Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Hälsodata som nationellt intresse – en lagstiftning för interoperabilitet, Dir. 2022:98
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2022-06-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 2022.
Sammanfattning
En särskild utredare ska analysera och lämna förslag på
ändamålsenliga och samhällsekonomiskt effektiva åtgärder som
bedöms vara motiverade för att åstadkomma en bättre och säkrare
informationsförsörjning av hälsodata mellan system och aktörer.
Syftet är att öka patientsäkerheten, bedriva mer
patientcentrerad vård och minska administrativt dubbelarbete för
hälso- och sjukvårdspersonalen samt ge bättre förutsättningar
för att utveckla och förbättra medicinska behandlingar,
arbetssätt och hälsofrämjande preventiva insatser. Förbättrad
informationsförsörjning av hälsodata kan också bidra till att
öka samhällets förmåga att möta olika utmaningar och kriser.
Utredaren ska bl.a.
• analysera de rättsliga, organisatoriska, ekonomiska och
tekniska förutsättningarna för att förbättra interoperabiliteten
när uppgifter om hälsa överförs mellan olika system, aktörer och
huvudmän, såväl kommuner och regioner som privata sådana, och
lämna ändamålsenliga och samhällsekonomiskt effektiva förslag
som bedöms vara nödvändiga med syfte att bl.a. bidra till en
effektivare och säkrare tillgång till patienters hälsodata för
såväl primär- som sekundäranvändning,
• redovisa hur lämnade förslag förhåller sig till relevant
dataskydds- och sekretessreglering inom hälso- och
sjukvårdsområdet samt relevant reglering inom informations- och
cybersäkerhetsområdet,
• utreda och lämna förslag på vilken eller vilka myndigheter som
ska ansvara för att utfärda föreskrifter, utöva tillsyn och ta
fram andra stödjande eller styrande dokument om val och
tillämpning av tekniska och semantiska standarder, och
• på samtliga områden lämna de författningsförslag som
utredningen bedömer är motiverade.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2024.
Uppdraget att förbättra interoperabiliteten på hälsodataområdet
Data blir en allt viktigare resurs i samhället, och den digitala
omställningen i hälso- och sjukvården är avgörande för att
utveckla och förbättra medicinska behandlingar, arbetssätt och
hälsofrämjande preventiva insatser. En mer heltäckande tillgång
till patienters sjukdomshistorik skulle ge hälso- och sjukvården
bättre underlag för diagnos och beslut om behandling samt bidra
till en mer effektiv verksamhet. Hälso- och sjukvårdspersonalen
skulle inte behöva samla in uppgifter från flera källor och
skulle kunna undvika dubbeldokumentation och att behöva ta om
samma prover. Patienterna å sin sida skulle inte behöva upprepa
sin sjukdomshistoria för flera vårdgivare och inte behöva
genomgå samma undersökningar flera gånger. Sammantaget skulle
effektivare tillgång till patienters hälsodata minska den
administrativa bördan för hälso- och sjukvården och bidra till
en mer patientsäker och mer patientcentrerad vård.
Möjligheter att behandla stora mängder hälsodata är i många fall
avgörande för forskning och utveckling, vilket är en
förutsättning för nya och säkrare behandlingar och mer effektiva
preventiva åtgärder. Förbättrade möjligheter till
informationsdelning av data på hälso- och sjukvårdens område
bedöms också ha stor potential att bidra till en bättre och
säkrare vård, ökad och mer jämlik tillgänglighet och en stärkt
patientcentrerad vård.
Det finns också ett växande behov av hälsodata för att mer
effektivt kunna möta komplexa samhällsutmaningar såsom
pandemier, för att kunna bedriva tillsyn och uppföljning mer
effektivt eller för effektutvärdering av läkemedel. Samlade och
uppdaterade hälsodata skulle öka vår förmåga att möta
samhällsutmaningar och kriser, bl.a. med hjälp av datadrivna
analyser och lägesbilder i realtid.
Bristande digital infrastruktur för hälsodata
Utredningen om ökade förutsättningar för hållbara
investeringsprojekt i framtidens hälso- och sjukvård anger i
betänkandet Riksintressen i hälso- och sjukvården (SOU 2021:71)
att investeringar som genomförs i regionerna måste vara
ändamålsenliga och bidra till samhällsekonomisk effektivitet,
vilket förutsätter att de svarar mot nationella målsättningar
och reformer. Enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) är en
sådan målsättning en god hälsa och vård på lika villkor för hela
befolkningen. Utredningen pekar också på andra behov som behöver
uppfyllas för att säkerställa en långsiktigt hållbar utveckling
av hälso- och sjukvården i hela landet, till exempel hälso- och
sjukvårdens beredskap, kompetensförsörjning, forskning och
utbildning samt digital kommunikation.
Vidare understryker utredningen att den fragmenterade digitala
infrastruktur som finns i dag skapar hinder för vårdens
utveckling. Inte minst skapar bristen på gemensamma standarder
för de digitala strukturer och system som byggts upp i
regionerna hinder för en effektiv digital kommunikation.
För-bättrade möjligheter till informationsdelning av data på
hälso- och sjukvårdens område bedöms ha stor potential att bidra
till vårdens utveckling. Gemensamma standarder för hälsodata kan
därmed anses vara ett nationellt intresse för att uppnå målet om
en god och jämlik vård, ge förutsättningar för
realtidsuppdateringar av skeenden under hälsokriser, bidra till
uppdaterade underlag i beredskapsarbetet och ge förutsättningar
för forskning och innovation.
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har i rapporten Ökad
precision i Europa (PM 2021:3) slagit fast att de länder som
kommit längst med infrastruktur för primär- och
sekundäranvändning har gemensamt att de har fokuserade
satsningar från staten på teknisk och organisatorisk
infrastruktur som kompletteras med lagstiftning. Rapporten går
igenom sju europeiska länders satsningar på precisionsmedicin
och hälsodata och gör bedömningen att Danmark, Finland och
Island har kommit längst i utvecklingen av en nationell
infrastruktur för hälsodata och att Finland har kommit längst
med satsningar på infrastruktur för sekundär användning. Sverige
bedöms ligga efter i utvecklingen eftersom det finns svårigheter
att dela data mellan olika vårdgivare och över regiongränser.
Sverige saknar också en sammanhållen infrastruktur för
sekundäranvändning av hälsodata.
För att kunna dela hälsodata för en effektivare, säkrare och mer
individanpassad vård krävs gemensamma standarder. Nationella
standarder öppnar också för möjligheter till koordinering och
samordning med motsvarande standarder i våra nordiska
grannländer och internationellt, vilket är en viktig
förutsättning för många gränsöverskridande initiativ som till
exempel Nordic Commons, samförståndsavtal med Storbritannien om
life science (N2022/01372) och förslag till Europaparlamentets
och rådets förordning om ett europeiskt hälsodataområde
(COM(2022) 197 final), förkortad EHDS.
I dag saknas det reglering som säkerställer att samtliga aktörer
som berörs av hälso- och sjukvårdslagen ska kunna omfattas av en
nationell digital infrastruktur. Exempelvis ingår inte privata
vårdgivare i den nationella digitala infrastrukturen, vilket kan
skapa skillnader i förutsättningarna för att bedriva vård mellan
privata och offentliga aktörer, försvåra vård och behandling av
patienter som möter flera olika vårdgivare och försvåra
möjligheterna till uppföljning och forskning.
Även den hälso- och sjukvård som bedrivs av kommunerna saknas i
den nationella digitala infrastrukturen, vilket bidrar till en
fragmenterad helhetsbild och andra svårigheter.
Coronakommissionen lyfter i sitt första delbetänkande
Äldreomsorgen under pandemin (SOU 2020:80) bl.a. fram att
svårigheter att utbyta patientinformation mellan regional och
kommunal hälso- och sjukvård utgör ett allvarligt
patientsäkerhetsproblem. Den nya lagen (2022:913) om
sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation har förbättrat de
legala förutsättningarna för sådant informationsutbyte. Men för
att ytterligare förbättra förutsättningarna för nödvändigt
informationsutbyte behöver även de tekniska hindren undanröjas.
Coronakommissionen lyfter även fram att det finns svårigheter
att få en nationell överblick över situationen inom
äldreomsorgen under pandemin.
Den nationella life science-strategin (N2019/03157) har
uppmärksammat att den reglering som rör hur hälsodata får
användas i forskningssammanhang eller för innovation finns i
flera olika författningar, vilket i vissa fall bidragit till att
det uppstår olika tolkningar hos olika aktörer. Skillnaderna i
tolkningen av lagstiftningen kan bero på flera saker, bl.a. kan
det finnas oklarheter eller hinder som kan behöva hanteras eller
förtydligas. Skillnaderna som uppstår kan också bero på att
kunskapsläget i de här frågorna varierar. Enhetligare tolkning
av lagstiftningen kan bidra till minskad ojämlikhet men också
minska de hinder som finns för datadelning. Gemensamma
uppförandekoder för behandling av personuppgifter inom hälso-
och sjukvårdens område med syfte att specificera hur EU:s
dataskyddsförordning ska tillämpas, skulle också bidra till att
underlätta för dem som ska tillämpa reglerna.
Pågående arbete för att stärka hälsodataområdet
Regeringen har tagit flera steg för att Sverige återigen ska
kunna vara en av de ledande länderna inom hälsodata. Ett av
dessa steg är det pågående arbetet med Vision e-hälsa 2025 där
statliga aktörer och hälso- och sjukvårdens huvudmän samverkar i
digitaliseringsfrågor av nationellt intresse som regelverk,
enhetligare begreppsanvändning och standardisering. Ett annat är
datastrategin ”Data – en underutnyttjad resurs för Sverige”
(I2021/02739) som presenterades i oktober 2021. Nyttiggörande av
hälso- och vårddata för forskning och innovation är ett av
huvudmålen i den nationella strategin för life science
(N2019/03157) och i maj 2022 beslutade regeringen också att en
särskild utredare ska analysera befintliga möjligheter till
sekundäranvändning av hälsodata (dir. 2022:41).
Flera myndigheter har pågående uppdrag inom delning och
nyttjande av hälsodata. Exempelvis har E-hälsomyndigheten i
uppdrag att utreda ett statligt nationellt datautrymme för
bilddiagnostik (S2021/05259), en digital nationell infrastruktur
för nationella kvalitetsregister (S2021/06170), en nationell
listningstjänst för vårdval i primärvården (S2022/01375) och ett
nationellt vårdsöksystem (S2022/01372). Socialstyrelsen har ett
pågående uppdrag att kartlägga datamängder av nationellt
intresse på hälsodataområdet (S2021/05369) och vid
Vetenskapsrådet är en rådgivande funktion för nyttjande av
hälsodata under uppbyggnad (U2021/01515). Det finns också ett
pågående arbete med genomförandet av nationella läkemedelslistan
som syftar till att ge hälso- och sjukvården, öppenvårdsapoteken
och patienten samma bild av patientens förskrivna och uthämtade
läkemedel (lagen [2018:1212] om nationell läkemedelslista).
Vidare har flera myndigheter uppdrag som har beröringspunkter
med det nu aktuella uppdraget. Socialstyrelsen har uppdraget att
skapa och tillhandahålla enhetliga begrepp, termer och
klassifikationer inom sitt verksamhetsområde samt skapa,
beskriva och tillhandahålla en ändamålsenlig
informationsstruktur inom sitt verksamhetsområde (förordningen
[2015:284] med instruktion för Socialstyrelsen). E
hälsomyndigheten ska ansvara för att fastställa vilka
e-hälsospecifikationer som ska vara nationella och gemensamma
och tillgängliggöra information om dessa samt samordna och
stödja berörda aktörers arbete med att ta fram och använda
sådana specifikationer (förordningen [2013:1031] med instruktion
för E-hälsomyndigheten). Myndigheten för digital förvaltning ska
samordna frågor om gemensamma standarder, format,
specifikationer och liknande krav för den offentliga
förvaltningens elektroniska informationsutbyte (förordningen
[2018:1486] med instruktion för Myndigheten för digital
förvaltning). Läkemedelverket ska verka för att medicintekniska
produkter är säkra och lämpliga för sin användning samt ansvara
för tillsyn av medicintekniska produkter (förordningen [2020:57]
med instruktion för Läkemedelsverket). Vidare utfärdar
Läkemedelsverket föreskrifter om tillämpning av lagen om
medicintekniska produkter på nationella medicinska
informationssystem (LVFS 2014:7).
Det pågår även ett omfattande arbete inom EU för att underlätta
delning av hälsodata. Europeiska kommissionen har lämnat ett
förslag till förordning om EHDS. För att stödja delning av data
mellan vårdgivare planerar man inom ramen för EHDS att införa
obligatoriska krav för interoperabilitet, säkerhet, trygghet och
integritet samt obligatorisk egencertifiering av elektroniska
patientjournaler, vilket omfattar interoperabilitet och
säkerhet. Oavsett hur EHDS slutligt kommer att utformas, finns
det behov av att Sveriges utvecklar en effektivare och säkrare
tillgång till patienters hälsodata för såväl primär- som
sekundäranvändning. I enlighet med den europeiska datastrategin
ska EHDS och övriga framväxande dataområden vara sinsemellan
interoperabla.
Utgångspunkter för uppdraget
Sammanfattningsvis kan god informationsförsörjning av hälsodata
ses som en nationell resurs, och de rättsliga, organisatoriska,
ekonomiska och tekniska förutsättningarna behöver närmare
analyseras för att möjliggöra att hälsodata på ett effektivare
sätt ska kunna komma till nytta för att stärka hälso- och
sjukvården. Det behövs bättre förutsättningar för att kunna
lagra, dela och nyttja hälsodata för olika ändamål på ett säkert
och kostnadseffektivt sätt. Många av de uppgifter som är
aktuella i sammanhanget är känsliga personuppgifter som rör
hälsa och personliga förhållanden. Det är därför samtidigt av
stor vikt att skyddet för den personliga integriteten värnas och
att informationssäkerheten säkras.
Ett viktigt steg för att hälsodata ska komma till nytta för att
stärka hälso- och sjukvården är att hälsodata blir
interoperabla, det vill säga att olika system kan samarbeta
genom att få tillgång till och använda varandras information.
Interoperabla data kan läsas av maskiner utan att
speciallösningar behöver nyttjas. Med gemensamma nationella
standarder finns förutsättningar för att mer effektivt ställa
krav vid upphandlingar av exempelvis journalsystem, underlätta
för människor att ta del av sina hälsodatauppgifter över hela
landet, bidra till en mer effektiv och patientsäker vård samt
för att samla hälsodata för forskning och innovation. Samtliga
av dessa förutsättningar kan ses som nödvändiga för att utveckla
framtidens hälso- och sjukvård. Lärdomar från arbetet med
interoperabla system från hälso- och sjukvårdsområdet kan senare
komma att användas på andra områden.
Utredaren ska därför
• analysera de rättsliga, organisatoriska, ekonomiska och
tekniska förutsättningarna för att förbättra interoperabiliteten
när uppgifter om hälsa överförs mellan olika system, aktörer och
huvudmän, såväl kommuner och regioner som privata sådana, och
lämna ändamålsenliga och samhällseknomiskt effektiva förslag som
bedöms vara nödvändiga med syfte att bl.a. bidra till en
effektivare och säkrare tillgång till patienters hälsodata för
såväl primär- som sekundär användning,
• redovisa hur lämnade förslag förhåller sig till relevant
dataskydds- och sekretessreglering inom hälso- och
sjukvårdsområdet samt relevant reglering inom informations- och
cybersäkerhetsområdet,
• beakta behovet av skydd för den personliga integriteten och
under arbetets gång göra en integritetsanalys,
• utreda och lämna förslag på vilken eller vilka myndigheter som
ska ansvara för att utfärda föreskrifter, utöva tillsyn och ta
fram andra stödjande eller styrande dokument om val och
tillämpning av tekniska och semantiska standarder,
• utreda och lämna förslag på en myndighet, inom den befintliga
myndighetsstrukturen, som ska bemyndigas att ta fram
uppförandekoder för behandling av personuppgifter inom hälso-
och sjukvårdens område med syfte att specificera hur EU:s
dataskyddsförordning ska tillämpas,
• på samtliga områden lämna de författningsförslag som
utredningen bedömer är motiverade,
• redovisa hur förslagen kan användas för att minska arbetet med
dubbeldokumentation och öka förutsättningarna för automatisering
av datahantering, samt lämna förslag på ytterligare åtgärder i
syfte att minska dubbeldokumentationen och öka
automatiseringsgraden,
• redovisa hur förslagen kan underlätta samarbeten på nordisk,
europeisk och internationell nivå, och
• i övrigt föreslå ändringar som utredaren anser ha direkt
beröring med uppdraget.
Utredarens samlade förslag ska vara så kostnadseffektiva som
möjligt och inte medföra påtagligt ökade kostnader för staten
jämfört med dagens system.
Konsekvensbeskrivningar
Konsekvenser ska analyseras och redovisas enligt 14–15 a §§
kommittéförordningen (1998:1474). I 14 kap. 3 § regeringsformen
anges att en inskränkning av den kommunala självstyrelsen inte
bör gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen.
Det innebär att en proportionalitetsprövning ska göras. Om något
av förslagen påverkar den kommunala självstyrelsen, ska därför,
utöver förslagets konsekvenser, de särskilda avvägningar som
lett fram till förslaget särskilt redovisas.
Konsekvensbeskrivningen ska särskilt beskriva de effekter
eventuella förslag har på statens, regioners, kommuners och
privata vårdgivares kostnader.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska föra en dialog med kommuner, regioner, Sveriges
Kommuner och Regioner, företrädare för professionen,
branschföreträdare, Sveriges Standardiseringsförbund, Kommittén
för teknologisk innovation & etik (N 2018:04) och Utredningen om
hälsodata som nationell resurs för framtidens hälso- och
sjukvård (S 2022:04). Utredaren ska även föra dialog med berörda
myndigheter, t.ex. E-hälsomyndigheten, Socialstyrelsen, Verket
för innovationssystem, Vetenskapsrådet, Forskningsrådet för
hälsa, arbetsliv och välfärd, Integritetsskyddsmyndigheten,
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Inspektionen för
vård och omsorg och Myndigheten för digital förvaltning.
Utredaren bör även föra dialog med de nordiska grannländerna.
Utredaren ska också beakta det pågående arbetet med EHDS, Nordic
Commons samt dataförvaltningsakten, COM(2020) 767 final, och
dataakten, COM(2022) 68 final.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2024.
(Socialdepartementet)