Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av Sveriges engagemang i Afghanistan under åren 2001–2021, Dir. 2022:60
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2022-06-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 2022
Sammanfattning
En parlamentariskt sammansatt kommitté ska göra en utvärdering
av Sveriges samlade engagemang i Afghanistan mellan åren 2001
och 2021. Syftet är att klargöra vilka resultat det samlade
engagemanget har bidragit till och vilka lärdomar som kan dras
av den svenska närvaron i Afghanistan under perioden.
Kommittén ska bland annat
• identifiera och redovisa de insatser som har gjorts på
områdena utrikes- och säkerhetspolitik respektive bistånd,
liksom de målsättningar som har angetts för respektive insats,
• särskilt undersöka insatsernas påverkan på kvinnor och
flickors situation, bland annat vad gäller rättigheter,
representation, säkerhet och tillgång till utbildning.
Uppdraget ska redovisas senast den 9 juni 2024.
Uppdraget att kartlägga och utvärdera Sveriges samlade
engagemang
Sverige har under 20 års tid haft ett brett engagemang i
Afghanistan inom utrikes-, säkerhets- och biståndspolitiken som
bland annat syftat till statsbyggnad, kapacitetsuppbyggnad samt
samhällsutveckling och fattigdomsbekämpning. Detta engagemang
har utgjorts av en rad civila och militära initiativ och har
spänt över flera mandatperioder.
En central del har varit Sveriges bidrag till den
internationella säkerhetsstyrkan i Afghanistan (Isaf) sedan
denna upprättades vid årsskiftet 2001/02. Närmare 9 000 svenskar
tjänstgjorde inom ramen för Isaf fram till maj 2014 när det
svenska militära bidraget avslutades. Därefter deltog Sverige i
Natos utbildnings- och rådgivningsinsats Resolute Support
Mission (RSM) fram till och med maj 2021. Deltagandet i de
internationella insatserna Isaf och RSM har skett efter
riksdagens godkännande.
Under 2009–2014 hade Sverige ett särskilt sändebud för
Afghanistan och Pakistan. Sändebudet medverkade då också i den
fortlöpande internationella samordningen beträffande
Afghanistan. S verige övertog 2006 ledningen för den regionala
enheten för säkerhet och återuppbyggnad (PRT) inom Isaf i
Mazar-e Sharif vilket innebar ett särskilt fokus, såväl militärt
som civilt, på norra Afghanistan. Till den civila delen av
Isaf:s verksamhet rekryterades personal med biståndskompetens,
politiska rådgivare, polisrådgivare samt stabs- och
säkerhetsfunktioner. Inom ramen för RSM har Sveriges
styrkebidrag i huvudsak inneburit att bistå de afghanska
försvars- och säkerhetsstyrkorna med utbildning, rådgivning och
stöd för att stärka deras förmåga att självständigt hantera
säkerheten i landet.
Sveriges omfattande militära och civila engagemang i Afghanistan
har tagit betydande personella och finansiella resurser i
anspråk och har opererat i en komplex kontext. Afghanistan har
sedan 2013 utgjort Sveriges största partnerland för bilateralt
utvecklingssamarbete.
I samband med att USA, Nato och deras partnerländer i RSM drog
sig ur Afghanistan under senvåren och sommaren 2021 tog
talibanrörelsen makten efter ett snabbt militärt övertagande.
Detta ledde till en omfattande operation för att evakuera såväl
internationell personal och utländska medborgare som afghaner i
behov av skydd.
Vilka lärdomar kan dras utifrån en kartläggning av styrdokument
och tidigare utvärderingar av de utrikes- och säkerhetspolitiska
insatserna?
Inriktningen för Afghanistaninsatserna har angetts i olika
styrdokument, strategier och propositioner. Regeringens strategi
”Strategi för Sveriges stöd till det internationella
engagemanget i Afghanistan” från 2010 har varit central, liksom
de propositioner som har legat till grund för Sveriges
deltagande i den internationella säkerhetsstyrkan Isaf under
2001–2014 och RSM under 2015–2021. Andra viktiga dokument är
biståndsstrategierna för perioderna 2002–2005, 2006–2008,
2009–2011, 2012–2014, 2014–2019 samt den innevarande
biståndsstrategin 2021–2024. Ett styrdokument som beskriver
syfte, struktur och riktlinjer för den civila ledningen av
Sveriges samlade insats i norra Afghanistan utarbetades 2012.
Regeringen har tidigare låtit en särskild utredare utvärdera
Sveriges samlade engagemang i Afghanistan under perioden
2002–2014, och då med särskilt fokus på den verksamhet som
bedrivits i norra Afghanistan under åren 2006–2014. Utredaren
redovisade i mars 2017 betänkandet Sverige i Afghanistan
2002–2014 (SOU 2017:16).
I uppdraget ingår att beakta utvärderingar genomförda av svenska
myndigheter så som Totalförsvarets forskningsinstitut och
Riksrevisionen.
Nato, flera andra stater samt internationella organisationer gör
egna utvärderingar som kommittén även behöver förhålla sig till.
I kommitténs uppdrag ingår därför även att göra en
internationell jämförelse av den svenska evakueringsinsatsen
under 2021.
Jämställdhetsfrågor har varit en viktig utgångspunkt i de
svenska insatserna och ska genomgående beaktas i utvärderingen.
Utvärderingen behöver lägga särskild vikt vid kvinnor och
flickors situation, bland annat vad gäller rättigheter,
representation, säkerhet och tillgång till utbildning.
Sammanfattningsvis bör Sveriges samlade engagemang i Afghanistan
kartläggas och utvärderas, inte minst för att man ska kunna dra
lärdomar inför framtida internationella insatser och stöd. Alla
regeringens beslut liksom styrdokument avseende Afghanistan
under perioden ska utvärderas och jämföras mot bakgrund av den
faktiska verksamheten.
Kommittén ska därför
• identifiera och redovisa de utrikes- och säkerhetspolitiska
insatser som gjorts liksom de målsättningar som angetts för
respektive insats,
• kvantifiera de finansiella resurser som Sverige sammantaget
lagt 2001–2021 på utrikes- och säkerhetspolitiska insatser,
inklusive Sveriges militära och civila närvaro,
• utvärdera målsättningarnas relevans och huruvida de uppnåtts,
• kvalitativt utvärdera svenska insatsers påverkan och bidrag
till samhällsutvecklingen i Afghanistan genom till exempel
stabilisering, krishantering, utvecklingssamarbete, humanitärt
stöd, statsbyggnad och kapacitetsuppbyggnad,
• utvärdera på vilket sätt och i vilken utsträckning
Försvarsmaktens deltagande i de militära insatserna i
Afghanistan har bidragit till utveckling av den nationella
operativa förmågan hos krigsförband och staber,
• kartlägga om det har förekommit ekonomiska oegentligheter
eller korruption i samband med de insatser som finansierats av
Sverige,
• uppmärksamma andra aktörers roll när dessa påverkat eller
bidragit till svenska insatser i positiv respektive negativ
bemärkelse,
• analysera hur styrning, samordning och samverkan inom det
samlade nationella och internationella engagemanget har
fungerat,
• beakta tidigare gjorda utvärderingar och uppföljningar, både
svenska och relevanta internationella sådana,
• kartlägga, analysera och särskilt redogöra för hur det svenska
engagemanget bidragit till att främja kvinnors och flickors
roll, deltagande, representation, rättigheter och säkerhet,
• redovisa och analysera den svenska operativa evakueringsinsats
som genomfördes med början i augusti 2021, inklusive samordning
och samverkan mellan myndigheter, med andra länder och
internationella aktörer samt med civilsamhället, och
• redovisa lärdomar utifrån de slutsatser som dragits.
Utvärdering av det svenska biståndet till Afghanistan
En annan viktig del av det svenska engagemanget i Afghanistan
2001–2021 har utgjorts av det omfattande biståndet. Under
perioden 2002–2020 har cirka 14 miljarder kronor betalats ut
genom bilateralt utvecklingssamarbete och cirka 1,2 miljarder
kronor i humanitärt stöd. Därutöver kanaliseras en del av det
svenska kärnstödet via multilaterala organisationer till
Afghanistan. Utvecklingssamarbetet har framför allt styrts av
fleråriga landstrategier som antagits genom regeringsbeslut,
medan det humanitära stödet utgått från Sidas humanitära
strategi samt regeringens multilaterala organisationsstrategier.
Sida har varit central för genomförandet av
utvecklingssamarbetet och det humanitära stödet. Insatser har
också genomförts av bland annat Folke Bernadotteakademin (FBA),
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och
Polismyndigheten, vilka exempelvis har ställt personal till
förfogande för olika internationella organisationer.
Inom ramen för biståndsinsatsen har Sverige även bidragit med
personella resurser till internationella organisationer och med
rådgivare för bland annat polisen inom ramen för EU:s
polismission EUPOL. Insatserna har genomförts som del av ett
omfattande internationellt engagemang, inom vilket Världsbanken,
FN, EU och Nato haft ledande roller.
Utvecklingssamarbetet med Afghanistan har utretts vid olika
tillfällen. Expertgruppen för biståndsanalys offentliggjorde en
rapport i augusti 2021. I uppdraget ingår att beakta denna
rapport och liksom andra utredningar som genomförs av andra
likasinnade givare och internationella organisationer.
På motsvarande sätt som beträffande insatserna inom utrikes- och
säkerhetspolitik behöver det svenska biståndet kartläggas och
effekterna och resultaten analyseras.
Kommittén ska därför
• identifiera och redovisa verksamheten inom biståndsinsatsen
som genomförts liksom de målsättningar som angetts,
• kvantifiera de finansiella resurser som Sverige sammantaget
lagt 2001–2021 på bistånd till Afghanistan,
• utvärdera målsättningarnas relevans och huruvida de uppnåtts,
• kvalitativt utvärdera verksamheten inom biståndsinsatsens
påverkan och bidrag till samhällsutvecklingen i Afghanistan
genom till exempel krishantering, utvecklingssamarbete,
humanitärt stöd, statsbyggnad och kapacitetsuppbyggnad,
• utvärdera effektiviteten i verksamheten inom biståndsinsatsen
som genomförts i enlighet med OECD:s biståndskommittés (DAC)
riktlinjer för utvärdering,
• särskilt lyfta fram långsiktigt framgångsrika verksamheter
inom biståndsinsatsen och varför dessa blivit uthålliga samt
bland verksamhet som inte nått avsedda resultat analysera
orsakerna,
• kartlägga om det har förekommit ekonomiska oegentligheter
eller korruption i samband med verksamhet inom biståndsinsatsen
som finansierats av Sverige,
• uppmärksamma andra aktörers roll när dessa påverkat eller
bidragit till svenska insatser, i positiv respektive negativ
bemärkelse,
• analysera hur styrning, samordning och samverkan inom det
samlade nationella och internationella engagemanget har
fungerat,
• beakta tidigare gjorda utvärderingar och uppföljningar, både
svenska och relevanta internationella sådana,
• kartlägga, analysera och särskilt redogöra för hur det svenska
engagemanget bidragit till att främja kvinnors och flickors
roll, deltagande, representation, rättigheter och säkerhet samt
tillgång till utbildning, och
• presentera lärdomar utifrån de slutsatser som dragits.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Kommittén ska vara sammansatt med ledamöter som företräder de
olika partier som har representation i riksdagen.
Under genomförandet av uppdraget ska kommittén inhämta
information och synpunkter från berörda myndigheter och
organisationer i den utsträckning kommittén finner lämpligt.
Arbetet ska förankras brett och det civila samhället och
forskarsamfundet ska inkluderas tidigt i processen.
Tillgång till information från svenska aktörer och utländska
partner, däribland genomförda utvärderingar, är viktigt för att
sätta insatsen i en bredare kontext. Information ska inhämtas
från internationella organisationer (FN, EU, Världsbanken och
Nato), afghanska företrädare samt det civila samhället i
Afghanistan och i Sverige. Konsultationer ska även ske med
företrädare för länder som liksom Sverige har haft ett
omfattande engagemang i Afghanistan. Samordning ska också ske
med andra pågående uppdrag med bäring på det svenska
engagemanget i Afghanistan under tidsperioden.
Uppdraget ska redovisas senast den 9 juni 2024.
(Utrikesdepartementet)