Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av regleringen på el- och naturgasområdena , Dir. 2022:20
Departement: Infrastrukturdepartementet
Beslut: 2022-03-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 mars 2022
Sammanfattning
En särskild utredare ska se över reglerna om de avgifter som
elnäts- och naturgasföretagen tar ut för att ge tillgång till
nät och annan infrastruktur. Syftet med utredningen är att
åstadkomma ett regelverk som är förenligt med Europaparlamentets
och rådets direktiv (EU) 2019/944 av den 5 juni 2019 om
gemensamma regler för den inre marknaden för el och om ändring
av direktiv 2012/27/EU (elmarknadsdirektivet) och
Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/73/EG av den 13 juli
2009 om gemensamma regler för den inre marknaden för naturgas
och om upphävande av direktiv 2003/55/EG
(gasmarknadsdirektivet). Vidare är syftet att på ett tydligt
sätt ta till vara kundernas intressen och nätföretagens roll i
utvecklingen och utbyggnaden av el- och naturgasnäten i Sverige
för att på bästa sätt kunna möta nuvarande och framtida
utmaningar.
Utredaren ska bl.a.
• se över hur det svenska regelverket förhåller sig till
EU-domstolens dom i mål C-718/18, Europeiska kommissionen mot
Förbundsrepubliken Tyskland,
• se över bestämmelserna om överklagande av den nationella
energitillsynsmyndighetens beslut i ärenden om förhandsreglering
av avgifter och övriga villkor när det gäller anslutning och
tillträde till elnät och naturgasinfrastruktur,
• lämna nödvändiga författningsförslag, och
• särskilt redogöra för ändringarnas konsekvenser för
elmarknadens funktionssätt samt kostnader eller vinster för
elmarknadens aktörer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2023.
Nuvarande reglering
Som en del av genomförandet av EU-rätten på energiområdet har
det i Sverige införts en förhandsreglering av avgifter och
övriga villkor för tillgång till viss infrastruktur, främst el-
och naturgasnät. Reglerna finns främst i 5 kap. ellagen
(1997:857) och 6 kap. naturgaslagen (2005:403) och i
förordningar och föreskrifter som har meddelats i anslutning
till lagarna.
Syftet med en ny reglering för att möta framtida behov
Det pågår för närvarande en elektrifieringsvåg i det svenska
samhället. En ökad elektrifiering är avgörande för att nå
klimatmålen. Elektrifieringen innebär stora möjligheter för hela
Sverige genom att den bl.a. skapar nya arbetstillfällen och
regional utveckling. Ett robust elsystem med hög
leveranssäkerhet, låg miljöpåverkan och el till
konkurrenskraftiga priser är en förutsättning för att Sverige
även i framtiden kommer att ha en industri som är
konkurrenskraftig samtidigt som klimatmålen uppnås.
Regleringen av el- och naturgasmarknaderna har sin utgångspunkt
i att sådan verksamhet utgör ett så kallat naturligt monopol,
där kunderna är den svagare parten. De har t.ex. inte möjlighet
att byta elnätsföretag om de inte är nöjda med företaget.
Vid utformningen av en ny reglering av nätavgifterna bör den
utökade elektrifieringen av samhället beaktas. Den nya
regleringen bör ta till vara kundernas intressen på både kort
och lång sikt, och säkerställa att kunderna inte betalar ett
överpris för nättjänsten.
Uppdraget att se över det svenska regelverket i ljuset av
EU-domstolens dom i mål C-718/18
EU-domstolen konstaterade den 2 september 2021 i domen i mål
C-718/18 bl.a. att Tyskland, genom att inte korrekt införliva
artikel 37.1 a och artikel 37.6 a och b i direktiv 2009/72/EG av
den 13 juli 2009 om gemensamma regler för den inre marknaden för
el och om upphävande av direktiv 2003/54/EG samt artikel 41.1 a
och artikel 41.6 a och b i gasmarknadsdirektivet, underlåtit att
uppfylla sina skyldigheter enligt dessa direktiv, dvs. de delar
av direktiven som innehåller krav i fråga om den aktuella
förhandsregleringen. Domstolen framhåller bl.a. att den
befogenhet som uteslutande tillkommer de nationella
tillsynsmyndigheterna enligt direktiven, tillsammans med dessa
myndigheters oberoende, ska säkerställas gentemot alla politiska
organ. Det gäller alltså inte enbart gentemot regeringen, utan
även gentemot den nationella lagstiftaren. Lagstiftaren kan
alltså inte frånta de nationella tillsynsmyndigheterna sådan
befogenhet och lägga den på andra offentliga organ.
Det tyska regelverket har gemensamma drag med det svenska.
Sverige intervenerade i målet på Tysklands sida. Direktiv
2009/72/EG har ersatts av elmarknadsdirektivet utan att det
gjorts någon ändring i sak när det gäller förhandsregleringen.
Det behöver säkerställas att det svenska regelverket på området
är förenligt med EU-domstolens dom. I det sammanhanget är det
nödvändigt att beakta inte bara den nationella rätten utan även
att den ska vara förenlig med EU-rätten.
Utredaren ska mot denna bakgrund se över hur det svenska
regelverket förhåller sig till EU-domstolens dom i mål C-718/18.
Som led i detta arbete ska utredaren
• undersöka i vilken utsträckning domen får konsekvenser för
andra EU-medlemsstater, och
• utreda i vilken utsträckning Energimarknadsinspektionen, som
är nationell tillsynsmyndighet i Sverige, kan och i så fall bör
bemyndigas att meddela föreskrifter i fråga om avgifter och
övriga villkor för anslutning till el- och naturgasnät och
överföring av el eller gas.
Utredaren ska i sitt arbete särskilt beakta
• att prissättningen blir skälig för kunderna, och
• att regleringen bidrar till ett effektivt nyttjande av
existerande infrastruktur, incitament för ny- och
ersättningsinvesteringar och teknik- och tjänsteutveckling.
Utredaren ska lämna nödvändiga författningsförslag. Om
författningsförslag lämnas ska utredaren särskilt redogöra för
ändringarnas konsekvenser för elmarknadens funktionssätt samt
kostnader eller vinster för elmarknadens aktörer.
Uppdraget att se över bestämmelserna om överklagande
Energimarknadsinspektionens beslut i frågor om förhandsreglering
överklagas i stor omfattning av de berörda elnäts- och
naturgasföretagen. Det bör utredas i vilken uträckning även
kundsidan bör ha möjlighet att överklaga beslut i frågor om
förhandsreglering.
Prövningen i allmän förvaltningsdomstol innefattar komplicerade
företagsekonomiska överväganden. Instansordningen innebär att
ett överklagande kan prövas i tre instanser. Omfattningen av
prövningen medför i de flesta fall en betydande tidsutdräkt
innan det finns ett slutligt avgörande. Detta rimmar illa med
förhandsregleringens syfte. Ambitionen bör vara att korta ned
processtiderna. Detta kan ske genom att det i rättens
sammansättning säkerställs ämnesspecifik kompetens. Det skulle
också kunna göras genom att till exempel begränsa prövningen
till två domstolsinstanser eller prövningstillstånd i olika led,
i likhet med vad som gäller för t.ex. motsvarande mål enligt
lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.
Utredaren ska därför
• utreda vilka aktörer som bör ha rätt att överklaga den
nationella energitillsynsmyndighetens beslut i ärenden om
förhandsreglering av avgifter och övriga villkor för anslutning
och tillträde till elnät och naturgasinfrastruktur,
• utreda vilken instansordning som är lämplig vid ett
överklagande,
• utreda rättens lämpliga sammansättning i de domstolar som
prövar överklaganden, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Konsekvensbeskrivning
Utredaren ska göra en konsekvensanalys i enlighet med 14–15 a §§
kommittéförordningen (1998:1474). Konsekvensanalysen ska
påbörjas tidigt i arbetet och genomföras av eller med stöd av
personer med dokumenterad kompetens inom området
samhällsekonomisk analys. Utredaren ska beakta
samhällsekonomiska konsekvenser vid utformningen av förslagen.
De samhällsekonomiska konsekvenserna ska redovisas särskilt.
Utredaren ska vidare beräkna påverkan på statens inkomster och
utgifter. Om utredarens förslag innebär offentligfinansiella
kostnader, ska förslag till finansiering lämnas, i första hand
inom befintliga utgiftsramar.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med Energimarknadsinspektionen och
bransch- och kundorganisationer. Uppdraget ska även genomföras i
dialog med andra relevanta utredningar samt berörda delar av
näringslivet, den offentliga sektorn och andra berörda aktörer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2023.
(Infrastrukturdepartementet)