Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Revisorer och revision; genomförande av EG-direktiven m.m., Dir. 2006:96
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2006-09-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 september 2006
Sammanfattning
En särskild utredare, biträdd av en referensgrupp med
företrädare för riksdagspartierna, skall lämna förslag till hur
Europaparlamentets och rådets direktiv om den lagstadgade
revisionen i EU skall genomföras i svensk rätt.
Utredaren skall utarbeta de författningsförslag som behövs
för att anpassa svensk lagstiftning till EG-direktivet när det
gäller bl.a.
· kravet på revisionsutskott i företag av allmänt
intresse,
· revisorns oberoende i förhållande till
revisionsklienten,
· införandet av en enhetlig revisionsstandard för hela
EU, och
· samverkan mellan Revisorsnämnden och tillsynsorgan i
andra medlemsstater.
Utredaren skall vidare bl.a. utvärdera behovet av revision av
små företag. Han eller hon skall särskilt analysera vilka
konsekvenser en eventuell förändring av reglerna om
revisionsplikt kan få för det allmänna, för näringslivet och
för andra intressenter.
Uppdraget skall redovisas senast den 10 september 2008. Ett
delbetänkande med förslag till de lagändringar som krävs för
att genomföra direktivet skall vara klart senast den 10
september 2007.
EG-direktivet och motsvarande svenska regler
Under våren 2006 antog medlemsstaterna och
Europaparlamentet ett nytt direktiv om revision. Direktivet,
som även går under benämningen det åttonde bolagsrättsliga
direktivet, är avsevärt mer omfattande än motsvarande
direktiv från 1984 och reglerar revisorer och lagstadgad
revision inom EU. Det trädde i kraft den 29 juni 2006 och
skall vara genomfört senast den 29 juni 2008
(Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/43/EG av den
17 maj 2006 om lagstadgad revision av årsbokslut och
sammanställd redovisning och om ändring av rådets direktiv
78/660/EEG och 83/349/EEG; EUT L 157, 9.6.2006, s. 87,
Celex 32006L0043).
Det nya direktivet är enligt kommissionen av central
betydelse för att återställa investerarnas förtroende för
finansmarknaden och innebär, med något undantag, en
minimiharmonisering av reglerna om revision i EU. Det står
således medlemsstaterna fritt att införa eller behålla mer
långtgående regler än de som följer av direktivet. Enligt
direktivet skall kommissionen, efter att ha hört
medlemsstaterna, kunna anta kompletterande regler bl.a. när
det gäller revisionsstandarder, revisionsberättelsens
utformning och revisorns oberoende.
En stor del av direktivets bestämmelser har motsvarigheter i
den svenska revisorslagen (2001:883) - som är av
näringsrättslig karaktär - eller i svensk associationsrättslig
lagstiftning.
Regler om revisorer finns i revisorslagen och i förordningen
(1995:665) om revisorer. Det nya direktivet medför att dessa
regler behöver ändras i flera olika avseenden, t.ex. i fråga om
vem som får äga en revisionsbyrå.
Regler om revision finns i associationsrättslig lagstiftning:
aktiebolagslagen (2005:551), försäkringsrörelselagen
(1982:713), lagen om bank- och finansieringsrörelse
(2004:297), lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar,
revisionslagen (1999:1079) m.fl. lagar. Direktivet påverkar i
viss mån även dessa regler, t.ex. när det gäller
revisionsutskott samt förordnande och entledigande av
revisorer.
Uppdraget att föreslå hur EG-direktivet skall genomföras
EG-direktivet kommer att kräva både ändringar av befintliga
regler och införande av nya regler. Utredarens uppgift är att
ta fram underlag och utarbeta de författningsförslag som
behövs för att anpassa svensk lagstiftning till EG-direktivet.
Ett par grundläggande begrepp
Några av direktivets bestämmelser skall tillämpas i fråga om
"företag av allmänt intresse". Till sådana räknas bl.a.
aktiemarknadsbolag och företag som bedriver försäkrings-,
bank- eller finansieringsrörelse. Medlemsstaterna får även
låta andra företag ingå i kategorin. Inget hindrar heller att
direktivet genomförs utan att kategorin definieras i lag eller
att direktivets bestämmelser vid genomförandet ges ett vidare
tillämpningsområde än vad direktivet kräver. Vid
genomförandet kan det emellertid finnas skäl att ha i åtanke
att det finns ett värde i att revisorslagen och den
associationsrättsliga lagstiftningen samordnas.
Ett annat grundläggande begrepp som används i direktivet är
"nätverk". Med nätverk avses en grupp av revisorer eller
revisionsbyråer som samverkar på ett visst sätt. Motsvarande
begrepp i revisorslagen är "revisionsgrupp". Direktivet
väcker frågan om vilken räckvidd revisorslagens begrepp har
i internationella sammanhang. Frågan är alltså om t.ex. en
dansk och en svensk revisionsbyrå som samverkar skall anses
tillhöra samma revisionsgrupp. Begreppens räckvidd får
betydelse bl.a. vid tillämpningen av den s.k. analysmodellen
(se nedan) och vid genomförandet av vissa bestämmelser i
direktivet.
Utredaren skall därför
· överväga vilka företag som bör anses vara "företag av
allmänt intresse" och då beakta att tillämpningsområdet för
bestämmelserna i revisorslagen och i den associationsrättsliga
lagstiftningen samordnas så långt det är lämpligt,
· ta ställning till om revisorslagens definition av
"revisionsgrupp", mot bakgrund bl.a. av direktivets definition
av "nätverk", skall omfatta även företag med hemvist i andra
medlemsstater eller i tredjeland, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Krav på obligatoriska revisionsutskott i vissa företag
Det är redan i dag vanligt att de börsnoterade aktiebolagen
har ett revisionsutskott (revisionskommitté). Enligt Svensk
kod för bolagsstyrning skall de aktiebolag som följer koden,
dvs. i första hand aktiemarknadsbolagen, inrätta ett sådant
utskott. Utskottet skall enligt koden - som utgör en form av
självreglering - bl.a. ha ett särskilt ansvar för beredningen av
styrelsens arbete med att kvalitetssäkra bolagets finansiella
rapportering. Några lagregler om revisionsutskott finns
däremot inte (jfr prop. 1997/98:99 s. 137 f.).
Enligt direktivets huvudregel skall ett företag av allmänt
intresse ha ett revisionsutskott. Ett syfte är att stärka
övervakningen såväl av processen att ta fram den finansiella
informationen som av själva revisionsarbetet. Utskottet skall
bestå av styrelseledamöter eller ledamöter som utses av
bolagsstämman eller motsvarande. Minst en ledamot skall
vara "oberoende" och ha redovisnings- eller
revisionskompetens. Revisorn skall rapportera till utskottet
om viktiga frågor, särskilt när det gäller brister i bolagets
interna kontroll av den finansiella rapporteringen.
Medlemsstaterna ges ett betydande utrymme att utforma
bestämmelser i ämnet. De får sålunda, när det gäller små och
medelstora företag, se till att de funktioner som
revisionsutskottet skall ha i stället läggs på styrelsen i sin
helhet. Dessa funktioner är enligt direktivet bl.a. att övervaka
den finansiella rapporteringen samt att övervaka den interna
kontrollens och riskhanteringssystemets effektivitet. Det kan
också finnas ett visst utrymme för motsvarande organ styrda
av självreglering eller myndighetsföreskrifter. Slutligen får
medlemsstaterna helt undanta vissa företag av allmänt
intresse.
Direktivet ger alltså anledning att ta ställning till de frågor
där medlemsstaterna ges valmöjligheter.
Utredaren skall därför
· mot bakgrund av bl.a. den befintliga självregleringen
analysera behovet av lagregler om revisionsutskott i den
svenska associationsrättsliga miljön,
· överväga vilken av de modeller som direktivet ger
utrymme för som bör väljas och föreslå de lagändringar som
behövs för att genomföra den lämpligaste modellen,
· ta ställning till vilka företag som bör omfattas av
eventuella nya lagregler, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Utredaren skall i sina ställningstaganden särskilt beakta att
inte styrningen av mindre noterade aktiebolag, mindre banker
m.m. belastas med bestämmelser som är av begränsad nytta i
dessa företag. Utredaren skall också beakta att
revisionsutskottets uppgifter inte får inskränka revisorns
oberoende ställning gentemot styrelsen. Inte heller får
eventuella lagregler leda till att styrelsens ansvar för bolagets
organisation och förvaltning inskränks.
Revisorns oberoende
En revisor skall vara opartisk och självständig i förhållande
till den som skall granskas. Revisorslagen innehåller därför
regler om revisorns oberoende, bl.a. den s.k. analysmodellen.
Av 21 § revisorslagen framgår att en revisor skall avböja eller
avsäga sig ett uppdrag om det finns något förhållande som
kan rubba förtroendet för hans eller hennes opartiskhet eller
självständighet.
Både revisorslagens och direktivets regler om oberoende
bygger på en principbaserad analysmodell. Det nya med
direktivet är att ytterligare regler skall gälla i fråga om s.k.
företag av allmänt intresse. För att skydda revisorns
oberoende får han eller hon inte utföra revisionsuppdrag i
sådana företag om uppdraget medför att revisorn granskar sitt
eget arbete eller om revisorn har ett eget intresse i företaget.
En av de faktorer som kan påverka revisorns oberoende är
mandattiden för uppdraget. Direktivet tar inte ställning till
hur lång revisorns mandattid skall vara men ställer krav på
"revisorsrotation" när det gäller företag av allmänt intresse.
Kravet innebär att revisorn eller den huvudansvarige
revisorn, om det är en revisionsbyrå som har utsetts till
revisor, skall bytas ut från revisionsuppdraget senast efter sju
år. Enligt gällande god revisorssed tillämpar svenska
revisorer redan en sjuårig revisorsrotation i fråga om vissa
revisionsuppdrag. För att genomföra direktivets krav på
revisorsrotation krävs det dock lagregler.
Utredaren skall därför
· analysera hur väl revisorslagens regler om oberoende
stämmer överens med direktivets regler och föreslå de
lagändringar som kan behövas för att göra lagen förenlig med
direktivet,
· föreslå de lagändringar som föranleds av direktivets
bestämmelser om revisorsrotation,
· utarbeta nödvändiga författningsförslag, och
· i sitt arbete utgå ifrån att de överväganden som
gjordes i propositionen med förslag till revisorslag (prop.
2000/01:146) huvudsakligen är förenliga med det därefter
tillkomna direktivet.
Hur skall en revisor förordnas och entledigas?
I aktiebolagslagen och andra associationsrättsliga lagar finns
det bestämmelser om på vilket sätt en revisor skall väljas
respektive entledigas.
Enligt direktivet skall en revisor som utför lagstadgad
revision utses av den reviderade verksamhetens stämma. En
sådan revisor skall få entledigas endast om det finns saklig
grund för det. Enligt direktivet skall revisionsklienten och
revisorn också underrätta behörig myndighet om revisorns
förtida entledigande eller avgång och i samband med det
lämna en tillfredsställande förklaring.
Dessa bestämmelser i direktivet ger anledning till justeringar
av bestämmelserna i aktiebolagslagen och i annan
associationsrättslig lagstiftning.
Utredaren skall därför
· ta ställning till vilka författningsändringar som behövs
när det gäller förordnande och entledigande av revisorer,
· utarbeta nödvändiga författningsförslag, och
· i sina förslag utgå ifrån att en anmälan om förtida
entledigande eller avgång skall göras till Bolagsverket.
Ägande av revisionsbyråer m.m.
I såväl revisorslagen som direktivet finns bestämmelser om
vilken verksamhet kvalificerade revisorer och revisionsbyråer
(med revisionsbyrå avses här registrerat revisionsbolag) får
utöva och vilka som får äga och leda en revisionsbyrå. Syftet
med de svenska bestämmelserna är att säkerställa att
revisionsbyråns verksamhet bedrivs i enlighet med god
revisorssed. Reglerna i revisorslagen om ägande m.m. är
dock, i fråga om t.ex. möjligheten för andra än revisorer att
äga en revisionsbyrå, strängare än direktivet.
Medlemsstaterna får, till skillnad från vad som är fallet på
flertalet andra områden som behandlas i direktivet, inte ha
strängare regler än vad direktivet medger.
Utredaren skall därför
· föreslå de lagändringar som behövs för att, när det
gäller ägande av revisionsbyråer, revisorslagen inte skall
göra skillnad på å ena sidan svenska revisionsbyråer och
kvalificerade revisorer och å andra sidan motsvarigheter från
andra medlemsstater än Sverige,
· föreslå de lagändringar som i övrigt behövs för att
genomföra direktivet i denna del, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
En revisionsstandard för hela EU
Revisionsstandarder anger hur en revision skall planeras,
genomföras och avrapporteras. Bra revisionsstandarder ger
trovärdighet åt företagens finansiella information. Direktivet
innebär att kommissionen har rätt att bestämma att den
standard som används i de flesta medlemsstater i dag,
International Standards on Auditing (ISA), skall gälla för hela
EU. Syftet är att säkerställa en hög kvalitet på all revision
som krävs enligt gemenskapslagstiftningen.
Det finns anledning att anta att ISA, efter ett särskilt
beslutsförfarande, kommer att antas av kommissionen tidigast
under 2008. ISA skulle därmed, utan något ytterligare
genomförande, därefter gälla i hela EU.
För närvarande utgörs svensk god revisionssed i princip av
den revisionsstandard som revisorsorganisationen FAR (de
två revisorsorganisationerna FAR och Svenska
Revisorsamfundet SRS har numera gått samman under
namnet FAR SRS) har antagit, RS Revisionsstandard i
Sverige. RS baseras på ISA. Standarden har försetts med
nödvändiga anpassningar och tilllägg beroende på svensk
lagstiftning. Övergången till ISA kommer därför inte att
innebära någon större förändring av gällande
revisionsstandard.
När det gäller den svenska associationsrättsliga miljön kan
dock genomförandet av direktivet i någon mån bli
problematiskt eftersom direktivet endast ger begränsade
möjligheter för Sverige att behålla eller anta
revisionsstandarder som avviker från ISA. Det kan alltså bli
nödvändigt att anpassa den associationsrättsliga
lagstiftningen till ISA.
Ett exempel på ett område som bör analyseras mot bakgrund
av ISA är förvaltningsrevisionen. Sverige är sannolikt,
tillsammans med Finland, ensamt om att ha bestämmelser om
detta inslag i den lagstadgade revisionen.
Förvaltningsrevision innebär att revisorn inte bara skall
granska företagets årsredovisning och räkenskaper, utan även
styrelsens och den verkställande direktörens förvaltning. Den
svenska revisionsstandard som gäller på området (RS 209
Granskning av styrelsens och verkställande direktörens
förvaltning) saknar förebild i ISA. Därför kräver ett
bibehållande av förvaltningsrevisionen sannolikt att en
särskild svensk revisionsstandard tillämpas även i
fortsättningen. Denna svenska standard kan dock komma att
överlappa reglerna i ISA om granskningen av bolagets
system för intern kontroll.
Utredaren skall därför
· inventera vilka svenska lagregler som kan komma att
beröras av att revisionsstandarden ISA blir direkt gällande i
Sverige, bl.a. i fråga om förvaltningsrevisionen,
· utarbeta nödvändiga författningsförslag, och
· i sina överväganden utgå ifrån att endast nödvändiga
anpassningar av svensk lag skall göras.
Tillsynen över kvalificerade revisorer
Enligt revisorslagen utövar Revisorsnämnden tillsyn över
revisionsverksamhet samt över kvalificerade revisorer och
registrerade revisionsbolag. I detta tillsynsansvar ingår även
ansvaret för kvalitetstillsyn, dvs. en kvalitetssäkring av utförd
revision. Sedan några år gäller i fråga om kvalitetstillsynen
en överenskommelse om samarbete mellan Revisorsnämnden
samt FAR och Svenska Revisorsamfundet SRS.
Direktivet föreskriver att medlemsstaterna skall se till att det
i respektive medlemsstat finns effektiva system för utredningar
och påföljder så att bristfällig revision kan upptäckas,
åtgärdas och undvikas. Principer om öppenhet och insyn skall
gälla. Tillsynen kan i vissa fall ta sikte på revisorer från andra
länder än Sverige.
Enligt direktivet skall också alla kvalificerade revisorer
omfattas av ett system för kvalitetssäkring som minst
uppfyller vissa kriterier; bl.a. skall kvalitetstillsyn ske minst
vart sjätte år, eller, om det är fråga om revision av företag av
allmänt intresse, vart tredje år.
Utredaren skall därför
· utvärdera om revisorslagens bestämmelser om tillsyn,
främst såvitt avser den ordning för kvalitetstillsyn som
Revisorsnämnden och revisorsorganisationerna har kommit
överens om, står i överensstämmelse med direktivet,
· överväga om direktivet, särskilt i fråga om tillsyn av
kvalificerade revisorer från andra länder än Sverige, bör
föranleda lagändringar, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Samverkan med tillsynsorgan i andra länder
Internationella koncerner medför särskilda krav på revisionen
och revisorstillsynen. Enligt direktivet skall
medlemsstaternas organ för offentlig tillsyn kunna samverka
effektivt med tillsynsorganen i andra medlemsstater. En
princip om hemlandstillsyn skall gälla, dvs. tillsynen skall
utövas av den medlemsstat där revisorn har fått sin
behörighet att utföra lagstadgad revision. Vidare skall vissa
detaljerade regler gälla för registrering och erkännande av
revisorer som är verksamma i ett land utanför EU och som
utför lagstadgad revision i ett företag vars värdepapper är
noterade inom EU. Direktivet tillåter - under vissa
förutsättningar - att det görs undantag från kravet på
registrering m.m.
Ett genomförande av direktivet kräver sannolikt nya svenska
bestämmelser på flera punkter. Det gäller bl.a. samarbetet
med andra tillsynsorgan samt ömsesidigt erkännande och
registrering av revisorer som hör hemma i någon annan
medlemsstat eller i ett tredjeland.
Utredaren skall därför
· föreslå de lagändringar som föranleds av direktivets
bestämmelser om samverkan med tillsynsorgan i andra
länder,
· följa det arbete som bedrivs i Europeiska gruppen av
tillsynsorgan för revisorer,
· överväga de frågor om personuppgifter och sekretess
som direktivet aktualiserar i samband med utbyte av
information mellan Revisorsnämnden och tillsynsorgan i
andra länder, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Övriga frågor i direktivet, m.m.
Direktivet innehåller regler om fortbildning för kvalificerade
revisorer, krav på en mer specificerad redovisning av
revisionsarvoden i revisionsklientens årsredovisning och
registerfrågor. Enligt direktivet skall också en revisionsbyrå
som reviderar företag av allmänt intresse årligen
offentliggöra en rapport om byråns ledningsstruktur, system
för kvalitetskontroll, utförd kvalitetskontroll, policy i fråga
om oberoende m.m. Någon motsvarighet till denna rapport
finns inte i dag i svensk lagstiftning. Nya bestämmelser
behöver alltså utarbetas.
Under hösten 2005 antogs ett nytt direktiv om erkännande av
yrkeskvalifikationer (Europaparlamentets och rådets direktiv
2005/36/EG av den 7 september 2005 om erkännande av
yrkeskvalifikationer, EUT L 255, 30.9.2005, s. 22, Celex
32005L0036). Direktivet innehåller bl.a. bestämmelser om
tillfälligt tillhandahållande av tjänster. En medlemsstat får
enligt direktivet inte inskränka friheten att tillhandahålla
sådana tjänster med hänvisning till bristande
yrkeskvalifikationer. Direktivet får anses ha relevans för
vissa tjänster som en revisor tillhandahåller.
Utredaren skall därför
· överväga vilket behov av lag- och
förordningsändringar som, utöver vad som redan har nämnts,
finns med anledning av direktivets regler, t.ex. i fråga om
fortbildning, rapporter om öppenhet och insyn,
revisionsarvoden och redovisning av sådana arvoden samt
register- och personuppgiftsfrågor,
· följa kommissionens arbete med sådana
kompletterande regler som kommissionen enligt direktivet får
anta, bl.a. när det gäller revisorns oberoende,
· överväga om direktivet om erkännande av
yrkeskvalifikationer föranleder några genomförandeåtgärder
beträffande revisorer, t.ex. när det gäller möjligheten att
tillfälligt bedriva revisionsverksamhet i Sverige, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget att utreda revisionen av små företag och några
andra frågor om revisorer och revision
Revision av små företag
Direktivet innehåller inte regler om vilka företag som skall
revideras. Den frågan regleras i EG:s fjärde och sjunde
bolagsrättsliga direktiv, som inom vissa ramar tillåter
medlemsstaterna att i nationell lag undanta små och
medelstora företag från revisionsplikt.
I Sverige gäller revisionsplikten, dvs. skyldigheten att ha en
auktoriserad eller godkänd revisor (kvalificerad revisor) som
granskar räkenskaperna och företagsledningens förvaltning,
för fler företag än i nästan alla andra europeiska länder. Alla
aktiebolag måste ha minst en kvalificerad revisor. Detsamma
gäller bl.a. större ekonomiska föreningar och stiftelser.
Revisionspliktens omfattning har debatterats under senare år
och nyttan av revisionen i små aktiebolag har ifrågasatts. Att
inskränka revisionsplikten kan ses som ett sätt att minska
kostnaderna för de små aktiebolagen. Man har konstaterat att
Sverige i dag är ganska ensamt inom EU om att ha en
revisionsplikt för små företag. Visserligen har Danmark och
Finland i dag bestämmelser med denna innebörd, men i
Danmark antogs i mars 2006 en lagändring som innebär att
revisionsplikten, i en första etapp, avskaffas för de minsta
bolagen. I Finland pågår för närvarande diskussioner om en
motsvarande reform. Övriga EU-länder - förutom Malta -
har utnyttjat den möjlighet till undantag från revisionsplikten
som EG-rätten ger.
Frågan om revisionsplikten för små aktiebolag behandlades i
ett lagstiftningsärende 1998 (se prop. 1997/98:99). Det
underströks då att skälen för revision gör sig gällande även i
fråga om mindre aktiebolag, bl.a. med hänsyn till det
allmännas intresse av en ändamålsenlig kontroll av att
bolagets affärer sköts på ett lagenligt och korrekt sätt. Enligt
propositionen är bolagens kostnader för revisionen inte något
tillräckligt skäl för att undanta bolagen från reglerna om
revision. Följaktligen bygger även den nya aktiebolagslagen
på att bolaget granskas av en revisor.
Det är redan i dag de internationella revisionsstandarderna
ISA som i princip tillämpas i Sverige i form av
Revisionsstandard i Sverige RS, men direktivet kommer att
leda till att ISA blir direkt tillämpliga. Dessutom ter det sig
för närvarande som mycket osäkert huruvida ISA kommer att
anpassas till små företag. Regelverket om revision blir i
stället alltmer komplicerat på grund av den internationella
utvecklingen, som över huvud taget sällan tar hänsyn till
revisionen av små företag.
Det är mot bakgrund av denna internationella utveckling
angeläget att revisionspliktens omfattning nu blir särskilt
belyst och att utredaren ser över reglerna om revision för små
företag. Det finns i och för sig inte anledning att i detta
sammanhang anta annat än att revisionen har ett värde för
skattekontrollen och bekämpandet av ekonomisk brottslighet.
Det saknas dock hittills en heltäckande analys av hur stort
detta värde är. En sådan analys bör göras. Det bör härvid
undersökas om revisionen i mindre företag bör ersättas med
andra åtgärder som säkerställer skattekontrollen och
bekämpandet av ekonomisk brottslighet.
Utredaren skall därför
· analysera revisionens betydelse för skattekontrollen
och bekämpandet av ekonomisk brottslighet,
· överväga om det bör göras några ändringar i det
regelverk som styr revisionen av de små företagen, t.ex. så
att revisionen för vissa företag görs frivillig eller mindre
omfattande och ta ställning till vilka företag som i så fall
skall omfattas av förändringen,
· överväga om en eventuell inskränkning av
revisionsplikten för vissa företag bör kombineras med någon
annan form av lagstadgad granskning som tar till vara det
allmännas intressen, eller om andra åtgärder för att ta till
vara dessa intressen bör vidtas,
· ta ställning till om en sådan inskränkning bör
kombineras med andra åtgärder som förebygger att företag
som väljer att inte underkasta sig revision bryter mot t.ex.
redovisningslagstiftningen,
· särskilt uppmärksamma situationen i Danmark och
Finland samt de erfarenheter som har vunnits av den nya
danska lagstiftningen på området,
· utarbeta nödvändiga författningsförslag, och
· allsidigt belysa konsekvenserna av eventuella
författningsförslag, särskilt i fråga om hur skattekontrollen
och brottsbekämpningen påverkas.
Eventuella förslag skall vara utformade så att företagens
administrativa börda minskas så långt det är möjligt, utan att
andra viktiga intressen eftersätts och utan att de leder till att
skyddet för ägarminoriteten försämras. Detta innebär bl.a. att
förslagen inte får leda till att skattekontrollen, inbegripet
åtgärder utanför revisionsområdet, sammantaget försämras.
Om utredaren föreslår att revisionsplikten inskränks för vissa
företag, skall han eller hon överväga om krav på revision
skall vara huvudregel, men med utrymme för de enskilda
företagen att avgöra om de inte skall omfattas av reglerna om
revision.
Skärpta regler om byråjäv i små företag?
I prop. 2005/06:97 föreslås en skärpt jävsregel för revisorn i
aktiebolag som enligt lagen skall ha minst en auktoriserad
revisor eller godkänd revisor som har avlagt revisorsexamen.
Det rör sig om de börsnoterade bolagen och andra mycket
stora bolag (ca tre procent av alla aktiebolag). Jävsregeln
innebär att den som är verksam i samma revisionsbyrå som
den som yrkesmässigt biträder bolaget vid redovisningen inte
får vara revisor (byråjäv). Syftet med regeln är att förebygga
att revisorns direkta eller indirekta inblandning i
revisionsklientens redovisning ger upphov till hot mot
revisorns oberoende. Motsvarande regel föreslås gälla för
revisorn i vissa andra juridiska personer och samtliga
finansiella företag. Propositionen har antagits av riksdagen
(bet. 2005/06:LU25, rskr. 2005/06:230).
När det gäller de små och medelstora aktiebolagen lämnas det
inte något förslag i propositionen. Bl.a. hänvisas det till att
konsekvenserna för små företag av en regelskärpning inte är
tillräckligt belysta. Det sägs vidare att det finns skäl att i
ett större sammanhang överväga hur reglerna om revision av
små företag bör vara utformade.
Utredaren skall därför
· på grundval av inhämtad utredning göra en analys av
konsekvenserna av en skärpt byråjävsregel för de företag -
bl.a. de små och medelstora aktiebolagen - som inte redan
omfattas av strängare regler om byråjäv,
· överväga om det finns någon annan modell som
tillgodoser kraven på revisorns oberoende, t.ex. inom ramen
för revisorslagens oberoenderegler, utan att den mer än
nödvändigt begränsar de små företagens möjlighet att få hjälp
av revisionsbyrån med redovisningen,
· mot bakgrund av vad han eller hon anser om revisionsplikten
för små företag ta ställning till om det bör göras någon
ytterligare lagändring, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
En begränsning av revisorers skadeståndsskyldighet
En revisor kan bli skadeståndsskyldig om revisorn, när han
eller hon fullgör sitt uppdrag, uppsåtligen eller av oaktsamhet
skadar revisionsklienten. Ett motsvarande ansvar gäller också
gentemot andra, t.ex. revisionsklientens aktieägare som vållas
skada genom revisorns överträdelse av aktiebolagslagen m.m.
Det finns inte någon högsta beloppsgräns ("tak") för
skadeståndets storlek. Ansvarsregler av motsvarande
innebörd finns i flertalet övriga medlemsstater i EU. Om en
revisor ansvarar solidariskt med styrelseledamöter för en
skada, kan det finnas en möjlighet för revisorn att regressvis
utkräva ansvar av styrelseledamöterna.
Under senare år har revisorskåren, i Sverige och i andra
länder, hävdat att en obegränsad skadeståndsskyldighet kan
få orimliga följder för revisorn. Skadeståndskrav på grund av
brister i klientens finansiella rapportering har riktats mot
revisorn trots att det, har det hävdats, bör vara
revisionsklientens styrelse som har huvudansvaret för att
rapporteringen är riktig. Detta får till följd att revisorns
kostnad för att hålla sig ansvarsförsäkrad blir hög, en kostnad
som i praktiken revisionsklienterna får betala. Ett sätt att
begränsa skadeståndsskyldigheten, som förts fram från
revisorshåll, är att införa bestämmelser om att ansvaret för
revisorn och andra tänkbara skadevållare, t.ex. styrelsen, inte
skall vara solidariskt utan fördelas efter vad som är skäligt
med hänsyn till omständigheterna. En nackdel med en sådan
ordning skulle dock kunna vara att den försämrar möjligheten
för en skadelidande att få full ersättning.
Enligt direktivet skall kommissionen före den 1 januari 2007
lägga fram en rapport om följderna av de nuvarande
ansvarsbestämmelserna. Om kommissionen anser det vara
lämpligt, skall den även rekommendera medlemsstaterna att
vidta åtgärder för att begränsa revisorns ekonomiska ansvar.
Utredaren skall därför
· följa kommissionens arbete i fråga om begränsningar
av revisorns skadeståndsskyldighet,
· analysera olika metoder för att begränsa
skadeståndsskyldigheten,
· ta ställning till om en eventuell EG-rekommendation
till medlemsstaterna om en begränsning av
skadeståndsskyldigheten bör föranleda lagstiftningsåtgärder
eller andra åtgärder, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Övriga frågor om revisorer och revision
I revisorslagen finns regler om revisorer. Lagen trädde i kraft
den 1 januari 2002. Sedan lagen nu har varit i kraft några år
finns det anledning för utredaren att se över vissa frågor i den
svenska lagstiftningen om revisorer. Det finns även anledning
att i sammanhanget granska några associationsrättsliga
frågor:
Bör Revisorsnämnden alltid vidta en disciplinär åtgärd?
I revisorslagen finns regler om vilka disciplinära åtgärder
som Revisorsnämnden får vidta mot en revisor som
åsidosätter sina skyldigheter som revisor. Det finns emellertid
inte någon bestämmelse om att nämnden, när de
förutsättningar som anges i lagen är uppfyllda, får låta bli att
vidta en disciplinär åtgärd. Det kan finnas situationer då det,
mot bakgrund bl.a. av direktivets bestämmelser om tillsyn,
finns behov av en sådan bestämmelse. Det kan även finnas
anledning att ta bort nämndens möjlighet att besluta om en
straffavgift.
Utredaren skall därför
· ta ställning till om revisorslagens bestämmelser om
disciplinära åtgärder bör ge Revisorsnämnden rätt att i vissa
fall inte vidta en sådan åtgärd,
· ta ställning till om Revisorsnämndens möjlighet att
besluta om straffavgift bör tas bort, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Skall möjligheten att ställa säkerhet tas bort?
Revisorslagen innehåller bestämmelser om försäkringsplikt,
som syftar till att täcka den ersättningsskyldighet som
revisorn kan dra på sig i sin revisionsverksamhet. En revisor
kan, i stället för att teckna en försäkring, välja att ställa
säkerhet hos Revisorsnämnden. Bestämmelsen har i denna
del aldrig tillämpats och eftersom det är troligt att en
tillämpning skulle medföra betydande problem kan det finnas
skäl för att ta bort bestämmelsen.
Utredaren skall därför
· undersöka om den möjlighet som revisorer och
registrerade revisionsbolag har att, i stället för att teckna
försäkring, ställa säkerhet hos Revisorsnämnden för den
ersättningsskyldighet som revisorn eller bolaget kan ådra sig
i revisionsverksamheten är ändamålsenlig, eller om den bör tas
bort, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Vad gäller när revisorns förhållande till klienten kan
jämställas med en anställning?
En revisor får enligt revisorslagen endast vara anställd hos
vissa företag vars verksamhet är inriktad på
revisionsverksamhet och som huvudsakligen ägs av revisorer.
Enligt Revisorsnämnden är det oklart vad som gäller när
revisorns förhållande till en klient är sådant att det kan
jämställas med en anställning. Frågan är också hur
bestämmelsen förhåller sig till direktivets regler om ägande
m.m.
Utredaren skall därför
· pröva om bestämmelsen att en revisor endast får vara
anställd hos ett revisionsföretag eller ett s.k. ägarbolag är
ändamålsenligt utformad, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Revisorns intygande vid apportemission m.m.
Enligt aktiebolagslagen skall bolagets revisor eller en annan
kvalificerad revisor yttra sig över betalning av aktier som
sker med apportegendom (s.k. apportintyg). Eftersom det har
hävdats att bestämmelserna om apportintyg är utformade på
ett sätt som i vissa delar står i strid med revisorns roll som
oberoende granskare är frågan vilken uppgift som revisorn
skall ha.
Utredaren skall därför
· ta ställning till vilken uppgift revisorn bör ha i
samband med upprättandet av s.k. apportintyg, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Några frågor kring revisorns skyldighet att agera vid
misstanke om brott
Sedan 1999 skall en revisor agera på ett visst sätt om han
eller hon anser att det kan misstänkas att en styrelseledamot
eller den verkställande direktören, inom ramen för bolagets
verksamhet, har gjort sig skyldig till vissa brott, t.ex.
bedrägeri eller bokföringsbrott. Normalt skall styrelsen
underrättas och senast fyra veckor efter denna underrättelse
skall revisorn avgå från sitt uppdrag och göra en anmälan till
åklagare. Från bl.a. revisorshåll har det gjorts gällande att
den omständigheten att revisorn har gjort en anmälan inte
alltid - vilket förutsattes vid bestämmelsens tillkomst - leder
till att det inte längre finns förutsättningar för ett gott
samarbete mellan företagsledningen och revisorn. Frågan är om
revisorn skall kunna kvarstå som bolagets revisor trots att en
anmälan har gjorts. Dessutom bör utredaren ta ställning till om
bestämmelserna om anmälningsskyldighet bör skärpas i ett
par avseenden, något som OECD har varit inne på i en
rapport om Sveriges arbete mot internationell korruption (dnr
Ju2005/8356/L1).
Utredaren skall därför
· ta ställning till om en revisor som har underrättat
styrelsen om en brottsmisstanke alltid skall vara skyldig
att avgå eller om en undantagsregel bör införas,
· överväga om reglerna om revisorns åtgärder vid
misstanke om brott skall skärpas så att
1. revisorns skyldighet att anmäla misstanke om vissa brott
till styrelsen skall gälla oavsett vem det är som inom ramen
för bolagets verksamhet har gjort sig skyldig till brottet,
2. revisorns skyldighet att anmäla misstanke om brott till
åklagaren alltid skall gälla, dvs. utan de undantag som finns
enligt gällande bestämmelser, och
· utarbeta nödvändiga författningsförslag.
Andra frågor
Utredaren får ta upp andra närliggande frågor om revisorer
eller revision som aktualiseras under utredningsarbetet om
det bedöms nödvändigt.
Ekonomiska konsekvenser
Utredaren skall bedöma de ekonomiska konsekvenserna av
förslagen för näringslivet och det allmänna. Förslagens
kostnadseffekter för små respektive stora företag skall
beskrivas. Utredaren skall särskilt beakta de administrativa
konsekvenserna för näringslivet och utforma förslagen så att
företagens administrativa kostnader hålls så låga som möjligt.
Utredaren skall vid behov samråda med Nutek. Om förslagen
kan förväntas leda till kostnadsökningar för det allmänna,
skall utredaren föreslå hur dessa skall finansieras.
Utredaren skall samråda med Näringslivets regelnämnd
(NNR) om redovisningen av förslagens konsekvenser för små
företag.
Samråd och redovisning av uppdraget
Till stöd för utredarens arbete med förslagen skall en
referensgrupp med representanter för riksdagspartierna
inrättas.
Utredaren skall beakta relevant arbete som pågår inom
Regeringskansliet och inom EU.
Utredaren skall hålla sig informerad om arbetet i andra länder
med att genomföra direktivet och i lämplig utsträckning
samråda med berörda departement samt med kommissionen.
Genomförandet i övriga nordiska länder skall
uppmärksammas särskilt.
Utredaren skall vidare följa arbetet i den kommitté som
kommer att biträda kommissionen vid antagandet av regler
som kompletterar direktivet.
Utredaren skall i ett delbetänkande senast den 10 september
2007 redovisa de lagändringar som är nödvändiga för att
genomföra direktivet.
Uppdraget skall i övrigt redovisas senast den 10 september
2008.
(Justitiedepartementet)