringsliv anser att
det behövs ett nytt system för yrkesutbildning på gymnasial nivå
för vuxna där arbetslivet involveras tidigt i processen, ges
möjlighet att påverka utbudet och får vara med och besluta om
utbildningens innehåll och utformning.
Yrkeshögskolan har sedan den inrättades 2009 visat sig vara en
utbildningsform som är framgångsrik när det gäller att möta
arbetsmarknadens behov av kompetens. Bestämmelserna i lagen
(2009:128) om yrkeshögskolan syftar till att inom yrkeshögskolan
säkerställa att eftergymnasiala yrkesutbildningar som svarar mot
arbetslivets behov kommer till stånd (1 §). Arbetslivet har ett
avgörande inflytande över innehållet i
yrkeshögskoleutbildningarna, och utbildningarna ska utvecklas
och bedrivas i samverkan mellan arbetsliv och
utbildningsanordnare (6 § lagen om yrkeshögskolan). Detta kommer
bl.a. till uttryck i kravet i förordningen (2009:130) om
yrkeshögskolan att det ska finnas en ledningsgrupp för
yrkeshögskoleutbildningen där flertalet av ledamöterna är
företrädare för arbetslivet (4 kap. 1 och 4 a §§). Examensgraden
är hög, den har de senaste åren legat runt 70 procent.
Utbildningarna leder också i hög utsträckning till arbete. Av de
som examinerades 2021 hade 91 procent arbete som sin
huvudsakliga sysselsättning året efter avslutad
yrkeshögskoleutbildning. Gruppen som var arbetssökande före
påbörjad utbildning hade minskat med ca hälften året efter
avslutad utbildning – från 9 procent till 5 procent.
För att möta de utmaningar som näringslivet och offentlig sektor
står inför när det gäller kompetensförsörjningen behöver nya
utbildningsvägar för vuxna prövas där arbetslivet får ett stort
inflytande över utbildningen. Det bör därför införas en ny form
av yrkesutbildning på gymnasial nivå med utgångspunkt i den
modell som tillämpas för yrkeshögskolan. Denna modell ger
branscher och andra aktörer möjlighet att ta initiativ till
utbildningar inom områden där det finns en stor efterfrågan på
kompetens. En sådan utbildningsform kan även ytterligare
förbättra förutsättningarna att erbjuda utbildningar inom
områden där det i dag utbildas alldeles för få i förhållande
till den stora efterfrågan på arbetskraft som finns, t.ex. inom
industrin och inom bygg och anläggning. En viktig utgångspunkt
bör vara att sökande från hela landet kan tas emot till
utbildningarna.
MYH som är förvaltningsmyndighet för yrkeshögskolan har bl.a. i
uppdrag att pröva frågor om statsbidrag eller särskilda medel
för yrkeshögskoleutbildning. Myndigheten ansvarar även för att
pröva frågor om statsbidrag för andra utbildningar som riktar
sig till vuxna. Myndigheten har sedan den inrättades 2009
utvecklat sin kompetens att analysera arbetsmarknadens behov av
utbildningar och pröva frågor om statsbidrag. MYH ska därför
även vara förvaltningsmyndighet för den nya formen av
yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå.
Utredaren ska därför
• föreslå inriktning och utformning av en ny form av
yrkesutbildning på gymnasial nivå med utgångspunkt i den modell
som tillämpas för yrkeshögskolan, inklusive bl.a. arbetslivets
inflytande, examensbenämning, examenskrav, tillträde till
utbildningen och utbildningens omfattning,
• analysera och föreslå under vilka förutsättningar den nya
formen av yrkesutbildning ska berättiga till studiestöd,
• analysera och föreslå vilka krav som ska ställas för att en
offentlig eller enskild aktör ska få anordna den nya formen av
yrkesutbildning och villkor för att statligt stöd ska få lämnas
för utbildningen,
• analysera utbudet av andra former av yrkesutbildning på
gymnasial och eftergymnasial nivå och vid behov föreslå
avgränsningar mellan dessa utbildningsformer och den nya formen
av yrkesutbildning,
• göra en uppskattning av dimensioneringen av den nya formen av
yrkesutbildning utifrån samhällets behov av yrkesutbildad
arbetskraft,
• föreslå hur införandet av den nya formen av yrkesutbildning
kan följas upp och utvärderas,
• lämna de övriga förslag som bedöms nödvändiga, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utöver vad som anges i de ursprungliga direktiven ska utredaren,
när det gäller tilläggsuppdraget, inhämta synpunkter från
Myndigheten för yrkeshögskolan.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast den 15 februari 2024.
(Utbildningsdepartementet)