Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny förköpslag, Dir. 2022:48
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2022-06-02
Beslut vid regeringssammanträde den 2 juni 2022
Sammanfattning
En särskild utredare ges i uppdrag att lämna förslag till en ny
lag som ger en kommun rätt att under vissa förutsättningar träda
in i köparens ställe vid förvärv av fast egendom, s.k. förköp.
Syftet med den nya lagen är att underlätta för kommunerna att
föra en mer aktiv och långsiktig markpolitik.
Utredaren ska bl.a.
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för förvärv av s.k.
nyckelfastigheter,
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för samhällsomvandling
till följd av större företagsetableringar och
företagsexpansioner,
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för det civila
försvarets återuppbyggnad och utveckling,
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för markåtkomst till
samhällsviktiga klimatanpassningsåtgärder,
• föreslå en förköpsgrund för att minska och motverka
segregation,
• föreslå hur den nya lagen bör utformas för att underlätta för
informationsinhämtning om fastighetsmarknaden och ta tillvara på
de möjligheter som en digital plan- och byggprocess ger,
samtidigt som behovet av informationssäkerhet tillgodoses, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 7 december 2023.
Uppdraget att föreslå en ny förköpslag
Ett kommunalt förvärv av fast egendom sker normalt efter en
förhandling som resulterar i en överenskommelse med
fastighetsägaren, och genomförs sedan med stöd av jordabalkens
bestämmelser om köp, byte och gåva eller genom
fastighetsreglering enligt fastighetsbildningslagen (1970:988).
Om det inte är möjligt att ingå en sådan överenskommelse, har
kommunen under vissa förutsättningar möjlighet att ändå ta den
fasta egendomen i anspråk med stöd av bl.a. expropriationslagen
(1972:719), plan- och bygglagen (2010:900) eller
fastighetsbildningslagen.
När en fastighet tas i anspråk genom expropriation är ägaren
skyldig att avstå hela eller delar av fastigheten, eller att i
vissa delar upplåta den genom nyttjande- eller servitutsrätt.
Tillstånd till expropriation meddelas som utgångspunkt av
regeringen, och får ges endast om det är nödvändigt att
fastigheten tas i anspråk för något av de ändamål som räknas upp
i 2 kap. expropriationslagen. För en fastighet som exproprieras
ska ersättning som huvudregel utgå med 125 procent av
fastighetens marknadsvärde (se 4 kap. 1 § samma lag).
En kommun har i vissa fall rätt att lösa in mark för att
genomföra en detaljplan. Bland annat har kommunen rätt att lösa
in mark för allmänna platser som kommunen är huvudman för.
Kommunen får även lösa in kvartersmark för ett allmänt ändamål,
om markens användning inte kan anses säkerställd. Efter
genomförandetidens utgång får kommunen i vissa fall även lösa in
kvartersmark för ett enskilt ändamål. Om kommunen använder sig
av sin lösenrätt ska ersättningen bestämmas enligt
expropriationslagen (se 6 kap. 13–17 §§ plan- och bygglagen).
Genom särskilda bestämmelser i fastighetsbildningslagen kan
kommunen säkerställa tillgången till mark för en allmän plats
även genom fastighetsreglering (se 5 kap. 8 a §
fastighetsbildningslagen). Detta är i praktiken det helt
dominerande tillvägagångssättet.
Förköpslagen (1967:868) trädde i kraft den 1 januari 1968 och
var ett led i genomförandet av det s.k. miljonprogrammet. Lagens
övergripande syfte var att förbättra kommunernas möjligheter att
på ett tidigt stadium förvärva mark som behövdes för
samhällsutvecklingen, och därigenom åstadkomma en dämpning av
prisutvecklingen för sådan mark (prop. 1967:90 s. 1).
Den enda grunden för att förköpa fast egendom var från början
att egendomen med hänsyn till den framtida utvecklingen krävdes
för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordningar.
Lagens tillämpningsområde utvidgades senare med ytterligare fyra
s.k. förköpsgrunder (se prop. 1974:152 och 1983/84:141). Dessa
avsåg förvärv av
- fast egendom som behövde rustas upp eller byggas om för att
tillgodose bostadsförsörjningen eller något ändamål som anknöt
till den,
- fast egendom som behövdes för att tillgodose ett väsentligt
behov av mark eller anläggning för idrott eller friluftsliv,
- fast egendom med byggnad som borde bevaras för att den var
värdefull från kulturhistorisk eller miljömässig synpunkt, och
- fast egendom som var bebyggd med hus som behövde användas som
bostad för permanent bruk och som var belägen inom ett område
där det rådde en avsevärd efterfrågan på fritidsbostäder.
Boverket fick i juni 2007 i uppdrag att genomföra en
utvärdering av förköpslagen och dess tillämpning. Uppdraget
redovisades ett år senare i rapporten Utvärdering av
förköpslagen (1967:868). Utvärderingen visade att lagen, förutom
att formellt säkerställa ett mindre antal kommunala
fastighetsförvärv, hade blivit ett viktigt planeringsredskap för
kommunernas planering och tätbebyggelseutveckling. Enligt
rapporten skedde exploateringen inom kommunerna i allt större
utsträckning på mark som ägdes av någon annan än kommunen. Genom
den information och det stöd som lagen gav kunde kommuner inte
bara ingå avtal om markförvärv, utan även ingå
exploateringsavtal för kommande planer och byggprojekt. Boverket
föreslog i rapporten att endast den ursprungliga förköpsgrunden,
dvs. förköp av fast egendom som med hänsyn till den framtida
utvecklingen krävdes för tätbebyggelse eller därmed
sammanhängande anordning, borde behållas och de övriga grunderna
avskaffas.
Förköpslagen upphävdes 2010. Därigenom avskaffades kommunernas
förköpsrätt. Regeringen konstaterade i den bakomliggande
propositionen att lagen hade spelat ut sin roll som ett medel
för att tillgodose kommunernas behov av mark för tätbebyggelse.
Med hänsyn till att endast ett litet antal fastigheter förköptes
varje år bedömde regeringen att nyttan av regleringen inte kunde
anses överstiga de kostnader och olägenheter som dess
tillämpning medförde (se prop. 2009/10:82 s. 25 och 26).
Behovet av en ny förköpslag har de senaste åren påtalats av två
statliga utredningar. Byggrättsutredningen har i betänkandet Ett
snabbare bostadsbyggande (SOU 2018:67) föreslagit att Boverket
ska ges i uppdrag att utreda möjligheterna att införa en ny
modern kommunal förköpslag som tar hänsyn till de problem som
fanns med den tidigare förköpslagen. Jämlikhetskommissionen har
i betänkandet En gemensam angelägenhet (SOU 2020:46) ställt sig
bakom förslaget. Byggrättsutredningen anför i sitt betänkande
att kommunerna behöver få fler verktyg för att kunna bedriva en
effektiv markpolitik och möta det omfattande behovet av nya
bostäder. Utredningen konstaterar att motiven för att ge
kommunerna ett verktyg för att kunna öka sitt markinnehav för
närvarande är starkare än när den möjligheten avskaffades.
Numera finns bl.a. ett mycket större tryck på kommunerna att
bygga. Ett sådant verktyg skulle vidare få stor betydelse för
kommunernas möjligheter att bedriva en aktiv markpolitik, där
verktyget även skulle kunna fungera som ett stöd i
förhandlingarna mellan kommun och byggherre (se SOU 2018:67 s.
190 och 191).
Samhällets utveckling har i enlighet med vad som ovan anförts
medfört ett behov hos kommunerna av att kunna förköpa
fastigheter för vissa ändamål.
Utredaren ska därför
• föreslå en ny lag som ger kommunen rätt att under vissa
förutsättningar träda in i köparens ställe vid förvärv av fast
egendom, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
En förköpsgrund för förvärv av nyckelfastigheter
Fastigheter som behöver förvärvas för att exploatering eller
ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen inte ska
förhindras kallas för nyckelfastigheter. Enligt Boverkets
rapport Utvärdering av förköpslagen (1967:868) har den kommunala
markpolitiken i stora delar förändrats sedan lagen infördes. För
att genomföra större byggprojekt krävs det betydande kapital,
kunskap och resurser – vilket ofta endast väletablerade och
större byggföretag har. Det innebär att byggföretagen ofta både
tar initiativ till detaljplaneläggningen, köper in marken,
bekostar planläggningen, uppför bostäderna och säljer dem.
Av Boverkets rapport framgår det vidare att kommunernas agerande
och utvecklingen i övrigt inom plan- och byggsektorn har medfört
ett minskat intresse och behov från kommunernas sida att i ett
tidigt skede bygga upp en egen markreserv för framtida
exploatering. Kommunerna har i allt större utsträckning blivit
en aktör som köper och säljer mark på marknadens villkor.
Kommunernas strategiska markinnehav spelar därmed en allt
viktigare roll för att möjliggöra framtida exploateringar och
ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för förvärv av s.k.
nyckelfastigheter.
En förköpsgrund för samhällsomvandling till följd av större
företagsetableringar och företagsexpansioner
Dagens samhälle står inför andra utmaningar än de som var
aktuella under 1960-talet, då den tidigare förköpslagen
infördes. Det pågår en nyindustrialisering, med flera större
företagsetableringar och företagsexpansioner, som drivs av
klimatomställningen. I Norrbottens och Västerbottens län finns
flera sådana satsningar, som förväntas innebära en stor mängd
nya arbetstillfällen. För att företag ska kunna etablera sig och
expandera krävs tillgång till mark som kan bebyggas, nya
bostäder och en utvecklad samhällsservice. En förköpsrätt bör
kunna underlätta en sådan samhällsomvandling.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för samhällsomvandling
till följd av större företagsetableringar och
företagsexpansioner.
En förköpsgrund som underlättar för civilförsvarets
återuppbyggnad och utveckling
I propositionen Totalförsvaret 2021–2025 (prop. 2020/21:30)
bedömer regeringen att det säkerhetspolitiska läget har
försämrats över tid i Sveriges närområde och i Europa. Ett
väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas. Det kan inte
heller uteslutas att militära maktmedel eller hot om sådana kan
komma att användas mot Sverige. Förmågan i totalförsvaret bör
därför stärkas. Totalförsvaret ska utformas och dimensioneras
för att kunna möta ett väpnat angrepp mot Sverige.
Totalförsvaret utgörs av det civila och det militära försvaret,
varav Sveriges kommuner ingår i det civila försvaret. Det
övergripande målet för totalförsvaret ska vara att ha förmåga
att försvara Sverige mot väpnat angrepp och värna vår säkerhet,
frihet, självständighet och handlingsfrihet. Verksamhet inom
totalförsvaret ska kunna bedrivas enskilt och tillsammans med
andra, inom och utom landet. Målet för det civila försvaret ska
bl.a. vara att ha förmåga att värna civilbefolkningen,
säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna, upprätthålla en
nödvändig försörjning och bidra till det militära försvarets
förmåga vid väpnat angrepp eller krig i vår omvärld.
Kommuner ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners
åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och
höjd beredskap vidta de förberedelser som behövs för
verksamheten under höjd beredskap. Med detta avses alla de
åtgärder som i en sådan situation normalt sett behövs för att
kunna genomföra verksamheten (som exempelvis vatten- och
avloppsförsörjning, räddningstjänst, social omsorg och för-,
grund- och gymnasieskola).
Mot bakgrund av det försämrade säkerhetspolitiska läget pågår
för närvarande en uppbyggnad av det civila försvaret, där
kommunerna har en viktig funktion. I detta arbete är det
centralt att kommunerna ges de verktyg som behövs för att kunna
bygga ett starkt civilt försvar. En förköpsrätt till de
fastigheter som behövs för återuppbyggnaden och utvecklingen av
det civila försvaret är ett sådant verktyg.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för det civila
försvarets återuppbyggnad och utveckling.
En förköpsgrund för markåtkomst till samhällsviktiga
klimatanpassningsåtgärder
En nationell strategi för klimatanpassning togs 2018 fram för
att hålla ihop arbetet med anpassning till ett förändrat klimat.
Regeringens mål för klimatanpassningen är att utveckla ett
långsiktigt hållbart och robust samhälle som aktivt möter
klimatförändringar genom att minska sårbarheter och ta tillvara
möjligheter (se prop. 2017/18:163). En ny strategi avses
beslutas 2023, och det nationella expertrådet för
klimatanpassning har i sin första rapport till regeringen
presenterat ett underlag för framtagandet av strategin.
Kommunerna har ett stort ansvar för att vid planering av ny
bebyggelse ta hänsyn till konsekvenserna av ett förändrat klimat
inklusive behovet av livsmedels- och dricksvattenförsörjning. I
många fall kan markåtkomst vara en avgörande faktor för att
möjliggöra anläggningar och markåtgärder nödvändiga för
klimatanpassning av en ny bebyggelse.
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som underlättar för markåtkomst till
samhällsviktiga klimatanpassningsåtgärder.
En förköpsgrund för att minska och motverka segregation
Att bryta segregationen är en av regeringens viktigaste
prioriteringar. I regeringens långsiktiga strategi för att
minska och motverka segregation (Ku2018/01462) konstateras att
det behövs en mångfald av bostadstyper i alla områden. En
blandning av upplåtelseformer, storlekar, boendetyper och
prisnivåer i ett visst geografiskt område bidrar till att minska
segregationen.
Det krävs ofta insatser från det allmänna och från näringslivet
för att skapa tillgång till bostäder, statlig service och en god
samhällsservice i form av bl.a. handel, skolor, polis, sjukvård,
apotek, kultur och idrottsanläggningar. Därutöver behövs
möjligheter till rekreation och stimulerande livsmiljöer, samt
tillgång till infrastruktur och kollektivtrafik.
Utredningen om en socialt hållbar bostadsförsörjning bedömer att
markinnehav kan och bör ses som ett kraftfullt verktyg som kan
användas för att styra bostadsförsörjningen i bred bemärkelse,
dvs. utformningen av närmiljön. För att motverka socioekonomisk
boendesegregation anser utredningen att verktyget bör användas
mer än vad som sker i dag (se SOU 2022:14 s. 381).
Jämlikhetskommissionen menar att de verktyg som kommunerna har
till sitt förfogande för att verka för en socialt hållbar
bostadsförsörjning kan bli mer kraftfulla om de får tillgång
till en så stor del av marken inom respektive kommun som
möjligt. Privata aktörer kan inte antas väga in sociala värden i
den fysiska utformningen av specifika platser i sina
företagsekonomiska beslut om förvärv av fastigheter. För att en
kommunal förköpsrätt ska leda till en mer jämlik boendestandard
över hela landet är det enligt kommissionen vidare viktigt att
kommunerna för det första har samma incitament till att använda
förköpsrätten och för det andra använder den förköpta marken på
ett ändamålsenligt sätt (se SOU 2020:46 s. 732 och 733).
Utredaren ska därför
• föreslå en förköpsgrund som kan användas för att effektivt
minska och motverka segregation.
Informationsinhämtningen på fastighetsmarknaden ska underlättas
Boverket ansåg i rapporten Utvärdering av förköpslagen
(1967:868) att även om antalet förköp med stöd av lagen var
relativt få, så hade lagen stor betydelse som informationskälla
genom att kommunerna gavs tillfälle att följa vad som hände på
fastighetsmarknaden. Det kunde gälla vilken aktivitet det var på
fastighetsmarknaden, vilka fastighetsägare som sålde mark och
vilka som köpte mark för exploatering, vilka områden som var
intressanta för köparna och hur prisbilden utvecklades inom
kommunen och dess olika områden.
Byggrättsutredningen konstaterar att kommunerna också har ett
stort behov av information om hur bostadsmarknaden i kommunen
ser ut för att kunna bedöma vilka projekt som är genomförbara
och vilka behov och vilken efterfrågan som finns. En förköpslag
skulle enligt utredningen utgöra ett instrument för kommunen att
i tidiga skeden hålla sig informerad om vad som händer på
fastighetsmarknaden i kommunen. Vidare anser utredningen att
digitaliseringen av planprocessen i framtiden kan göra det
möjligt att via en nationell plandatabas direkt hämta
information om byggrätter, om sådan information anges för varje
detaljplan. En ny förköpslag skulle därmed innebära nya
möjligheter för kommunerna att följa utvecklingen på
fastighetsmarknaden (SOU 2018:67 s. 191 och 192).
Mot den bakgrunden bör en ny förköpslag både underlätta för
informationsinhämtning om fastighetsmarknaden i den egna
kommunen, och ta tillvara digitaliseringens möjligheter i
informationsinhämtningen. Frågan om vilka som får åtkomst till
informationen är också intressant ur ett
totalförsvarsperspektiv.
Utredaren ska därför
• föreslå hur den nya lagen ska utformas för att underlätta för
informationsinhämtning om fastighetsmarknaden och ta tillvara på
de möjligheter som en digital plan- och byggprocess ger,
samtidigt som behovet av informationssäkerhet tillgodoses.
Motstående intressen ska beaktas
Ett av skälen till att den tidigare förköpslagen upphävdes var
att den medförde olägenheter på fastighetsmarknaden. För säljare
och köpare innebar lagen en onödigt stor tidsåtgång, ett visst
merarbete och en kortvarig osäkerhet innan det stod klart att
kommunen inte skulle utnyttja sin förköpsrätt. I de fall som
kommunen beslutade att utöva förköpsrätten uppkom en tidsmässigt
betydligt längre osäkerhet för parterna. Lagstiftningen orsakade
vidare kostnader för myndigheter, enskilda och mäklare samt för
banker och andra låneinstitut (se prop. 2009/10:82 s. 25).
Det är centralt att enskilda markägares intressen liksom
intresset av en väl fungerande fastighetsmarknad beaktas i en ny
förköpslag. Den nya regleringen bör så långt som möjligt
utformas så att kostnader och olägenheter för enskilda minimeras
och en negativ påverkan på fastighetsmarknaden undviks.
Utredaren ska därför
• föreslå hur den nya lagen bör utformas för att ta nödvändiga
hänsyn till motstående intressen.
Den administrativa bördan ska vara låg
Den tidigare förköpslagen kritiserades för att den bidrog till
att fördröja byggprocesser och för att vara en av de vanligaste
orsakerna till att ansökningar om lagfart inte beviljades. Fler
beslut om vilande lagfart innebär avsevärt sämre ärendeflöden
och längre handläggningstider för Lantmäteriets
inskrivningsverksamhet. Sådana beslut innebär också ökade
kostnader för kunden, eftersom denne ska betala en extra
expeditionsavgift när Lantmäteriet beviljar en vilande
inskrivning.
Den tidigare förköpslagen ledde vidare till administrativa
kostnader för kommunerna. Ett sätt att minska sådana kostnader
kan vara att ge kommunerna möjlighet att själva besluta om vissa
undantag från den nya lagens tillämpning inom delar av kommunen,
så att den endast behöver tillämpas på de fastigheter som
kommunen har ett intresse av att förköpa.
Utredaren ska därför
• föreslå hur den nya lagen ska utformas för att inte öka den
administrativa bördan mer än nödvändigt.
Lagstiftningen ska inte kunna kringgås
I samband med att den tidigare förköpslagen avskaffades
framhölls särskilt att reglerna kunde kringgås genom att en
fastighet paketerades i ett bolag. Bolaget kunde sedan överlåtas
till någon annan och fastigheten kunde på detta sätt i praktiken
överlåtas utan att bli föremål för ansökan om lagfart. Reglerna
i förköpslagen blev då inte tillämpliga. Den nya lagen bör inte
möjliggöra sådana kringgåenden.
Utredaren ska därför
• föreslå på vilka överlåtelser den nya lagen ska tillämpas
för att förhindra att regelverket kringgås.
Enskilda ska ha rätt att överklaga ett beslut om förköp
Enligt den tidigare förköpslagen kunde kommunens beslut att
utöva förköp överklagas enligt bestämmelser i kommunallagen
(1991:990). Kommunen var också skyldig att söka tillstånd hos
regeringen för förköpet om säljaren eller köparen motsatte sig
det. Regeringens prövning omfattade bl.a. frågan om det var
oskäligt att förköp skedde med hänsyn till förhållandet mellan
säljare och köpare eller villkoren för eller omständigheterna
vid försäljningen.
Det bör även i den nya lagen finnas möjligheter för den enskilde
att ta tillvara sina intressen, dvs. att få förköpet eller
omständigheterna kring detta prövade.
Utredaren ska därför
• föreslå hur enskilda ska ha rätt att överklaga ett beslut om
förköp.
Uppdraget att föreslå följdändringar i anslutande regler
En ny förköpslag kan innebära behov av följdändringar i andra
regelverk, exempelvis jordabalken och jordförvärvslagen
(1979:230).
Utredaren ska därför
• lämna förslag på nödvändiga följdändringar i anslutande regler.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska i enlighet med förordningen (2007:1244) om
konsekvensutredning vid regelgivning redovisa konsekvenserna av
de förslag som lämnas. Utredaren ska bl.a. beskriva och om
möjligt kvantifiera förslagens samhällsekonomiska konsekvenser
och konsekvenserna för plan- och byggprocessen i stort.
Utredaren ska särskilt redovisa hur förslagen förhåller sig till
bestämmelserna om skydd för enskildas egendom i 2 kap. 15 §
regeringsformen, och som följer av Sveriges internationella
åtaganden.
Förslagens konsekvenser för enskilda ska belysas och vid behov
kostnadsberäknas. Det gäller inte minst konsekvenserna för
företag och enskilda som uppträder som säljare eller köpare vid
fastighetsöverlåtelser – men också de som har verksamhet med
anknytning till fastighetsöverlåtelser, i första hand
fastighetsmäklare, banker och andra kreditinstitut.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska ha en nära dialog med Boverket. Vidare ska
utredaren inhämta synpunkter från andra berörda myndigheter,
organisationer och byggföretag, bl.a. Domstolsverket,
Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Lantmäteriet,
länsstyrelserna, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Utredaren ska även
inhämta synpunkter från Sveriges Kommuner och Regioner samt ett
representativt urval av kommuner och regioner.
Uppdraget ska redovisas senast den 7 december 2023.
(Finansdepartementet)