Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Alkolås till rattfyllerister samt vissa andra körkortsfrågor, Dir. 2007:157
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2007-12-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska föreslå ett system där de som dömts
för rattfylleri i princip bara kan ta nytt eller få tillbaka sitt
körkort på villkor att de enbart använder fordon med alkolås.
Härvid ska även övervägas hur försöken med villkorlig
körkortsåterkallelse ska kunna förbättras och bli en del av
detta system.
Utredaren ska se över hur den enskildes kostnader för
deltagande i programmet med villkorlig körkortsåterkallelse
och för det nya systemet med alkolås för rattfylleridömda,
ska kunna begränsas.
Vägverket anordnar i dag körkortsprov. För att
provverksamheten ska bli effektiv och flexibel ska utredaren
även se över möjligheterna att lämna över hela eller del av
provverksamheten till privata aktörer.
Utredaren ska lämna de författningsförslag, bland annat när
det gäller övergångsbestämmelser, som övervägandena ger
upphov till.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2008.
Bakgrund till uppdraget
Nollvisionen
Varje år dödas 400-500 personer och tusentals personer
skadas svårt till följd av vägtrafikolyckor. Antalet dödade i
olyckor inom vägtrafiken utgör ungefär en femtedel av det
totala antalet dödade i olyckor.
År 1997 beslutade riksdagen att det långsiktiga målet för
trafiksäkerheten ska vara att ingen ska dödas eller skadas
allvarligt till följd av trafikolyckor inom
vägtransportsystemet samt att vägtransportsystemets
utformning och funktion ska anpassas till de krav som följer
av detta. Det anfördes att det från etisk utgångspunkt inte kan
accepteras att människor dödas eller skadas allvarligt i
trafiken (prop. 1996/97:137 s. 15).
Rattfylleriet är en av de största riskfaktorerna i trafiken och
ett av de största hindren mot att uppnå nollvisionen.
Rattfylleri , ofta i kombination med andra riskfaktorer som
trötthet, bristande bältesanvändning och för hög hastighet,
gör att risken att råka ut för en trafikolycka med dödsfall,
eller svåra personskador, ökar dramatiskt jämfört med
olycksrisken för andra förare. Rattfylleri är, enligt Vägverkets
djupstudier av dödsolyckor, inblandat i en fjärdedel av alla
dödsolyckor i trafiken. Varje år beräknas 100-120 personer
dö och många fler skadas till följd av rattfylleriolyckor.
Andelen omkomna personbilsförare med alkohol i blodet
har ökat under de senaste åren. Av de bilförare som dödades i
trafikolyckor 2006 var drygt 40 procent alkoholpåverkade.
Av dessa var 11 procent kvinnor och 40 procent var
ungdomar i åldern 18-24 år.
Alkohol och trafik
De övergripande alkoholpolitiska målen är att minska
alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar, vilket
ska uppnås genom att sänka den totala alkoholkonsumtionen
och genom åtgärder mot skadligt dryckesbeteende. I den
nationella handlingsplan som riksdagen beslutade om den
21 februari 2001 (prop. 2000/01:20, bet. 2000/01:SoU8, rskr.
2000/01:144) nämns som ett särskilt prioriterat delmål att
alkohol inte ska förekomma i trafiken och att insatserna för
att reducera de alkoholrelaterade olyckorna i trafiken och
minska antalet rattfylleribrott behöver förstärkas.
Rattfylleriets omfattning
Det finns ingen heltäckande statistik över rattfylleriets
omfattning. Enligt en studie 2007 av rattfylleriets
omfattning i tre län (Södermanland, Örebro och
Östergötland) från Statens väg- och
transportforskningsinstitut (VTI) utförs dock ca 0,2 % av alla
resor på väg med motorfordon av rattfulla förare.
Antalet lagförda rattfyllerister ökar. Ökningen antas dock till
stor del bero på att polisen genomför allt fler alkohol- och
drogkontroller. År 2006 lagfördes ca 12 400 personer för
rattfylleri. En stor andel av dem som lagförs för rattfylleri har
alkoholrelaterade problem eller missbrukar droger. En
tredjedel hade dömts för rattfylleribrott tidigare.
Försöksverksamheten med villkorlig körkortsåterkallelse
Den vars körkort ska återkallas på grund av rattfylleri eller
grovt rattfylleri kan få körkortet villkorligt återkallat enligt 5
kap. 12 § körkortslagen och lagen (1998:489) om
försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse.
Detta innebär att personen får rätt att fortsätta att köra bil på
villkor att alkolås används. Försöksverksamheten med alkolås
i personbilar har pågått sedan 1999 i tre län. Den 1 oktober
2003 utvidgades verksamheten till att omfatta hela landet
samt till att omfatta även körkortsbehörigheter för lastbil och
buss. Efter en villkorlig körkortsåterkallelse är endast
körning i Sverige tillåten och villkorstiden är två år.
Försöksverksamheten är avgiftsfinansierad och deltagande i
denna påverkar inte den straffrättsliga sanktionen.
Försöksverksamheten ska pågå till och med den 31 januari
2009.
Det alkolås som används i försöken är en teknisk anordning
som är kopplad till bilens tändningslås. Före start av fordonet
måste föraren blåsa i ett munstycke varefter utandningsluften
kontrolleras. Under färden görs förnyade blåskontroller med
oregelbundna intervall. Deltagarna i alkolåsförsöken måste
inte bara installera alkolås utan även delta i ett
uppföljningsprogram och uppvisa ett nyktert levnadssätt. Var
tredje månad måste de genomgå en läkarkontroll med
blodprovstagning. Alkolåset kontrolleras varannan månad
och dess dataminne registrerar samtliga blåsförsök. För att
deltagarna ska få fortsätta i alkolåsprogrammet krävs att de
inte gör mer än enstaka startförsök med alkohol i
utandningsluften och att de genom blodprover kan påvisa ett
nyktert levnadssätt.
Kostnaderna för att delta i hela alkolåsprogrammet är ca 55
000 kronor. Dessa består av administrativa avgifter,
läkarintyg och blodprover, hyra för alkolås och utfärdande
av körkort.
Utvärdering av försöken
Endast 11 procent av dem som gjort sig skyldiga till
rattfylleri väljer att delta i försöksverksamheten med
villkorlig körkortsåterkallelse. Utvärderingar från Vägverket
och Transportøkonomiskt Institutt i Oslo (TØI rapport
905/2007, Försök med alkolås i Sverige) visar dock att
resultaten för dem som deltar är positiva. Bland de personer
som hittills har deltagit har återfallen i rattfylleri sjunkit från
tidigare genomsnittligt 5 procent återfall per år till 0 procent
under den tid de deltagit i försöken. Även en kvarstående
rehabiliterande effekt efter avslutat program har kunnat
iakttas. Andra positiva effekter av att deltagarna kraftigt har
minskat sin alkoholkonsumtion är att antalet
polisrapporterade trafikolyckor, behovet av sjukhusvård och
sjukskrivning har minskat under försökstiden. De ca hälften
av försöksdeltagarna som inte fullföljer programmet återfaller
i stor utsträckning i rattfylleribrott. Enligt TØI:s studie bör
programmet bli enklare, billigare och mer differentierat för
att fler ska välja att delta.
Vad skulle alkolås till rattfyllerister innebära?
Ungefär 800 av de förare som är inblandade i
polisrapporterade personskadeolyckor varje år misstänks vara
påverkade av alkohol eller droger. Om dömda rattfyllerister
som vill köra bil tvingades installera alkolås visar en studie
genomförd av VTI att antalet polisrapporterade
personskadeolyckor skulle minska med drygt 80 per år tio år
efter genomförandet (VTI rapport 552, utgivningsår 2006,
Trafiksäkerhetseffekter av alkolås). Den samhällsekonomiska
vinsten skulle enligt beräkningarna bli drygt 1,7 miljarder
kronor de första tio åren.
Beräkningarna bygger på att de som döms för rattfylleri får
alkolås installerat. Vid beräkningen har hänsyn tagits till att
de som återfaller i rattfylleri under beräkningsperioden redan
använder alkolås.
Ett problem är att många rattfyllerister redan i dag kör utan
körkort och att en stor andel använder någon annans bil. Sju
procent av rattfylleristerna inblandade i trafikolycka med
personskador har fått sitt körkort indraget, och knappt 16
procent har aldrig haft något körkort. Dessa grupper har
också en mycket hög återfallsfrekvens. Alltför hårda regler
för att återfå körkort kan leda till att en större andel
riskbenägna förare hamnar utanför körkortssystemet.
Körkortsprov
För närvarande ansvarar Vägverket för anordnande av teori-
och körprov för körkort. De senaste sex åren har antalet
godkända körkortsprov för B-behörighet varierat mellan
drygt 102 000 och 119 000 medan antalet prov som
genomförs stadigt har ökat från 151 842 prov 2001 till 238
451 prov 2006. Vägverket har periodvis haft problem att
möta efterfrågan på prov, vilket har lett till långa väntetider
för att få ta körkort.
Enligt budgetpropositionen för 2008, prop. 2007/08:1,
utgiftsområde 22, s. 35, avser regeringen att se över
möjligheterna att lämna över hela eller del av
provverksamheten till privata intressen.
I Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/126/EG av den
20 december 2006 om körkort (EUT L 403, 20.12.2006, s.
18, Celex 32006L0126 (tredje körkortsdirektivet) finns
bestämmelser om vilka kunskaper som ska krävas för att få
körkort samt om minimikrav för personer som fungerar som
prövare vid körprov.
Utredningsbehovet
Effektiva åtgärder mot rattfylleriet är nödvändiga för att få
ner olyckstalen och kunna nå högt ställda trafiksäkerhetsmål.
Mot bakgrund av att rattfylleri är en av de största bidragande
orsakerna till trafikolyckor med död eller allvarlig
personskada som följd, finner regeringen det angeläget att så
snart som möjligt kunna utöka användningen av alkolås för
rattfyllerister och därigenom förhindra återfall i rattfylleri.
Körkort och att kunna köra bil har ofta stor betydelse för
tillgängligheten och den fria rörligheten. Långa köer för att
kunna ta körkort kan antas ha negativa effekter på bland
annat möjligheterna att få jobb och i övrigt delta i
samhällslivet. Att kunna ta körkort utan långa administrativa
väntetider har särskilt stor betydelse på orter där den
kollektiva trafiken är mindre väl utbyggd.
Antalet körkortsaspiranter och framför allt antalet prov som
dessa vill genomföra varierar kraftigt över året och mellan
olika år. Köerna för att genomföra körkortsprov hos
Vägverket har därför tidvis varit långa. Att åtgärda
köproblemen har varit svårt på kort sikt inom ramen för
Vägverkets organisation, delvis för att det krävs lång
utbildning för att bli förarprövare. För att klara detta problem
krävs en mer flexibel organisation för körkortsprov. Om fler
aktörer skulle få möjligheter att anordna prov skulle troligen
möjligheterna att möta variationer i antalet prov öka.
Möjligheterna att lämna över hela eller delar av
provverksamheten till privata aktörer bör därför utredas.
Uppdraget
Försöksverksamheten med villkorlig körkortsåterkallelse har
hittills visat goda resultat. En ökad användning av alkolås är
dock önskvärd för dem som har gjort sig skyldiga till
alkoholrattfylleri. En särskild utredare ska lämna förslag till
ett system där dömda rattfyllerister i princip bara kan ta nytt
eller få tillbaka sitt körkort på villkor att de använder fordon
med alkolås. Härvid ska även övervägas hur försöken med
villkorlig körkortsåterkallelse ska kunna förbättras och bli
en del av systemet.
Deltagande i alkolåsprogrammet är lönsamt för samhället och
individen. Förutom de rent trafiksäkerhetsmässiga vinsterna
har de som fullföljer programmet färre sjukskrivningsdagar
och ett mindre behov av sjukvård. Det är därför viktigt att
öka rattfylleristers incitament att delta i alkolåsprogrammet.
En orsak till att så få väljer att delta i alkolåsförsöket är att de
anser att det är för dyrt. Det är dock olyckligt om deltagande i
programmet styrs av en persons betalningsförmåga.
Utredaren ska därför överväga hur individens kostnader för
alkolåsprogrammet ska kunna begränsas. Utredarens
överväganden om kostnader för den enskilde ska även gälla
det nya system som utredaren ska föreslå, där
rattfylleridömda i princip bara kan ta nytt eller återfå sitt
körkort med alkolåsvillkor.
Vägverket anordnar i dag körkortsprov. På grund av att
antalet körkortsaspiranter och det antal prov dessa vill
genomföra varierar så kraftigt under året och mellan olika år
har problem med långa köer till körkortsprov uppstått. Den
fördröjning detta innebär för dem som vill ta körkort kan
antas vara negativ för deras möjligheter att exempelvis få
arbete och delta i samhällslivet i övrigt. För att
körkortsprovverksamheten ska bli mer effektiv och flexibel
ska möjligheterna att lämna över hela eller delar av
provverksamheten till privata aktörer utredas. Tredje
körkortsdirektivets kompetenskrav för förarprövare måste
beaktas vid förändringar av systemet. Det är också viktigt att
se till rättssäkerhets- och tillgänglighetsaspekter och till de
konsekvenser förändringarna kan få för olika grupper av
medborgare och företag. Förutsättningar, utformning och
konsekvenser av att hela eller delar av provverksamheten kan
utföras av privata aktörer efter tillstånd ska därför analyseras.
Utredaren ska lämna de författningsförslag, bland annat när
det gäller övergångsbestämmelser, som övervägandena ger
upphov till.
Uppdragets redovisning
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober
2008.
Näringsdepartementet)