Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om fritidshem och pedagogisk omsorg (U 2018:08), Dir. 2019:67
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2019-09-26
Beslut vid regeringssammanträde den 26 september 2019
Utvidgning och förlängd tid för uppdraget
Regeringen beslutade den 30 augusti 2018 att ge en särskild
utredare i uppdrag att bl.a. kartlägga och analysera vilka
utvecklingsområden som finns i den utbildning som bedrivs i
fritidshemmet och vid behov föreslå åtgärder för att öka
kvaliteten och likvärdigheten och stärka fritidshemmets
kompensatoriska uppdrag (dir. 2018:102). Uppdraget ska enligt
direktiven redovisas senast den 30 september 2019.
Utredaren får nu även i uppdrag att
• föreslå åtgärder för att förbättra lärmiljön i fritidshemmet,
• föreslå åtgärder och ge goda exempel på hur fritidshemmet kan
stärka elevers möjligheter att ta del av ett aktivt förenings-,
kultur- och friluftsliv, och
• föreslå nödvändiga författningsändringar.
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i sin helhet redovisas
senast den 31 januari 2020.
Uppdraget att skapa goda lärmiljöer i fritidshemmet
Faktorer som har betydelse för lärmiljön i fritidshemmet är
bl.a. elevgruppernas storlek, personaltäthet, personalens
kompetens och hur lokalerna ser ut och används. Enligt 14 kap. 9
§ skollagen (2010:800) ska huvudmannen se till att elevgrupperna
i fritidshemmet har en lämplig sammansättning och storlek och
att eleverna även i övrigt erbjuds en god miljö. Av Statens
skolverks allmänna råd för fritidshem framgår att huvudman och
rektor bör föra en dialog om personaltäthet, storlek och
sammansättning av elevgrupperna i fritidshemmet i förhållande
till verksamhetens uppdrag och fördelning av resurser.
Skolinspektionens granskningar av fritidshemmet pekar på
bristande förutsättningar för att utföra fritidshemmets uppdrag
att stimulera elevernas utveckling och lärande och erbjuda dem
en meningsfull fritid och rekreation. I Skolinspektionens
rapport Undervisning i fritidshemmet (2016:207) anges att
bristerna i fritidshemmet går att koppla till bl.a. stora
elevgrupper och låg personaltäthet. Av Skolinspektionens rapport
Kvalitet i fritidshemmet (2010:3) framgår att såväl barn som
vuxna i många fritidshem vittnar om hög ljudvolym, trängsel och
stress samt avsaknad av möjligheter för eleverna att dra sig
undan för lugn och ro. Dessa förhållanden har ofta samband med
gruppernas storlek, personaltätheten och hur lokalerna ser ut
och används.
Antalet elever i fritidshemmen har ökat markant de senaste tio
åren från 345 444 år 2008 till 489 871 år 2018. Antalet
anställda har inte ökat i samma utsträckning, vilket lett till
en minskad personaltäthet. Hösten 2005 bestod den genomsnittliga
elevgruppen av cirka 31 elever och varje anställd ansvarade i
genomsnitt för 10,9 elever. Hösten 2018 bestod den
genomsnittliga elevgruppen av cirka 39 elever och varje anställd
ansvarade i genomsnitt för 12,3 elever.
Under föregående mandatperiod investerade regeringen i ökad
personaltäthet i fritidshemmet. Det har gjort det möjligt att
anställa mer personal i fritidshemmen. Trots ökade barnkullar är
elevgrupperna mindre och personaltätheten högre i dag jämfört
med 2014. Regeringen anser att kvaliteten i fritidshemmet bör
stärkas ytterligare. En viktig del i detta är att förbättra
lärmiljön.
Utredaren ska därför
• föreslå åtgärder för att förbättra lärmiljön i fritidshemmet,
och
• föreslå nödvändiga författningsändringar.
Uppdraget att stärka elevers möjligheter att ta del av
fritidsaktiviteter
Utöver att stimulera elevernas utveckling och lärande ska
fritidshemmet även erbjuda elever en meningsfull fritid och
rekreation (14 kap. 2 § skollagen). En förutsättning för att
eleverna ska uppleva fritiden som meningsfull är att
verksamheten utformas med deras behov, intressen och
erfarenheter som grund (prop. 2009/10:165 s. 404).
Undervisningen i fritidshemmet ska stärka elevers möjligheter
att ta del av ett aktivt förenings-, kultur- och friluftsliv i
närmiljön. Den ska även behandla bl.a. närsamhällets och
föreningslivets utbud av aktiviteter och platser för kultur,
fritid och rekreation (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen
och fritidshemmet, Lgr11). Av Skolverkets rapport Nya
läroplansdelar för fritidshemmet och förskoleklassen (474, 2018)
framgår att fritidshem sällan genomför aktiviteter utifrån dessa
delar av läroplanen. Av tillfrågad personal uppger 70 procent
att eleverna på deras fritidshem i ganska eller mycket liten
utsträckning får möjlighet att komma i kontakt med
föreningslivet i närområdet. Nästan lika många, 68 procent,
anger att eleverna i ganska eller mycket liten utsträckning får
ta del av kulturupplevelser.
Många barn och ungdomar deltar dock i fritidsaktiviteter utanför
skolan och fritidshemmet. Fritidsaktiviteter kan vara idrott,
kulturskola eller deltagande i annat föreningsliv. Meningsfulla
fritidsaktiviteter kan utöver att vara roliga och stimulerande
ge elever andra erfarenheter och kunskaper än de får i skolan
eller hemmet. De fritidsaktiviteter elever har möjlighet att
pröva på kan t.ex. få betydelse för vilka intressen de utvecklar
och fördjupar sig i, vilka nätverk de knyter och vilka sociala
koder de lär sig. Alla föräldrar har dock inte samma möjlighet
att ge sina barn tillgång till fritidsaktiviteter. Regeringen
bedömer att fritidshemmet kan kompensera för elevers skilda
hemförhållanden och underlätta vardagen för barnfamiljer. Enligt
regeringen bör alla flickor och pojkar, oavsett familjebakgrund,
ha en meningsfull fritid och ges möjlighet att ta del av
fritidsaktiviteter.
Utredaren ska därför
• föreslå åtgärder och ge goda exempel på hur fritidshemmet kan
stärka elevers möjligheter att ta del av ett aktivt förenings-,
kultur- och friluftsliv, och
• föreslå nödvändiga författningsändringar.
Redovisning av uppdraget
Utredningstiden förlängs. Uppdraget ska i stället redovisas
senast den 31 januari 2020.
(Utbildningsdepartementet)