Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter, Dir. 2019:30
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2019-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2019
Sammanfattning
En särskild utredare ska utreda behovet av kompletterande
bestämmelser till Europaparlamentets och rådets förordning om
marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om
ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr
765/2008 och (EU) nr 305/2011 (EU:s marknadskontrollförordning),
som beslutas inom kort. Syftet med utredningen är att
förordningen ska kunna tillämpas på ett effektivt och
ändamålsenligt sätt som stärker marknadskontrollen inom Sverige
och EU.
Utredaren ska bl.a.
• göra en översyn av svensk sektorslagstiftning som genomför
eller kompletterar de rättsakter som EU:s
marknadskontrollförordning omfattar och analysera om befintlig
reglering behöver ändras eller kompletteras med anledning av
förordningen,
• analysera om EU:s marknadskontrollförordning medför behov av
ändringar eller kompletteringar i den svenska offentlighets- och
sekretesslagstiftningen,
• föreslå vilka myndigheter som ska utöva marknadskontroll
enligt EU:s marknadskontrollförordning och fastställa
ansvarsfördelningen mellan dem,
• med utgångspunkt i att Styrelsen för ackreditering och teknisk
kontroll (Swedac) ska behålla sin samordnande roll för
marknadskontroll i Sverige, analysera hur bestämmelserna i EU:s
marknadskontrollförordning om ett centralt samordningskontor kan
kompletteras i svensk rätt, bl.a. för att tillgodose en effektiv
samordning mellan berörda myndigheter,
• föreslå vilka befogenheter som statliga
marknadskontrollmyndigheter ska ha och ta ställning till hur
befogenheterna kan tilldelas och ska utövas,
• analysera vilka sanktionsbestämmelser som behöver införas för
att följa kravet på sanktioner vid överträdelser av EU:s
marknadskontrollförordning och den unionslagstiftning som anges
i bilaga II till förordningen,
• föreslå vilka myndigheter som ska vara ansvariga myndigheter
för kontroll av produkter som förs in på unionsmarknaden enligt
EU:s marknadskontrollförordning,
• analysera vilka befogenheter och sanktionsmöjligheter som
kommuner ska ha i sådan verksamhet som innebär kontroll av varor
och i övrigt bedöma hur kommuner påverkas av bestämmelserna i
EU:s marknadskontrollförordning,
• analysera eventuella konsekvenser för den kommunala
självstyrelsen,
• i mån av tid se över reglerna om CE-märkning och tillämpningen
av dem, särskilt vad gäller de förfaranden som är
kriminaliserade, och
• lämna de författningsförslag som behövs för att komplettera
EU:s marknadskontrollförordningen eller som annars bedöms
lämpliga.
Utredaren ska i sitt arbete beakta betänkandet
Marknadskontrollmyndigheter – befogenheter och
sanktionsmöjligheter (SOU 2017:69) samt de remissynpunkter som
har lämnats med anledning av betänkandet.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2020.
Vad är marknadskontroll och hur ser dagens regelverk ut?
Med marknadskontroll avses den verksamhet och de åtgärder som
ansvariga myndigheter vidtar för att se till att produkter som
tillhandahålls på marknaden uppfyller gällande krav, t.ex. krav
som har att göra med att produkten ska vara säker att använda,
att den ska ha vissa egenskaper eller funktioner, eller ha
genomgått vissa kontroller. Marknadskontroll syftar även till
att skapa förutsättningar för en rättvis konkurrens.
Bestämmelser om marknadskontroll finns i sektorsspecifik
unionslagstiftning och i olika svenska författningar.
Horisontell sektorsövergripande unionslagstiftning finns i
Europaparlamentets och rådets förordning 765/2008 om krav för
ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av
produkter (förordning 765/2008). Förordningen innehåller bl.a.
allmänna bestämmelser om marknadskontrollmyndigheternas
organisation, informationsutbyte mellan medlemsstaterna och
Europeiska kommissionen samt vissa åtgärder som
marknadskontrollmyndigheterna antingen ska eller får vidta i
arbetet med att kontrollera produkter på marknaden. Förordningen
innehåller även en reglering om CE-märkning av produkter. När
det gäller ackreditering och CE-märkning kompletteras
förordningen i svensk rätt av lagen (2011:791) om ackreditering
och teknisk kontroll och, när det gäller marknadskontroll av
varor, av förordningen (2014:1039) om marknadskontroll av varor
och annan närliggande tillsyn. Av lagen (2014:140) med
bemyndigande att meddela vissa föreskrifter om marknadskontroll
av varor och annan närliggande tillsyn följer att regeringen får
meddela föreskrifter om skyldigheter för en kommun att lämna
information till ansvariga myndigheter, när kommunen bedriver
verksamhet för att kontrollera varor.
Vid Swedac finns det ett marknadskontrollråd som har till
uppgift att fungera som nationellt samordningsorgan för svensk
marknadskontroll. Swedac ansvarar för rådets ordförandeskap och
sekretariatsfunktion. Rådet fungerar framför allt som ett forum
för informations- och erfarenhetsutbyte mellan myndigheter och
utarbetar och genomför årligen en nationell handlingsplan för
marknadskontroll. För närvarande är 17
marknadskontrollmyndigheter samt Kommerskollegium och Tullverket
representerade i rådet.
I Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/95/EG om allmän
produktsäkerhet (det allmänna produktsäkerhetsdirektivet) finns
bl.a. bestämmelser om särskilda skyldigheter för tillverkare och
distributörer samt befogenheter för myndigheter. Syftet med
direktivet är att säkerställa att alla produkter som släpps ut
på marknaden är säkra. Direktivet ska tillämpas på alla
produkter som är avsedda för konsumenter eller som under
rimligen förutsebara förhållanden kan komma att användas av
konsumenter, även om de inte är avsedda för dem, som
tillhandahålls eller ställs till förfogande i kommersiell
verksamhet. Det allmänna produktsäkerhetsdirektivet är genomfört
i svensk rätt, huvudsakligen genom produktsäkerhetslagen
(2004:451) och produktsäkerhetsförordningen (2004:469).
Konsumentverket är den myndighet som utövar tillsyn över att
produktsäkerhetslagen följs. Andra myndigheter kan dock ha
tillsynsansvar över att produktsäkerhetslagen följs i fråga om
vissa varor, tjänster eller risker.
Det allmänna produktsäkerhetsdirektivet utgör inte sådan
harmoniserad unionslagstiftning för vilken bestämmelserna om
marknadskontroll i förordning 765/2008 är tillämplig, vilket
innebär att den tillsyn som myndigheterna utövar med stöd av
produktsäkerhetslagen inte är marknadskontroll i unionsrättslig
mening. För sådana sektorsspecifika regelverk där förordning
(EG) 765/2008 är tillämplig kan även bestämmelser i
produktsäkerhetslagen vara tillämpliga i fråga om
konsumentprodukter. I förordning (EG) 765/2008 anges nämligen
att tillämpningen av förordningen inte får hindra
marknadskontrollmyndigheterna att vidta mer specifika åtgärder
som föreskrivs i direktiv 2001/95/EG.
Regeringen gav den 9 juni 2016 en särskild utredare i uppdrag
att bl.a. kartlägga vilka myndigheter som bedriver
marknadskontroll och vilka befogenheter och sanktionsmöjligheter
myndigheterna har i denna verksamhet. Uppdraget innefattade även
att analysera om befintliga befogenheter och
sanktionsmöjligheter är lämpliga för att uppnå en ändamålsenlig
och resurseffektiv marknadskontroll i Sverige. I betänkandet
Marknadskontrollmyndigheter – befogenheter och
sanktionsmöjligheter (SOU 2017:69) lämnas förslag till en
horisontell lag om marknadskontroll av produkter, och även
förslag till ändringar i produktsäkerhetslagen. Betänkandet har
remitterats.
Uppdraget
En översyn av svensk sektorslagstiftning
Bestämmelserna i EU:s marknadskontrollförordning utgör ett
ramverk som kompletterar och stärker befintliga bestämmelser i
harmoniserad unionslagstiftning på produktområdet. Förordningen
är endast tillämplig i den mån det inte finns några specifika
bestämmelser med samma syfte, karaktär eller verkan i annan
unionslagstiftning. Förordningen gäller för produkter som
omfattas av den unionslagstiftning som förtecknas i bilaga I
till förordningen. För att kunna bedöma vilka av förordningens
bestämmelser som kräver kompletterande bestämmelser i svensk
rätt måste en översyn göras av den svenska sektorslagstiftning
som kompletterar och genomför den lagstiftning som anges i
bilaga I. Ställning måste även tas till om ändringar eller
kompletteringar behöver göras i den svenska offentlighets- och
sekretesslagstiftningen till följd av förordningens bestämmelser
och för att informationsutbytet mellan myndigheter ska fungera
effektivt.
Utredaren ska därför
• göra en översyn av svensk sektorslagstiftning som genomför
eller kompletterar de rättsakter som EU:s
marknadskontrollförordning omfattar och analysera om befintlig
reglering behöver ändras eller kompletteras med anledning av
förordningen, och
• analysera om EU:s marknadskontrollförordning medför behov av
ändringar eller kompletteringar i den svenska offentlighets- och
sekretesslagstiftningen.
Utse marknadskontrollmyndigheter och ett centralt
samordningskontor
EU:s marknadskontrollförordning ställer krav på att en eller
flera nationella marknadskontrollmyndigheter ska utses av
medlemsstaterna. För det fall flera marknadskontrollmyndigheter
utses ska behörighetsområdet för var och en av dem anges och det
ska inrättas lämpliga kommunikations- och samordningsmekanismer
som gör det möjligt för dessa myndigheter att bedriva ett nära
samarbete och fullgöra sina uppgifter på ett effektivt sätt. I
Sverige finns ett antal myndigheter med ansvar för kontroll av
varor. Ansvaret är fördelat utifrån respektive regelverk. För
att uppfylla kraven i EU:s marknadskontrollförordning behöver en
eller flera nationella marknadskontrollmyndigheter utses för
samtliga av de områden som förordningen omfattar och
ansvarsområdet för myndigheterna definieras. Utgångspunkten i
detta arbete bör vara att behålla dagens decentraliserade system.
Medlemsstaterna ska även utse ett centralt samordningskontor som
åtminstone ska ha ansvaret att representera en samordnad
ståndpunkt från marknadskontrollmyndigheterna och de myndigheter
som ansvarar för gränskontroll. Samordningskontoret ska delta i
det nätverk (Union Product Compliance Network) som inrättas för
att kommunicera nationella strategier för marknadskontroll och
bistå i samarbetet mellan marknadskontrollmyndigheter i olika
medlemsstater. Det är naturligt och ändamålsenligt att Swedac
behåller sin nuvarande samordnande roll för marknadskontroll i
Sverige. Regleringen kring marknadskontrollrådet behöver dock
kompletteras för att Swedac ska kunna utgöra ett centralt
samordningskontor i den mening som avses i EU:s
marknadskontrollförordning.
Utredaren ska därför
• föreslå vilka myndigheter som ska utöva marknadskontroll
enligt EU:s marknadskontrollförordning och fastställa
ansvarsfördelningen mellan dem, och
• med utgångspunkt i att Swedac ska behålla sin samordnande roll
för marknadskontroll i Sverige analysera hur bestämmelserna i
EU:s marknadskontrollförordning om ett centralt
samordningskontor kan kompletteras i svensk rätt, bl.a. för att
tillgodose en effektiv samordning mellan berörda myndigheter.
Befogenheter och sanktionsbestämmelser
De befintliga befogenheter och sanktionsmöjligheter som svenska
marknadskontrollmyndigheter har till sitt förfogande regleras i
förordning 765/2008, i produktsäkerhetslagstiftningen och i
sektorsspecifika regelverk. Befogenheterna och
sanktionsmöjligheterna i produktsäkerhetslagstiftningen och de
olika sektorsregelverken skiljer sig åt. Begreppsbildningen är
inte enhetlig, och begreppet marknadskontroll används inte
alltid i verksamhet som syftar till att säkerställa att varor
som tillhandahålls på marknaden uppfyller gällande krav.
Enligt EU:s marknadskontrollförordning ska medlemsstaterna
tilldela sina marknadskontrollmyndigheter minimibefogenheter för
marknadskontroll, utredning och tillsyn. Befogenheterna ska
tilldelas och utövas i enlighet med nationell rätt och
unionsrätten, inbegripet proportionalitetsprincipen, principerna
i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna
samt i enlighet med nationell rätt i fråga om yttrandefrihet och
mediernas frihet och mångfald.
EU:s marknadskontrollförordning ålägger även medlemsstaterna en
skyldighet att införa effektiva, proportionella och avskräckande
sanktioner vid överträdelser av bestämmelserna i förordningen
och den harmoniserade unionslagstiftning som anges i bilaga II
till förordningen och som inför skyldigheter för ekonomiska
aktörer. Mot den bakgrunden behövs det en översyn av de svenska
författningar som genomför eller kompletterar lagstiftningen i
bilaga II och särskilt en analys av vilka sanktioner som kan
vara lämpliga.
Utredaren ska därför
• föreslå vilka befogenheter som statliga
marknadskontrollmyndigheter ska ha och ta ställning till hur
befogenheterna kan tilldelas och ska utövas, och
• analysera vilka sanktionsbestämmelser som behöver införas för
att följa kravet på sanktioner vid överträdelser av EU:s
marknadskontrollförordning och av den unionslagstiftning som
anges i bilaga II till förordningen.
Kontroll av produkter som förs in på unionsmarknaden
Medlemsstaterna ska enligt EU:s marknadskontrollförordning
utse tullmyndigheter, en eller flera marknadskontrollmyndigheter
eller någon annan myndighet till ansvariga myndigheter för
kontroll av produkter som förs in på unionsmarknaden. De
ansvariga myndigheterna ska skjuta upp övergången till fri
omsättning bl.a. om det konstateras att den aktuella produkten
inte åtföljs av den dokumentation som krävs, produkten inte är
märkt på ett korrekt sätt eller om produkten utgör en allvarlig
risk för hälsa, säkerhet eller miljö. De ansvariga myndigheterna
ska samarbeta med marknadskontrollmyndigheterna och omedelbart
underrätta dessa om man beslutar att skjuta upp en produkts
övergång till fri omsättning.
Utredaren ska därför
• föreslå vilka myndigheter som ska vara ansvariga myndigheter
för kontroll av produkter som förs in på unionsmarknaden enligt
EU:s marknadskontrollförordning.
Kommuners uppgifter att kontrollera varor
Av EU:s marknadskontrollförordning framgår att medlemsstaterna
kan ge befogenheter även till andra offentliga aktörer än
utsedda marknadskontrollmyndigheter. Av lagen med bemyndigande
att meddela vissa föreskrifter om marknadskontroll av varor och
annan närliggande tillsyn framgår att en kommun kan ha uppgifter
som innebär att varor ska uppfylla gällande krav. Det bör därför
utredas om kommuner i sådan verksamhet som innebär kontroll av
varor ska ha samma befogenheter och sanktionsmöjligheter som
statliga marknadskontrollmyndigheter och hur kommunerna i övrigt
påverkas av bestämmelserna i EU:s marknadskontrollförordning.
Utredaren ska därför
• analysera vilka befogenheter och sanktionsmöjligheter som
kommuner ska ha i sådan verksamhet som innebär kontroll av varor
och i övrigt bedöma hur kommuner påverkas av bestämmelserna i
EU:s marknadskontrollförordning, och
• analysera eventuella konsekvenser för den kommunala
självstyrelsen.
Tillämpning av regleringen om CE-märkning
Enligt förordning 765/2008 får CE-märkning endast påföras en
produkt om det är förenligt med unionslagstiftning. Bestämmelser
om påföljder vid överträdelser av unionsrättslig reglering
avseende CE-märkning finns i lagen om ackreditering och teknisk
kontroll. Enligt lagen kan den som med uppsåt eller oaktsamhet
bryter mot unionslagstiftning eller svensk författning som
genomför sådan lagstiftning dömas till böter. Regeringen har
uttalat att det finns utrymme för förtydligande och klargörande
av regleringen kring CE-märkning och att regleringen skulle
kunna göras mer lättillgänglig och förutsebar, bl.a. beträffande
de förfaranden som är kriminaliserade, och att den avser att
återkomma med en översyn av CE-märkningsreglerna (prop.
2010/11:80 s. 69). Även 2016 års marknadskontrollutredning har
identifierat ett behov av en översyn av regelverket kring
CE-märkning (SOU 2017:69 s. 267).
Det finns därmed behov av att, i mån av tid, se över reglerna om
CE-märkning och tillämpningen av dem. Det bör särskilt övervägas
om det är lämpligt att behålla en ordning som innebär att vissa
förfaranden är kriminaliserade.
Utredaren ska därför
• i mån av tid se över reglerna om CE-märkning och tillämpningen
av dem, särskilt vad gäller de förfaranden som är
kriminaliserade.
Andra frågor
Om det bedöms nödvändigt får utredaren ta upp andra
närliggande frågor i samband med de frågeställningar som ska
utredas.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska bedöma vilka ekonomiska och andra konsekvenser
eventuella förslag kan ha för enskilda personer, företag,
kommuner och det allmänna. I detta ingår att bedöma ekonomiska
och andra konsekvenser för berörda myndigheter. I de fall som
förslagen leder till ökade kostnader för staten ska utredaren
föreslå finansiering. Utredaren ska också redovisa vilka
konsekvenser de förslag som lämnas har ur ett
jämställdhetsperspektiv. Förslagens konsekvenser ska även i
övrigt redovisas enligt kommittéförordningen (1998:1474) och
förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid
regelgivning.
Kontakter och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i arbetet inhämta information och synpunkter från
berörda myndigheter, kommuner och andra relevanta aktörer.
Utredaren ska vidare hålla sig informerad om, och vid behov
beakta, relevant arbete som pågår inom Regeringskansliet,
utredningsväsendet och EU.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2020.
(Utrikesdepartementet)