Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivare tillsyn över socialtjänsten, Dir. 2022:65
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2022-06-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 2022
Sammanfattning
En särskild utredare ska se över möjligheterna att förbättra
förutsättningarna för Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att
utöva tillsyn och ha möjlighet att ingripa när tillsynen visar
på brister inom socialtjänst eller verksamhet enligt lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
förkortad LSS. Syftet är att tillsynen ska bli mer effektiv och
att den demokratiska kontrollen över välfärden ska stärkas.
Utredaren ska bl.a.
• analysera och ta ställning till om IVO behöver utökade eller
tydligare möjligheter att ingripa när tillsynen visar på brister,
• analysera och ta ställning till om IVO inom ramen för sin
tillsyn ska granska hur kommunerna kontrollerar och följer upp
sina avtal med privata utförare inom socialtjänsten eller enligt
LSS,
• lämna förslag på hur IVO genom sin tillsyn ska kunna verka för
att kommuner ska planera sina insatser för enskilda,
behovsprövade eller inte, och verkställa dessa inom skälig tid,
• analysera och ta ställning till om kommuner bör åläggas en
skyldighet att rapportera förändringar i sina avtal med enskilda
utförare till IVO, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 29 mars 2024.
Uppdraget att se över IVO:s möjligheter att kunna utöva tillsyn
och ingripa när tillsynen visar på brister
Varje kommun har det yttersta ansvaret för att enskilda får det
stöd och den hjälp som de behöver (2 kap. 1 § socialtjänstlagen
[2001:453], förkortad SoL), till exempel omsorg och service,
stöd och vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd (3 kap. 1 §
SoL). Det yttersta ansvaret för kommunens uppgifter inom
socialtjänsten kan inte överlämnas till någon annan. En kommun
får dock sluta avtal med en enskild fysisk eller juridisk person
om att utföra kommunens uppgifter inom socialtjänsten (2 kap. 5
§ SoL). Uppgifter som innefattar myndighetsutövning får inte
överlämnas. När skötseln av en kommunal angelägenhet genom avtal
har lämnats över till en privat utförare, ska kommunen
kontrollera och följa upp verksamheten (10 kap. 8 §
kommunallagen [2017:725], förkortad KL). Nämnderna ska var och
en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet
med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de
bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för
verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är
tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt
tillfredsställande sätt. Detsamma gäller när skötseln av en
kommunal angelägenhet med stöd av 10 kap. 1 § KL har lämnats
över till någon annan (6 kap. 6 § KL).
IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård och därmed
jämförlig verksamhet, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst
och verksamhet enligt LSS (1 § förordningen [2013:176] med
instruktion för Inspektionen för vård och omsorg). Myndigheten
ansvarar också för att pröva ansökningar om tillstånd för att
bedriva bl.a. enskild verksamhet enligt SoL och LSS. IVO har i
dag möjlighet att förelägga den som ansvarar för en verksamhet
att avhjälpa sådana missförhållanden som har betydelse för
enskildas möjligheter att få de insatser de har rätt till (13
kap. 8 § SoL och 26 f § LSS). Ett beslut om föreläggande får
förenas med vite. Vite är ett penningbelopp som ska betalas om
ett föreläggande inte följs.
Det finns krav på att ett föreläggande ska vara preciserat när
det gäller vilka åtgärder som ska vidtas för att komma till
rätta med konstaterade brister. Det gäller oavsett om beslutet
om föreläggande är förenat med vite eller inte (se till exempel
rättsfallen HFD 2017 ref. 21 och HFD 2020 ref. 28). IVO har i
sitt yttrande över betänkandet Hållbar socialtjänst – En ny
socialtjänstlag (SOU 2020:47) framfört att kraven på precision
kan innebära svårigheter för myndigheten att förelägga den
ansvarige för en verksamhet att åtgärda brister, trots att
tillsynen visar på brister av allvarlig karaktär.
Tillsyn över såväl offentligt som privat driven verksamhet är
ett viktigt kontroll- och styrinstrument som staten förfogar
över för att se till att demokratiskt fattade beslut genomförs
på det sätt som statsmakterna har avsett. Tillsynen utgör
tillsammans med kommunernas avtalsuppföljning en samlad kontroll
över privata utförare. När en brist konstateras vid tillsyn är
det viktigt att bristen åtgärdas. Om bristen inte åtgärdas,
måste tillsynsmyndigheten ha möjlighet till någon form av
ingripande, som ska vara effektivt och tydligt. En tillsyn med
större effekt bidrar till regeringens prioritering att ta
tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden. Det kan
exempelvis bidra till att göra det mindre attraktivt för
oseriösa aktörer att ansöka om tillstånd för att bedriva
verksamhet och hindra dem från att ta sig in på
välfärdsmarknaden. Det är viktigt att säkerställa att
kommunernas och IVO:s samlade kontroll över privata aktörer som
bedriver verksamhet enligt SoL och LSS är tillräcklig.
Att tillsynen har avsedd effekt är också viktigt för att kunna
säkerställa att barn och unga får den vård och omsorg som de har
rätt till. Regeringen beslutade i november 2020 att ge IVO i
uppdrag att under 2021 och 2022 förstärka tillsynen av
socialtjänstens handläggning av ärenden som rör stöd och skydd
till barn och unga (S2020/08835).
Mot bakgrund av ovanstående bör IVO:s möjligheter att kunna
utöva tillsyn och ingripa när tillsynen visar på brister utredas
närmare. En viktig utgångspunkt är att möjligheten att utöva
tillsyn och ingripa inte ska skilja sig mellan privata och
offentliga aktörer.
Utredaren ska därför
• undersöka hur och inom vilken tid som verksamheter åtgärdar de
brister som IVO påtalat,
• analysera och ta ställning till om IVO behöver utökade eller
tydligare möjligheter att ingripa när tillsynen visar på brister
för att på ett mer effektivt sätt avhjälpa missförhållanden och
stärka den demokratiska kontrollen över välfärden,
• analysera och ta ställning till om IVO inom ramen för sin
tillsyn ska granska hur kommunerna kontrollerar och följer upp
sina avtal med privata utförare och IVO:s möjligheter att lämna
råd och ge vägledning till kommunerna om innehållet i avtalen,
• lämna förslag på alternativa sätt att stärka den samlade
kontrollen över privata utförare, om förslag till granskning
inom ramen för IVO:s tillsyn inte lämnas,
• vid behov föreslå andra förändringar i syfte att tillsynen ska
få större genomslag, och
• föreslå de åtgärder eller författningsändringar som bedöms
nödvändiga.
Uppdraget att utreda hur IVO ska kunna ingripa mot kommuner som
inte planerar sina insatser eller inte verkställer insatser inom
skälig tid
Betänkandet Hållbar socialtjänst – En ny socialtjänstlag
I betänkandet Hållbar socialtjänst – En ny socialtjänstlag (SOU
2020:47) föreslår utredningen Framtidens socialtjänst bl.a. att
kommunernas ansvar för att planera sina insatser inte bara ska
avse insatser för äldre och personer med funktionsnedsättning
utan ska utvidgas till att omfatta alla enskilda. I likhet med
vad som gäller enligt nuvarande ordning föreslår utredningen
inte några formella krav på formerna för planeringen, utan det
är kommunen själv som avgör hur planeringsarbetet ska bedrivas.
Syftet med utredningens förslag är att tydliggöra att
kommunernas ansvar omfattar ett aktivt arbete med
förutsättningar för att, i god tid, kunna tillgodose behoven av
insatser. Kommunens planering ska ske i syfte att tillgodose
enskildas behov av insatser och på så sätt även förhindra att
väntetider och oskäligt långa tider mellan beslut och
verkställighet uppstår. Planeringen ska enligt förslaget avse
kommunernas behov av insatser, det vill säga det övergripande
behovet av olika insatser, och inte planering av insatser i det
enskilda fallet.
Utredningen föreslår samtidigt att bestämmelserna om särskild
avgift i 16 kap. 6 a–6 e §§ SoL ska upphävas. Utredningen
bedömer att kommunernas problem med väntetider främst är ett
planerings- och resursproblem och att sanktionsavgifterna inte
ger tillräckligt stor effekt för att vara motiverade.
Utredningen menar att IVO redan inom ramen för dagens
lagstiftning kan granska och ingripa mot de kommuner som inte
planerar sina insatser och inte verkställer insatserna i tid.
Utredningen anser att problemet med beslut som inte verkställs
inom skälig tid kan lösas på ett bättre sätt än genom
sanktionsavgifter.
Utredningen föreslår vidare en befogenhet för socialnämnden att
tillhandahålla en eller flera insatser utan föregående
individuell behovsprövning. Utredningen bedömer att regelverket
för att tillhandahålla insatser till enskilda behöver vara
flexibelt och lämna utrymme för socialnämnden att i större
utsträckning än i dag anpassa verksamheten efter lokala
förutsättningar och behov. Förslaget syftar till att den
enskilde ska kunna vända sig direkt till en utförare som
erbjuder insatser för kommunens räkning. Förslaget är ett
komplement till rätten till bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL och
innebär ingen begränsning av den enskildes rätt till bistånd.
Vissa socialtjänstinsatser ska enligt förslaget dock inte få
tillhandahållas utan föregående individuell behovsprövning, till
exempel kontaktperson, kontaktfamilj och vård i familjehem (SOU
2020:47 s. 694). För att nå enskilda som annars är svåra att nå
måste socialtjänsten enligt utredningen kunna erbjuda insatser
på ett sätt som är attraktivt och lättillgängligt för den
enskilde. Utredningen framhåller att det därför är viktigt att
kommunen planerar sina insatser för enskilda.
De flesta av remissinstanserna tillstyrker utredningens förslag
att kommunerna ska planera sina insatser för enskilda. Däremot
avstyrker flertalet av remissinstanserna utredningens förslag
att upphäva bestämmelserna om särskild avgift, bland andra
Socialstyrelsen och IVO. IVO anser i likhet med utredningen att
det kan finnas mer effektiva sätt att utöva tillsyn över beslut
som inte verkställts än att ingripa på individnivå. IVO delar
även utredningens bedömning i fråga om vikten av planering för
att möjliggöra att enskilda får de insatser de har rätt till.
IVO delar dock inte utredningens bedömning att det inte skulle
påverka rättssäkerheten för enskilda att ta bort den särskilda
avgiften. Enligt IVO har myndigheten inte rättsliga möjligheter
att ingripa i den omfattning som utredningen redogör för.
Riksrevisionen tar i sitt yttrande över betänkandet inte
ställning till förslaget om att upphäva bestämmelserna om
särskild avgift men påpekar att kommunernas administrativa börda
bör vägas noga mot enskildas rättssäkerhet innan riksdagen
fattar beslut om att ta bort sanktionsåtgärder. Både den
särskilda avgiften och rapporteringsskyldigheten fyller enligt
Riksrevisionen det viktiga syftet att värna enskildas
rättssäkerhet. En enskild som fått ett beslut om en viss insats
enligt SoL eller LSS har inte möjlighet att vända sig någonstans
för att kräva att beslutet också verkställs.
Riksrevisionen konstaterade i en granskning av IVO:s tillsyn att
IVO visserligen har tillgång till andra åtgärder såsom
föreläggande och vite men att myndigheten sällan använder dessa
(RiR 2019:33). I en annan granskning av reglerna om kommunernas
skyldighet att rapportera ej verkställda beslut och särskild
avgift framhåller Riksrevisionen att när den särskilda avgiften
infördes dömdes dessa andra alternativ ut som otillräckliga i
regeringens förarbeten (RiR 2019:23). Enligt Riksrevisionen är
det mot denna bakgrund oklart om IVO:s tillsyn är tillräcklig
som ersättning för den särskilda avgiften.
På vilket sätt bör IVO kunna ingripa för att motverka att
kommuner inte planerar sina insatser eller inte verkställer
insatser inom skälig tid?
Betänkandet Hållbar socialtjänst – En ny socialtjänstlag bereds
för närvarande i Regeringskansliet. I betänkandet föreslås att
bestämmelserna om särskild avgift ska upphävas och att IVO i
stället ska utöva tillsyn över hur kommunerna planerar och
verkställer sina insatser i tid. På vilket sätt IVO i så fall
ska kunna ingripa mot kommuner som inte planerar sina insatser
och inte verkställer dessa inom skälig tid bör utredas närmare.
En viktig utgångspunkt för utredarens förslag är att bibehålla
rättssäkerheten för den enskilde. Utredaren bör i utformandet av
förslagen även ta hänsyn till den administrativa bördan för
kommunerna.
Utredaren ska därför
• analysera för- och nackdelar med en särskild avgift samt
undersöka kompletterande eller andra tänkbara sätt för IVO att
ingripa mot kommuner som inte planerar insatser för enskilda,
behovsprövade eller inte, eller inte verkställer insatser inom
skälig tid,
• lämna förslag på hur IVO genom sin tillsyn ska kunna verka för
att kommuner ska planera sina insatser för enskilda och
verkställa dessa inom skälig tid, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Bör tiden för kommunernas rapporteringsskyldighet ändras?
När socialtjänsten beviljar en person en insats gäller beslutet
omedelbart och ska verkställas inom skälig tid. Kommuner som
inte verkställer beslutade insatser inom tre månader ska
rapportera detta till kommunens revisorer, kommunfullmäktige och
IVO (16 kap. 6 f–6 i §§ SoL och 28 f–28 i §§ LSS). Skyldigheten
avser biståndsbeslut enligt 4 kap. 1 § SoL och beslut enligt 9 §
LSS. Utredningen Framtidens socialtjänst har övervägt att även
avskaffa rapporteringsskyldigheten för att på så sätt minska den
administrativa bördan för både kommunen och IVO. Utredningen
bedömer dock att rapporteringen fyller en viktig funktion för
kommunens interngranskning och kan utgöra viktiga underlag för
IVO:s tillsyn. Utredningen föreslår däremot att tidsintervallet
för skyldigheten att till IVO rapportera beslut som inte
verkställts ändras från var tredje månad till var sjätte månad.
De beslut som inrapporteras ska fortsatt avse beslut som inte
verkställts inom tre månader. På så sätt minskar risken för att
kommunerna likställer tidsgränsen för rapportering med tiden de
har på sig att verkställa beslutet.
IVO avstyrker förslaget om ändrad tid för
rapporteringsskyldigheten. Myndigheten anser att nuvarande
reglering bör kvarstå tills dess att frågan utretts ytterligare.
IVO menar att om det finns skäl att reglera ej verkställda
beslut på annat sätt än i dag behöver det också utredas om en
sådan ordning samtidigt bör vara förenad med en
rapporteringsskyldighet. Om rapporteringsskyldigheten ska finnas
kvar, bör det enligt IVO även utredas hur den ska vara reglerad
för att innebära en förenkling och bidra till effektivare
tillsyn. När det gäller tidsintervallet för rapportering anser
IVO att en risk med förslaget är att kommunerna tar längre tid
på sig att verkställa beslut och inte kommer att rapportera de
beslut som tar mer än tre månader men mindre än sex månader att
verkställa.
Riksrevisionen tillstyrker förslaget om ändrad
rapporteringsskyldighet men framhåller att motsvarande ändring
då bör göras även i LSS. Systemet blir enligt Riksrevisionen
annars inte likformigt och den effekt på den administrativa
bördan som förslaget syftar till blir svår att uppnå. Enligt
Riksrevisionen tar det över lag längre tid för kommunerna att
verkställa insatser som ges enligt LSS jämfört med insatser
enligt SoL (RiR 2019:23).
Utredaren ska därför
• analysera och ta ställning till om en förlängd tidsfrist för
kommunernas rapporteringsskyldighet när det gäller beslut om
insatser enligt SoL och LSS som inte verkställts skulle innebära
en sådan minskad administrativ börda för kommunerna att det
uppväger eventuella negativa effekter av förlängningen för
brukarna, och
• föreslå de åtgärder eller författningsändringar som bedöms
nödvändiga.
Uppdraget att utreda om kommuner bör rapportera förändringar i
avtal med enskilda utförare
IVO är beroende av underrättelser och information från
placerande och upphandlande kommuner för att kunna utföra sitt
uppdrag. Som huvudansvarig för socialtjänsten har kommunerna en
unik ställning och utgör en viktig informationskälla för IVO:s
tillstånds- och tillsynsverksamhet.
Det finns för närvarande inte någon skyldighet för en kommun att
meddela IVO när den exempelvis häver ett avtal med en
verksamhetsutövare på grund av oegentligheter eller brister i
utförandet. För att dessa uppgifter ska komma till IVO:s
kännedom krävs att kommunen själv väljer att kontakta IVO eller
att myndigheten, inom ramen för utredningen av ett ärende,
inhämtar dessa uppgifter. Detta innebär att IVO ofta saknar
viktig information som är av stor vikt i både
tillståndsprövningen och tillsynen.
IVO föreslår därför en skyldighet för kommuner att underrätta
IVO när avtal med utförare sägs upp, hävs, inte förlängs eller
när kommunen uppmärksammar allvarligare brister i utförandet
(Analys av regelverket för tillståndsprövning, IVO 2021-4).
Förslaget syftar till att tydliggöra kommuners ansvar för
kontakt med IVO när dessa situationer uppstår. IVO bedömer att
förslaget också kan åstadkomma ett allmänt ökat
informationsutbyte mellan myndigheten och kommuner. Ytterligare
underlag behövs för att ta ställning till förslaget och det bör
därför utredas närmare. En ökad uppgiftsskyldighet för kommuner
bör vägas mot en effektivare tillsyn och tillståndsprövning.
Utredaren ska därför
• analysera för- och nackdelar med att införa en skyldighet för
kommuner att rapportera förändringar när det gäller avtal med
enskilda utförare till IVO,
• ta ställning till om en sådan rapporteringsskyldighet bör
införas och hur den i så fall bör utformas för att underlätta
IVO:s tillsyn och tillståndsprövning,
• analysera hur en utökad rapporteringsskyldighet förhåller sig
till regelverken om offentlighet och sekretess, och
• föreslå de åtgärder eller författningsändringar som bedöms
nödvändiga.
Konsekvensbeskrivningar
Vid utformningen av förslagen ska utredaren, utöver vad som
framgår av kommittéförordningen (1998:1474), särskilt redovisa
konsekvenserna för enskilda i behov av stödinsatser. Om
förslagen påverkar den kommunala självstyrelsen, ska de
särskilda överväganden som gjorts i enlighet med 14 kap. 3 §
regeringsformen redovisas. Utredaren ska även bedöma förslagens
konsekvenser ur ett barnrättsperspektiv enligt FN:s konvention
om barnets rättigheter.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med de statliga myndigheter och pågående
utredningar som berörs av förslagen. Utredaren ska också samråda
med Sveriges Kommuner och Regioner samt företrädare för ett
antal kommuner och andra utförare av insatser enligt SoL och
LSS. Utredaren ska hålla sig uppdaterad om beredningen av
relevanta förslag i betänkandet Hållbar socialtjänst – En ny
socialtjänstlag (SOU 2020:47).
Uppdraget ska redovisas senast den 29 mars 2024.
(Socialdepartementet)