Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommittén om kriminalisering av förnekande av Förintelsen och av vissa andra brott (Ju 2021:14), Dir. 2022:55
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2022-06-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 juni 2022
Utvidgning av uppdraget
Regeringen beslutade den 20 oktober 2021 kommittédirektiv om
kriminalisering av förnekande av Förintelsen och av vissa andra
brott (dir. 2021:87).
Kommittén om kriminalisering av förnekande av Förintelsen och av
vissa andra brott ska utöver vad som framgår av redan beslutade
kommittédirektiv
• ta ställning till om straffansvaret för hets mot folkgrupp
uttryckligen bör omfatta dels uppmaning till våld, dels
gärningar riktade mot enskilda individer i de skyddade
grupperna,
• lämna författningsförslag om kommittén kommer fram till att en
ändring bör göras, och
• för det fall kommittén kommer fram till att en ändring bör
göras, ta ställning till om motsvarande ändring även bör göras
på det område som skyddas av tryckfrihetsförordningen och
yttrandefrihetsgrundlagen och i så fall lämna
författningsförslag.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast
den 20 april 2023.
Uppdraget att ta ställning till utformningen av straffansvaret
för hets mot folkgrupp
Kommitténs nuvarande uppdrag avser rasismrambeslutets
bestämmelser om bl.a. förintelseförnekelse …
Kommittén om kriminalisering av förnekande av Förintelsen och av
vissa andra brott har i uppdrag att ta ställning till om det bör
införas ett särskilt straffansvar för den som under vissa
omständigheter offentligt urskuldar, förnekar eller flagrant
förringar vissa brott. Det handlar dels om folkmord, brott mot
mänskligheten och krigsförbrytelser enligt definitionen i
Internationella brottmålsdomstolens stadga, dels om brott mot
freden, krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten som de
definieras i Internationella militärtribunalens stadga.
Ett skäl till att kommittén fick det angivna uppdraget är att
Europeiska kommissionen genom en formell underrättelse den 18
februari 2021 har gjort gällande att Sverige har underlåtit att
anta lagstiftning som införlivar bestämmelser i det s.k.
rasismrambeslutet (rådets rambeslut 2008/913/RIF av den 28
november 2008 om bekämpande av vissa former av och uttryck för
rasism och främlingsfientlighet enligt strafflagstiftningen) om
offentligt urskuldande, förnekande och flagrant förringande.
Uppdraget motiverades därutöver med att regeringen anser att det
skulle kunna finnas ett värde i att införa en straffbestämmelse
som uttryckligen tar sikte på gärningarna i fråga.
… men kommissionen har synpunkter på genomförandet även av andra
delar av rambeslutet …
Den formella underrättelsen innehåller också två andra
synpunkter på Sveriges genomförande av rambeslutet. Kommissionen
anser att det i bestämmelsen om hets mot folkgrupp saknas ett
uttryckligt omnämnande av gärningen uppmaning till våld, såsom
den beskrivs i rambeslutet. Vidare gör kommissionen gällande att
Sverige inte på ett korrekt sätt har kriminaliserat offentlig
uppmaning till hat och våld som riktar sig mot en medlem av en
grupp, utpekad med åberopande av ras, hudfärg, religion,
härstamning, nationellt eller etniskt ursprung. I svaret till
kommissionen försvarade regeringen Sveriges sätt att genomföra
rambeslutet i alla delar.
Beträffande uppmaning till våld har regeringen påpekat att
straffansvaret för hets mot folkgrupp gäller redan vid uttryck
för missaktning. Gränsen för straffansvar är alltså lägre i
svensk rätt än vad som krävs enligt rambeslutet. Regeringen har
också hänvisat till domar som visar att hetsbrottet i praktiken
tillämpas på gärningar som avser uppmaning till våld.
När det gäller uttalanden som riktar sig mot en medlem av en
grupp har regeringen förklarat att dessa är straffbara genom
bestämmelserna om uppvigling och olaga hot. Regeringen har också
hänvisat till en dom från Högsta domstolen av vilken det framgår
att ett meddelande som har formulerats som om det är riktat mot
en enskild person även kan anses uttrycka missaktning för en
grupp som skyddas av bestämmelsen om hets mot folkgrupp och leda
till ansvar för det brottet (se NJA 2020 s. 1083, ”Kommentaren i
Facebookgruppen”).
… och det finns därför skäl att överväga även andra förändringar
i hetsbrottet
Det är alltjämt regeringens uppfattning att Sverige lever upp
till sina åtaganden enligt rambeslutet. Regeringen ser dock ett
värde i att låta kommittén även ta ställning till utformningen
av straffansvaret för hets mot folkgrupp i ljuset av de av
kommissionens synpunkter som inte omfattas av det ursprungliga
uppdraget.
Att låta straffansvaret för hets mot folkgrupp uttryckligen
omfatta uppmaning till våld skulle enligt regeringens bedömning
inte förändra rättsläget men däremot förtydliga hetsbrottets
tillämpningsområde. Ett tillägg avseende gärningar som riktar
sig mot en medlem av en grupp skulle sannolikt innebära en viss
utvidgning av brottet hets mot folkgrupp. Även om regeringen
bedömer att sådana gärningar visserligen redan är straffbara som
hets mot folkgrupp eller enligt andra straffbestämmelser, skulle
ett tillägg i hetsbrottet ha ett värde genom att
hatbrottsaspekten på sådana gärningar förtydligas ytterligare.
Kommitténs uppdrag bör därmed utvidgas. I likhet med vad som
gäller enligt det ursprungliga uppdraget ska ställningstagandet
till om brottet hets mot folkgrupp bör ändras föregås av
noggranna överväganden med utgångspunkt i de krav som
regeringsformen uppställer och de krav som följer av den
europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna
(Europakonventionen) och andra internationella åtaganden.
Om kommittén kommer fram till att straffansvaret för hets mot
folkgrupp bör ändras finns det anledning att ta ställning till
om ändringarna också bör göras i tryckfrihetsförordningens
brottskatalog. Vid den bedömningen finns det skäl att beakta att
lagstiftarens utgångspunkt hittills har varit att tryck- och
yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp bör motsvara
brottsbalkens straffbestämmelse fullt ut.
Kommittén ska utöver vad som framgår av redan beslutade
kommittédirektiv
• ta ställning till om straffansvaret för hets mot folkgrupp
uttryckligen bör omfatta dels uppmaning till våld, dels
gärningar riktade mot enskilda individer i de skyddade
grupperna,
• lämna författningsförslag om kommittén kommer fram till att en
ändring bör göras, och
• för det fall kommittén kommer fram till att en ändring bör
göras, ta ställning till om motsvarande ändring även bör göras
på det område som skyddas av tryckfrihetsförordningen och
yttrandefrihetsgrundlagen och i så fall lämna
författningsförslag.
Utredningstiden ligger fast. Uppdraget ska alltså redovisas
senast
den 20 april 2023.
(Justitiedepartementet)