Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om en stärkt och tydligare tillsyn inom socialtjänsten (S 2004:12), Dir. 2005:87
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2005-07-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 juli 2005
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
I syfte att säkerställa att ansökan om tvångsvård av missbrukare
sker när det behövs och att rättstillämpningen som avser sådan
tvångsvård skall bli enhetlig,skall utredaren analysera behovet
av förstärkt tillsyn över socialnämndens ställningstagande att
inte ansöka om tvångsvård för missbrukare. Om utredaren finner
att ett sådant behov föreligger skall utredaren lämna förslag på
hur en sådan förstärkt tillsyn bör utformas och regleras.
Bakgrund
Enligt 3 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
(LVM) syftar tvångsvården till att motivera missbrukaren så att
han eller hon kan antas vara i stånd att frivilligt medverka till
fortsatt behandling och ta emot stöd för att komma ifrån sitt
missbruk. Enligt 11 § LVM skall socialnämnden, om nämnden efter
utredning anser att det finns skäl att bereda någon tvångsvård,
ansöka om sådan vård hos länsrätten. I den proposition som föregick
obligatoriet (prop. 1987/88:147) motiverades detta med att LVM är
tillämplig endast då det är fråga om så omfattande missbruk att
allvarliga medicinska eller sociala skadeverkningar är nära
förestående. Utebliven vård i sådana fall kan leda till att
missbrukaren dör, ådrar sig obotliga skador eller slås ut socialt.
Lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) är en
viktig länk i en sammanhållen vårdkedja. Vård enligt LVM utgör
samhällets yttersta garanti för att också de tyngsta missbrukarna,
de som normalt inte själva efterfrågar behandling, ges möjlighet
att komma ifrån sitt missbruk och beroende. För många av dem kan
LVM-vård utgöra skillnaden mellan liv och död. Missbrukarvårdens
utveckling under 1990-talet har dock inneburit att LVM-vården
minskat i omfattning. Trots ett ökat tungt missbruk har den nedgång
som inleddes i början av 1990-talet fortsatt. Nedgången i
institutionsvård gäller också den frivilliga vården, men är mest
märkbar inom tvångsvården, där antalet vårdade har minskat med
omkring två tredjedelar mellan åren 1990-2003. Den 1 november 2003
vårdades 222 personer med stöd av LVM och drygt 3 300 på frivillig
bas med stöd av socialtjänstlagen (2001:453, SoL). Nedgången i
tvångsvården har främst gällt alkoholmissbrukarna, medan andelen
tvångsvårdade narkotikamissbrukare har varit relativt konstant.
Utvecklingen inom missbrukarvården har skett samtidigt som
missbruket av narkotika och alkohol har ökat kraftigt. Erfarenheten
av narkotika bland elever i årskurs nio har fördubblats sedan åren
1989 och 1990 samtidigt som antalet tunga narkotikamissbrukare
beräknas ha ökat från omkring 15 000 år 1979 till omkring
30 000 i dag. Till detta kommer en kraftigt ökad alkoholkonsumtion
under senare år. Livssituationen för människor med omfattande
sociala problem i form av t.ex. missbruk och hemlöshet präglas av
bristen på resurser inom samtliga välfärdsområden - arbete, social
trygghet, ordnat boende och hälsa. Ett uttryck för de tunga
narkotikamissbrukarnas utsatthet är en kraftig ökning av den
narkotikarelaterade dödligheten sedan åren 1989 och 1990.
Det ökade behovet av insatser mot missbruk har dock inte åtföljts
av en motsvarande ökning av resurser för vård och rehabilitering.
Tvärtom har kommunernas prioriteringar i stället lett till en
nedrustning av vården. Enligt Socialstyrelsens rapport Vårdens
värde - Vad får vi för pengarna i vård och omsorg (2002) har
kommunerna sedan år 1995 dragit ner sina kostnader med 20 procent
eller drygt en miljard kronor. Utvecklingen bekräftas av
LVM-utredningen (SOU 2004:3), som konstaterar att det finns
starka indikationer på att utvecklingen inom missbrukarvården har
lett till att en grupp klienter, främst sådana med ett långvarigt
alkoholmissbruk, inte får sina vårdbehov tillgodosedda. Enligt
utredningen visar länsstyrelsernas verksamhetstillsyn att det i
vissa kommuner sker en hårdhänt prioritering av vilka klienter
som de facto beviljas bistånd enligt SoL.
Länsstyrelsens tidigare ansvar för utredning och ansökan
Mellan åren 1984 och 1994 var det länsstyrelsen som var ansvarig
för att utreda ärenden om tvångsvård och ansöka hos länsrätten
om beredande av sådan vård. Genom en lagändring är det sedan den
1 juli 1994 socialnämnden som skall utreda behovet av och vid
vissa förutsättningar ansöka hos länsrätten om beredande av
tvångsvård enligt LVM. I den proposition som föregick lagändringen
(prop. 1993/94:97) angavs att socialnämnderna hade stor kompetens
på området och att ansvaret för att utreda och aktualisera frågan
om tvångsvård hade naturligt samband med socialnämndens ansvar för
missbruksfrågor i stort. Å andra sidan framhölls i propositionen
att det inte kan bortses från att länsstyrelserna i flera avseenden
kommit att spela en viktig roll genom sin initiativrätt i
LVM-ärenden. Det gäller bl.a. strävandena mot en enhetlig
rättstillämpning, något som får anses som både önskvärt och
nödvändigt när det gäller för den enskilde så ingripande åtgärder
som en längre tids frihetsberövande. Att praxis skiftar från
kommun till kommun eller t.o.m. från kommundel till kommundel kan
svårligen accepteras på ett sådant område. Det faktum att länsrätten
fattar det formella beslutet om vård utgör visserligen en garanti
för att inte tvångsvård kommer till stånd i ett fall när andra
behandlingsmöjligheter först borde prövas. Beslut av länsrätten
kan dock inte garantera att en kommun faktiskt ansöker om LVM-vård
i ett fall när så borde ske. Det är inte minst i dessa situationer
som länsstyrelsen kunnat agera i kraft av sin initiativrätt och
därigenom framtvinga vårdinsatser som en kommun annars inte varit
beredd att ansöka om.
I en tid som är ekonomiskt bekymmersam för kommunerna ökar riskerna
för att lokala ekonomiska hänsyn får påverka ramen för
missbrukarvården och att tvångsvård inte alltid kommer till stånd
när det behövs. Missbrukarvården är ett område där få personer
protesterar mot nedskärningar trots att ingenting tyder på att
vårdbehoven minskat.
Behovet av utredning
Mot ovan angiven bakgrund finns det anledning att utreda om det
finns ett behov av förstärkt tillsyn av socialnämndens skyldighet
enligt 11 § LVM att hos länsrätten ansöka om tvångsvård om man
efter utredning funnit att förutsättningarna för en sådan ansökan
föreligger. Om utredaren finner att ett sådant behov föreligger
skall utredaren lämna förslag på hur en sådan förstärkt tillsyn
lämpligen bör utformas. Det skulle i detta sammanhang kunna finnas
anledning att överväga fördelar och nackdelar med att stärka
länsstyrelsens tillsyn av socialtjänsten på så sätt att
länsstyrelsen i fall då styrelsen i ett ärende, till skillnad
från socialnämnden, finner att en ansökan om tvångsvård borde göras
hos länsrätten, skall kunna ta över ärendet och ansöka hos
länsrätten alternativt kunna förelägga socialnämnden att göra en
sådan ansökan. Tecken tyder på att kommunernas kostnader ökat
sedan 2002 men det är ändå långt kvar innan behoven har
tillgodosetts.
Uppdraget
I syfte att säkerställa att ansökan om tvångsvård av missbrukare
sker när det behövs och att rättstillämpningen som avser sådan
tvångsvård skall bli enhetlig, skall utredaren analysera behovet
av en förstärkt tillsyn av socialnämndens ställningstagande att
inte ansöka om tvångsvård då det föreligger missbruk. Analysen
skall avse all tvångsvård av vuxna missbrukare, dvs. såväl tvångsvård
enligt LVM som tvångsvård i anledning av missbruk av personer mellan
18 och 20 år enligt LVU. Om utredaren finner att ett sådant behov
föreligger skall utredaren lämna förslag på hur en sådan förstärkt
tillsyn bör utformas och regleras.
Utredaren skall härvid särskilt ta ställning till
- vilka ekonomiska och organisatoriska konsekvenser som förslaget
kan ge upphov till och i förekommande fall lämna förslag till
finansiering.
Utredaren är fri att ta upp även andra frågor som bedöms relevanta
inom ramen för uppdraget. Utredaren skall lämna de
författningsförslag som behövs för att genomföra förslagen.
Utredaren skall redovisa tilläggsuppdraget i ett delbetänkande
senast den 1 juli 2006.
I anledning av tilläggsuppdrag förlängs tiden för den slutliga
redovisningen av arbetet till den 1 juli 2007.
(Socialdepartementet)