Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Elvägar, Dir. 2020:105
Departement: Infrastrukturdepartementet
Beslut: 2020-10-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 oktober 2020.
Sammanfattning
En särskild utredare ska analysera och föreslå hur en reglering
av elvägar kan utformas och hur drift och underhåll av elvägar
kan finansieras. Utgångspunkten för utredarens arbete ska vara
att väghållaren ansvarar för uppförande, drift och underhåll av
infrastrukturen för elvägar och att kostnaden för drift och
underhåll av infrastrukturen helt eller delvis ska finansieras
genom avgifter från dem som använder el på elvägen. Utredaren
ska utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2021.
Bakgrund
Mål för transportpolitiken
Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en
samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar
transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela
landet. Riksdagen beslutade 2017 om ett klimatpolitiskt ramverk,
som bland annat innefattar det långsiktiga klimatmålet att
Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av
växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa
utsläpp (prop. 2016/17:146, bet. 2016/17:MJU24, rskr.
2016/17:320). Ramverket innehåller vidare ett klimatmål för
transportsektorn, som innebär att växthusgasutsläppen från
inrikes transporter (exklusive luftfart) ska minska med minst 70
procent till 2030 jämfört med 2010. Regeringen har därefter
beslutat att klimatmålet för transportsektorn även ska utgöra
ett transportpolitiskt etappmål (prop. 2019/20:1).
Elektrifiering på transportområdet
För att ställa om till fossilfria transporter behöver åtgärder
vidtas på flera plan. Regeringen beslutade den 17 december 2019
om en klimatpolitisk handlingsplan. Där utvecklas inriktningen
för arbetet med att nå transportsektorns klimatmål till 2030 och
det långsiktiga klimatmålet till 2045 (prop. 2019/20:65).
Regeringen bedömer att elektrifieringen av vägtransporter är en
viktig del för att sektorns klimatmål ska kunna nås.
Det finns möjligheter att ansöka om stöd för att bygga ut
statisk ladd-infrastruktur både för privat laddning, exempelvis
hemma eller vid arbetsplatser, och för publik laddning.
Regeringen har beslutat att ett nytt stöd ska införas så att
statisk laddinfrastruktur för snabbladdning längs större vägar
ska byggas även på de sträckor där det inte är
företagsekonomiskt lönsamt, men där det behövs för att nå en
fullgod täckning i hela landet. Därutöver har regeringen
beslutat att en klimatpremie för bland annat ellastbilar,
elbussar och arbetsmaskiner som drivs av el ska införas och att
en elektrifieringskommission ska tillsättas för att påskynda
arbetet med elektrifiering av de tunga vägtransporterna och
transportsektorn som helhet (prop. 2019/20:1). Regeringen kommer
även att ta fram en nationell strategi för elektrifiering, där
elektrifieringens betydelse för att nå fossiloberoende i
transportsystemet kommer att vara en viktig del.
I den nationella godstransportstrategin ”Effektiva,
kapacitetsstarka och hållbara godstransporter – en nationell
godstransportstrategi” framgår att regeringen bedömer att
elvägar kan bidra till att effektivisera godstransporterna och
minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar (dnr
N2018/03939/TS). Regeringen uppdrog 2017 åt Trafikverket att
utreda förutsättningarna för att elvägar på sikt ska kunna vara
en del av det svenska transportsystemet (dnr N2017/06217/TS).
Trafikverket redovisade därefter en nationell färdplan för
elvägar (TRV 2017-11-29).
Inom ramen för Trafikverkets arbete med forskning och innovation
tas demonstrationsanläggningar för elvägar fram. Syftet är att
få kunskap om användande, byggande, drift och underhåll av
elvägar. På Europaväg 16 utanför Sandviken har Region Gävleborg
testat en konduktiv teknik med strömavtagare som matar ner
strömmen från en luftledning. På väg 893 mellan Arlanda och
godsterminalen i Rosersberg testar Rosersbergs Utvecklings AB en
konduktiv teknik med en elskena i vägbanan som laddar fordonen
under färd. Två nya demonstrationssträckor har uppförts under
våren 2020. Konsortiet Smartroad Gotland demonstrerar en
induktiv teknik för såväl gods som kollektivtrafik på en sträcka
mellan Visby och Visbys flygplats. Innovation Skåne AB
demonstrerar en konduktiv lösning för kollektivtrafik i Lund,
under namnet Elväg Syd. I demonstrationsprojektet ingår även
trådlös kommunikation mellan väg och fordon, en automatiserad
betalningsmodell och en säkerhetslösning.
Genom fastställelsen av den nationella planen för
transportinfrastrukturen för perioden 2018–2029 (dnr
N2018/03462/TIF) beslutade regeringen att Trafikverket under
planperioden ska bygga och driftsätta en elväg som en
pilotsträcka. Trafikverket tar nu fram vägplaner för en elväg på
Europaväg 20 på sträckan Hallsberg–Örebro och väg 73 på sträckan
Nynäshamn–Västerhaninge. Samtidigt genomför Trafikverket
fördjupade studier kring förutsättningar för att anlägga elväg,
som exempelvis krafttillförsel och teknik.
Digitalisering och digital innovation
Regeringen beslutade 2017 en digitaliseringsstrategi som anger
inriktningen för regeringens digitaliseringspolitik, som är ett
hållbart digitaliserat Sverige (dnr N2017/03643/D). Det
övergripande målet för digitaliseringspolitiken är att Sverige
ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens
möjligheter. Ett digitalt teknikområde som utvecklas snabbt är
artificiell intelligens (AI). Regeringen har därför tagit fram
en nationell inriktning för AI, i vilken det framgår att behovet
av digital infrastruktur ska beaktas så att de möjligheter som
AI ger kan tas tillvara.
Arbetet behöver fortsätta med att tillgängliggöra data som kan
utgöra en samlad infrastruktur för att använda AI på områden där
detta tillför nytta. Regeringen beslutade 2018 att tillsätta en
kommitté för samordnad och accelererad policyutveckling kopplad
till den fjärde industriella revolutionens teknologier (dir.
2018:85). Kommittén har tagit namnet Kommittén för teknologisk
innovation och etik (Komet). Den arbetar för att skapa goda
förutsättningar för innovation och ökad konkurrenskraft
samtidigt som utvecklingen och spridningen av ny teknik sker
tryggt, säkert och med ett långsiktigt samhällsperspektiv.
I juni 2017 beslutade regeringen om en nationell strategi för
samhällets informations- och cybersäkerhet (Skr. 2016/17:213).
Huvudsyftena med strategin är att bidra till att skapa
långsiktiga förutsättningar för samhällets aktörer att arbeta
effektivt med informations- och cybersäkerhet samt att höja
medvetenheten och kunskapen i hela samhället. Strategin omfattar
därmed hela samhället, det vill säga statliga myndigheter,
kommuner och regioner, företag, organisationer och
privatpersoner.
Behovet av en utredning
För att den tunga godstrafiken ska kunna elektrifieras i större
skala bedömer regeringen att överföring av el till fordon under
färd behöver möjliggöras.
Regeringen har beslutat att inrätta en Elektrifieringskommission
med uppdrag att påskynda elektrifieringen av transportsektorn
(dnr I2020/02592). Elektrifieringskommissionen ska bland annat
bidra till att påskynda investeringar i elvägar, belysa
finansieringsfrågor, belysa hur el snabbt kan dras fram till väg
samt effekter på elförsörjningen av att godstrafiken ställer om.
Regeringen har därutöver uppdragit åt Trafikverket m.fl. att
inleda planering för en utbyggnad av elvägar längs det statliga
vägnätet med det övergripande syftet att kraftigt minska
utsläppen från tung vägtrafik så att klimatmålen och de
transportpolitiska målen kan nås (dnr I2020/02590). Uppdraget
innebär att Trafikverket ska upprätta ett förslag till en plan
för samhällsekonomiskt lönsam elektrifiering av delar av det
statliga vägnätet fram till 2030 och med sikte på 2040. Vidare
ska Trafikverket analysera var och till vilka elnät vägelen kan
anslutas. Trafikverket ska därutöver redovisa bland annat
trafikprognoser för de fordon som väntas använda elen på vägarna
och kostnadsberäkningar för utbyggnad av elvägar till 2033 och
2037. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet
(Infrastrukturdepartementet) senast den 1 februari 2021.
I dagsläget saknas regelverk för elvägar och det finns
oklarheter kring om och hur befintlig lagstiftning, exempelvis
väglagen (1971:948) och ellagen (1997:857), kan tillämpas för
elvägar. Det saknas även regler för uttag av brukaravgifter,
mätning av elanvändning och debitering av kostnader för den el
som används på elvägen. För att möjliggöra byggandet av elvägar
behöver nödvändiga författningsförslag tas fram i dessa
avseenden.
Denna utredning, Trafikverkets uppdrag att planera för en
utbyggnad av elvägar och Elektrifieringskommissionen
kompletterar varandra. Då denna utredning, Trafikverkets arbete
med elvägar och Elektrifierings-kommissionen samtidigt har många
gemensamma utvecklingsområden är det viktigt att de har en nära
dialog med varandra. Regeringen har därför beslutat att den
särskilda utredare som ges i uppdrag att analysera och föreslå
hur en reglering av elvägar kan utformas och hur drift och
underhåll av elvägar kan finansieras ska ingå i kommissionen.
Utredarens uppdrag
Det övergripande uppdraget att föreslå en reglering av elvägar
En utgångspunkt ska vara att utbyggnad, vidareutveckling, drift
och underhåll av statliga elvägar är ett statligt åtagande på
samma sätt som ansvaret för annan statlig
transportinfrastruktur. En ytterligare utgångspunkt ska vara att
brukaravgifter ska tas ut för de fordon som använder el på en
elväg. Vidare ska en utgångspunkt vara att elvägar är undantagna
från koncessionsplikt enligt ellagen (1997:857).
Utvecklingen av elvägar internationellt ska beaktas, däribland
Sveriges pågående samarbete med Tyskland och Frankrike inom
ramen för Sveriges innovationspartnerskap (dnr I2019/02362/US
och N2017/06217/TS). Vidare ska standardiseringsarbete på
EU-nivå och på internationell nivå som kan påverka elvägar,
exempelvis arbetet inom de europeiska
standardiseringsorganisationerna, Cen Cenelec och Etsi, beaktas.
Samtliga analyser och förslag ska utgå ifrån att olika typer av
elvägsteknik kan komma att användas. Målsättningen ska vara att
de författningsförslag som lämnas blir funktionsbaserade. Att en
regel är funktionsbaserad innebär att regeln talar om vad som
ska uppnås, men inte hur det ska uppnås. Det medför att det kan
finnas flera olika lösningar för att uppfylla regeln.
Utredaren ska därför
• analysera och beakta utvecklingen av elvägar internationellt,
och
• lämna författningsförslag som bedöms nödvändiga för att
möjliggöra byggande av elvägar och brukarfinansiering av drift
och underhåll av elvägar i Sverige.
Definition och ansvarsfördelning
Vad som utgör en väg framgår av väglagen (1971:948), vad som
utgör en elektrisk anläggning framgår av elsäkerhetslagen
(2016:732) och ellagen (1997:857) och vad som utgör
nätverksamhet framgår av ellagen. I elsäkerhetsförordningen
(2017:218) anges hur begreppet elväg används i den förordningen.
Det behöver dock analyseras och klargöras hur en elväg ska
definieras i den lagstiftning som föreslås och hur elvägar
förhåller sig till den befintliga regleringen av vägar,
elektriska anläggningar, elnät och elmarknad. Är till exempel
den elektriska anläggning som vägen kompletterats med att anse
som en väganordning? Vad som anses vara en väganordning har
betydelse till exempel för om mark kan tas i anspråk med vägrätt
och därmed vem som ska betala för marken, för hur vägområdet
avgränsas och för vilken myndighet som ansvarar för
tillståndsgivning. Enligt väglagen ansvarar väghållaren för
byggande och drift av en väg. Enligt ellagen ansvarar
innehavaren av en nätkoncession för de elanläggningar som krävs
för att bedriva nätkoncessionen. Enligt elsäkerhetslagen
ansvarar innehavaren av en elanläggning för denna. I fråga om
elvägar behöver det klargöras hur ansvarsfördelningen ska se ut
mellan väghållare och nätägare.
Utredaren ska därför
• föreslå hur en elväg ska definieras,
• analysera i vilken utsträckning elvägar behöver regleras
särskilt och hur den regleringen i så fall bör förhålla sig till
befintlig reglering av vägar, elektriska anläggningar, elnät och
elmarknad,
• analysera och vid behov föreslå klargöranden av
ansvarsfördelningen mellan väghållare och nätägare i fråga om
elvägar, och
• ta fram nödvändiga författningsförslag.
Finansiering och avgiftsuttag
Utredaren ska analysera hur en brukaravgift, inom den ram som
EU-rätten sätter, ska kunna tas ut för de fordon som använder el
på en elväg, samt vilka kostnader som bör utgöra underlag för
avgiften. Utgångspunkten är att investeringar i
transportinfrastrukturen för väg i regel sker med anslag på
statens budget. Vid utformningen av en beräkningsmodell för
brukaravgiften bör följande beaktas: statens kostnader för drift
och underhåll, betalningsviljan hos brukare av en elväg över tid
och möjligheterna till en snabb och samhällsekonomiskt effektiv
elektrifiering av transportsystemet som bidrar till att
klimatmålen nås.
För uttag av brukaravgifter krävs en metod för att beräkna den
kostnad för drift och underhåll som brukaravgiften ska täcka.
Utöver brukaravgiften ska brukaren betala för det drivmedel som
används. För att brukaren ska kunna betala för det drivmedel som
används vid färd på elvägen krävs det ett effektivt system för
att mäta vem som har använt el och hur mycket el som respektive
fordon har använt. Vad avser både brukaravgifter och debitering
av kostnader för drivmedel som används på elvägen krävs ett
regelverk för förfarandet och ett system för tillträdeskontroll.
Dessa delar, som är centrala för ett fungerande avgiftssystem,
är i stor utsträckning beroende av varandra. Hur de olika
delarna närmare bör utformas bör därför bedömas samlat.
Även ansvarsfördelningen mellan de olika aktörer som kan ingå i
avgiftssystemet, till exempel myndigheter, privata aktörer och
brukare av en elväg, måste klargöras. Förhållandet till och
utformningen av näraliggande avgifter och skatter, till exempel
järnvägens banavgifter, samt relevanta befintliga ekonomiska
stöd inom transportsektorn ska analyseras och beaktas. Även
bestämmelserna i lagen (1994:1776) om skatt på energi ska
analyseras och beaktas, exempelvis när det gäller vem som är
skattskyldig för den el som används på elvägar, i syfte att
uppnå en administrativt enkel hantering av skatten i det nya
förfarande som föreslås. Förslag på skatteområdet får inte
lämnas. Möjligheten att få tillgång till de uppgifter som behövs
för att hantera utformningen och uttaget av brukaravgifter ska
beaktas även när det gäller utländska fordon. Vidare ska
utredaren beakta hur olika typer av data bör hanteras så att
systemet som helhet blir innovationsfrämjande och
framtidssäkrat. Utredaren ska även beakta att staten bör ha
tillgång till och rätt att samla in, dela och vidareutnyttja de
data som användandet av elvägar genererar. Särskilt fokus ska
läggas på säkerhet, innefattande god informationssäkerhet, skydd
av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter, sekretess och
integritetsskydd. Säkerhetsmässiga överväganden ska vara en
integrerad del i arbetet från början.
Vid utformningen av regelverket för avgiftsuttag och tillträde
ska hänsyn tas till att de administrativa kostnaderna inte ökar
mer än nödvändigt.
Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni
1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa
infrastrukturer (eurovinjettdirektivet) är centralt inom
området. Eurovinjettdirektivet är genomfört i svensk rätt genom
bland annat lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg och
lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon. Även
genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv 2019/944
av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre marknaden
för el och om ändring av direktiv 2012/27/EU kan behöva beaktas.
Beroende på utformningen av avgiftssystemet kan även
Europaparlamentets och rådets direktiv 2019/520/EU av den 19
mars 2019 om driftskompatibilitet mellan elektroniska
vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande
informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i
unionen bli tillämpligt. En analys som klargör om och i vilken
utsträckning som olika direktiv omfattar elvägar behöver göras.
Direktiv som omfattar elvägar måste sedan beaktas vid analysen
av samtliga frågeställningar och vid framtagande av förslag.
Även förenligheten med EU:s statsstödsregler och unionsrätten i
övrigt behöver analyseras.
Regeringen har tidigare beslutat att en särskild utredare ska
analysera utformningen av ett nytt miljöstyrande system som ett
alternativ till den nuvarande eurovinjettavgiften för
godstransporter på väg. Systemet ska ha en utformning som kan
bidra till att miljö- och klimatmålen nås, användas för uttag av
skatt och bidra till förbättrad kontroll av att reglerna om
yrkestrafiken följs. Utredaren av nytt miljöstyrande system för
godstransporter på väg, ska även följa det pågående arbetet
kring utvecklingen av elvägar och i den utsträckning som det är
möjligt analysera om ett avståndsbaserat system skulle kunna
spela en roll i samband med tillträdeskontroll och debitering av
kostnader för elvägar (dir 2020:38).
Utredaren ska därför
• föreslå hur kostnaderna för drift och underhåll av elvägar med
tillhörande uttagssystem bör fördelas så att avgiften för
brukarna blir effektiv och ändamålsenlig, varvid särskild
uppmärksamhet ska ägnas åt
– avgifternas beräkning, och
– vilka som ska betala brukaravgifter,
• föreslå hur brukaravgifter kan tas ut och hur
ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna i systemet, till
exempel myndigheter, privata aktörer och brukare, ska se ut,
• om olika tekniska lösningar för elvägar föranleder att
uttagssystemet utformas och regleras på olika sätt, lämna
förslag på uttagssystem för varje teknisk lösning inklusive
kostnader för de föreslagna uttagssystemen,
• analysera om en avgift för elvägar kan tas ut samtidigt som
den tidsbaserade avgiften för tunga fordon enligt lagen om
vägavgift för vissa tunga fordon (eurovinjettavgiften),
• analysera om och i vilken utsträckning olika EU-direktiv
innehåller bestämmelse av relevans för elvägar,
• analysera och beakta förslagens förenlighet med EU:s
statsstödsregler och unionsrätten i övrigt, och
• ta fram nödvändiga författningsförslag.
Tillträde till elväg, förfaranderegler och kontrollaspekter
Det är av vikt att en väl fungerande kontroll görs när det
gäller skyldigheten att betala brukaravgift och kostnaden för
drivmedel. Detta gäller inte minst för att konkurrens inom
åkerinäringen ska kunna ske på lika villkor. En analys behöver
göras av om det finns behov av regler för tillträde till elväg,
för förfarandet vid uttag och betalning av avgifter och
kostnaden för drivmedel samt för hur elvägen får brukas.
Vilka former av kontroll som är lämpliga och hur de kan samverka
behöver analyseras. Om kontroller ska utföras av olika
myndigheter, måste ansvarsfördelningen mellan myndigheterna
klargöras, liksom vilka befogenheter de olika myndigheterna bör
ha. Det måste vara möjligt att genomföra en tillfredsställande
kontroll av utländska fordon. De bestämmelser om kontroll som
finns i andra författningar på trafikområdet ska beaktas.
Kostnaderna för det föreslagna kontrollsystemet ska redovisas.
Vidare behöver möjligheten att överklaga beslut, verkställighet
av avgiftsbetalning och eventuella behov av sanktioner
analyseras. Det handlar dels om behovet för den myndighet som
ska ta ut avgiften att ha möjlighet till administrativa
sanktioner i form av exempelvis försenings- eller
tilläggsavgifter, dels om ett eventuellt behov av att i samband
med kontroller vid vägen kunna besluta om till exempel
sanktionsavgifter för olika typer av överträdelser.
Utredaren ska därför
• vid behov föreslå hur tillträde till och användning av elvägar
bör regleras och kontrolleras,
• om olika tekniska lösningar för elvägar föranleder olika
förslag till reglering och kontroll av tillträde och användning,
lämna förslag på reglering för varje teknisk lösning, och
• ta fram nödvändiga författningsförslag.
Särskilda fordonskrav
Det är oklart om en reglering av elvägar medför behov av
särskilda krav på fordon för att exempelvis kunna mäta fordons
elförbrukning på elvägar.
Utredaren ska därför
• identifiera och överväga eventuella behov av regler i fråga om
fordon som brukar elvägar, såsom fordonskrav och typgodkännande,
och
• ta fram nödvändiga författningsförslag.
Integritet och personuppgifter
Uttag av brukaravgifter för användning av en elväg förutsätter
insamling av uppgifter om de fordon som färdas på elvägen. Detta
kan innebära att information om ett fordons och dess chaufförs
förflyttningar kan utläsas.
Utredaren ska därför
• särskilt beakta skyddet av den personliga integriteten och de
krav på skydd av personuppgifter som följer av bland annat
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27
april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på
behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana
uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän
dataskyddsförordning) och lagen (2018:218) med kompletterande
bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning,
• analysera vilka uppgifter som kan behöva skyddas av sekretess,
och
• föreslå nödvändiga författningsändringar.
Konsekvenser
Utredaren ska bedöma de samhällsekonomiska konsekvenserna av de
förslag som lämnas. Vid den samhällsekonomiska analysen ska
utredaren utgå från Trafikverkets redovisning av kostnader och
prognoser för användandet av eldrivna fordon som utgör en del av
uppdraget att planera för en utbyggnad av elvägar. Kostnaderna
för elnät, uttagssystem och kontrollsystem ska också inkluderas
i analysen. Utredarens antaganden ska redovisas och motiveras.
Vidare ska utredaren redovisa förslagens konsekvenser för
totalförsvaret. Viktiga ställningstaganden i utformningen av
förslagen ska beskrivas. Alternativa lösningar ska beskrivas
tillsammans med skälen till att de har valts bort.
Effekter på de transportpolitiska målen, klimatmålen, de
energipolitiska målen och de näringspolitiska målen ska
analyseras och beskrivas och i möjligaste mån kvantifieras.
Konsekvensbeskrivningen ska i övrigt utformas i enlighet med
kommittéförordningen (1998:1474).
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete föra en nära dialog med
Elektrifierings-kommissionen och samråda med Affärsverket
svenska kraftnät, Elsäkerhetsverket, Energimarknadsinspektionen,
Försvarets materielverk (Försvarsstandardiseringen), Försvarets
radioanstalt, Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap, Skatteverket, Statens energimyndighet, Styrelsen för
ackreditering och teknisk kontroll (Swedac), Trafikanalys,
Trafikverket, Transportstyrelsen och andra berörda myndigheter.
Utredaren ska i sitt arbete även inhämta synpunkter från andra
som är berörda, exempelvis fordonsindustrin, transportköpare,
varuägare, transportföretag och relevanta branschorganisationer.
Utredaren bör föra en dialog med utredningen om Nytt
miljöstyrande system för godstransporter på väg (dir. 2020:38) i
relevanta frågor.
Utredaren ska genom kontakter med Regeringskansliet följa och
vid behov bidra i de pågående förhandlingarna om Europeiska
kommissionens förslag till ändring av eurovinjettdirektivet
(COM[2017] 275 och COM[2017] 276) i den mån dessa förhandlingar
fortfarande pågår under utredningens genomförande.
Utredaren ska hålla sig informerad om och beakta annat
relevant arbete som bedrivs inom utredningsväsendet och inom EU.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 september 2021.
(Infrastrukturdepartementet)