Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa frågor på tobaksområdet, Dir. 2020:9
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2020-02-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 2020
Sammanfattning
En särskild utredare ska göra en översyn av vissa frågor på
tobaksområdet. Syftet med utredningen är att säkerställa en
sammanhållen och systematisk reglering av tobak, e-cigaretter
och påfyllnadsbehållare samt tobaksfria nikotinprodukter och,
vid behov, tobaks- och nikotinfria produkter som används på ett
likartat sätt som tobaksvaror. Regleringen ska kunna innefatta
både produkter som finns på den svenska marknaden i dag och nya
tobaksliknande produkter som kan komma att lanseras i framtiden.
Alla förslag till reglering ska utgå från att de ska skydda
folkhälsan och framför allt skydda barn och unga mot skadliga
effekter orsakade av dessa produkter.
Utredaren ska bl.a.
- analysera de svenska reglerna om marknadsföring och sponsring
av tobak, e-cigaretter och påfyllningsbehållare,
- analysera och ta ställning till om regelverket kring
e-cigaretter och påfyllningsbehållare bör skärpas,
- analysera och ta ställning till hur tobaksfria
nikotinprodukter bör regleras,
- analysera behovet av en reglering av tobaks- och nikotinfria
produkter som används på ett likartat sätt som tobaksvaror och,
om det bedöms lämpligt, lämna förslag på sådan reglering,
- föreslå nödvändiga författningsändringar.
I uppdraget ingår att analysera hur den svenska regleringen om
marknadsföring och sponsring av tobaksvaror, e-cigaretter och
påfyllningsbehållare förhåller sig till relevanta EU-regler.
Det ingår inte i uppdraget att föreslå ändringar i grundlag.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2021.
Tobakspolitiska utgångspunkter
Det övergripande målet för svensk tobakspolitik är att minska
allt tobaksbruk och förhindra att minderåriga börjar använda
tobak, vilket framgår av skrivelsen En samlad strategi för
alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobakspolitiken 2016–2020
(skr. 2015/16:86), regeringens ANDT-strategi. Det finns många
olika produkter på den svenska marknaden som innehåller tobak,
till exempel cigaretter, snus, vattenpipstobak och tuggtobak.
Utöver produkter som innehåller tobak har det på senare år
lanserats tobaksfria produkter som innehåller nikotin. Som
exempel kan nämnas e-cigaretter som hettar upp nikotinvätska som
sedan inhaleras samt tobaksfria nikotinportioner som ser ut som
och används på samma sätt som snus. På den svenska marknaden
finns det även produkter som både är tobaks- och nikotinfria,
men som används på ett likartat sätt som traditionella
tobaksvaror.
Att minska tobaksbruket har länge varit ett viktigt mål för det
svenska folkhälsoarbetet. Sverige har ratificerat
Världshälsoorganisationens (WHO) ramkonvention om tobakskontroll
som dels ger stöd till enskilda länder att utveckla sin
nationella lagstiftning och politik, dels är en regelsamling för
de områden som påverkar tobakskonsumtionen. Länderna får ha
strängare nationell lagstiftning än vad som framgår av
konventionen. I juni 2019 ratificerade Sverige även WHO:s
protokoll för att eliminera olaglig handel med tobaksvaror.
Tobaksområdet är till stor del harmoniserat inom EU.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/40/EU av den 3 april
2014 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra
författningar om tillverkning, presentation och försäljning av
tobaksvaror och relaterade produkter och om upphävande av
direktiv 2001/37/EG (tobaksproduktdirektivet) antogs 2014. Genom
direktivet harmoniseras bestämmelser om bl.a. ingredienser i och
utsläpp från tobaksvaror och därmed sammanhängande
rapporteringsskyldigheter samt vissa aspekter av märkning och
förpackning av tobaksvaror. I direktivet regleras även
utsläppandet på marknaden och märkning av e-cigaretter och
påfyllningsbehållare. Direktivet syftar till att underlätta att
den inre marknaden för tobaksvaror och relaterade produkter
fungerar smidigt. Samtidigt är utgångspunkten en hög skyddsnivå
för folkhälsan, särskilt för ungdomar. Genom direktivet ska
unionen uppfylla sina skyldigheter enligt WHO:s ramkonvention.
Det är viktigt att tobaksvaror som är skadliga för miljön inte
hamnar på fel ställe och i Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2019/904 av den 5 juni 2019 om minskning av vissa
plastprodukters inverkan på miljön (engångsplastdirektivet)
ställs krav på medvetandehöjande åtgärder för att motverka
nedskräpning av tobaksvaror med filter.
Genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/33/EG av den
26 maj 2003 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra
författningar om reklam för och sponsring till förmån för
tobaksvaror (tobaksreklamdirektivet) harmoniseras bestämmelser
om reklam för tobaksvaror och främjandet av dessa varor i
tidningar och andra tryckta publikationer, i radiosändningar och
i informationssamhällets tjänster. Det reglerar även bl.a.
sponsring till förmån för tobaksvaror. I princip motsvarande
bestämmelser om marknadsföring och sponsring vad gäller
e-cigaretter och påfyllningsbehållare finns i
tobaksproduktdirektivet. Därutöver innehåller Europaparlamentets
och rådets direktiv 2010/13/EU av den 10 mars 2010 om samordning
av vissa bestämmelser som fastställs i medlemsstaternas lagar
och andra författningar om tillhandahållande av audiovisuella
medietjänster (AV-direktivet) bestämmelser om förbud mot
produktplacering, sponsring och reklam för cigaretter och andra
tobaksvaror i tv-sändningar och beställ-tv. Genom ett
ändringsdirektiv som ska vara genomfört hösten 2020 utökas
förbudet till att omfatta också e-cigaretter och
påfyllningsbehållare. Ändringsdirektivet utökar även direktivets
tillämpningsområde till att omfatta s.k.
videodelningsplattformar.
Tobaksproduktdirektivet och tobaksreklamdirektivet är genomförda
i svensk rätt genom bestämmelser som numera finns i lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter, förordningen
(2019:223) om tobak och liknande produkter samt radio- och
tv-lagen (2010:696). För att uppfylla skyldigheterna enligt
tobaksproduktdirektivet omfattas snus även av förordningen
(1994:1266) om förbud mot utförsel av snus.
Uppdraget om en tydlig och ändamålsenlig reglering av
marknadsföring och sponsring
Bestämmelser om reklam och annan marknadsföring av tobaksvaror,
e-cigaretter och påfyllningsbehållare finns i 4 kap. lagen om
tobak och liknande produkter. Bestämmelserna är överförda i sak
oförändrade från tobakslagen (1993:581) och lagen (2017:425) om
elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare.
I propositionen Ny lag om tobak och liknande produkter (prop.
2017/18:156) föreslog regeringen att tobakslagen och lagen om
elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare skulle ersättas
av en ny lag om tobak och liknande produkter. Därutöver föreslog
regeringen nya bestämmelser om marknadsföring av tobaksvaror,
bl.a. att det skulle förtydligas vilken marknadsföring som är
tillåten vid försäljning på internet. Riksdagen behandlade
propositionens förslag i betänkandet 2018/19:SoU3 och tog
ställning till dem genom beslut den 12 december 2018. Riksdagen
beslutade att inte anta förslagen till ändrade bestämmelser om
marknadsföring av tobaksvaror. Riksdagen tillkännagav för
regeringen det utskottet anför om att regeringen bör återkomma
till riksdagen med lagförslag om marknadsföring av tobaksvaror
på internet, omnumreringar i lagtexten och eventuella
ytterligare följdändringar (bet. 2018/19:SoU3 punkt 4 c, rskr.
2018/19:61). Enligt utskottet innebar regeringens förslag att
handel på internet med tobaksvaror, som t.ex. snus, skulle
försvåras. Att webbutiker inte skulle få visa bilder på
förpackningar försvårar allvarligt möjligheten till handel på
internet och innebär i praktiken en diskriminering av webbutiker
i förhållande till fysiska försäljningsställen. Enligt utskottet
ska det vara tillåtet att visa bilder på tobaksförpackningar,
som t.ex. snusdosor, på en webbsida för handel på internet.
Regeringens avsikt har hela tiden varit att det ska vara möjligt
att sälja tobak, som t.ex. snus, på internet. De formella kraven
kring beredning av nya lagförslag innebär att regeringen behöver
beredningsunderlag för att kunna föreslå nya regler för
marknadsföring på internet, varför utredaren får i uppdrag att
analysera frågan om marknadsföring på internet. Till följd av
riksdagens beslut att behålla den tidigare tobakslagens
reglering om marknadsföring är rättsläget fortfarande oklart när
det gäller vad som är tillåten marknadsföring på internet. Den
internetbaserade försäljningen av tobaksvaror och e-cigaretter
och påfyllningsbehållare förefaller bli allt vanligare vilket
ställer nya krav på tillsynsmyndigheterna, t.ex. för att
säkerställa att säljaren har system som förhindrar att
minderåriga kan köpa varorna. Mot bakgrund av bestämmelserna i
tobaksreklamdirektivet och tobaksproduktdirektivet behöver det
analyseras vilket utrymme det finns att tillåta marknadsföring
av dessa produkter på internet och hur en ändamålsenlig
reglering bör utformas. Om analysen visar behov av ändrad
reglering om tillsynen över marknadsföring eller försäljning av
tobaksvaror och e-cigaretter på internet ska eventuella förslag
utgå från nuvarande tillsynsstruktur i lagen om tobak och
liknande produkter.
I samband med införandet av lagen om tobak och liknande
produkter föreslogs ett antal nya bestämmelser som bedömdes vara
anmälningspliktiga tekniska föreskrifter och som därför anmäldes
till Europeiska kommissionen i enlighet med Europaparlamentets
och rådets direktiv (EU) 2015/1535 av den 9 september 2015 om
ett informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och
beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster,
det s.k. anmälningsdirektivet. Kommissionen beslutade att anta
ett detaljerat utlåtande bl.a. eftersom de svenska
bestämmelserna om marknadsföring av e-cigaretter och
påfyllningsbehållare ansågs strida mot artikel 20.5 a, b och e i
tobaksproduktdirektivet. Vidare framförde kommissionen att
förbudet mot sponsring i lagen om tobak och liknande produkter
strider mot artikel 20.5 d i tobaksproduktdirektivet och artikel
5 i tobaksreklamdirektivet. Sverige har i svar till kommissionen
framfört att de svenska bestämmelserna bedöms vara i
överensstämmelse med EU-rätten. Regeringen anser dock att det
bör göras en analys av om det är möjligt och lämpligt att ändra
i de bestämmelser som kommissionen haft invändningar mot för att
kunna tillmötesgå kommissionens synpunkter.
Sammanfattningsvis finns behov av att se över regelverket kring
marknadsföring och sponsring av tobaksvaror, e-cigaretter och
påfyllningsbehållare. Det är särskilt angeläget att rättsläget
när det gäller marknadsföring på internet blir tydligt,
samtidigt som de tobakspolitiska målen kan uppnås. Vid översynen
ska de synpunkter på de nuvarande reglerna om marknadsföring och
sponsring som framförts i kommissionens detaljerade utlåtande
beaktas.
Utredaren ska därför
- analysera de svenska reglerna om marknadsföring och sponsring
av tobaksvaror, e-cigaretter och liknande produkter, undersöka
hur svensk rätt förhåller sig till tobaksproduktdirektivet och
tobaksreklamdirektivet och, om det finns behov, föreslå
nödvändiga författningsändringar.
Det ingår inte i uppdraget att föreslå ändringar i grundlag.
Uppdraget om skärpta regler om e-cigaretter och
påfyllningsbehållare
Kunskapsläget om hälsorisker vid användning av e-cigaretter är
fortfarande i stora delar oklart. Folkhälsomyndigheten har
regeringens uppdrag att övervaka marknadsutvecklingen för
e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Folkhälsomyndigheten och
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering har även
ett pågående projekt för att ta fram en systematisk
kunskapsöversikt om sambandet mellan snus, e-cigaretter och
tobaksrökning. WHO har konstaterat att även om risknivån inte är
klarlagd är e-cigaretter utan tvekan skadliga och de bör därför
regleras som skadliga produkter.
Nikotin är ett akuttoxiskt ämne med effekter på bland annat
hjärta och kärl, och det är starkt beroendeframkallande. Ett
möjligt hälsoproblem som också lyfts fram är att det vid
uppvärmning av vätskan som används i e-cigaretter, beroende på
vätskans innehåll, kan bildas olika skadliga kemikalier. Det
tyder på att det inte bara är nikotinet som kan vara farligt
utan även smakämnen i vätskan. Det har den senaste tiden kommit
oroande rapporter från framför allt USA om allvarliga fall av
lungsjukdom förknippade med användningen av e-cigaretter.
Regeringen ser allvarligt på uppgifterna om skador till följd av
användning av e-cigaretter, och möjligheten att införa reglering
för att begränsa produkternas spridning ska därför analyseras.
Det bör i detta sammanhang noteras att regler för hanteringen av
nikotinvätska som används i e-cigaretter även finns i
kemikalielagstiftningen.
Specifika bestämmelser om e-cigaretter och påfyllningsbehållare
infördes i svensk rätt 2017 för att genomföra bestämmelserna om
sådana produkter i tobaksproduktdirektivet. Enligt direktivets
ingress (skäl 48) harmoniserar direktivet inte bestämmelser om
inhemska försäljningsarrangemang, inhemsk reklam eller
varumärkesutvidgning. I samband med att direktivets bestämmelser
om e-cigaretter och påfyllningsbehållare genomfördes
aktualiserades frågan om även sådan typ av marknadsföring som
faller utanför direktivet borde regleras. Regeringen
konstaterade att lagstiftningsarbetet med nödvändighet bedrivits
skyndsamt, och det har därför inte funnits tid för ytterligare
överväganden i denna fråga. Regeringen framförde emellertid att
det kan finnas anledning att återkomma i frågan (prop.
2016/17:132 s. 44).
Nuvarande bestämmelser om reklam och annan marknadsföring av
tobaksvaror, e-cigaretter och påfyllningsbehållare är till stora
delar likadana oavsett produkttyp men det finns vissa
skillnader. Utomhusreklam är förbjuden för tobaksvaror men
tillåten för e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Kommersiella
meddelanden för tobaksvaror får finnas inne på
försäljningsställen men får inte vara påträngande, uppsökande
eller uppmana till bruk av tobak. Liknande restriktioner finns
inte för e-cigaretter och påfyllningsbehållare utan för dessa
produkter gäller enbart marknadsföringslagens (2008:486) krav,
t.ex. vad gäller god marknadsföringssed.
Även i fråga om begreppsanvändningen skiljer sig nu gällande
reglering mellan tobaksvaror och e-cigaretter och
påfyllningsbehållare åt. I betänkandet En moderniserad radio-
och tv-lag (SOU 2019:39) lämnas förslag som syftar till att göra
bestämmelserna likalydande när det gäller tv-sändningar,
beställ-tv och ljudradiosändningar.
Utredaren ska mot bakgrund av ovanstående analysera reglerna om
marknadsföring av e-cigaretter och påfyllningsbehållare och
bedöma om de bör utformas på likartat sätt som för tobaksvaror
eller om de på något annat sätt bör skärpas.
En annan fråga som aktualiserades vid genomförandet av
tobaksproduktdirektivet men som inte ledde till någon reglering
rörde begränsningar av smaksättning av e-cigaretter (prop.
2016/17:132 s. 58 f.). Karakteristisk smak och vissa tillsatser
är förbjudna i cigaretter och rulltobak. Förbudet mot
karakteristisk smak bygger på regler i tobaksproduktdirektivet
och syftar bl.a. till att avlägsna tillsatser som ökar
hälsoriskerna – antingen direkt eller till exempel genom att
förstärka ett beroende – och sådana tillsatser som är ägnade att
ge intryck av förminskade hälsorisker, förknippa tobaksvaran med
positiva effekter eller tilltala nya målgrupper, särskilt
ungdomar.
År 2018 hade det enligt Centralförbundet för alkohol- och
narkotikaupplysnings rapport nr 178 om skolelevers drogvanor
skett en signifikant ökning av andelen ungdomar som använt
e-cigaretter någon gång jämfört med tidigare uppgifter från
2014. Mot bakgrund av att även smakämnen i e-cigaretter tros
kunna orsaka skada när de hettas upp och inhaleras samt att
bruket av e-cigaretter ökar bland barn och unga anser regeringen
att möjligheten att förbjuda eller på annat sätt reglera
smaktillsatserna i e-cigaretter bör analyseras.
Som framgår ovan harmoniserar tobaksproduktdirektivet inte
bestämmelser om inhemska försäljningsarrangemang. När reglerna
om e-cigaretter och påfyllningsbehållare infördes valde
regeringen att anmälningsplikt skulle gälla för försäljning av
dessa produkter (prop. 2016/17:132 s. 60 f.). Vid beredningen av
förslagen framförde ett flertal remissinstanser att det i
stället borde införas tillståndsplikt. Vid den tidpunkten gällde
anmälningsplikt även för försäljning av tobaksvaror. Regeringen
framförde att motiven bakom den anmälningsplikt som fanns för
handeln med tobak gjorde sig gällande med samma styrka när det
gällde försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Regeringen konstaterade därför att det saknades skäl att införa
tillståndsplikt.
Den 1 juli 2019 infördes tillståndsplikt för försäljning av
tobaksvaror. Regeringen konstaterade att frågan om
tillståndsplikt för tobaksförsäljning har varit föremål för
utredning vid ett flertal tidigare tillfällen. En aspekt som
tidigare inte vägts in i bedömningen av vägvalet mellan
anmälningsplikt och tillståndsplikt var hur de olika systemen är
ägnade att stötta arbetet mot den illegala handeln med
tobaksvaror (prop. 2017/18:156 s. 56).
Det finns inget som tyder på att det finns problem med illegal
handel med e-cigaretter och påfyllningsbehållare i sådan
omfattning att det i sig motiverar att tillståndsplikt införs
även för handeln med dessa varor. I och med att tillståndsplikt
införts för handel med tobaksvaror bedömer dock regeringen att
det finns anledning att på nytt se över om tillståndsplikt även
ska gälla för handel med e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Utredaren ska därför
- analysera och ta ställning till om regelverket kring
e-cigaretter och påfyllningsbehållare bör skärpas och föreslå
nödvändiga författningsändringar.
Uppdraget om tobaksfria nikotinprodukter och tobaks- och
nikotinfria produkter som används på ett likartat sätt som
tobaksvaror
Den skyddslagstiftning som finns i svensk rätt och på EU-nivå
avser produkter som innehåller tobak samt e-cigaretter och
påfyllningsbehållare. Produktutveckling har skett av andra
tobaksfria nikotinprodukter än e-cigaretter. Detsamma gäller
tobaks- och nikotinfria produkter som används på ett likartat
sätt som tobaksvaror och kan ses som en form av tobakssurrogat.
Sedan ett antal år tillbaka har det funnits tobaks- och
nikotinfria produkter på den svenska marknaden avsedda att
användas på samma sätt som snus. År 2016 lanserades även en
tobaksfri snusliknande produkt med nikotin.
Tobaksfria snusliknande produkter har tidigare betraktats och
hanterats som livsmedel av Livsmedelsverket. Av ett
ställningstagande den 18 februari 2019 framgår att
Livsmedelsverket anser att tobaksfria produkter avsedda att
användas på samma sätt som snus inte utgör livsmedel i enlighet
med definitionen i artikel 2 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 178/2002 av den 28 januari 2002 om allmänna
principer och krav för livsmedelslagstiftning, om inrättande av
Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och om förfaranden
i frågor som gäller livsmedelssäkerhet. Bedömningen anges gälla
oaktat om produkten innehåller nikotin eller inte.
Livsmedelsverkets ändrade bedömning när det gäller tobaksfria
snusliknande produkter innebär att verket inte längre kan anses
ha något tillsynsansvar för dessa produkter. Eftersom
produkterna inte heller omfattas av lagen om tobak och liknande
produkter, då de inte innehåller tobak eller utgör e-cigaretter
och påfyllnadsbehållare, saknas i dagsläget reglering av till
exempel åldersgräns för köp av produkterna och krav på
hälsovarning. Det finns inte heller någon utpekad myndighet som
kan utöva tillsyn över produkterna. Folkhälsomyndigheten inkom
därför i juni 2019 med en hemställan till Socialdepartementet om
att det bör utredas hur nikotinhaltiga snusliknande produkter
ska regleras.
Nikotin är ett akuttoxiskt ämne med effekter på bland annat
hjärta och kärl och det är starkt beroendeframkallande.
Regeringen anser att det är djupt otillfredsställande att det
saknas tydlig skyddslagstiftning kring tobaksfria
nikotinprodukter. Det är därför angeläget att det tas fram
bestämmelser om i vart fall åldersgränser, marknadsföring,
hälsovarningar och tillsyn. Det behöver därutöver analyseras om
det finns behov av att införa bestämmelser om krav på
anmälnings- eller tillståndsplikt för att få sälja varan till
konsumenter. Även behovet av annan reglering som t.ex.
produktinnehåll och rapporteringsskyldigheter behöver
analyseras.
Ett viktigt medel för regeringen för att uppnå målen i
ANDT-strategin är att avnormalisera rökning och annat bruk av
tobak. Det är bekymmersamt att det finns produkter på marknaden
som i hög grad ser ut som och används som tobaksvaror, men som
inte är reglerade och kan köpas utan åldersgräns. Det bör därför
analyseras om även tobakssurrogat som är tobaks- och
nikotinfria, men som används på ett liknande sätt som
tobaksvaror, bör regleras.
Det kan konstateras att den produktutveckling som sker på
området inte har förutsetts. Det är av stor vikt att det finns
en tydlig skyddslagstiftning kring produkter som i så hög grad
liknar och används som traditionella tobaksvaror. Det gör att
utredaren ska se över regleringen för att upprätthålla de
grundläggande principer som genomsyrar tobakspolitiken och för
att skydda barn och unga, samt föreslå hur tillsynen bör
organiseras, med utgångspunkt från nuvarande tillsynsstruktur.
Detsamma gäller om utredaren bedömer att det behövs och är
lämpligt att reglera tobaks- och nikotinfria produkter som
används på ett liknande sätt som tobaksvaror. Regleringen ska
dock utformas på ett sätt som möjliggör en proaktiv
tobakspolitik som är till skydd för människors hälsa och som
beaktar att nya typer av produkter och företeelser kan vara
svåra att förutse. Produktutvecklingen har varit snabb och det
är därför angeläget att utredarens analys och förslag omfattar
det breda spektrum av produkter som det finns kännedom om i dag,
liksom beaktar att nya produkter kan komma att introduceras
framöver.
Utredaren ska därför
- analysera och ta ställning till hur tobaksfria
nikotinprodukter bör regleras,
- analysera behovet av en reglering av tobaks- och nikotinfria
produkter som används på ett likartat sätt som tobaksvaror och,
om det bedöms lämpligt, lämna förslag på sådan reglering,
- föreslå nödvändiga författningsändringar.
Konsekvensbeskrivningar
I konsekvensbeskrivningen ska utredaren beskriva och beräkna
förslagens samhällsekonomiska effekter och konsekvenser för
enskilda och företag samt beräkna de offentligfinansiella
effekterna. Utredaren ska särskilt beakta konsekvenserna för
mindre detaljhandelsföretag och andra mindre företag som kan
komma att omfattas av de förslag som ges. Om de förslag som
lämnas innebär offentligfinansiella kostnader, ska förslag till
finansiering lämnas. Viktiga ställningstaganden som har gjorts
vid utformningen av förslagen ska beskrivas, exempelvis
alternativa lösningar som har övervägts och skälen till att de
har valts bort. Det ingår att redogöra för om förslagen har
några konsekvenser för Sveriges internationella åtaganden och om
de är förenliga med EU-rätten. Vidare ingår det att redogöra för
om förslagen innebär att personuppgifter behöver behandlas och i
så fall analysera det rättsliga stödet för sådan behandling.
Konsekvensanalysen avseende jämställdhet ska omfatta en analys
av om förslagen har betydelse för det jämställdhetspolitiska
delmålet jämställd hälsa eller särskilt berör kvinnor eller män,
flickor eller pojkar. I betänkandet ska det vidare redovisas hur
förslagen kan komma att påverka barn och unga.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta relevant arbete
som bedrivs inom Regeringskansliet, utredningsväsendet och inom
EU.
Utredaren ska i den utsträckning det är lämpligt inhämta
synpunkter från berörda myndigheter, organisationer och företag.
Vid kontakter med representanter för tobaksindustrin ska
särskilt Sveriges skyldigheter enligt artikel 5.3 i WHO:s
ramkonvention om tobakskontroll respekteras.
Utredaren bör ta del av internationella erfarenheter av de i
uppdraget aktuella frågorna, särskilt erfarenheter från övriga
länder inom EU och EES, och i förekommande fall redogöra för
dessa.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2021.
(Socialdepartementet)