Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ingripande mot satellitsändningar med hänsyn till Sveriges säkerhet, Dir. 2022:81
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2022-06-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 juni 2022
Sammanfattning
En särskild utredare ska föreslå regler för ingripanden mot
sändningar av radio och tv via satellit med hänsyn till Sveriges
säkerhet, samtidigt som yttrande- och informationsfriheterna
värnas.
Utredaren ska bl.a.
• översiktligt kartlägga vilka möjligheter som finns i andra
EES-stater att ingripa mot satellitsändningar av radio och tv
med hänsyn till allmän ordning och säkerhet,
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot satellitsändningar av
radio, tv och sökbar text-tv inom svensk jurisdiktion,
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot satellitsändningar av
radio, tv och sökbar text-tv inom en annan EES-stats
jurisdiktion eller som kommer från tredjeland,
• föreslå regler för förfarandet vid sådana ingripanden, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2023.
Det finns ett behov av att kunna ingripa mot satellitsändningar
Sveriges säkerhet påverkas av säkerhetsläget i Europa.
Säkerhetshot riktade mot andra medlemsstater i EU inverkar även
på Sveriges säkerhet. Regeringen bedömer i propositionen
Totalförsvaret 2021–2025 (prop. 2020/21:30) att det
säkerhetspolitiska läget försämrats över tid i Sveriges
närområde och i Europa. Läget påverkas bland annat av hybridhot
där stater eller statsunderstödda aktörer använder olika medel
för att avsiktligt störa samhällets funktionalitet eller påverka
opinioner, beslutsfattare och demokratiska processer. Det kan
exempelvis vara otillbörlig informationspåverkan genom
desinformation i radio och tv som hotar Sveriges säkerhet.
EU agerar utifrån medlemsstaternas gemensamma intressen för att
möta allvarliga hot mot allmän ordning och säkerhet. Ett exempel
på detta är rådets förordning (EU) 2022/350 av den 1 mars 2022
om ändring av förordningen (EU) nr 833/2014 om restriktiva
åtgärder mot bakgrund av Rysslands åtgärder som destabiliserar
situationen i Ukraina. Genom förordningen, som trädde i kraft
den 2 mars 2022, har det införts restriktiva åtgärder mot vissa
i förordningen angivna medieaktörer som anses utgöra ett
betydande och direkt hot mot unionens allmänna ordning och
säkerhet. Åtgärderna innebär bland annat ett förbud att sända
eller möjliggöra, underlätta eller på annat sätt bidra till
sändning av innehåll som utförs av de aktörer som anges i
förordningen.
I propositionen En moderniserad radio- och tv-lag bedömer
regeringen att ett sändningstillstånd bör kunna återkallas om
tillståndshavaren bedriver sändningar som utgör en fara för
Sveriges säkerhet (prop. 2019/20:168 s. 165). Den närmare
utformningen av reglerna bereds för närvarande inom
Regeringskansliet.
Innehåll i radio- och tv-sändningar som innebär en fara för
Sveriges säkerhet kan, förutom via marknätet, nå tittare och
lyssnare via satellitsändningar. För sådana sändningar krävs i
dag inget tillstånd. Det är dock angeläget att Sverige kan
ingripa även mot sådana sändningar om det krävs med hänsyn till
Sveriges säkerhet.
Uppdraget att föreslå bestämmelser om ingripanden mot
satellitsändningar
Det finns i dag inte någon möjlighet att ingripa mot
satellitsändningar av radio och tv som orsakar fara för Sveriges
säkerhet. Med anledning av det förändrade säkerhetsläget har
behovet av att kunna ingripa mot sådana sändningar blivit
tydligare.
Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) är tillämplig på sändningar av
radio och tv via satellit om sändningen utgår från Sverige. För
satellitsändningar som sänds av andra än svenska programföretag
och som inte är avsedda att tas emot här i landet tillämpas dock
enbart bestämmelserna i YGL om meddelar- och anskaffarfrihet,
censurförbudet och förbudet mot andra hindrande åtgärder. För
satellitsändningar som utgår från utlandet är YGL som
utgångspunkt inte tillämplig. För samtidig och oförändrad
vidaresändning här i landet av radio- och tv-program som
förmedlas hit genom satellitsändning från utlandet gäller dock
bland annat censurförbudet och förbudet mot andra hindrande
åtgärder samt – med vissa begränsningar – bestämmelserna om
meddelar- och anskaffarfrihet. I propositionen Ett
ändamålsenligt skydd för tryck- och yttrandefriheten (prop.
2021/22:59) föreslår regeringen att program i tv som förmedlas
hit genom satellitsändning som utgår från utlandet ska anses
utgå från Sverige, om programmen huvudsakligen är avsedda att
tas emot här i landet och vidaresänds här samtidigt och
oförändrat. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari
2023 (s. 13).
Radio- och tv-program som sänds via satellit får enligt 3 kap. 3
§ första stycket YGL regleras genom lag som innehåller
föreskrifter om tillstånd och villkor för att sända. Att rätten
att sända program på annat sätt än genom tråd får begränsas har
motiverats med det begränsade frekvensutrymmet som finns för
sändningar i etern (prop. 1990/91:64 s 52–56). Av 3 kap. 3 §
andra stycket YGL framgår att det allmänna ska eftersträva att
radiofrekvenserna tas i anspråk på ett sätt som leder till
vidaste möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet. Detta
uttrycker en principiell målsättning för såväl normgivning som
beslut i enskilda fall, exempelvis vid tillståndsgivning.
Vid begränsningar av rätten att sända program enligt 3 kap. 3 §
första stycket YGL gäller föreskrifterna i 2 kap. 21–23 §§
regeringsformen om när begränsningar av grundläggande fri- och
rättigheter får göras (3 kap. 5 § YGL). Sådan begränsning får
göras bland annat med hänsyn till rikets säkerhet, allmän
ordning och säkerhet och förebyggandet och beivrandet av brott.
Vid bedömningen av vilka begränsningar som får göras ska vikten
av vidaste möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet i
politiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kulturella
angelägenheter särskilt beaktas. En begränsning får endast göras
för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt
samhälle och får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med
hänsyn till ändamålet och inte heller sträcka sig så långt att
den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen.
Det som är avsett att framföras i program får inte först
granskas av en myndighet eller ett annat allmänt organ. Det är
inte heller tillåtet för en myndighet eller ett annat allmänt
organ att på grund av innehållet förbjuda eller hindra
framställning, offentliggörande eller spridning bland
allmänheten av ett program, om åtgärden inte har stöd i
grundlagen (1 kap. 11 § YGL).
För program som omfattas av YGL ska frågor om rätten att sända
program kunna prövas av domstol eller av en nämnd vars
sammansättning är bestämd i lag och vars ordförande ska vara
eller ha varit ordinarie domare. Om saken gäller ett ingripande
på grund av missbruk av yttrandefriheten, ska frågan prövas av
en domstol under medverkan av jury enligt de närmare
föreskrifter som meddelas i lag (3 kap. 7 § YGL).
Vilka möjligheter till ingripande ska finnas?
Tv-sändningar via satellit inom EU omfattas av AV-direktivet som
innehåller bestämmelser som avser att samordna viss reglering av
tv-sändningar och beställ-tv (audiovisuella medietjänster) inom
EU och EES. Den grundläggande principen i AV-direktivet är
ursprungslandsprincipen eller sändarlandsprincipen. Den innebär
att en medlemsstat ska säkerställa att audiovisuella
medietjänster som enligt direktivet står under dess jurisdiktion
följer regleringen i landet, och därmed även direktivets krav.
Som huvudregel ska medlemsstaterna säkerställa fri mottagning
och får inte begränsa vidaresändning inom sina territorier av
audiovisuella medietjänster från andra medlemsstater av skäl som
ingår i de områden som samordnas genom direktivet. AV-direktivet
ger dock möjligheter att begränsa fri mottagning och
vidaresändning av tv från andra medlemsstater bland annat med
hänsyn till allmän säkerhet, under vissa i direktivet angivna
förutsättningar. Några sådana bestämmelser har dock inte
genomförts i Sverige (prop. 2009/10:115 s. 112–113). Det finns
inte heller i svensk rätt några bestämmelser som möjliggör
ingripanden mot satellitsändningar av radio, tv eller sökbar
text-tv från ett tredje land, dvs. från ett land som inte
omfattas av EES-avtalet, och som orsakar fara för Sveriges
säkerhet. Även i dessa situationer finns dock ett behov av att
kunna ingripa mot sändningarna.
En möjlighet till att ingripa mot en sändning i efterhand kan
vara att återkalla ett tillstånd att sända. I dag krävs inget
tillstånd för att sända radio och tv via satellit. Frågan om
tillstånd för tv-sändningar via satellit har dock behandlats vid
flera tillfällen, bland annat i samband med Sveriges inträde i
EU (jfr prop. 1992/93:75 s. 21). Senast undersökte 2018 års
AV-utredning om tillstånd med innehållsvillkor kunde vara ett
sätt att effektivt genomföra AV-direktivets krav för vissa
satellitsändningar under svensk jurisdiktion som huvudsakligen
är avsedda att tas emot utomlands. Mot bakgrund av lagstiftarens
tidigare ställningstaganden fann utredningen dock att det var
lämpligare att införa bestämmelser i lag än en ordning med
tillståndskrav och innehållsvillkor i tillstånd (SOU 2019:39 s.
268–269). Med hänsyn till den säkerhetspolitiska utvecklingen i
Sverige och i omvärlden finns ett behov av en förnyad analys av
frågan om tillstånd ska krävas vid satellitsändningar som
omfattas av svensk jurisdiktion eller om andra åtgärder som
medger ingripanden bör införas. Vid denna analys är en
jämförelse med andra europeiska system, och även hur dessa
system kan påverka aktörers val av etableringsland, värdefull.
Om regler för tillstånd föreslås, ska förslag också lämnas på
vilka tillståndsvillkor som ska kunna ställas upp för
sändningarna.
För att inte riskera att komma i konflikt med den grundläggande
principen i YGL om förbud mot censur och andra hindrande
åtgärder ska de förslag som lämnas enbart göra det möjligt att
ingripa i efterhand. Utgångspunkten är således att ingripanden
endast får göras på grund av att ett visst innehåll faktiskt har
sänts, och inte på ett antagande i förväg om vad som kan komma
att sändas.
Det kan finnas skäl att ha olika bestämmelser för ingripanden
beroende på under vilket lands jurisdiktion sändningarna faller
och om de är avsedda att tas emot här i landet (jfr 5 kap. 14 §
radio- och tv-lagen). De omständigheter som ligger till grund
för ett ingripande kan också vara av sådan art att sekretess bör
gälla för uppgifterna i samband med förfarandet.
Utredaren ska därför
• översiktligt kartlägga vilka möjligheter som finns i andra
EES-stater att ingripa mot satellitsändningar av radio och tv
med hänsyn till allmän ordning och säkerhet,
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot satellitsändningar av
radio, tv och sökbar text-tv inom svensk jurisdiktion,
• föreslå när och på vilket sätt ingripanden med hänsyn till
Sveriges säkerhet ska kunna göras mot satellitsändningar av
radio, tv och sökbar text-tv inom en annan EES-stats
jurisdiktion eller som kommer från ett tredje land,
• föreslå hur förfarandet vid ingripanden mot satellitsändningar
ska vara utformat och om förfarandet ska skilja sig åt beroende
på jurisdiktion över sändningarna och om dessa är avsedda att
tas emot i Sverige eller inte,
• bedöma om ytterligare bestämmelser om sekretess är nödvändiga,
och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Det ingår inte i uppdraget att föreslå ändringar i grundlag.
Om utredningen bedömer att behövliga regler för förfarandet vid
ingripanden mot satellitsändningar kommer i konflikt med
grundlag, ska detta anmälas till regeringen.
Det ingår inte heller att lämna förslag för sändningsverksamhet
som finansieras med public service-avgift enligt lagen
(2018:1893) om finansiering av radio och tv i allmänhetens
tjänst.
Skyddet för grundläggande fri- och rättigheter ska värnas
Uppdraget innefattar avvägningar mellan grundläggande fri- och
rättigheter och skyddet för Sveriges säkerhet. Mediernas frihet
och mångfald är av grundläggande betydelse. Skyddet för
grundläggande fri- och rättigheter, särskilt yttrandefriheten
och informationsfriheten, ska därför noga beaktas i
utredningsarbetet. Bedömningar och förslag ska vara förenliga
med svensk grundlag, EU:s stadga om de grundläggande
rättigheterna, den europeiska konventionen om skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna
(Europakonventionen) och Sveriges folkrättsliga förpliktelser i
övrigt.
Konsekvensbeskrivningar
Utredningen ska särskilt redovisa konsekvenser för den fria
åsiktsbildningen samt konsekvenser för medieföretag som verkar
eller avser att verka i Sverige. Om förslagen kan förväntas leda
till kostnadsökningar för det allmänna ska utredaren föreslå hur
dessa ska finansieras.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med Justitiekanslern, Myndigheten för
press, radio och tv, Myndigheten för psykologiskt försvar och
andra berörda myndigheter. Utredaren ska även inhämta synpunkter
från berörda aktörer i mediebranschen. Utredaren ska hålla sig
informerad om och vid behov beakta relevant arbete som pågår
inom EU och i Regeringskansliet – särskilt i frågor av betydelse
för skyddet av Sveriges säkerhet.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2023.
(Kulturdepartementet)