Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen mot barnpornografi, Dir. 2005:89
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-08-25
Beslut vid regeringssammanträde den 25 augusti 2005.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av bestämmelserna
om skildring av barn i pornografisk bild och av anknytande
lagstiftning.
Översynen skall syfta till att möjliggöra en mer effektiv
bekämpning av barnpornografi och att förstärka barnens
ställning vid barnpornografibrott. Utredaren skall lägga fram
förslag på hur förändringar bör utformas.
Utredaren skall
- överväga om det är möjligt och lämpligt att införa en
bestämd 18-årsgräns i definitionen av barn i bestämmelserna
om barnpornografi eller att på något annat sätt utvidga
lagstiftningens skydd för unga människor under 18 år,
- överväga om barnpornografibrottet behöver anpassas i
fråga om straffbelagda gärningsformer och om
kriminaliseringen bör utsträckas till ytterligare former av
befattning med barnpornografi,
- överväga vilka behov av undantag från det straffbara
området som finns,
- med utgångspunkt i praxis rörande brottsrubricering och
påföljder vid barnpornografibrott överväga behovet av
förändringar på området,
- klargöra om barn som är avbildade i barnpornografiskt
material kan betraktas som målsägande vid
barnpornografibrottet och vara berättigade till t.ex.
målsägandebiträde och ha rätt till ekonomisk ersättning samt
överväga behovet av förändringar i fråga om ersättning och
stöd i processen,
- överväga om preskriptionsreglerna vid barnpornografibrott
är ändamålsenligt utformade,
- utreda om kravet på s.k. dubbel straffbarhet vid
barnpornografibrott bör tas bort eller begränsas.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor inom
ramen för utredningsuppdraget.
Utredaren bör studera lagstiftningen i några andra länder som
är jämförbara med Sverige, i första hand de nordiska
länderna.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2007.
Nuvarande bestämmelser
Straffbestämmelsen om barnpornografibrott finns i 16 kap.
brottsbalken om brott mot allmän ordning. Tidigare
bestämmelser om barnpornografi i tryckfrihetsförordningen
(TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) har upphävts. Av
grundlagarna framgår att de inte är tillämpliga på skildringar
av barn i pornografisk bild (1 kap. 10 § TF och 1 kap. 13 §
YGL).
För barnpornografibrott döms, enligt 16 kap. 10 a §
brottsbalken, den som
1. skildrar barn i pornografisk bild,
2. sprider, överlåter, upplåter, förevisar eller på annat sätt gör
en sådan bild av barn tillgänglig för någon annan,
3. förvärvar eller bjuder ut en sådan bild av barn,
4. förmedlar kontakter mellan köpare och säljare av sådana
bilder av barn eller vidtar någon annan liknande åtgärd som
syftar till att främja handel med sådana bilder, eller
5. innehar en sådan bild av barn.
Detsamma gäller den som i yrkesmässig verksamhet eller
annars i förvärvssyfte av oaktsamhet sprider en
barnpornografisk bild.
Med barn avses en person vars pubertetsutveckling inte är
fullbordad eller som, när det framgår av bilden och
omständigheterna kring den, är under 18 år.
En bild anses vara pornografisk när den, utan att ha några
vetenskapliga eller konstnärliga värden, på ett ohöljt och
utmanande sätt skildrar ett sexuellt motiv. Bilder av alla slag
omfattas, t.ex. bilder i tryckta skrifter, bilder i videogram och
bilder som förmedlas via Internet. En bild kan framställas på
olika sätt, exempelvis genom att ett verkligt barn
fotograferas, filmas eller tecknas av. Genom olika tekniker
kan också mer eller mindre verklighetstrogna artificiella
bilder skapas. Nya framställningar kan också skapas genom
att redan befintliga skildringar mångfaldigas.
Vissa undantag gäller från kriminaliseringen. Förbuden mot
skildring och innehav gäller inte den som tecknar, målar eller
på något annat liknande hantverksmässigt sätt framställer en
barnpornografisk bild, om bilden inte är avsedd att spridas,
överlåtas, upplåtas, förevisas eller på annat sätt göras
tillgänglig för andra. Även i andra fall skall en gärning inte
utgöra brott, om gärningen med hänsyn till omständigheterna
är försvarlig.
Straffskalan för barnpornografibrott är fängelse i högst två år,
eller, om brottet är ringa, böter eller fängelse i högst sex
månader. För grovt barnpornografibrott, som måste vara
uppsåtligt, är straffskalan fängelse i lägst sex månader och
högst sex år. Vid bedömande av om ett brott är grovt skall
särskilt beaktas om det har begåtts yrkesmässigt eller i
vinstsyfte, utgjort ett led i brottslig verksamhet som utövats
systematiskt eller i större omfattning, avsett en särskilt stor
mängd bilder eller avsett bilder där barn utsätts för särskilt
hänsynslös behandling.
Försök till uppsåtligt barnpornografibrott är straffbart, om det
inte är ringa, liksom försök eller förberedelse till grovt
barnpornografibrott (16 kap. 17 § och 23 kap. 1 och 2 §§
brottsbalken). Anstiftan och medhjälp är straffbart i enlighet
med de generella medverkansbestämmelserna (23 kap. 4 §
brottsbalken).
Preskriptionstiderna för barnpornografibrott av normalgraden
är fem år, för ringa brott två år och för grovt brott tio år (35
kap. 1 § brottsbalken). Preskriptionstiderna räknas från dagen
då brottet begicks (35 kap. 4 § brottsbalken).
För att kunna lagföra ett barnpornografibrott i Sverige som
har begåtts utomlands krävs som regel att gärningen är
straffbar även där den begicks, dvs. dubbel straffbarhet krävs
(2 kap. 2 och 3 §§ brottsbalken).
Bestämmelser om skildringar av barn i pornografiska bilder
finns också i bl.a. lagen (1994:1478) om förverkande av
barnpornografi, lagen (1996:701) om Tullverkets
befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom
Europeiska unionen, lagen (1998:1443) om förbud mot
införsel och utförsel av barnpornografi och lagen (1998:112)
om ansvar för elektroniska anslagstavlor.
Behovet av en översyn
Den 1 januari 1999 trädde en omfattande reform av
bestämmelserna om barnpornografi i kraft (prop. 1997/98:43,
bet. 1997/98:KU19, rskr. 1997/98:214, bet. 1998/99:KU4,
rskr. 1997/98:2). I princip all befattning med barnpornografi
kriminaliserades. Som skäl för kriminaliseringen anfördes att
barnpornografi är en avskyvärd och oacceptabel företeelse
samt att varje befattning med barnpornografi innebär en
straffvärd kränkning av det avbildade barnet och av barn i
allmänhet. Det pekades vidare på risken för att
barnpornografi används i syfte att förmå barn att medverka i
sexuella handlingar. En kriminalisering angavs också kunna
minska efterfrågan på barnpornografi och därmed motverka
sexuella övergrepp mot barn (a. prop. s. 64 f.).
Trots det har under 2000-talets inledning antalet
polisanmälda barnpornografibrott ökat. I
Rikskriminalpolisens digitala referensbibliotek med
barnpornografiska framställningar finns i dag cirka 380 000
bilder och filmer av cirka 10 000 olika barn. Av dessa har
drygt 100 barn kunnat identifieras som svenska.
Under dessa år har den tekniska utvecklingen, särskilt av
informationstekniken, varit betydande och användningen av
Internet med olika kommunikationssystem och tekniker har
ökat väsentligt. Barnpornografibrott begås numera i stor
utsträckning genom användning av informationsteknik,
inklusive Internet. Med dagens teknik har det blivit billigare
och enklare att framställa, sprida, ta del av och lagra
barnpornografi. Enligt polisen upptäcks varje dag nya
barnpornografiska bilder på både svenska och utländska barn.
Nya former för att befatta sig med barnpornografi har
uppstått. Befattningen är av både kommersiell och annan
natur. Exempelvis förekommer det särskilda webbsidor med
barnpornografi till vilka tillträde ges mot betalning med
betalkort. Det förekommer också exempelvis att personer i
nätverk, som verkar via Internet, byter barnpornografiskt
material med varandra t.ex. genom fildelningsprogram. Ofta
måste en person distribuera egna bilder för att få tillgång till
andras bilder. På detta sätt finns en ständig efterfrågan på nytt
material som kan förutsätta nya övergrepp mot barn.
Personerna i dessa nätverk använder sig av olika tekniska
metoder, t.ex. kryptering, för att förhindra utomstående från
att ta del i verksamheten. Teknikutvecklingen har även
inneburit att barnpornografiska bilder kan spridas på ett helt
annat sätt än tidigare och att de, när de väl har satts i omlopp,
förblir i cirkulation. Med Internets utbud av barnpornografi
och annat pornografiskt material finns också en risk för att
barns och vuxnas gränser förskjuts, t.ex. så att det blir lättare
att förmå barn att utföra sexuella handlingar och avbilda
dessa.
Under senare år har vidare frågor om lagstiftningen väckts på
olika sätt. Utredningen om kunskap om sexuellt exploaterade
barn i Sverige har haft i uppdrag att inventera och
sammanställa kunskap om sexuell exploatering av barn. I
begreppet sexuell exploatering av barn innefattas handel med
barn, barnprostitution/sexuell exploatering mot ersättning och
barnpornografi. I sitt betänkande Sexuell exploatering av
barn i Sverige (SOU 2004:71) har utredningen uppmanat
regeringen att utreda vissa lagstiftningsmässiga frågor som
rör barnpornografibrottet. Utredningen har också behandlat
andra frågor som rör barnpornografi och annan sexuell
exploatering av barn, bl.a. utbildning av rättsväsendets
personal, behandling av de utsatta barnen och av förövarna,
barns användning av Internet, forskning, samverkan mellan
olika myndigheter och mellan myndigheter och
organisationer samt internationellt samarbete. Utredningen
har lämnat förslag på åtgärder inom vissa av dessa områden.
Betänkandet i dessa delar bereds vidare i annan ordning.
Vidare har Rädda Barnen, ECPAT (End Child Prostitution,
Child Pornography and Trafficking in Children for Sexual
Purposes), Barnombudsmannen m.fl. också uttalat som sin
uppfattning att vissa frågor som rör barnpornografibrottet bör
övervägas.
En översyn har dessutom yrkats i flera riksdagsmotioner.
Senast under innevarande riksdagsår uttryckte
justitieutskottet att det delade motionärernas uppfattning om
vikten av att barnpornografibrottet är så heltäckande som
möjligt. Utskottet hänvisade till att den ovan nämnda
utredningen påtalat ett översynsbehov och ville inte föregripa
regeringens ställningstagande i frågan. På utskottets
hemställan avslog därför riksdagen motionsyrkandena (bet.
2004/05:JuU16).
De frågor som har uppmärksammats har bl.a. rört
avgränsningen av det straffbara området i olika avseenden,
barnens möjlighet till skadestånd samt preskriptionsreglerna.
Internationellt har olika åtgärder vidtagits för att motverka
barnpornografi. En tillnärmning av straffrättsliga
bestämmelser har skett genom EU:s rambeslut om bekämpande av
sexuellt utnyttjande av barn och barnpornografi (EUT L 13,
20.1.2004, s. 44), FN:s fakultativa protokoll till konventionen
om barnets rättigheter om försäljning av barn, barnprostitution
och barnpornografi och Europarådets konvention om IT-relaterad
brottslighet (ETS 185). Rambeslutet har genomförts i svensk rätt
den 1 april 2005 (prop. 2004/05:45, bet. 2004/05:JuU16, rskr.
2004/05:164). Det föranledde en höjning av straffmaximum
för grovt barnpornografibrott men ansågs i övrigt inte kräva
några ändringar i bestämmelsen om barnpornografibrott.
Sveriges tillträde till FN-protokollet behandlas i
promemorian Ett heltäckande straffansvar för
människohandel, m.m. (Ds 2003:45). I promemorian görs
bedömningen att svensk rätt uppfyller protokollets
bestämmelser om barnpornografibrott. I promemorian Brott
och brottsutredning i IT-miljö (Ds 2005:6), som behandlar
Sveriges tillträde till Europarådskonventionen, görs
bedömningen att svensk rätt uppfyller konventionens
bestämmelser om barnpornografibrott. I promemorian
föreslås vissa förändrade straffprocessuella regler som får
effekt vid utredning av barnpornografibrott.
Samtidigt som straffmaximum höjdes i fråga om grovt
barnpornografibrott trädde en reformerad
sexualbrottslagstiftning i kraft. Syftet med den nya
lagstiftningen är att öka skyddet mot sexuella kränkningar
och att ytterligare förstärka den sexuella integriteten, inte
minst när det gäller barn och ungdomar.
Det finns mot bakgrund av den redovisade utvecklingen och
de frågor som väckts om lagstiftningen ett behov av att se
över om bestämmelserna om barnpornografi behöver
anpassas för att det skydd som de syftar till att ge skall
upprätthållas och om de därutöver kan förändras för att
ytterligare förstärka skyddet. Även i övrigt finns behov av att
se över hur barnens ställning vid barnpornografibrott kan
stärkas i lagstiftningen.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av bestämmelserna om
skildring av barn i pornografisk bild och av anknytande
lagstiftning. Översynen skall syfta till att möjliggöra en mer
effektiv bekämpning av barnpornografi och att förstärka
barnens ställning vid barnpornografibrott. Utredaren skall
lägga fram förslag på hur förändringar bör utformas. De
särskilda frågor som beskrivs nedan skall ingå i översynen.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor inom
ramen för utredningsuppdraget.
Utredaren skall i sitt arbete beakta de bestämmelser om
barnpornografibrott som finns i EU-rambeslutet och andra
internationella straffrättsliga instrument på området.
Utredaren bör även studera lagstiftningen i några andra
länder som är jämförbara med Sverige, i första hand de
nordiska länderna.
Definitionen av barnpornografi
Avgörande för skyddet mot skildring av barn i pornografisk
bild är vad som skall förstås med barnpornografi, särskilt vad
som avses med barn i straffstadgandets mening. Det har
betydelse för såväl brottsbalkens bestämmelse om
barnpornografibrott som för bestämmelserna om
barnpornografi i TF och YGL samt annan lagstiftning. Med
barn avses i detta sammanhang en person vars
pubertetsutveckling inte är fullbordad eller som, när det
framgår av bilden och omständigheterna kring den, är under
18 år. Huvudregeln är att pubertetsutvecklingen är avgörande.
En person som inte har avslutat sin pubertetsutveckling är att
anse som barn oavsett ålder. Med barn avses dock även
personer som har fullbordat sin pubertetsutveckling men inte
fyllt 18 år vid avbildningstillfället, om det framgår av bilden
och omständigheterna kring den, exempelvis bildtexten eller
omslaget till en videofilm.
Frågan om en bestämd åldersgräns på 18 år har övervägts vid
flera tillfällen. Redan inför Sveriges godkännande 1990 av
FN:s barnkonvention väcktes frågan (prop. 1989/90:107 s.
78 f.). Frågan behandlades också i samband med
barnpornografireformen 1999 (prop. 1997/98:43 s. 85-89).
Då angavs som skäl mot en fast åldersgräns att en sådan
skulle innebära att det straffbara området objektivt sett skulle
komma att omfatta alla pornografiska bilder där någon av de
avbildade var under 18 år vid framställningstillfället
samtidigt som myndigheterna skulle sakna reella möjligheter
att ingripa annat än i de fall där det otvetydigt var fråga om
barnpornografi. Även för innehavare av pornografiska bilder
skulle det kunna vara omöjligt att avgöra om bilderna var
förbjudna eller inte. Det skulle bli nödvändigt att identifiera
de avbildade personerna. En identifiering och efterföljande
förhör skulle riskera att medföra ytterligare kränkning. Det
pekades också bl.a. på att en åldersgräns skulle få den
konsekvensen att fullt lagliga sexuella beteenden skulle bli
kriminaliserade om de spelades in på film.
I sammanhanget kan nämnas att FN:s barnrättskommitté i
januari 2005 efter granskning av Sveriges tredje rapport om
åtgärder och framsteg i förverkligandet av barnkonventionen
har rekommenderat en tydlig åldersgräns vid 18 år.
Definitionen av barn har nyligen prövats av Högsta
domstolen (HD) i ett mål om barnpornografibrott där den
tilltalade känt till att de avbildade flickorna var 16 år (NJA
2005 s. 80). HD konstaterade där att pubertetsutvecklingen
hos flickorna var fullbordad och att det inte kunde anses
framgå av bilderna eller omständigheterna kring dem att
flickorna var under 18 år. HD fastställde därför
underinstansernas domslut att ogilla åtalet.
Internetanvändningen kan sägas ställa nya krav på behovet av
att skydda unga personer som befinner sig i en
utvecklingsprocess. Enligt bl.a. Rädda Barnen är vidare en
identifiering av barn och ungdomar som avbildats
pornografiskt till gagn för att de skall kunna få hjälp att
bearbeta sina upplevelser. En identifiering kan också
förhindra fortsatta sexuella övergrepp.
Mot denna bakgrund finns ett behov av att på nytt inventera
och granska skäl som talar för och emot en bestämd
åldersgräns. Utredaren skall göra en sådan analys och särskilt
överväga hur en bestämd 18-årsgräns skulle förhålla sig till
det system som gäller enligt TF och YGL. Om utredaren
kommer fram till att det är möjligt och lämpligt att införa en
sådan gräns i definitionen eller att på något annat sätt utvidga
lagstiftningens skydd för unga människor under 18 år, skall
utredaren föreslå en sådan reglering. Utredaren skall i detta
sammanhang även beakta reglerna om beslag och
förverkande. Om ändringar behövs i TF:s och YGL:s
bestämmelser om att skildringar av barn i pornografiska
bilder är undantagna från grundlagarnas
tillämpningsområden, får utredaren föreslå sådana ändringar.
Även eventuella följdändringar i annan lagstiftning skall
föreslås.
Dagens skydd för icke pubertetsutvecklade personer som inte
kan identifieras eller som är 18 år eller äldre skall behållas.
Utredaren skall vidare utreda hur situationer där fullt
pubertetsutvecklade ungdomar avbildar egna lagliga sexuella
beteenden eller liknande fall skall bedömas och vid behov
lämna förslag på reglering, se även nedan under rubriken
Undantag från det straffbara området.
Omfattningen av kriminaliseringen
Innehav utgör i dag en nedre gräns för vad som är straffbelagt
som barnpornografibrott. Med innehav avses att ha besittning
i civilrättslig mening. Det är inte straffbart att endast titta
på en barnpornografisk bild som någon annan förevisar och inte
heller att i samband med detta fysiskt hålla i mediet, t.ex. ett
fotografi. Den som på sin dators skärm endast tittar på en
barnpornografisk bild som förmedlas genom
datakommunikation torde inte heller kunna anses inneha
bilden.
Teknikutvecklingen har inneburit att barnpornografi numera i
stor omfattning framställs och sprids med användning av
informationsteknik, inklusive Internet. Det har medfört att
barnpornografin blivit mer lättåtkomlig för enbart tittande
och att nya former för att befatta sig med barnpornografi har
tillkommit och kan förutsättas tillkomma hela tiden i takt med
den tekniska utvecklingen. Det förekommer t.ex. att personer
med användning av betalkort får tillträde till webbsidor med
barnpornografiskt material. Barnpornografiska bilder som
någon tittar på via Internet kan vidare sparas via temporär
lagring (s.k. cache) på dennes egen dator. Bilderna finns då
lätt tillgängliga och kan tas fram flera gånger. Den
automatiska hanteringen av temporärfiler kan dessutom
manipuleras så att lagringstiden förlängs. Det förekommer
också att personer sparar länkar till barnpornografiska
webbsidor på Internet och använder dessa för att lätt få
tillgång till sidorna. Andra exempel på funktioner som
används vid befattning med barnpornografi är webbhotell där
filer sparas hos en leverantör av en lagringstjänst och
fildelning där den lokala hårddisken är del i ett större
virtuellt lagringsutrymme. Det är oklart i vilken omfattning det
kriminaliserade området omfattar sådana former av
befattning med barnpornografi.
Utredaren skall överväga om barnpornografibrottet behöver
anpassas i fråga om straffbelagda gärningsformer och om
kriminaliseringen bör utsträckas till ytterligare former av
befattning med barnpornografi. Utredaren skall lämna de
lagförslag som övervägandena ger anledning till. Förslagen
bör utformas på ett teknikneutralt sätt.
Undantag från det straffbara området
Straffbestämmelsen om barnpornografibrott innehåller vissa
undantag. Förbuden mot skildring och innehav gäller inte den
som tecknar, målar eller på något annat liknande
hantverksmässigt sätt framställer en barnpornografisk bild,
om bilden inte är avsedd att spridas, överlåtas, upplåtas,
förevisas eller på annat sätt göras tillgänglig för andra. Även
i andra fall skall en gärning inte utgöra brott, om gärningen
med hänsyn till omständigheterna är försvarlig.
Frågor har emellanåt väckts om omfattningen av undantagen
från det straffbara området, t.ex. när pornografiska bilder har
förekommit i konstnärliga sammanhang.
En annan fråga, som kan beröra både undantagen och själva
definitionen av vad som utgör barnpornografi, gäller
situationer där unga människor, t.ex. två 16-åringar, avbildar
egna lagliga sexuella beteenden. Ett liknande fall är t.ex. att
barn och ungdomar tar pornografiska bilder av sig själva och
"lägger ut" på webbsidor. Hur sådana förfaranden skall
bedömas kan inte besvaras på ett generellt sätt. I
bedömningen måste bl.a. de avbildades pubertetsutveckling
vägas in. Denna fråga skulle sannolikt få ökad betydelse med
en bestämd 18-årsgräns, se ovan.
Utredaren skall överväga vilka behov av undantag från det
straffbara området som finns. Om utredaren finner att
undantagen bör inskränkas eller utvidgas i några avseenden,
skall sådana lagändringar föreslås.
Straffskalorna och gradindelningen
Straffskalan för barnpornografibrott är fängelse i högst två år,
eller om brottet är ringa, böter eller fängelse i högst sex
månader. Straffmaximum för grovt barnpornografibrott
höjdes den 1 april 2005 i samband med att den nya
sexualbrottslagstiftningen trädde i kraft. Straffskalan
ändrades då från fängelse i lägst sex månader och högst fyra
år till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Skälen
för höjningen var dels att genomföra påföljdsbestämmelsen i
EU-rambeslutet, dels att skapa utrymme för en mer nyanserad
straffmätning i de mest allvarliga fallen av grovt
barnpornografibrott. Vid bedömande av om ett brott är grovt
skall särskilt beaktas om det har begåtts yrkesmässigt eller i
vinstsyfte, utgjort ett led i brottslig verksamhet som utövats
systematiskt eller i större omfattning, avsett en särskilt stor
mängd bilder eller avsett bilder där barn utsätts för särskilt
hänsynslös behandling.
I rättstillämpningen döms sällan för grovt
barnpornografibrott. Exempelvis har innehav av en stor
mängd bilder inte ansetts tillräckligt för att bedöma ett brott
som grovt (jfr två avgöranden från hovrätten, RH 2001:30
och RH 2003:69). De vanligaste påföljderna för
barnpornografibrott som inte är grovt är dagsböter, villkorlig
dom i förening med dagsböter samt kortare fängelsestraff.
Med utgångspunkt i den praxis som finns i fråga om
brottsrubricering och påföljder vid barnpornografibrott skall
utredaren överväga behovet av och lämna eventuella förslag
till förändringar på området. Utredaren bör beakta
övervägandena i fråga om åtalspreskription och kravet på
dubbel straffbarhet, se nedan.
Barnens ställning
Barnpornografibrottet är systematiskt sett inte ett sexualbrott
och är av den anledningen placerat i brottsbalkens 16 kap. om
brott mot allmän ordning och inte i dess 6 kap. om
sexualbrott. Frågan om brottets placering berördes av
regeringen i samband med barnpornografireformen (prop.
1997/98:43 s. 78 f.). Regeringen anförde då bl.a. att brottet
tar sikte på förfaranden utöver själva sexualbrottet och att
barnpornografin också omfattar ett vidare område än
skildringar av sexualbrott. Vidare framhölls att
barnpornografibrottet syftar till att skydda inte bara det
avbildade barnet från att kränkas utan också barn i allmänhet.
I normalfallet torde det inte finnas någon målsägande,
förutom staten, vid brott mot allmän ordning. Det finns dock
undantag där brottet riktat sig mera uttalat mot en eller flera
individualiserade och identifierade personer. Brottet kan då
medföra skadestånd enligt skadeståndslagen (1992:207) och
brottsskadeersättning enligt brottsskadelagen (1978:413).
I fråga om barnpornografibrottet finns inte någon utbildad
praxis i dessa frågor. Möjligen kan bedömningen variera
beroende på vilken form av befattning med barnpornografi
det handlar om. I en dom från Huddinge tingsrätt år 2003
(mål nr B 1914-03) gjorde tingsrätten bedömningen att de
skildrade barnen i detta mål var att betrakta som målsägande i
fråga om gärningsformerna skildrande och spridning och
skadeståndsberättigade.
Spridning av och annan befattning med barnpornografiskt
material utgör en allvarlig integritetskränkning av det
avbildade barnet. Bilder som sprids via Internet finns
dessutom tillgängliga för användare globalt och kommer med
stor sannolikhet att cirkulera på Internet för all framtid.
Enligt Utredningen om kunskap om sexuellt exploaterade barn i
Sverige är det svårt för barn att lägga traumat bakom sig en
gång för alla när man inte vet om och när bilderna kommer
att dyka upp igen.
Utredaren skall klargöra om barn som är avbildade i
barnpornografiskt material kan betraktas som målsägande vid
barnpornografibrottet och vara berättigade till t.ex.
målsägandebiträde och ha rätt till ekonomisk ersättning. Om
utredaren finner att barnen inte alls eller endast beträffande
vissa former av befattning med barnpornografi kan anses som
målsägande eller ha rätt till ersättning, står det utredaren
fritt att - om det anses befogat - föreslå författningsändringar
för att barnen skall få stärkt stöd i processen och utökade
möjligheter till ersättning vid barnpornografibrott. Utredaren
får också överväga och föreslå andra ändringar för att stärka
barnens ställning i rättsprocessen.
Åtalspreskription
Preskriptionstiderna för barnpornografibrott av normalgraden
är fem år, för ringa brott två år och för grovt brott tio år.
Preskriptionstiderna räknas från dagen för brottet. För grövre
sexualbrott mot barn gäller i stället att preskriptionstiden
börjar löpa först när barnet fyller eller skulle ha fyllt 18 år.
En sådan förlängd preskriptionstid har funnits sedan 1995. I
samband med sexualbrottsreformen i april 2005 höjdes åldern
från 15 år till nuvarande 18 år. Samtidigt utvidgades
bestämmelsen till att avse fler sexualbrott. Skälen för denna
reglering är det starka intresse som uppbär det straffrättsliga
skyddet mot att barn utsätts för sexuella övergrepp
sammantaget med det förhållandet att sådana brott i många
fall upptäcks först efter lång tid och då inte sällan är
preskriberade. I samband med ändringarna 2005 uttalades att
det inte är motiverat att göra den särskilda
preskriptionsbestämmelsen tillämplig på brott där
minimistraffet är dagsböter. Med denna avgränsning gjordes
bestämmelsen tillämplig på t.ex. grovt utnyttjande av barn för
sexuell posering men inte på sådant brott av normalgraden.
Vissa frivilligorganisationer har framfört att
preskriptionstiderna vid barnpornografibrott är för korta och
har bl.a. föreslagit att barnpornografibrottet bör omfattas av
den särskilda preskriptionsbestämmelsen. Utredningen om
kunskap om sexuellt exploaterade barn i Sverige har
föreslagit att det bör övervägas att göra bestämmelsen
tillämplig även för brottet sexuellt ofredande när brottet har
samband med barnpornografibrott.
Utredaren skall mot denna bakgrund överväga om
preskriptionsreglerna vid barnpornografibrott är
ändamålsenligt utformade. Frågan bör övervägas tillsammans
med frågorna om definitionen av barnpornografi,
straffskalorna och kravet på dubbel straffbarhet. Om
utredaren finner att reglerna bör ändras, skall sådana
lagändringar föreslås.
Kravet på dubbel straffbarhet
För att kunna lagföra ett barnpornografibrott i Sverige som
har begåtts utomlands av t.ex. en svensk medborgare krävs att
gärningen är straffbar även där den begicks, dvs. dubbel
straffbarhet krävs. I samband med den nya
sexualbrottslagstiftningen togs kravet på dubbel straffbarhet
bort för vissa allvarligare sexualbrott mot barn under 18 år.
Avgränsningen gjordes på det sättet att brott med böter i
straffskalan fortsatt skulle omfattas av ett sådant krav. Som
skäl för slopandet av kravet anfördes bl.a. att vuxnas sexuella
övergrepp mot barn som begås utomlands vid den s.k.
barnsexturismen utgör allvarliga kränkningar av barns
grundläggande rättigheter och mänskliga värdighet och att det
inte kan anses tillfredsställande att sådana handlingar kan
begås av t.ex. svenska medborgare som besöker andra länder
där förfarandet inte är straffbelagt.
Utredaren skall överväga om motsvarande skäl gör sig
gällande i fråga om barnpornografibrott. Om utredaren finner
att kravet på dubbel straffbarhet vid barnpornografibrott bör
tas bort eller begränsas, skall sådana lagändringar föreslås.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren bör under utredningens gång samråda med
företrädare för de frivilligorganisationer och myndigheter
som verkar inom ramen för det område som uppdraget avser
samt med Tryck- och yttrandefrihetsberedningen
(Ju2003:04).
Utredaren bör följa utvecklingen inom EU och andra
internationella forum och särskilt uppmärksamma eventuella
nya initiativ på området.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2007. Om
utredaren anser det lämpligt kan någon eller några delar av
uppdraget redovisas i ett eller flera delbetänkanden.
(Justitiedepartementet)