Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utökade möjligheter till elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter, Dir. 2005:91
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2005-09-01
Beslut vid regeringssammanträde den 1 september 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall pröva om det är lämpligt att vissa
utökade möjligheter till elektroniska informationsutbyten
mellan myndigheter införs. I uppdraget ingår framför allt att
se över
- om kommunernas socialtjänst bör få elektronisk tillgång till
uppgifter från främst Centrala studiestödsnämnden och
arbetslöshetskassorna för att kunna kontrollera att inlämnade
uppgifter är riktiga,
- om Försäkringskassan bör få elektronisk tillgång till
uppgifter hos Migrationsverket när den registrerar en
inflyttad utomnordisk person och då ansökan om bidrag
behandlas,
- om det är lämpligt att Skatteverket i ökad utsträckning
lämnar ut uppgifter till andra myndigheter och vilka uppgifter
som i sådant fall skulle kunna komma i fråga eller om
myndigheternas behov kan tillfredsställas på annat sätt, samt
- om och under vilka förutsättningar myndigheter bör ha
möjlighet eller vara skyldiga att på eget initiativ underrätta
andra myndigheter vid misstanke om oegentligheter.
Utredaren skall undersöka om behovet av ett ökat
informationsutbyte går att förena med kraven på skydd mot
oacceptabla intrång i den personliga integriteten. Om
prövningen leder till bedömningen att dessa intressen kan
förenas, skall utredaren lämna de författningsförslag som är
nödvändiga.
Uppdraget skall redovisas före utgången av oktober 2006.
Bakgrund
2002 års reform
I maj 2001 överlämnades propositionen Ökat
informationsutbyte mellan arbetslöshetsförsäkringen,
socialförsäkringen och studiestödet (prop. 2000/01:129).
Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag (bet.
2001/02:KU3, rskr. 2001/02:18).
Skälen för reformen var att stärka kontrollen av statliga
medel, effektivisera ärendehanteringen och förbättra servicen
för den enskilde. I denna del betonade regeringen i
propositionen bl.a. att riksdagen och regeringen vid
upprepade tillfällen har ställt krav på en förbättrad kontroll av
utbetalning av statliga medel från framför allt
socialförsäkringssystemet men även från arbetslöshetsförsäkrings-
och studiestödssystemen. Bakgrunden till att sådana krav
framställts var att kontrollen i systemen av olika anledningar
hade brustit, vilket bl.a. resulterat i felaktiga utbetalningar.
Felaktigheterna kan ofta effektivt förhindras genom ett utökat
elektroniskt informationsutbyte. Det är inte enbart s.k. dubbla
utbetalningar (en person uppbär felaktigt två eller flera
förmåner samtidigt) som på detta sätt kan förhindras.
Felaktiga utbetalningar kan även bero på bristfälligheter i
ärendehanteringen, på att uppgifter som utbyts i olika system
inte är jämförbara eller på att den enskilde oavsiktligt lämnat
oriktiga uppgifter. Felaktiga utbetalningar kan också bero på
att en omständighet inträffat i ett annat system utan att det är
fråga om utbetalning av en annan förmån eller att uppgifter
som en gång lämnats inte uppdateras kontinuerligt.
Vidare angav regeringen att statsmakternas krav på en
effektiv ärendehantering har fått till följd att myndigheter och
andra organ som hanterar statliga medel har ett ökat behov av
att på ett rationellt och enkelt sätt inhämta nödvändiga
uppgifter såväl från den enskilde som från andra.
Utvecklingen av elektroniska tjänster över Internet har i det
sammanhanget öppnat nya möjligheter att förenkla
ärendehanteringen. Utvecklingen går mot ärendehanteringssystem
där alla handlingar i ett ärende skall kunna hanteras och lagras
elektroniskt. Ett ökat elektroniskt informationsutbyte leder
till att resurser som tas i anspråk för rutinärenden kan
frigöras för andra angelägna arbetsuppgifter.
För den enskilde kan det enligt vad regeringen anförde vara
en fördel att själv slippa ombesörja att myndigheter eller
arbetslöshetskassor har en fullständig utredning i ärendet och
att uppgifterna kontinuerligt uppdateras så att
beslutsunderlaget vid varje tidpunkt är aktuellt. I bidrags- och
ersättningsärenden är behovet av skyndsam handläggning
särskilt angelägen. För en sökande kan det vara mycket
besvärande att behöva vänta i flera veckor på den första
utbetalningen av t.ex. arbetslöshetsersättning eller studiestöd.
Med ett ökat elektroniskt informationsutbyte kan
handläggningstiderna för ett ärende minskas och beslut om
skilda förmåner fattas snabbare. Servicen till den enskilde
kan därigenom förbättras. Vidare kan antalet
återkravsärenden reduceras. Slutligen nämndes i
propositionen att ett utökat elektroniskt informationsutbyte
minskar behovet av att få in intyg från den enskilde för att
kunna fatta beslut i ärendet.
Uppföljningar av 2002 års reform
De aktuella lag- och förordningsändringarna, som trädde i
kraft den 1 juli 2002, undanröjde hinder för
informationsutbyte. De ålade däremot inte myndigheterna att
ta tillvara möjligheterna till ett ökat elektroniskt
informationsutbyte. För att genomdriva reformen och se till
att myndigheterna tog tillvara denna möjlighet har regeringen
därför i regleringsbrev alltsedan 2003 lämnat uppdrag till
myndigheterna att redovisa vilka åtgärder de vidtagit för att
det av statsmakterna önskade informationsutbytet skulle
komma till stånd samt vilka kontrollmekanismer som hade
införts för att undvika s.k. dubbla utbetalningar och andra
felaktigheter. Av de senaste redovisningarna som har kommit
in till Regeringskansliet framgår bl.a. följande.
Försäkringskassan har i en rapport från den 17 juni 2005 (dnr
S2005/2747/SF) uppgivit att det elektroniska
informationsutbytet mellan Försäkringskassan och
arbetslöshetskassorna i form av en särskild frågerutin har
varit i drift sedan i slutet av november 2003. All information
förmedlas i realtid mellan handläggningssystemen och den
genomsnittliga svarstiden är cirka 2 sekunder per
kontrollfråga. I genomsnitt ställer Försäkringskassan 1 000
kontrollfrågor per dag till arbetslöshetskassorna och
arbetslöshetskassorna ställer 1 200 kontrollfrågor per dag till
Försäkringskassan. I de rutiner där informationsutbytet varit
etablerat, dvs. ärenden rörande sjukpenning, tillfällig
föräldrapenning och närståendepenning, har volymen
dubbelutbetalningar minskat med 43 procent, motsvarande
cirka 12 miljoner kronor. I de rutiner där informationsutbytet
inte har etablerats har antalet dubbelutbetalningar ökat, t.ex.
föräldrapenning där ökningen ligger på 29 procent.
Försäkringskassans bedömning är att frågerutinen har haft en
mycket god effekt vad avser minskningen av antalet felaktiga
utbetalningar. Rutinen har dessutom en preventiv inverkan
mot fusket. Försäkringskassan kommer under de närmaste
åren att successivt utveckla frågerutinen så att alla kontroller
mot Arbetsförmedlingen och arbetslöshetskassorna görs
automatiskt. När dessa systemförändringar är genomförda bör
de felaktiga dubbelutbetalningarna av en socialförsäkringsförmån
och arbetslöshetsersättning i det närmaste kunna upphöra.
Servicen till de enskilda har förbättrats genom att
beslutsunderlagen blivit mer välunderbyggda, vilket lett till att
antalet kompletteringar har minskat. Främst avser detta
utredningar om underhållsstöd och bostadstillägg till pensionärer.
Antalet återkravsärenden har minskat och handläggarna upplever
att arbetet har underlättats.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) angav i en
rapport från den 30 juni 2005 (dnr N2005/3254/A) bl.a. att
sedan januari 2004 ingår samtliga arbetslöshetskassor i
informationsutbytet med Försäkringskassan och Centrala
studiestödsnämnden (CSN). Informationsutbytet sker dels
genom automatiska kontroller, dels genom en manuell
kontroll via direktåtkomst till vissa register. Den automatiska
kontrollen sker genom att den enskildes insända anspråk på
arbetslöshetsersättning jämförs med utbetald sjukpenning,
tillfällig föräldrapenning och närståendepenning samt från
utbetalt studiestöd. Den manuella kontrollen görs då
arbetslöshetskassans handläggare prövar ersättningsrätten för
den enskilde. Frågor kan ställas om pågående
ersättningsperioder samt ersättningsperioder före
arbetslöshetsperiodens början genom direktåtkomst till vissa
av Försäkringskassans och CSN:s register. Mellan åren 2003
och 2004 minskade felaktiga dubbelutbetalningar mellan
arbetslöshetsersättningen och de redovisade
socialförsäkringarna från cirka 49 miljoner kronor till cirka
32 miljoner kronor, en minskning med 28 procent.
Motsvarande minskning i förhållande till utbetalningar från
CSN uppgick till 8 procent. År 2004 uppgick dessa
dubbelutbetalningar till cirka 10 miljoner kronor. Det finns
enligt IAF tydliga tecken på effekter av informationsutbytet,
men de är mindre än väntat. Den stora potentialen i att utbyta
information finns enligt inspektionen kvar att realisera. En
teknisk utveckling pågår i syfte att automatisera kontrollerna.
När detta genomförts bör de felaktiga dubbelutbetalningarna
av socialförsäkringsförmåner och arbetslöshetsersättning i det
närmaste upphöra. IAF har intervjuat representanter från
arbetslöshetskassorna och samtliga är mycket positiva till
informationsutbytet. Den manuella kontrollen har medfört en
effektivare ärendehantering, förbättrad service till den
enskilde och en ökad rättssäkerhet då besluten redan från
början fattas utifrån ett korrekt underlag.
Centrala studiestödsnämnden (CSN) har i en redovisning från
den 29 juni 2005 (dnr U2005/4393/SV) angivit att antalet
dubbla utbetalningar mellan arbetslöshetsersättningen och
studiestödet är mycket få (0,05 % år 2004) och har minskat
med 17 procent mellan 2003 och 2004. Servicen har
förbättrats och administrationen på myndigheten har minskat
väsentligt.
Det fortsatta arbetet inom Regeringskansliet
Under hösten 2004 inleddes ett arbete i Finansdepartementet
för att undersöka om det finns anledning att utöka det
elektroniska informationsutbytet. Arbetet resulterade i
promemorian Behov av utökat informationsutbyte mellan
myndigheter (dnr Fi2005/701) i vilken ett antal möjliga
behov av informationsutbyten har tagits upp. Promemorian
innehåller i huvudsak följande.
Kommunernas socialtjänst har behov av att kunna få
uppgifter från andra myndigheter för att kunna kontrollera att
inlämnade uppgifter om den enskildes ekonomiska situation
är riktiga. Många kommuner har god elektronisk tillgång till
uppgifter från Försäkringskassan. De har därutöver behov av
att få elektronisk tillgång till uppgifter från
arbetslöshetskassorna och CSN. Kommunerna har även
behov av att få uppgifter från Skatteverket, t.ex. om enskildas
eventuella förmögenhetsinnehav. Det kan inte uteslutas att en
och samma person försöker uppbära socialbidrag från flera
kommuner. Det kan därför finnas anledning att överväga
behovet av ett informationsutbyte kommuner emellan.
Kommunernas socialtjänst kan även ha behov av uppgifter
från länsstyrelserna i ärenden om lönegaranti.
Skatteverket och exekutionsväsendet har behov av att få
direktåtkomst till uppgifter som enligt lag skall lämnas till
kronofogde- och skatteförvaltningarna. Skatteverket har
vidare behov av att det införs en uppgiftsskyldighet för
arbetslöshetskassorna avseende hur många och vilka dagar
ersättning betalas ut.
Försäkringskassan har behov av att kontrollera vissa
uppgifter i Migrationsverkets register, t.ex. när den registrerar
en inflyttad utomnordisk person. Vidare har kassan behov av
att kunna kontrollera uppehållstillstånd m.m. när en
utomnordisk person söker bidrag. Det finns också behov av
att kunna kontrollera att beslutet om uppehållstillstånd
fortfarande gäller i ärenden där ersättning utgår. Även vid
handläggning av en pensionsansökan finns behov av att
inhämta information från Migrationsverket. Det finns även
anledning att överväga att Försäkringskassan får tillgång till
vissa uppgifter hos Skatteverket. En sådan uppgift är till
exempel Skatteverkets kontrolluppgifter om enskildas
förmögenhetsinnehav. Dessa uppgifter skulle kunna vara av
stor vikt i de ärenden där förmögenheten har betydelse för
bidragets storlek, t.ex. bostadsbidrag.
Migrationsverket har behov av att få uppgifter från
Försäkringskassan beträffande personer som i kassans
register avregistrerats och uppgifter om personer som har
lämnat landet.
Länsstyrelserna har i lönegarantiärenden behov av uppgifter
från Försäkringskassan vad gäller aktivitetsstöd för att kunna
göra en korrekt utbetalning i ett lönegarantiärende. Dessutom
har länsstyrelserna behov av att få in uppgifter från
Försäkringskassan så att lönegaranti inte betalas ut samtidigt
som t.ex. utbetalning av sjukpenning äger rum. I
lönegarantiärenden har länsstyrelserna även behov av att få
uppgifter från arbetslöshetskassorna om grundförsäkringen.
Vidare har de behov av uppgifter från Försäkringskassan,
arbetslöshetskassorna och CSN så att utbetalning av
lönegaranti inte sker under samma period som annan
ersättning utgår.
På begäran av Försäkringskassan skall Skatteverket lämna ut
uppgifter, i den utsträckning det behövs, för bl.a. kontroll av
sjukpenninggrundande inkomst, fastställande av
underhållsstöd samt beräkning och kontroll av bostadsbidrag.
En liknande uppgiftsskyldighet gäller för Skatteverket i
förhållande till CSN. Någon uppgiftsskyldighet för
Skatteverket gäller inte i förhållande till arbetslöshetskassor
eller i förhållande till kommunernas socialtjänst. Det kan
finnas skäl att ge arbetslöshetskassorna och socialtjänsten
tillgång till motsvarande uppgifter som Försäkringskassan
och CSN för kontroll av riktigheten av utbetald
arbetslöshetsersättning respektive utbetalt socialbidrag.
Slutligen kan det enligt promemorian finnas anledning att
överväga om det finns behov av att möjliggöra för
myndigheter att på eget initiativ få lämna uppgifter till andra
myndigheter vid misstanke om fusk.
Promemorian remitterades den 7 februari 2005 till
Statskontoret, Migrationsverket, Försäkringskassan,
Skatteverket, Länsstyrelsen i Skåne län, Länsstyrelsen i
Stockholms län, Länsstyrelsen i Västerbottens län, CSN,
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen,
Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetslöshetskassornas
Samorganisation och Sveriges Kommuner och Landsting.
Därutöver har Småföretagarnas arbetslöshetskassa och
Statens pensionsverk yttrat sig. Avsikten med att remittera
promemorian till berörda myndigheter m.fl. var att få
synpunkter och ytterligare förslag på informationsutbyte.
Remissinstanserna har instämt i att de behov som tas upp i
promemorian föreligger. Vidare har instanserna tagit upp
ytterligare områden där de menar att behov av elektroniska
informationsutbyten föreligger.
Särskilda registerförfattningar
Automatiserad behandling av personuppgifter regleras av
personuppgiftslagen (1998:204), som innehåller allmänna
bestämmelser som syftar till att skydda människor mot att
deras personliga integritet kränks genom sådan behandling.
Lagen genomför ett EG-direktiv i ämnet. Om det i en annan
lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från
personuppgiftslagen, skall i stället de bestämmelserna gälla.
Behandlingen av personuppgifter i många av de verksamheter
som nämnts i det föregående regleras i s.k. särskilda
registerförfattningar som ger ett anpassat integritetsskydd för
området och som kan innehålla bestämmelser som är mer
restriktiva eller mer tillåtande än de allmänna
bestämmelserna i personuppgiftslagen. För andra av de
nämnda verksamheterna gäller inte något särskilt anpassat
integritetsskydd vid automatiserad behandling av
personuppgifter utan i dessa verksamheter tillämpas de
allmänna bestämmelserna i personuppgiftslagen.
Behov av utökat elektroniskt informationsutbyte
Det befintliga elektroniska informationsutbytet har nu
tillämpats under en tid. Uppföljningarna visar att systemet har
fungerat väl. Det har förebyggt och minskat felaktiga
utbetalningar, ökat servicen för den enskilde och förbättrat
beslutsunderlaget. Till följd av systemets införande har även
effektiviteten på myndigheterna förbättrats. Det finns nu
anledning att utreda om det finns behov av att i olika
avseenden utöka det befintliga informationsutbytet. Detta är
också något som förutsattes vid införandet av dagens
reglering.
Det finns - med undantag för vad som angivits om
lönegarantiärenden - anledning att pröva behovet av att
införa de elektroniska informationsutbyten som har tagits upp
i den promemoria av den 7 februari 2005 och som har
redovisats i det föregående.
Flera remissinstanser har tagit upp behovet av att i ökad
utsträckning få uppgifter från Skatteverket. I sammanhanget
kan nämnas Försäkringskassan, som i sitt remissyttrande tagit
upp att den såväl i den löpande ärendehanteringen som för
kontrollverksamheten har stort behov av att Skatteverket
lämnar ut kontrolluppgifter, uppgifter ur en enskild
näringsidkares deklaration om vad som ingår i
näringsverksamhetens resultat och om enskilda näringsidkare
och bolag betalar arbetsgivaravgifter och skatter. Såväl IAF
som Arbetslöshetskassornas Samorganisation har tagit upp
behovet för arbetslöshetskassorna att få tillgång till vissa
uppgifter från Skatteverket, bl.a. i ärenden där den enskilde
har svårt att styrka förvärvsinkomster som ligger långt
tillbaka i tiden och för att upptäcka fusk då den enskilde har
arbetat och uppburit arbetslöshetsersättning under samma tid.
Statens pensionsverk har uttryckt behov av att kunna
genomföra kontroller inför utbetalningar av pensionsförmåner
som på visst sätt skall minskas då förmånstagares
arbetsinkomster överstiger en viss nivå.
Skatteverket har i en mycket stor omfattning uppgifter om
enskilda som andra myndigheter skulle ha behov av.
Samtidigt är dessa uppgifter skyddade av en sträng sekretess
och möjligheterna för Skatteverket att lämna ut uppgifter är
mycket begränsade. Det finns goda skäl för denna ordning,
bl.a. mot bakgrund av förtroendet hos medborgare och
uppgiftslämnare för Skatteverkets hantering av uppgifter
samt den lagreglerade skyldigheten att lämna uppgifter för
beskattningsändamål. Trots detta anser regeringen att en
utredare bör - mot bakgrund av de behov som redogjorts för
ovan - se över om det är lämpligt att Skatteverket i ökad
utsträckning kan lämna ut uppgifter och vilka uppgifter som i
sådant fall skulle kunna komma i fråga eller om
myndigheternas behov kan tillfredsställas på annat sätt.
Vad gäller frågan om informationsöverföring från
Migrationsverket till Försäkringskassan skall utredaren
särskilt överväga möjligheten att detta sker genom att
Migrationsverket på eget initiativ lämnar över de uppgifter
som Försäkringskassan behöver när uppehållstillstånd
beviljas.
Det är av stor vikt att antalet kontroller ökar, inte minst för
att säkerställa kvaliteten i handläggningen och för att undvika
oriktiga utbetalningar. Erfarenheten visar att antalet
kontroller ökar markant när en myndighet får tillgång till
information genom direktåtkomst. En ytterligare
utgångspunkt bör därför vara att informationsutbytet i största
möjliga utsträckning bör ske genom att mottagaren har
direktåtkomst till uppgifter hos utlämnaren.
Uppdraget
En särskild utredare skall pröva behovet och lämpligheten av
att införa de informationsutbyten som har tagits upp i det
föregående. För det fall utredaren under arbetets gång
uppmärksammar ytterligare behov av elektroniskt
informationsutbyte, får utredaren även pröva lämpligheten av
dessa informationsutbyten.
Syftet med ett sådant informationsutbyte skall vara att
säkerställa ett korrekt beslutsunderlag och att förebygga eller
i efterhand upptäcka felaktiga utbetalningar. Syftet skall även
vara att förbättra servicen till den enskilde och öka
effektiviteten hos myndigheterna.
Vid bedömningen av lämpligheten av att införa ytterligare
elektroniska informationsutbyten skall utredaren beakta
nyttan av dem i relation till kostnaderna för deras införande.
Utredaren skall endast ta sikte på sådana informationsutbyten
som är av omedelbar betydelse för utbetalning av allmänna
medel.
I fråga om uppgiftslämnande vid misstanke om
oegentligheter skall utredaren överväga om och under vilka
förutsättningar en myndighet skall vara skyldig att underrätta
en annan myndighet om en sådan misstanke.
Utredaren skall undersöka om behovet av ett ökat
informationsutbyte går att förena med kraven på skydd mot
oacceptabla intrång i den personliga integriteten.
Om prövningen leder till bedömningen att dessa intressen kan
förenas, skall utredaren lämna de författningsförslag som är
nödvändiga för ett fullgott integritetsskydd. Utgångspunkten
skall vara att elektroniska informationsöverföringar
uttryckligt skall regleras genom i lag eller förordning intagna
tydliga bestämmelser. En annan utgångspunkt skall vara att
endast de konkreta uppgifter som är föreskrivna i lag och
förordning skall få överföras samt att upplysning skall lämnas
till den enskilde om att detta kommer att göras. Ytterligare en
utgångspunkt skall vara att det även efter en elektronisk
informationsöverföring skall gälla ett tillfredsställande
sekretesskydd för informationen och ett motsvarande skydd
för den personliga integriteten vid behandling av
personuppgifter som vid den utlämnande instansen. Förslagen
skall om möjligt utformas så att de tar hänsyn till
förändringar av förutsättningarna för myndigheternas
verksamheter, t.ex. när det gäller bidragssystemen.
Utredaren skall ha som utgångspunkt att det elektroniska
informationsutbytet i största möjliga utsträckning bör ske
genom att mottagaren har direktåtkomst till uppgifter hos
utlämnaren. Därvid skall särskilt beaktas den ökade
tillgänglighet till uppgifterna som blir följden av att
uppgifterna som regel kommer att omfattas av
offentlighetsprincipen också hos den mottagande
myndigheten och de risker för integritetsskyddet detta kan
medföra.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall samverka med berörda myndigheter och
andra berörda organisationer.
Utredaren skall hålla sig underrättad om det arbete som pågår
inom Statskontoret med anledning av dess uppdrag angående
utvärdering av informationsutbyte mellan myndigheter.
Utredaren skall redovisa sitt arbete före utgången av oktober
2006.
(Finansdepartementet)