Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Jordbrukets roll som bioenergiproducent, Dir. 2005:85
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2005-07-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juli 2005.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera det
svenska jordbrukets förutsättningar som producent av bioenergi.
Vidare skall förslag till tydliggörande av samhällets syn på den
roll som jordbruket bör ha som producent av bioenergi utvecklas.
Bakgrund
En långsiktigt hållbar energitillförsel är av central betydelse för
svensk energipolitik. Det har bl.a. tagit sig uttryck i ett ökat
intresse för möjligheterna att inom jordbruket odla grödor för
energiändamål. Mot bakgrund av EU:s jordbruksreform och de beslut
om ambitionerna vad gäller användningen av förnybar energi som
fattats inom EU finns det behov av att kartlägga jordbrukets
framtida roll som energiproducent och dess möjlighet att bidra till
energiomställningen.
Enligt regeringens mening finns det ett starkt behov av att för alla
berörda aktörer tydliggöra den långsiktiga inriktningen av
omställningsarbetet för att öka användningen av förnybara
energikällor. Detta som ett led i arbetet med att skapa ett
långsiktigt hållbart samhälle. För att stimulera investeringar i
produktion av bioenergi och driva på en ökad användning av bioenergi
är ett sådant tydliggörande av stor vikt. Framsteg i forskningen
rörande bioenergi har också stor betydelse för utvecklingen på
området.
Andelen förnybar energi av den totala energitillförseln är mycket
hög i Sverige. Närmare 30 % baseras på förnybar energi. För
elproduktionen är andelen förnybar energi under ett normalår 50 %.
Jordbrukets bidrag till energitillförseln uppskattas till ca 1 TWh.
Detta motsvarar omkring 1 % av den totala användningen av
biobränslen, torv, m.m. Den svenska energipolitiken betonar vikten
av att ytterligare öka användningen av energi från förnybara källor
som ett led i omställningen till ett hållbart samhälle. Visionen är
att Sverige på lång sikt skall basera hela sin energitillförsel på
förnybar energi. Det finns uttryckliga mål på kort sikt om att
andelen energi från förnybara källor skall öka, både för total
energianvändning och för elproduktion. De styrmedel som används för
att främja ökad användning av bioenergi generellt respektive
speciellt för elproduktion är marknadsekonomiska till sin natur
och bygger på fri konkurrens mellan olika förnybara energikällor
respektive mellan olika typer av bioenergi. Fasta biobränslen från
jordbruket som t.ex. energiskog (salix), rörflen, spannmål och
halm har hittills haft svårt att konkurrera med biobränslen från
skogsbruk, skogsindustri samt importerade biobränslen generellt,
beroende på de förhållandevis höga kostnaderna för jordbrukets
fasta biobränslen samt vissa egenskaper hos halm och salix när
dessa används som fasta biobränslen.
Bioenergi från jordbruksverksamhet
Bioenergi från jordbruksverksamhet används i dag framför allt till
uppvärmning och elproduktion samt som råvara i industriella
processer för att producera vissa motorbränslen. Grödor som kan
användas till uppvärmning och elproduktion är t.ex. energiskog
(salix), rörflen, spannmål och halm medan de biobaserade
motorbränslen som används i någon större utsträckning i Sverige är
bioetanol, rapsmetylester (RME) och biogas.
I Sverige odlas i dag nära 15 000 ha salix att jämföra med 20 000
ha som är den sammanlagda odlingen i hela EU. Skörden från den
svenska energiskogsodlingen används främst i form av bränsleflis
till uppvärmning. Den största arealen är koncentrerad till
Mälardalen men odlingar finns från Skåne upp till Dalarna. Det
finns i dag möjlighet att ansöka om ett anläggningsstöd för odling
av salix som finansieras nationellt.
I dag odlas rörflen i Sverige för energiändamål på ca 400 ha.
Diskussionen och forskningssatsningar om rörflen har hittills främst
knutits till norra Sverige där rörflen har en relativt hög
produktivitet. Marknaden för rörflen är ännu inte utvecklad.
Idag används även spannmål och halm i viss utsträckning till
förbränning på den egna gården eller i närliggande värmeverk. Vid
eldning av spannmål är havre vanligast då det fungerar relativt väl
samtidigt som marknadspriset är relativt lågt. Användning av halm
för energiändamål är i dag begränsad i Sverige.
Bioetanol framställs ur sockerbaserade råvaror som sockerrör och
sockerbetor och stärkelsebaserade råvaror som spannmål och potatis.
Utveckling pågår för att även cellulosabaserade råvaror som träråvara
och halm skall kunna utnyttjas. I Sverige används främst vete och
sulfitlut vid etanoltillverkning. En pilotanläggning för studie av
processer för produktion av etanol från skogsråvara invigdes år
2004 i Örnsköldsvik. I dag uppgår den svenska bioetanolproduktionen
till ca 60 000-65 000 m3 varav 50 000 m3 tillverkas från spannmål
och resterande från sulfitlut. Det behövs ca 135 000 ton vete för
att producera 50 000 m3 etanol, vilket gör att det med en avkastning
för vete i Mellansverige på 5,5 ton per ha krävs en odling av
25 000 ha.
Rapsmetylester (RME) är ett drivmedel av typen fettsyrametylester
som framställs genom omförestring av rapsolja med metanol. RME
produceras och används som drivmedel i liten skala i Sverige.
Huvuddelen av rapsodlingen används för livsmedel. År 2004 uppgick
odlingen till knappt 80 000 ha vilket motsvarar ca 220 000 ton raps.
Jämfört med år 2003 är det en ökning med drygt 35 %. Enligt
preliminära uppgifter för år 2005 är rapsodlingen i stort sett
oförändrad jämfört med år 2004.
Biogas produceras oftast som en biprodukt vid kommunala
avloppsreningsverk men kan även produceras vid avfallsdeponier.
Annat organiskt avfallsmaterial, såsom slakteri- och
restaurangavfall eller rest- och avfallsprodukter från jordbruket
som gödsel, halm, blast m.m., kan också rötas för att producera
biogas. Det finns även ett fåtal anläggningar på olika
jordbruksföretag där gödsel används för utvinning av biogas.
Biogasen från dessa anläggningar används inom jordbruksföretag
som en energikälla för t.ex. uppvärmning.
Biogas kan också produceras från vall. En sådan anläggning där
vall samrötas med sorterade hushållssopor och fett från storhushåll
blir klar i Västerås år 2005. Biogasen kommer där att användas
som drivmedel för bussar, lastbilar och personbilar. Rötresten
har godkänts som växtnäring för ekologisk odling.
Reglering av omhändertagande av animaliska biprodukter (ABP) finns
i den s.k. ABP-förordningen (EG) nr 1774/2002. ABP kan bidra till
Sveriges bioenergiproduktion genom förbränning och rötning. Det
pågår ett projekt vid Karlskoga Kraftvärmeverk med lyckade resultat
där mald ABP förbränns tillsammans med torv eller flis.
Den gemensamma jordbrukspolitiken
I juni 2003 träffades en överenskommelse mellan EU:s
jordbruksministrar om en reformering av EU:s jordbrukspolitik. I
princip innebär reformen att stödet frikopplas från produktionen.
Stödet styr således inte i samma utsträckning val av produktion.
I jordbruksreformen år 2003 beslutades även om ett hektarstöd till
produktion av jordbruksråvaror till energiändamål. Om
jordbruksråvaran produceras på areal som inte är uttagen ur
livsmedelsproduktion i enlighet med gårdsstödsreglerna men används
till bioenergiändamål enligt direktivet (2003/30/EG) om främjande av
användningen av biodrivmedel eller andra förnybara drivmedel
(EUT L 123, 17.5.2003, s. 42, Celex 32003L0030) kan det lämnas en
energipremie på 45 euro per hektar. Antalet ansökningar för att få
detta stöd omfattade år 2004 drygt 13 600 ha (varav knappt 8 400
energiskog i form av salix) i Sverige. Dessutom ansöktes det år 2004
för odling av grödor för industri- och energiändamål på areal
uttagen ur livsmedelsproduktion motsvarande ca 19 000 ha varav den
största delen var ämnad för energiändamål. Möjligheterna att främja
produktion av energi på jordbruksmark med åtgärder inom ramen för
nuvarande miljö- och landsbygdsprogrammet har också förbättrats i
samband med den genomförda jordbruksreformen. För närvarande pågår
arbete med nytt miljö- och landsbygdsprogram från år 2007 till
år 2013.
Den svenska energipolitiken
Målet för de energipolitiska insatserna för ett uthålligt energisystem
är att energin skall användas så effektivt som möjligt med hänsyn
tagen till alla resurstillgångar. Stränga krav skall ställas på
säkerhet och omsorg om hälsa och miljö vid omvandling och utveckling
av all energiteknik.
Målet för insatserna kring forskning, utveckling och demonstration
på energiområdet är att bygga upp sådan vetenskaplig och teknisk
kunskap och kompetens inom universiteten, högskolorna, instituten,
myndigheterna och i näringslivet som behövs för att genom tillämpning
av ny teknik och nya tjänster möjliggöra en omställning till ett
långsiktigt hållbart energisystem i Sverige samt att utveckla teknik
och tjänster som genom svenskt näringsliv kan kommersialiseras och
därmed bidra till energisystemets omställning och utveckling såväl
i Sverige som på andra marknader.
De långsiktiga energipolitiska insatserna inriktas på att sänka
kostnader för, och främja introduktionen av, ny energiteknik baserad
på förnybara energislag eller på teknik och metoder för effektiv och
säker tillförsel, distribution och användning av energi. Detta skall
också ske genom att med internationellt samarbete och
omvärldsbevakning bygga upp en bild av utvecklingen och
forskningsfronten vad gäller teknik, metoder och tjänster på
energiområdet så att relevanta lösningar kan införas i det svenska
energisystemet.
Forskning, utveckling och demonstration på energiområdet skall
prioriteras och genomföras så att nyttiggörandet av resultaten för
kommersialisering och marknadsintroduktion underlättas. Projekt
som bedöms ha kommersiell potential skall även ges ett sådant
stöd att deras marknadsmässiga förutsättningar kan
prövas.
Sedan år 1997 finns det inom EU på gemenskapsnivå ett generellt mål
om att andelen förnybar energi skall öka till 12 % fram till år
2010. Förra året presenterade kommissionen en rapport med analys
av utvecklingen som visar att utan ytterligare åtgärder så kommer
målet inte att nås (COM (2004) 366 final). Generellt gäller att
utvecklingen för bioenergi har varit betydligt svagare än
förväntat samtidigt som det är just bioenergi som erbjuder de
största möjligheterna till en snabb ökning av förnybar energi
till måttlig kostnad. Därför har kommissionen beslutat utarbeta en
"BioenergyAction Plan" som förväntas framläggas under senare delen
av år 2005.I Sverige är dock andelen mycket hög, 30 % av den
totala energitillförseln baseras på förnybar energi. För
elproduktion är andelen hela 50 %
I EG-direktivet 2003/30/EG om främjande av användningen av
biodrivmedel eller andra förnybara drivmedel (EUT L 123, 17.5.2003,
s. 42, Celex 32003L0030) ges allmänna riktlinjer som innebär att
varje medlemsland skall sätta nationella, vägledande mål för
introduktionen av biodrivmedel och andra förnybara drivmedel.
Målen skall sättas utifrån referensvärden som gäller för EU som
helhet. Referensnivån är satt till 2 % för år 2005 beräknat som
andel energiinnehåll av den totala energianvändningen inom
transportsektorn och 5,75 % för år 2010. Sverige har valt att
för år 2005 sätta målet till 3 %.
De biodrivmedel som används i större utsträckning i Sverige är
bioetanol, rapsmetylester (RME) och biogas. Under åren 2003 och
2004 har importen av etanol ökat kraftigt från att tidigare ha
legat på en relativt låg nivå. Importerad etanol utgör nu större
delen av Sveriges totala användning av etanol som drivmedel.
Svensk etanolproduktion för drivmedel utgörs i huvudsak av
företaget Agroetanols produktion i Norrköping.
Sverige har en ledande roll i storskalig kommersialisering av
bioenergi, främst såsom ersättning för fossila bränslen vid
produktion av värme och el. EU har antagit ett särskilt direktiv
2001/77/EG som har till syfte att främja användning av el från
förnybara energikällor och att skapa en grund för ett framtida
rättsligt ramverk på gemenskapsnivå (EUT L 283, 27.10.2001, s. 33,
Celex 32001L0077). Direktivet innehåller flera delar, bl.a.
ursprungsgaranti för förnybar el och minskade hinder för en ökning
av produktionen av el från förnybara energikällor. Medlemsstaterna
skall anta nationella vägledande mål för den framtida användningen
av el från förnybara energikällor utifrån referensvärden i
direktivet. Det övergripande vägledande målet på gemenskapsnivå
(EU-15) är 22 % av elproduktionen för år 2010.
Klimatinvesteringsprogrammet (Klimp) har en viktig roll i att
stödja ett ökat nyttjande av förnybar energi. Inom ramen för
programmet och dess föregångare lokala investeringsprogram (LIP)
har stora satsningar gjorts på omställning till förnybara
energikällor, bl.a. till utbyggnad av fjärrvärme och konvertering till
biobränslen.
Den svenska miljöpolitiken
I propositionen Sveriges miljömål - ett gemensamt uppdrag
(prop. 2004/05:150) anges att landets elförsörjning skall tryggas
genom ett energisystem som grundas på varaktiga, helst inhemska
och förnybara, energikällor samt en effektiv energianvändning.
Energin skall användas så effektivt som möjligt med hänsyn tagen
till alla resurstillgångar. Stränga krav skall ställas på säkerhet och
omsorg om hälsa och miljö vid omvandling och utveckling av all
energiteknik. Vid utformningen av energipolitiken skall
miljökvalitetsmålen beaktas. Exempel på miljömål som har relevans
vid produktion av bioenergi från jordbruket är Ingen
övergödning, Ett rikt odlingslandskap och Giftfri miljö.
I propositionen anges även att för att påskynda miljöanpassningen och
omställningen av energi- och transportsystemen, bör ytterligare
åtgärder inriktas på bl.a. effektivisering av användningen,
produktionen och överföringen av energi inom industrin,
energisektorn, bebyggelsen och transportsektorn. Detta för att
främst minska utsläppen till luft och öka satsningen på förnybara
energikällor. I detta ingår även produktion av förnybar energi från
jordbruket.
En ökad användning av förnybara energikällor bör även bidra till
att uppnå det nationella målet och åtagandet enligt Kyotoprotokollet
när det gäller minskade utsläpp av växthusgaser. Att jordbruket
har en potential såsom producent av bioråvara framhålls bl.a. i
propositionen Sveriges klimatstrategi (prop. 2001/02:55), i vilken
det redogörs för målen för det svenska klimatarbetet
särskilt i fråga om miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera det svenska
jordbrukets förutsättningar som producent av bioenergi. Vidare skall
förslag till tydliggörande av samhällets syn på den roll som
jordbruket bör ha som producent av bioenergi utvecklas.
Utredaren skall undersöka vilka förutsättningar som krävs för att
utveckla ett jordbruk som är konkurrenskraftigt som producent av
bioenergi med beaktande av dagens generella styrmedel inom
energiområdet, främst skatter och handel med elcertifikat,
samt biologiska och odlingstekniska möjligheter. Analyser skall
ske ur både ett samhällsekonomiskt och företagsekonomiskt perspektiv.
Bioenergiodlingens möjligheter att bidra till uppfyllande av
miljömålen skall särskilt uppmärksammas, liksom eventuella konflikter
mellan olika miljömål. Utredaren skall även beakta
hushållningsprincipen att råvaror och energi skall användas så
effektivt som möjligt. Med utgångspunkt i dessa analyser skall
utredaren göra en bedömning av olika produktionsalternativ. Även annan
jordbruksrelaterad produktion som kan ha betydelse för produktion av
bioenergi skall uppmärksammas såsom exempelvis animaliska
biprodukter (ABP).
Särskild hänsyn skall tas till reformarbetet inom den gemensamma
jordbrukspolitiken och till andra internationella förhållanden och
då särskilt WTO-aspekter.
I bedömning av konkurrenskraft skall ett långsiktigt perspektiv
användas där möjligheten att uppnå en utveckling med en framtida
situation baserad på ny teknik beaktas. Det är också viktigt att
bedöma konkurrenskraft i relation till biobränslen från skogsbruket
och andra möjliga förnybara energikällor. Det är också nödvändigt
att väga in andra möjliga samhällsekonomiska effekter i bedömningen
såsom en förbättring av försörjningstryggheten, en minskad sårbarhet
i energisystemet, en ökad sysselsättning och en diversifiering av
berörd näringsverksamhet samt andra regionala effekter.
Den forsknings-, utvecklings- och demonstrationsverksamhet om
förnybara energikällor inom jordbruket som pågår vid Sveriges
Lantbruksuniversitet och andra universitet och högskolor samt
aktiviteter inom området som finansieras av Statens energimyndighet,
Vinnova och Forskningsrådet för miljö, areella näringar och
samhällsbyggande (Formas) skall belysas och eventuella nya
forskningsområden av betydelse för jordbruket som energiproducent
föreslås. Utredaren skall även lämna en redovisning av den
internationella utvecklingen vad gäller jordbruket
som producent av bioenergi.
De förslag som föreslås skall konsekvensanalyseras. Vidare skall
förslag kostnadsberäknas och de samhällsekonomiska och finansiella
konsekvenserna skall analyseras. För förslag med statsfinansiella
effekter skall finansiering i enlighet med gällande
finansieringsprinciper föreslås.
Utredaren skall i sitt arbete inhämta synpunkter från berörda
myndigheter, relevanta intresseorganisationer, näringslivet
inklusive mindre företag och andra samhällsaktörer.
Utredaren skall även samråda med den pågående kommittén med
uppgift att lämna förslag till en långsiktig strategi för den
nationella politiken för landsbygdsutveckling (dir. 2004:87).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den
1 september 2006.
(Jordbruksdepartementet)