Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av integrationspolitiken, Dir. 2005:94
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-09-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 september 2005
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att göra en översyn
av integrationspolitikens mål, inriktning, organisation och
effektivitet. Kommittén skall överväga vilka mål som bör
gälla för den framtida integrationspolitiken samt lämna
förslag till mål som kan följas upp och utvärderas. Målen
skall utformas så att det tydligt framgår vad som skall uppnås
inom olika politikområden och nivåer. Kommittén skall
analysera hur den nuvarande integrationspolitiken och dess
organisation fungerar och föreslå hur den kan förbättras och
effektiviseras. Kommittén skall även överväga hur de statliga
myndigheternas ansvar för integrationspolitikens
genomförande på nationell och regional nivå kan bli tydligare
samt analysera Integrationsverkets roll och uppgift. Därtill
skall kommittén föreslå hur erfarenheter från
storstadspolitiken kan tas tillvara inom integrationspolitiken.
Kommittén skall också lämna förslag på utformning av ett
framtida bidragssystem för organisationer bildade på etnisk
grund samt lämplig bidragsfördelande myndighet. Vidare
skall kommittén överväga hur behovet av systematisk
kunskapsuppbyggnad samt en samlad uppföljning och
utvärdering av integrationspolitiken bäst kan tillgodoses.
Kommittén skall slutredovisa uppdraget senast den 1 juni
2007.
Bakgrund
Mål och inriktning för integrationspolitiken
I december 1997 beslutade riksdagen om mål och inriktning
för integrationspolitiken. Till grund för beslutet låg
propositionen Sverige, framtiden och mångfalden - från
invandrarpolitik till integrationspolitik (prop. 1997/98:16,
bet. 1997/98:SfU6, rskr. 1997/98:68).
De integrationspolitiska målen är (senaste ändringen enligt
prop. 2002/03:01, bet. 2002/03:SfU2, rskr. 2002/03:46)
- lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla
oavsett etnisk och kulturell bakgrund,
- en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund och
- en samhällsutveckling som kännetecknas av ömsesidig respekt
för olikheter inom de gränser som följer av samhällets
grundläggande demokratiska värderingar och som alla oavsett
bakgrund skall vara delaktiga i och medansvariga för.
Integrationspolitiken innebär att den generella politiken skall
utformas utifrån samhällets etniska och kulturella mångfald
och utifrån individers behov. De integrationspolitiska målen
skall genomsyra alla politikområden och detta skall
återspeglas såväl i statlig som i kommunal verksamhet. I
praktiken betyder detta att det är genom generella insatser
inom bl.a. arbetsmarknads-, utbildnings-, bostads- och
hälsopolitiken som integrationspolitiken genomförs.
Särlösningar för att uppnå de integrationspolitiska målen kan
i vissa fall behöva vidtas, t.ex. för nyanlända flyktingar, men
skall då vara anpassade till individens behov och
förutsättningar.
Av betydelse för att uppnå de integrationspolitiska målen är
också storstadspolitiken och målet att bryta den sociala,
etniska och diskriminerande segregationen i
storstadsregionerna och verka för jämlika och jämställda
levnadsvillkor för storstädernas invånare. Inom
storstadspolitiken sker detta arbete huvudsakligen genom
lokala utvecklingsavtal som regeringen tecknat med sju
kommuner om insatser i 24 stadsdelar.
Integrationspolitikens organisering
De statliga myndigheternas ansvar på nationell och regional
nivå
Integrationspolitikens genomförande bygger på att statliga
myndigheter utformar sin verksamhet med utgångspunkt från
den etniska och kulturella mångfalden i samhället. Viktiga
myndigheter för integrationspolitikens genomförande finns
framförallt inom arbetsmarknads-, utbildnings-, boende- och
hälsosektorn. Enligt 7 § 4 verksförordningen (1995:1322) är
myndighetens chef skyldig att beakta de krav som ställs på
verksamheten när det gäller integrationspolitiken. Därtill
skall, enligt förordningen (1986:856) om de statliga
myndigheternas ansvar för genomförandet av
integrationspolitiken, myndigheterna bl.a. fortlöpande beakta
samhällets etniska och kulturella mångfald både när de
utformar verksamheten och när de bedriver den.
I samband med budgetpropositionen 1998 tillfördes
länsstyrelserna i de tre storstadsregionerna, Stockholms,
Västra Götalands och Skåne län, mot bakgrund av att det i
dessa län bor många utrikes födda personer, permanenta
resurser för integrationspolitikens genomförande.
Integrationsverket
Som en direkt följd av den nya integrationspolitiken
inrättades Integrationsverket den 1 juni 1998.
Integrationsverket fick ett övergripande ansvar för att
integrationspolitiska mål och synsätt får genomslag på olika
samhällsområden och för att stimulera
integrationsprocesserna i samhället. Myndigheten skall enligt
sin instruktion (1998:201) bl.a. främja lika rättigheter,
skyldigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och
kulturell bakgrund samt följa och utvärdera
samhällsutvecklingen ur ett integrationspolitiskt perspektiv.
En central del i denna uppgift är att på nationell nivå följa
utvecklingen i samhället när det gäller bl.a. arbete,
utbildning, boende och hälsa samt barns och ungdomars
levnadsvillkor. Inom ramen för storstadsarbetet har
Integrationsverket i uppdrag att varje år redovisa
utvecklingen i de stadsdelar som omfattas av de lokala
utvecklingsavtalen.
Vidare skall Integrationsverket verka för att nyanlända
invandrares behov av stöd uppmärksammas och att deras
behov av samhällsinformation tillgodoses samt att
kommunerna har beredskap och kapacitet att ta emot de
nyanlända flyktingar för vilka kommunerna får ersättning.
De uppgifter som Integrationsverket har som gäller
nyanlända invandrare börjar när en person har beviljats
uppehållstillstånd. Migrationsverket har, efter beslutet att
inrätta Integrationsverket, fått ett mer renodlat ansvar för
migrationsfrågor samt mottagande av asylsökande så länge en
ansökan om uppehållstillstånd prövas. Migrationsverket
ansvarar också för prövning av medborgarskapsärenden.
Ansvarsfördelningen mellan myndigheterna förutsätter en
nära samverkan.
Integrationsverket har även till uppgift att förebygga och
motverka främlingsfientlighet, rasism och etnisk
diskriminering i den mån sådana frågor inte skall handläggas
av någon annan myndighet, t.ex. Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering
Enligt lagen (1999:131) om Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering (DO) skall DO verka för att diskriminering
som har samband med etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning inte förekommer i arbetslivet eller på andra
områden av samhällslivet. DO skall genom råd och stöd
medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta
tillvara sina rättigheter. Därtill skall DO också genom
överläggningar med myndigheter, företag och organisationer
samt genom opinionsbildning, information och på liknande
sätt ta initiativ till åtgärder mot diskriminering. DO utövar
också tillsyn över att arbetsgivare och högskolor efterlever
diskrimineringslagstiftningen.
DO och Integrationsverket har enats om arbetsfördelning,
samordning och samarbete i diskrimineringsfrågor.
Integrationspolitikens utveckling och genomförande
Våren 2002 redovisade regeringen i skrivelsen
Integrationspolitik för 2000-talet (skr. 2001/02:129) hur
integrationspolitiken utvecklats och genomförts i förhållande
till riksdagens beslut om mål, inriktning och organisering. Av
skrivelsen framgår att det finns en ökad medvetenhet om den
etniska och kulturella mångfalden i samhället men att denna
inte påverkat samhällsutvecklingen i tillräckligt hög grad.
Regeringen konstaterade att de integrationspolitiska målen
inte fått önskvärt genomslag i de statliga myndigheternas
verksamhet. Enligt regeringens bedömning borde därför
genomförandet av integrationspolitiken förbättras inom en
rad samhällsområden och de statliga myndigheternas ansvar
för integrationspolitiken förtydligas. Särskilt framhölls vikten
av att tydliggöra detta ansvar för de centrala
förvaltningsmyndigheter som har strategisk betydelse för
integrationspolitikens genomslag. Vidare framhölls i
skrivelsen att Integrationsverkets roll behöver tydliggöras.
Sedan skrivelsen redovisades har regeringen vidtagit olika
åtgärder för att förbättra integrationspolitikens resultat.
Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att förbättra situationen
för utrikes födda kvinnor. Fortfarande är dock skillnaderna
mellan inrikes födda och utrikes födda personer inom olika
samhällsområden stora, framförallt när det gäller
sysselsättningen. Det är också stora skillnader mellan utrikes
födda män och utrikes födda kvinnor. En faktor av betydelse
för sysselsättningen bland utrikes födda är vistelsetiden i
Sverige. Skillnaderna i sysselsättning kan också bero på den
diskriminering som finns samhället. Denna diskriminering
drabbar också barn till föräldrar som är födda utomlands.
Etablering av nyanlända invandrare
En åtgärd som regeringen vidtagit är att se över
introduktionen av nyanlända invandrare i syfte att förbättra
den. Utredningen om mottagande av och introduktion för
flyktingar tillsattes i november 2001 och överlämnade i
september 2003 sitt betänkande Etablering i Sverige -
möjligheter och ansvar för individ och samhälle (SOU
2003:75). Under 2002 tillsatte regeringen även en utredning
som skulle pröva hur svenskundervisningen för invandrare
kan förnyas och förbättras och som redovisat betänkandet
Vidare vägar och vägen vidare (SOU 2003:77).
Betänkandena bereds för närvarande i Regeringskansliet. En
proposition om etablering av nyanlända invandrare är
planerad till våren 2006. Den nuvarande organiseringen av
integrationspolitiken kan komma att beröras. En fråga som
kan bli aktuell är vilken roll och vilket ansvar
Arbetsmarknadsverket och övriga myndigheter respektive
kommunerna skall ha för nyanlända invandrares etablering på
arbetsmarknaden. Andra frågor som kan komma att
aktualiseras är att öka samordningen av insatser för
nyanlända invandrares etablering på den regionala nivån och
identifiera vilken roll regionala myndigheter kan ha i en
sådan verksamhet.
Arbetet mot etnisk och religiös diskriminering samt
främlingsfientlighet och rasism
En annan åtgärd som regeringen vidtagit är att förstärka
lagstiftningen mot etnisk och religiös diskriminering både
inom arbetslivet och på andra områden. Ytterligare
skärpningar av lagstiftningen är att vänta. En parlamentarisk
kommitté (Diskrimineringskommittén, N2002:06) har i
uppdrag att överväga en gemensam diskrimineringslagstiftning
som omfattar alla eller flertalet diskrimineringsgrunder. I
uppdraget ingår bl.a. att se över ansvarsområden och uppgifter
för ombudsmännen mot diskriminering samt att överväga en
samordning eller sammanslagning av några eller samtliga
diskrimineringsombudsmän och om den eller de framtida
ombudsmannainstitutionerna som föreslås skall vara
underställda regeringen eller riksdagen.
Diskrimineringskommittén skall vara klar med sitt arbete
senast den 31 januari 2006. Även förslag från denna
kommitté kan innebära att integrationspolitikens organisering
förändras.
Det pågår också ett omfattande arbete för att synliggöra
omfattningen och mekanismerna bakom diskriminering. En
utredning om strukturell diskriminering på grund av etnisk
och religiös tillhörighet har haft i uppdrag att redovisa den
kunskap som finns om strukturell diskriminering på grund av
etnisk eller religiös bakgrund samt föreslå åtgärder.
Utredningen överlämnade sitt slutbetänkande juni 2005. En
annan utredning skall senast juni 2006 identifiera strukturell
diskriminering och bl.a. analysera dess konsekvenser för de
integrationspolitiska målen.
Även det lokala arbetet för att motverka diskriminering har
kraftigt förstärkts under de senaste åren. Lokal verksamhet
mot diskriminering, s.k. antidiskrimineringsbyråer, finns nu
etablerade i flera kommuner och Integrationsverket fördelar
det statliga stödet till verksamheten. Integrationsverket, DO
och övriga diskrimineringsombudsmän bistår också
verksamheterna med informations- och utbildningsinsatser
samt rådgivning.
Under 2003 bildade ett antal frivilligorganisationer med stöd
av statliga bidrag Centrum mot rasism. Centrumet bedriver
opinionsskapande verksamhet för att förebygga diskriminering,
främlingsfientlighet och rasism. Den kunskapsbank om rasism som
Integrationsverket tidigare ansvarat för har förts över till
Centrum mot rasism, liksom ansvaret för viss opinionsbildning.
I juni 2003 bildades också myndigheten Forum för levande
historia med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans
och mänskliga rättigheter med utgångspunkt i Förintelsen.
Arbetsgrupp med uppdrag att se över genomförande och
uppföljning av integrationspolitiken
Våren 2003 tillsatte regeringen en interdepartemental
arbetsgrupp med uppdrag att se över hur genomförandet och
uppföljningen av integrationspolitiken kan förtydligas inom
ett antal politikområden i syfte att förbättra de
integrationspolitiska resultaten (Ju 2003:V). En central
uppgift för arbetsgruppen har varit att omsätta de
integrationspolitiska målen till kvantitativa eller andra
uppföljningsbara mål inom ett antal politikområden. I
arbetsgruppens uppdrag ingick att föreslå former och
tidpunkter för en sammanhållen redovisning av
integrationspolitikens resultat och särskilt belysa vilken roll
Integrationsverket skall ha i detta sammanhang. Ett led i
arbetsgruppens uppdrag var också att föreslå vilka
myndigheter som bör få ett tydligare ansvar för
integrationspolitiken. Arbetsgruppens arbete har bedrivits i
etapper. Regeringen presenterade mål för ett antal
politikområden i budgetpropositionen för 2004. Därefter har
regeringen beslutat om ytterligare områden och mål för dessa
som gäller fr.o.m. 2005. I budgetpropositionen 2006 kommer
mål för flera nya områden att redovisas. Arbetsgruppen
avslutade sitt arbete den 15 juni 2005 och har redovisat sitt
uppdrag i en särskild rapport. (Ju2005/3318/IM).
Stöd till organisationer bildade på etnisk grund
En arbetsgrupp inom Regeringskansliet har sett över stödet
till organisationer bildade på etnisk grund, bl.a. invandrarnas
riksorganisationer, och till organisationer som företräder
nationella minoriteter. Arbetsgruppen har föreslagit att ett
sammanhållet bidragssystem skall utarbetas för
organisationer bildade på etnisk grund (Ds 2003:10). Enligt
förslaget bör inte längre Integrationsverket ha ansvar för
bidragsfördelningen till organisationer bildade på etnisk
grund utan denna bör tas över av en annan myndighet och
inordnas i den generella politiken. I samband med
budgetpropositionen 2005 har regeringen beslutat att ett
särskilt stöd skall inrättas för de organisationer som
företräder nationella minoriteter. Den framtida utformningen
av stödet till organisationer bildade på etnisk grund och
lämplig bidragsfördelande myndighet är frågor som kvarstår
att lösa.
Behovet av en översyn
Det är snart sju år sedan riksdagen beslutade om mål och
inriktning för integrationspolitiken och att inrätta
Integrationsverket. Hittills har politiken till en betydande del
inriktats på särskilda insatser för att personer med utländsk
bakgrund skall uppnå samma levnadsvillkor som de med
svensk bakgrund och i mindre omfattning inriktats på
förändringar som berör hela samhället. Fortfarande uppfattas
integrationspolitiken som en politik för invandrare och inte
som en politik som rör alla som bor i Sverige. Under senare
år har dock ett omfattande arbete inletts för att få kunskaper
om mekanismer och strukturer bakom diskriminering.
Erfarenheterna från integrationspolitikens genomförande
inom olika samhällsområden som arbete, utbildning, boende
och hälsa visar också på ett behov av att ställa tydliga och
uppföljningsbara mål i förhållande till vad som är möjligt för
staten att ta ansvar för. Riksrevisionen, som nyligen granskat
hur regeringen genomfört integrationspolitiken, framhåller i
sin rapport Från invandrarpolitik till invandrarpolitik (RiR
2005:5) bl.a. behovet av mer preciserade och förtydligade
integrationspolitiska mål inom olika samhällsområden och
nivåer. Mål och inriktning för integrationspolitiken behöver
därför ses över.
Vidare måste de strategier och verktyg som tillämpas i
integrationspolitiken utvärderas. Förordningen (1986:856)
om de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av
integrationspolitiken har inte påverkat myndigheternas
verksamhet i förväntad utsträckning. Integrationspolitiken
betraktas fortfarande av de flesta myndigheter som en
sidoordnad verksamhet som genomförs om ett uppdrag ges i
regleringsbrevet eller på annat sätt. Den kunskap om
samhällsutvecklingen som Integrationsverket förmedlat har
inte fått genomslag i myndigheternas verksamhet. Även om
vissa enskilda myndigheter kommit en bit på väg saknas en
gemensam bild och problemanalys av integrationspolitiken
som kan vara till stöd för myndigheterna när de skall utveckla
sin verksamhet. Styrningen av integrationspolitiken, vars
måluppfyllelse är beroende av myndigheternas verksamhet,
blir därmed svårhanterlig och samordningen mellan olika
sektorer och ansvariga myndigheter bristfällig. Utvecklingen
av myndigheternas verksamhet visar att det finns otydligheter
i ansvars- och uppgiftsfördelning inom integrationspolitiken
som kan vara direkt hindrande för integrationspolitikens
genomslag.
Riksdagens revisorer har genomfört en granskning av hur väl
Integrationsverket fyller sitt syfte i rapporten Främja och
förklara - kan Integrationsverket förändra? (2002/03:16). I
granskningsrapporten framhåller revisorerna att
Integrationsverkets roll i förhållande till andra statliga
myndigheter måste tydliggöras och att det måste klargöras för
alla statliga myndigheter med betydelse för de
integrationspolitiska målen vad myndigheternas ansvar inom
området innebär. Även ansvarsfördelningen mellan
Integrationsverket och DO måste, enligt revisorerna,
förtydligas. Likartade synpunkter lämnar Riksrevisionen i sin
rapport från granskningen av hur regeringen genomfört
integrationspolitiken och framhåller särskilt att innebörden av
integrationspolitiken måste tydliggöras för myndigheterna,
liksom att Integrationsverkets roll måste tydliggöras. Det
behövs mot denna bakgrund en analys av
integrationspolitikens organisation och en bedömning av om
den är ändamålsenlig och effektiv. Det är angeläget att de
statliga myndigheternas ansvar för integrationspolitiken
förstärks och samordnas bättre. Vidare måste
Integrationsverkets roll och uppgift analyseras
förutsättningslöst i förhållande till andra myndigheters ansvar
för integrationspolitiken. Utgångspunkten måste vara att
utifrån en sådan analys identifiera en lämplig
myndighetsstruktur för integrationspolitikens genomförande
med en tydlig uppgiftsfördelning. Resultatet av det
beredningsarbete som pågår inom Regeringskansliet
angående ansvarsfördelningen mellan stat och kommun och
mellan statliga myndigheter för etableringen av nyanlända
invandrare måste vägas in i sammanhanget och ingå som en
förutsättning för översynen.
Det är också viktigt att de erfarenheter som finns från
storstadspolitiken som är relevanta för integrationspolitiken
beaktas och inordnas i ordinarie verksamheter.
Det är inte förenligt med en väl fungerande
integrationspolitik att ha ett bidragssystem som enbart vänder
sig till organisationer som bildats på etnisk grund för att
dessa skall arbeta aktivt för integration. Detta bör vara en
uppgift som kan utföras av många olika frivilligorganisationer.
Det är därför angeläget att frågan om det nuvarande
bidragssystemets framtida utformning och lämplig
bidragsfördelande myndighet bedöms i samband med de överväganden
som görs om mål och inriktning för integrationspolitiken.
En central utgångspunkt för en översyn är regeringens och
myndigheternas behov av kunskapsunderlag om
integrationspolitikens genomförande och resultat som har hög
kvalitet. Integrationsverket har ett övergripande ansvar för att
följa utvecklingen men ett stort ansvar vilar också på
myndigheterna inom andra politikområden. Det behövs en
mer samlad bild av utvecklingen inom området och politikens
resultat. En huvudinriktning för en översyn bör därför vara att
överväga hur kunskapsuppbyggnaden och
kunskapsutvecklingen inom området kan förstärkas samtidigt
som befintliga resurser kan användas mer effektivt. Det
behövs också en mer heltäckande bild av den samlade
forsknings- och utvecklingsverksamhet som bedrivs och som
är relevant för området för att kunna ta ställning till vilka
uppgifter som kan lösas inom den generella politiken och
vilka uppgifter som eventuellt måste lösas på annat sätt. Av
särskild vikt är att analysera och identifiera vilket ansvar
sektorsmyndigheterna skall ha för att följa upp
integrationspolitiken inom sina verksamhetsområden med
utgångspunkt från allas lika rättigheter, skyldigheter och
möjligheter oavsett religiös och etnisk bakgrund samt hur en
samlad uppföljning och utvärdering av integrationspolitiken
bäst skall kunna tillgodoses. Det är även angeläget att
uppmärksamma hur kommunernas verksamhet följs upp i
förhållande till de integrationspolitiska målen och bedöma
om det finns behov av initiativ från staten sida. I
sammanhanget kan det också vara av intresse att göra vissa
internationella jämförelser av myndighetsstruktur och
organisering av integrationspolitiken främst i länder
jämförbara med Sverige, i första hand inom EU.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att göra en översyn
av integrationspolitikens mål, inriktning, organisation och
effektivitet.
Kommittén skall
- analysera integrationspolitikens mål och inriktning och pröva
om integrationspolitikens utveckling medför behov av
förändringar,
- föreslå mål för den framtida integrationspolitiken som kan
följas upp och utvärderas inom olika politikområden och
nivåer,
- analysera och bedöma hur den nuvarande organisationen för
integrationspolitiken fungerar och lämna förslag till hur
den kan förbättras och effektiviseras,
- föreslå hur de statliga myndigheternas ansvar för
integrationspolitikens genomförande på nationell och regional
nivå kan bli tydligare och samordnas bättre samt analysera
Integrationsverkets roll och uppgift i sammanhanget,
- föreslå hur erfarenheter från storstadspolitiken kan tas
tillvara inom integrationspolitiken,
- bedöma vilken inriktning ett framtida stöd till organisationer
bildade på etnisk grund bör ha samt lämna förslag på
utformning av ett sådant system och lämplig bidragsfördelande
myndighet,
- överväga hur behovet av systematisk kunskapsuppbyggnad samt en
samlad uppföljning och utvärdering av integrationspolitiken
bäst kan tillgodoses.
Vid genomförandet av uppdraget skall kommittén särskilt
beakta sysselsättningens och diskrimineringens betydelse för
integrationen och detta skall återspeglas i kommitténs förslag
till mål och organisation av integrationspolitiken.
Kommittén skall beakta resultatet av det arbete som bedrivs
inom Regeringskansliet om nyanlända invandrares etablering.
Resultatet av detta arbete skall ingå som en förutsättning för
översynen.
Kommittén skall samråda med Ansvarskommittén (Fi
2003:02). Vidare skall kommittén ta del av det arbete som
redovisats av Arbetsgruppen för att förbättra genomförandet
och uppföljningen av integrationspolitiken.
I uppdraget ingår att pröva vilken roll länsstyrelserna kan ha i
genomförandet av integrationspolitiken på regional nivå.
Kommittén skall beakta att en sammanhållen, effektiv statlig
länsförvaltning är ett prioriterat intresse vid organisering av
den regionala statsförvaltningen (prop. 2001/02:7).
Kommittén skall även beakta att länsstyrelser och
samverkansorgan samt regionala självstyrelseorgan, enligt
förordningen (2003:595) om regionalt utvecklingsarbete, har
till uppgift att samordna de statliga myndigheternas insatser i
det regionala utvecklingsarbetet.
Uppdraget omfattar inte frågor som ligger inom
Diskrimineringskommitténs uppdrag. Däremot ingår i
uppdraget att överväga ansvarsfördelning och gränsdragning
mellan myndigheter vad gäller diskrimineringsfrågor i övrigt
och frågor om rasism och främlingsfientlighet.
Kommittén skall bedriva sitt arbete i kontakt med
Utredningen om makt, integration och strukturell
diskriminering
(Ju 2004:04). Kommittén skall också ta del av betänkandet
Det blågula glashuset - strukturell diskriminering i Sverige
(SOU 2005:56) och beakta resultatet av beredningen av
förslagen.
Kommittén skall beakta Riksrevisionens rapport Från
invandrarpolitik till invandrarpolitik (RiR 2005:5).
Kommittén skall vidare ta del av delbetänkande Allt ljus på
storstadspolitikens lokala utvecklingsavtal (SOU 2004:79)
och slutbetänkandet Storstad i rörelse (SOU:29) samt beakta
resultatet av beredningen av förslagen.
Kommittén skall tillämpa ett jämställdhetsperspektiv i sina
faktaredogörelser, analyser och förslag.
Kommittén skall lämna de författningsförslag som behövs
med anledning av de förslag som lämnas.
Kommittén skall redogöra för ekonomiska och andra
konsekvenser av sina förslag. Förslagens konsekvenser skall
redovisas enligt vad som anges i 14 och 15 §§
kommittéförordningen (1998:1474) varvid särskild vikt skall
läggas vid att redovisa förslag till finansiering om förslagen
innebär ökade kostnader eller minskade intäkter för det
allmänna.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall slutredovisa uppdraget senast den 1 juni
2007.
(Justitiedepartementet)