Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen Säkerhetsprövning av totalförsvarspliktiga (Fö 2021:01), Dir. 2021:86
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2021-10-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 oktober 2021
Utvidgning av och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 11 februari 2021 kommittédirektiv om
säkerhetsprövning av totalförsvarspliktiga (dir. 2021:9). Enligt
utredningens direktiv skulle uppdraget redovisas senast den 16
augusti 2021. Regeringen beslutade den 5 augusti 2021 att
uppdraget i stället skulle redovisas senast den 18 oktober 2021
(dir. 2021:59).
Utredaren får nu i uppdrag att utreda vissa frågor om utlämnande
av sekretessbelagda uppgifter till utlandet. Utredaren ska
analysera om de grunder som gäller för utlämnande av
sekretessbelagda uppgifter till en utländsk myndighet eller en
mellanfolklig organisation även bör gälla för utlämnande av
sådana uppgifter till en privaträttslig juridisk person i en
annan stat. Utredaren ska vidare bedöma hur regelverket
lämpligen kan tydliggöras utifrån den praxis som finns i fråga
om myndigheters utlämnande av uppgifter som omfattas av
försvarssekretess till utländska aktörer.
Utredaren ska lämna författningsförslag.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 mars 2022. Uppdraget i den del som avser
säkerhetsprövning av totalförsvarspliktiga ligger dock fast och
ska redovisas senast den 18 oktober 2021.
Tillämpliga bestämmelser vid utlämnande av sekretessbelagda
uppgifter till utlandet i vissa fall
Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Totalförsvarets
forskningsinstitut har i hög utsträckning kontakter med
utländska myndigheter och internationella organisationer. Det
kan även förekomma kontakter med andra typer av utländska
juridiska personer, inte minst när det gäller Försvarets
materielverk.
Försvarsmaktens internationella samarbeten rör bl.a.
utbildningar, övningar, test och evaluering samt
försvarsmaterielprojekt.
Försvarets materielverks internationella samarbeten syftar till
att effektivisera Försvarsmaktens materielförsörjning.
Målsättningen är att samarbetet ska ge ökad operativ effekt,
förbättrad interoperabilitet, kostnadsdelning eller tillgång
till kompetens som ansvariga svenska myndigheter inte har
möjlighet att bygga upp eller på annat sätt kan få tillgång
till.
Totalförsvarets forskningsinstitut samarbetar med
internationella aktörer i forskning och utveckling som sker inom
försvarsområdet.
I första hand samarbetar dessa myndigheter med myndigheter i
nordiska länder och i synnerhet Finland, länderna i närområdet
runt Östersjön och i det europeiska sexnationssamarbetet
(Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och
Tyskland) samt med USA. Det finns även bilaterala och
multilaterala samarbeten med andra stater som rör bl.a.
försvarsmaterielutveckling, forskning och interoperabilitet.
Sverige deltar också aktivt i Europeiska försvarsmaterielbyrån
och som partnerland i delar av Natos verksamhet, det senare är
särskilt viktigt utifrån interoperabilitetsskäl.
Enligt 15 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400),
förkortad OSL, gäller sekretess för uppgift som rör verksamhet
för att försvara landet eller planläggning eller annan
förberedelse av sådan verksamhet eller som i övrigt rör
totalförsvaret, om det kan antas att det skadar landets försvar
eller på annat sätt vållar fara för rikets säkerhet om uppgiften
röjs. Uppgifter som omfattas av sådan s.k. försvarssekretess har
ett särskilt skyddsvärde och sekretessen kan i vissa fall gälla
upp till 150 år. Om en enskild har begärt att få ta del av en
handling som är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet och
innehåller uppgifter som är sekretessreglerade i 15 kap. 2 § OSL
får den begäran endast prövas av chefen för
Försvarsdepartementet (såvitt uppgifterna inte rör
Säkerhetspolisens eller Polismyndighetens verksamhet för att
hindra eller uppdaga brott som rör rikets säkerhet då prövningen
ska göras av chefen för Justitiedepartementet) eller regeringen
(1 § offentlighets- och sekretessförordningen [2009:641]).
I 8 kap. OSL finns bestämmelser om mot vilka sekretess gäller
enligt lagen. En uppgift för vilken sekretess gäller enligt OSL
får inte röjas för enskilda eller för andra myndigheter, om inte
annat anges i OSL eller i lag eller förordning som OSL hänvisar
till (8 kap. 1 § OSL). Med enskilda avses i princip alla –
svenska och utländska – fysiska och juridiska personer av
privaträttslig art (prop. 1981/82:186 s. 57). Med myndigheter
avses svenska myndigheter jämte de svenska beslutande statliga
och kommunala församlingarna och de privaträttsliga subjekt som
jämställs med myndigheter enligt 2 kap. OSL.
En svensk myndighet får enligt 8 kap. 3 § OSL endast lämna ut
uppgifter som omfattas av sekretess till en utländsk myndighet
eller en mellanfolklig organisation om utlämnandet sker i
enlighet med särskild föreskrift i lag eller förordning, eller
om uppgiften i motsvarande fall skulle få lämnas ut till en
annan svensk myndighet och det enligt den utlämnande
myndighetens prövning står klart att det är förenligt med
svenska intressen att uppgiften lämnas till den utländska
myndigheten eller mellanfolkliga organisationen.
Vid bedömningen av vad som är svenska intressen får bl.a.
Sveriges intresse av internationellt samarbete med organet i
fråga beaktas. Ett annat förhållande som måste tas med i
bedömningen är det intresse som sekretessen ska skydda. Vid
behov bör samråd ske med chefen för det departement som har hand
om utrikesärendena (se 10 kap. 13 § regeringsformen och prop.
1981/82:186 s. 58–59).
Bestämmelsen i 8 kap. 3 § OSL omfattar inte utlämnande av
sekretessbelagda uppgifter till en utländsk privaträttslig
juridisk person.
Förordningen (2010:649) om utlämnande av sekretessbelagda
uppgifter vid samarbete med utländsk myndighet möjliggör för
Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Totalförsvarets
forskningsinstitut att lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess till en utländsk myndighet som deltar i ett
samarbete inom Försvarsdepartementets verksamhetsområde, dock
med begränsningen att en uppgift endast får lämnas ut om det
enligt den utlämnande myndighetens prövning är nödvändigt för
att genomföra samarbetet. Enligt förordningen får uppgift som är
av synnerlig betydelse för rikets säkerhet eller som kan ge
underlag för utveckling av motmedel mot Sveriges försvarssystem
inte lämnas ut. En förutsättning för att de sekretessbelagda
uppgifterna ska få lämnas ut är att samarbetet följer av en
sådan överenskommelse som avses i 10 kap. 1 § regeringsformen
och som har ingåtts av regeringen eller av en
förvaltningsmyndighet, efter uppdrag från regeringen enligt 10
kap. 2 § regeringsformen. Det innebär att det inte med stöd av
förordningen är möjligt att lämna ut sekretessbelagda uppgifter
innan en överenskommelse med en utländsk myndighet har ingåtts,
även om vissa sekretessbelagda uppgifter skulle behöva lämnas
inom ramen för förhandlingsarbetet om en sådan överenskommelse.
Förordningen medger inte heller ett utlämnande av
sekretessbelagda uppgifter till enskilda.
Enligt 10 kap. 6 § OSL har regeringen möjlighet att för ett
särskilt fall besluta att en sekretessbelagd uppgift i ett
regeringsärende får lämnas ut. Enligt samma bestämmelse kan
regeringen också i övrigt för ett särskilt fall besluta om
undantag från sekretess om det är motiverat av synnerliga skäl.
Tolkningen och tillämpningen av bestämmelserna
När det gäller möjligheten för en myndighet under
Försvarsdepartementet att lämna ut uppgifter som omfattas av
sekretess, t.ex. försvarssekretess, till en utländsk myndighet
eller en mellanfolklig organisation är bestämmelserna i 8 kap. 3
§ OSL tillämpliga. En förutsättning för ett sådant utlämnande är
att det är nödvändigt för att den utlämnande myndigheten ska
kunna fullgöra sin uppgift och att det enligt den utlämnande
myndighetens prövning står klart att det är förenligt med
svenska intressen. Vid bedömningen om det är förenligt med
svenska intressen måste det intresse som sekretessen ska skydda
beaktas. De intressen som skyddas genom försvarssekretess är
landets försvar och rikets säkerhet i övrigt. Om en myndighet
under Försvarsdepartementet får en begäran om att få ta del av
en handling som är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet
och den innehåller sådana uppgifter som är sekretessreglerade i
15 kap. 2 § OSL ska frågan om utlämnade prövas av chefen för
Försvarsdepartementet eller regeringen. Enligt praxis är det
regeringen som gör prövningen i sådana fall.
Enligt nuvarande praxis fattar regeringen även särskilda beslut
i vissa enskilda fall om att tillåta Försvarsmakten, Försvarets
materielverk eller Totalförsvarets forskningsinstitut att lämna
ut uppgifter som omfattas av försvarssekretess, om sådana
uppgifter behöver lämnas ut till utländsk myndighet eller
mellanfolklig organisation. I besluten anger regeringen följande
villkor för att ett utlämnande ska få ske:
• Kvalificerat hemliga uppgifter och sådana uppgifter som kan ge
underlag för utveckling av motmedel mot svenska försvarssystem
får inte lämnas ut.
• Lämnandet av uppgifter ska begränsas till vad som
oundgängligen behövs för att genomföra verksamheten.
• Nödvändiga säkerhetsskyddsavtal ska ha ingåtts.
När en överenskommelse om samarbete har ingåtts med en utländsk
myndighet kan däremot Försvarsmakten, Försvarets materielverk
och Totalförsvarets forskningsinstitut, med stöd av förordningen
om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter vid samarbete med
utländsk myndighet, lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess. I dessa fall beslutar inte regeringen om att
tillåta myndigheten att lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess.
Om en myndighet behöver lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess inom ramen för förhandlingsarbetet om en
internationell överenskommelse är förordningen om utlämnande av
sekretessbelagda uppgifter vid samarbete med utländsk myndighet
inte tillämplig. Enligt praxis beslutar regeringen i sådana fall
att myndigheten får lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess. Sådana tillstånd kan begränsas till
förhandlingsarbetet eftersom förordningen gäller ingångna
överenskommelser.
Uppdraget att utreda vissa frågor om utlämnande av
sekretessbelagda uppgifter till utlandet
Med hänsyn till internationella samarbeten på
försvarsmaterielområdet och till utvecklingen att svenska
myndigheter i större utsträckning än tidigare anlitar utländska
leverantörer för att utföra tjänster finns det anledning att
överväga att införa bestämmelser om hur sekretess enligt
offentlighets- och sekretesslagen gäller gentemot en juridisk
person i en annan stat. Avsaknaden av regler kan leda till
oklarhet om vilka avvägningar som bör göras innan en uppgift som
omfattas av sekretess lämnas ut till en juridisk person i en
annan stat. Det bör därför övervägas om samma grunder ska gälla
för utlämnande av uppgifter som omfattas av sekretess till en
privaträttslig juridisk person i en annan stat som till en
utländsk myndighet eller en mellanfolklig organisation. Detta
gäller i synnerhet i fråga om försvarssekretess.
Uppgifter som omfattas av försvarssekretess är särskilt viktiga
att skydda gentemot utländsk makt. Det kan också vara svårt för
den utlämnande myndigheten att avgöra när det är förenligt med
svenska intressen att lämna ut uppgifter som omfattas av
försvarssekretess. Det finns därför skäl för att större
restriktivitet ska gälla för att röja uppgifter som omfattas av
försvarssekretess för en utländsk myndighet, en juridisk person
i annan stat eller en mellanfolklig organisation, än andra
uppgifter som omfattas av annan sekretess. Som nämns ovan
tillämpas i vissa fall en praxis som innebär att en myndighet
inte röjer uppgifter som omfattas av försvarssekretess för en
utländsk myndighet, en privaträttslig juridisk person i annan
stat eller en mellanfolklig organisation utan stöd i särskild
föreskrift i lag eller förordning eller enligt särskilt
regeringsbeslut. Med hänsyn till karaktären av uppgifter som
omfattas av försvarssekretess är det lämpligt att även
fortsättningsvis tillämpa en restriktiv hållning. Samarbeten
inom försvarsområdet väntas öka i omfattning. Regeringens
generella dispensbefogenheter enligt 10 kap. 6 § OSL ska
utnyttjas endast i mera utpräglade undantagsfall. Mot denna
bakgrund bör nuvarande praxis regleras i författning.
Utredaren ska därför
• analysera om samma grunder bör gälla för utlämnande av
uppgifter som omfattas av sekretess till en privaträttslig
juridisk person i en annan stat som till en utländsk myndighet
eller en mellanfolklig organisation,
• bedöma hur regelverket lämpligen kan tydliggöras utifrån den
praxis som finns i fråga om myndigheters utlämnande av uppgifter
som omfattas av försvarssekretess till utländska aktörer, och
• lämna nödvändiga författningsförslag.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska hämta in synpunkter och upplysningar från
Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Totalförsvarets
forskningsinstitut, andra myndigheter, organisationer och
enskilda som kan vara berörda av de aktuella frågorna.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 mars 2022. Uppdraget i den del som avser
säkerhetsprövning av totalförsvarspliktiga ligger dock fast och
ska redovisas senast den 18 oktober 2021.
(Försvarsdepartementet)