Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om bostadsbidrag och underhållsstöd – minskad skuldsättning och ökad träffsäkerhet (S 2018:13), Dir. 2020:14
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2020-02-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 2020
Ändring i uppdraget
Regeringen beslutade den 30 augusti 2018 kommittédirektiven Ökad
träffsäkerhet och minskad skuldsättning inom bostadsbidrag och
underhållsstöd (dir. 2018:97). En särskild utredare fick i
uppdrag att göra en översyn av reglerna för bostadsbidrag och
underhållsstöd. Enligt utredningens direktiv skulle uppdraget
redovisas senast den 1 oktober 2020.
Regeringen ger nu utredaren i uppdrag att även utreda hur
tillämpningen av de särskilda skälen inom underhållsstödet kan
förtydligas och få ett vidare tillämpningsområde utifrån syftet
med regleringen. Tilläggsuppdraget ska redovisas senast den 10
juni 2020.
Utredningstiden för det ursprungliga uppdraget förlängs och ska
i stället redovisas senast den 1 mars 2021.
Uppdraget att belysa tillämpningen av särskilda skäl inom
underhållsstödet
I samband med 2016 års reform inom underhållsstödet fick
Försäkringskassan ett utökat uppdrag att ge föräldrar
information och stöd i frågor om underhållsbidrag och
underhållsskyldighet för barn (prop. 2014/15:145). Syftet var
att fler föräldrar själva ska komma överens om underhållsbidrag
när de har förutsättningar för det, och inte använda
Försäkringskassan som mellanhand om det inte finns behov av det.
Ett annat motiv var att fler barn skulle kunna få ett högre
underhåll om det reglerades civilrättsligt genom
underhållsbidrag.
En ny indragningsbestämmelse har införts i 18 kap. 9 a § SFB
för att öka incitamenten för föräldrarna att komma överens om
underhållsbidrag. Enligt bestämmelsen ska fullt underhållsstöd
inte fortsätta att lämnas om den bidragsskyldiga föräldern har
skött sina inbetalningar till Försäkringskassan under minst sex
månader i följd. På så sätt skulle man nå de föräldrar som har
ekonomiska möjligheter att reglera underhållet själva.
Det finns dock enligt nämnda bestämmelser möjlighet att
stanna kvar i underhållsstödssystemet om det finns särskilda
skäl. I förarbetena nämns flera exempel på sådana särskilda
skäl, såsom att det finns en hotbild mot barnet eller
boföräldern från den bidragsskyldiga förälderns sida, att
boföräldern och barnet har skyddade personuppgifter, att
underhållsstödet tidigare dragits in och att den bidragsskyldiga
föräldern regelmässigt betalat underhållet för sent eller med
för lågt belopp. Ett annat exempel som anges är att den
bidragsskyldiges ekonomiska situation har blivit så avsevärt
försämrad att förmågan att för en tid framöver betala underhåll
för sitt barn i praktiken är obefintlig (prop. 2014/15:145, s.
30-41). Det anges vidare att en indragning av underhållsstöd är
avsedd att rikta in sig på sådana fall där föräldrarna har
faktiska möjligheter att själva hantera underhållsfrågan för
sina barn. Det kan finnas särskilda skäl i förhållande till både
barnets, boförälderns och den bidragsskyldiga förälderns
situation. Det anges också att Försäkringskassan vid prövningen
ska vara uppmärksam på om det finns hinder för samarbete mellan
föräldrarna. Vad som närmare avses med särskilda skäl är avsett
att avgöras i rättstillämpningen.
Inspektionen för socialförsäkringen (förkortat ISF) har granskat
2016 års reform och har konstaterat att vissa föräldrar riskerar
att åka in och ut ur systemet (ISF rapport 2019:7, Från
underhållsstöd till underhållsbidrag?). ISF har ansett att fler
borde kunna vara kvar i underhållsstödssystemet och att
återkommande ärenden med särskilda skäl inte borde prövas på
nytt var sjätte månad så som granskningen har visat sker. ISF
har rekommenderat regeringen att utreda förutsättningarna för en
lagändring så att rätten till underhållsstöd inte behöver prövas
på nytt när det finns särskilda skäl och dessa sannolikt
kvarstår.
Allmänna ombudet för socialförsäkringen har drivit ett antal mål
om vad som ska anses utgöra särskilda skäl. Det finns än så
länge endast ett fåtal kammarrättsdomar som ger viss ledning om
hur särskilda skäl ska tolkas och det finns ännu inget avgörande
från Högsta förvaltningsdomstolen. Det kan konstateras att den
rättspraxis i fråga om särskilda skäl som finns på området är
förhållandevis snäv i förhållande till det utrymme som
förarbetena medger.
Utredaren ska därför:
– utreda de rättsliga förutsättningarna för att underhållsstödet
inte ska behöva prövas på nytt var sjätte månad när det redan
har bedömts att det finns särskilda skäl,
– lämna förslag på hur reglerna om särskilda skäl kan
förtydligas så att det som anges i förarbetena till
indragningsbestämmelsen får ett större genomslag,
– ta ställning till om tidsperioden om sex månader i
indragningsbestämmelsen bör förlängas,
– utarbeta nödvändiga författningsförslag
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska redovisa vilka konsekvenser lämnade förslag får
för berörda föräldrar och barn, jämställdheten mellan kvinnor
och män, Försäkringskassans administration och möjligheten till
effektiv kontroll samt föräldrarnas förutsättningar att
samarbeta i frågan om underhållsskyldighet för deras barn.
Förslagen ska vara kostnadsneutrala och redovisas i enlighet med
kommittéförordningen (1998:1474).
Kontakter och redovisning av uppdraget
Tilläggsuppdraget ska redovisas senast den 10 juni 2020.
Utredningstiden för det ursprungliga uppdraget förlängs och ska
i stället redovisas senast den 1 mars 2021.
(Socialdepartementet)