Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Miljöprövningsutredningen (M 2020:06), Dir. 2021:57
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2021-07-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 juli 2021
Utvidgning av och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 20 augusti 2020 kommittédirektiv om en
modern och effektiv miljöprövning (dir. 2020:86). Uppdraget ska
enligt de ursprungliga direktiven redovisas senast den 15
december 2021.
Utredaren får nu dessutom i uppdrag att göra följande:
• Utreda om det behövs ändringar i miljöbalken avseende
regleringen av domstolarnas handläggning.
• Föreslå de förändringar i regleringen om domstolarnas
handläggning som behövs för en effektivare prövning vid mark-
och miljödomstolarna.
• Utreda om det bör införas ett begränsat förtursförfarande för
mål och ärenden om tillstånd som innebär en omställning för en
miljöfarlig verksamhet som på ett väsentligt sätt bidrar till
att nå målen i det klimatpolitiska ramverket för minskade
utsläpp av växthusgaser.
• Föreslå hur ett sådant förtursförfarande skulle kunna vara
utformat samt vilka författningsändringar och andra åtgärder som
behövs, om det bedöms lämpligt med hänsyn till rättssäkerhet,
effektivitet och handläggningstider för instansens övriga
ärende- eller måltyper.
• Utreda hur tidsbegränsning av tillstånd och omprövning av
tillstånd och villkor skulle kunna bli effektiva och
verkningsfulla medel för att säkerställa att verksamheter och
åtgärder bedrivs med moderna miljövillkor i syfte att nå miljö-
och klimatmålen.
• Föreslå de författningsändringar och andra åtgärder som behövs
för att tidsbegränsning av tillstånd och omprövning av tillstånd
och villkor ska kunna användas för att säkerställa att
verksamheter och åtgärder bedrivs med moderna miljövillkor i
syfte att nå miljö- och klimatmålen.
Förslagen ska vara förenliga med ambitionen om en snabb, enkel
och förutsägbar prövningsprocess.
Utredningstiden förlängs och uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 maj 2022.
Precisering av tilläggsuppdraget
Uppdraget att utreda regleringen om domstolarnas handläggning
Faktorer som påverkar effektiviteten i enskilda prövningar är
bl.a. hur processen planeras och vilken processledning som sker
samt vilka tidsramar parterna ges för yttranden och
kompletteringar. Önskemål om att såväl
miljöprövningsdelegationer som mark- och miljödomstolar ska
bedriva en tydligare och mer aktiv processledning har framförts
från flera håll, se t.ex. promemorian Anpassad miljöprövning för
en grön omställning (Ds 2018:38).
Det har hittills inte funnits en samlad bild av hur
processledningen ser ut i miljöprövningsdelegationer respektive
mark- och miljödomstolar, t.ex. i fråga om i vilken utsträckning
tidsplaner tas fram och om huruvida skillnaderna i
processledning påverkar handläggningstiderna. Utredaren uppdrogs
därför i direktiven att bl.a. undersöka och redovisa hur mark-
och miljödomstolarna tillämpar bestämmelserna i rättegångsbalken
om processledning som gäller i mål som inleds vid domstol och
vilka överväganden som ligger bakom domstolarnas tillämpning.
Utredaren har kommit in med en skrivelse till regeringen och
föreslagit att direktiven bör förtydligas på så vis att det i
tilläggsdirektiv till utredningen anges att reglering om
processledning i miljöbalken också ska omfattas av utredningen,
och inte enbart rättegångsbalken (M2021/01265). Utredaren har
också föreslagit att utredaren ska få i uppgift att lämna
förslag till förtydliganden eller ändringar av regelverket om
mark- och miljödomstolarnas handläggning av mål som inleds vid
domstol, i den mån det bedöms ändamålsenligt. Även
branschorganisationen Svemin har kommit in med en skrivelse till
regeringen (M2021/00521) och hemställt att direktiven ska
förtydligas i nämnda avseenden.
Regeringen bedömer att ett tillägg bör göras till utredarens
uppdrag för att frågan om tillämpning av reglerna om
processledning i mark- och miljödomstol ska bli utredd på ett
tillfredsställande sätt och att förslag ska kunna lämnas i syfte
att uppnå målet för utredningen att effektivisera processen för
miljöprövningar.
Utredaren ska därför, utöver vad som framgår av de ursprungliga
direktiven, göra följande:
• Undersöka hur mark- och miljödomstolarna tillämpar gällande
bestämmelser om processledning enligt miljöbalken i mål som
inleds vid domstol och vilka överväganden som ligger bakom
domstolarnas tillämpning. Utredaren bör särskilt undersöka i
vilken utsträckning muntliga förberedelser hålls och tidplaner
används.
• I den mån det anses nödvändigt för att åstadkomma en tydligare
och mer aktiv processledning samt en effektivare process lämna
förslag på ändringar i miljöbalken och annan relevant
miljölagstiftning. Utredaren ska beakta behovet av ett enhetligt
och lättöverskådligt processuellt regelverk för handläggningen
av mål och ärenden i domstolarna.
Uppdraget att utreda möjligheten att införa ett begränsat
förtursförfarande och eventuellt föreslå regler om ett
förtursförfarande
Under 2017 antog riksdagen ett klimatpolitiskt ramverk för
Sverige. Ramverket syftar till att skapa långsiktiga
förutsättningar för en ambitiös och effektiv klimatomställning.
Det långsiktiga klimatmålet innebär att Sverige senast 2045 inte
ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för
att därefter nå negativa utsläpp.
Inom ramen för regeringens initiativ Fossilfritt Sverige har en
lång rad sektorer tagit fram färdplaner för en grön omställning
med det övergripande målet att bidra till att Sverige ska bli
världens första fossilfria välfärdsland. Omfattande insatser och
investeringar i ny teknik, förändrade produktionsprocesser och
ökad elektrifiering planeras. Denna omställning kan medföra ett
stort antal ansökningar om nya tillstånd för miljöfarlig
verksamhet i både miljöprövningsdelegationerna och mark- och
miljödomstolarna.
Klimatpolitiska rådet, som årligen utvärderar regeringens
klimatpolitik, har rekommenderat regeringen att införa en
snabbare och mer transparent tillståndsprövning av investeringar
som bidrar till klimatomställningen.
Eftersom tidsfristen för klimatomställningen är knapp krävs att
omställningen underlättas på bred front med alla möjliga
verktyg. Ett sådant verktyg skulle kunna vara ett begränsat
förtursförfarande i tillståndsprocessen för sådana verksamheter
som innebär en väsentlig skillnad i möjligheterna att nå de
klimatpolitiska målen.
En mer skyndsam handläggning av mål och ärenden som gäller
miljöförbättrande verksamheter eller åtgärder, en s.k. grön
gräddfil, har tidigare utretts i departementspromemorian
Anpassad miljöprövning för en grön omställning (Ds 2018:38).
Inriktningen var då verksamheter och åtgärder som anses vara
miljöförbättrande. Slutsatsen i promemorian var att syftet med
ett sådant förtursförfarande kan förfelas av flera skäl och att
det riskerar att bli orättvist i det enskilda fallet, leda till
snedvriden konkurrens och suboptimering av resurser. Ett sådant
förtursförfarande förespråkades därför inte, men det
poängterades att ett politiskt ställningstagande krävs för att
avgöra vilka verksamheter eller åtgärder som ska anses vara
miljöförbättrande och därmed kunna ges förtur.
Regeringen är medveten om komplexiteten i frågan om ett
förtursförfarande. Ett sådant förfarande kan – förutom
svårigheten att formulera en ändamålsenlig avgränsning och de
övriga aspekter som lyfts i departementspromemorian – även vara
problematiskt på grund av att länsstyrelserna och mark- och
miljödomstolarna utöver tillståndsgivning av miljöfarlig
verksamhet och vattenverksamhet handlägger ett stort antal andra
ärende- och måltyper som också är samhällsviktiga, exempelvis
mål och ärenden enligt plan- och bygglagen om detaljplaner eller
bygglov som rör ett stort antal bostäder eller nödvändig
infrastruktur, och fastighetsmål enligt
fastighetsbildningslagen.
Regeringen anser trots det att ett begränsat förtursförfarande
bör övervägas i syfte att i möjligaste mån förkorta
handläggningstiderna för tillståndsprocessen och underlätta för
stora omställningsprojekt som på ett väsentligt sätt kan bidra
till minskade utsläpp av växthusgaser. Det finns ett behov av
tydliga kriterier som anger vilka verksamheter som ska omfattas
av ett förtursförfarande så att handläggningen inte blir mindre
effektiv på grund av svåra avvägningar som tillståndsmyndigheten
måste göra. En tydlig avgränsning är också viktig för att
minimera konsekvenserna för övriga mål och ärenden som handläggs
av tillståndsmyndigheterna.
Utredaren ska, i enlighet med vad som redovisas ovan, överväga
om det bör införas ett begränsat förtursförfarande för mål och
ärenden om tillstånd som innebär en omställning för en
verksamhet som på ett väsentligt sätt bidrar till att nå målen i
det klimatpolitiska ramverket för minskade utsläpp av
växthusgaser.
Detta innebär att utredaren ska göra följande:
• Utreda om det finns ett behov av ett begränsat
förtursförfarande för sådana ärenden.
• Utreda om det är lämpligt att införa ett begränsat
förtursförfarande med hänsyn till instansens övriga ärende- och
måltyper, handläggningstider och effektivitet i verksamheten i
övrigt, samt möjligheterna till bibehållet miljöskydd och
rättssäkerhet. Slutsatserna i Målutredningens betänkande Mål och
medel – särskilda åtgärder för vissa måltyper i domstol (SOU
2010:44) ska beaktas, i lämplighetsbedömningen ska synpunkter
inhämtas från länsstyrelserna, mark- och miljödomstolarna,
Domstolsverket, Naturvårdsverket, Boverket och Lantmäteriet.
• Om ett begränsat förtursförfarande behövs och bedöms lämpligt
föreslå nödvändiga författningsändringar. Förslagen ska
innehålla konkreta kriterier för vilka verksamheter och måltyper
som ska kunna omfattas. Konsekvenserna för övriga mål- och
ärendetyper ska särskilt beaktas. Vid utformningen av kriterier,
om sådana föreslås, ska synpunkter inhämtas från relevanta
aktörer och myndigheter, däribland Statens energimyndighet.
Uppdraget att utreda systemet för tidsbegränsning och omprövning
av tillstånd
I miljöbalken regleras möjligheten att tidsbegränsa tillstånd
och att ompröva tillstånd och villkor för befintliga tillstånd.
Tidsbegränsning av tillstånd sker i dag i huvudsak endast för
vissa typer av verksamheter. Under vissa förutsättningar som
finns närmare angivna i 24 kap. 5 § miljöbalken får tillstånd
omprövas eller villkor ändras eller upphävas eller nya villkor
meddelas. En sådan omprövning av tillstånd eller ändring av
villkor får t.ex. ske om förhållandena i omgivningen har ändrats
väsentligt.
Klimaträttsutredningen (M 2019:05) har undersökt olika
möjligheter att uppdatera tillstånd för att minska en
verksamhets utsläpp av växthusgaser, genom t.ex. en särskild
omprövningsmöjlighet eller genom att villkor som rör utsläpp av
växthusgaser som huvudregel ska tidsbegränsas.
Klimaträttsutredningen anger i sitt delbetänkande En
klimatanpassad miljöbalk för samtiden och framtiden (SOU
2021:21) att det är befintliga verksamheter som kommer att stå
för merparten av Sveriges utsläpp av växthusgaser från
tillståndsgivna verksamheter även 2045, som är det år då Sverige
senast inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till
atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Målet
innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium
ska vara minst 85 procent lägre år 2045 än utsläppen år 1990.
För att utredningens övriga förslag ska få tillräckligt stor
effekt på möjligheterna att nå Sveriges nationella klimatmål och
det klimatpolitiska ramverket ska få genomslag, behöver även
befintliga verksamheter med utsläpp av växthusgaser omfattas.
Dessa verksamheter har i dag tillstånd som är obegränsade i tid.
Klimaträttsutredningen anser att det finns många anledningar,
andra än bara att genomföra utredningens förslag, som talar för
att tillstånd och villkor behöver omprövas och tidsbegränsas i
mycket större utsträckning än vad som sker i dag. Utredningen
har i sitt delbetänkande föreslagit att en särskild utredning
ska tillsättas omgående för att göra en bred översyn av systemet
för omprövning och tidsbegränsning av tillstånd och villkor och
ge förslag till förändringar så att de blir effektiva och
verkningsfulla verktyg i miljöbalken. Regeringen delar
utredningens syn i fråga om behovet av att utreda frågan.
Behovet av förutsägbarhet och investeringsvilja för företag bör
särskilt beaktas.
Utredaren ska därför göra följande:
• Utreda hur tidsbegränsning och omprövning av tillstånd och
villkor skulle kunna bli effektiva och verkningsfulla medel för
att säkerställa att verksamheter och åtgärder bedrivs med
moderna miljövillkor i syfte att nå miljö- och klimatmålen.
• Föreslå de författningsändringar och andra åtgärder som behövs
för att tidsbegränsning och omprövning av tillstånd och villkor
kan användas för att säkerställa att verksamheter och åtgärder
bedrivs med moderna miljövillkor i syfte att nå miljö- och
klimatmålen. Eventuella förslag ska vara förenliga med
ambitionen om en snabb, enkel och förutsägbar prövningsprocess.
Konsekvensbeskrivningar
Det som sägs om konsekvensbeskrivning i ursprungsdirektiven
gäller i tillämpliga delar också dessa tilläggsdirektiv.
Därutöver ska en särskild redovisning ske av hur
handläggningstiderna påverkas för de ärende- respektive måltyper
som inte ges förtur i respektive instans.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 maj 2022.
(Miljödepartementet)