Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Slutförvar av kvicksilverhaltigt avfall, Dir. 2005:83
Departement: Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
Beslut: 2005-07-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 juli 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att bidra till ett effektivt
genomförande av ett slutförvar av kvicksilverhaltigt avfall i
djupt bergförvar (se prop. 2002/03:117, bet. 2003/04:MJU4,
rskr. 2003/04:13). Den särskilda utredaren skall agera som en
samordnande aktör för att stödja och samordna arbetet med
att ta fram metoder och lämplig kemisk form för sådan
deponering. Arbetet att samordna genomförandet skall ske
med beaktande av tekniska, miljö- och hälsomässiga, sociala
och samhällsekonomiska aspekter.
Om möjligt bör en gemensam lösning uppnås. Utredaren
skall därför verka för att en sådan kan utvecklas. Den
särskilda utredaren skall vidare samordna arbetet med att ta
fram förslag till finansiering och lokalisering av ett förvar.
Den särskilda utredaren skall redovisa till regeringen hur
avfallsägarnas arbete fortskrider och vilka initiativ till
samverkan som utredaren har tagit. En första delrapportering
skall ske senast den 31 maj 2006 avseende förslag till
kriterier för det djupa bergförvaret samt förslag till kemisk
form för det kvicksilverhaltiga avfallet. Den särskilda
utredaren skall lämna en slutlig redovisning av arbetet, med
förslag till fortsatt arbete, senast den 31 december 2007.
Bakgrund
Miljöaspekter och beslut om avveckling av
kvicksilveranvändning
Kvicksilver är en mycket giftig och bioackumulerande metall
som kan orsaka omfattande skador på hälsa och miljö.
Kvicksilver och dess föreningar, främst metylkvicksilver, har
framför allt negativa effekter på nervsystemet och dess
utveckling men även på hjärt-kärlsystemet, immunsystemet,
reproduktionssystemet samt njurarna. Kvicksilver omvandlas
till metylkvicksilver av naturliga processer och
bioackumuleras i näringskedjan. Sverige har infört
restriktioner för användning av kvicksilver och även ett
exportförbud för kvicksilver samt kemiska föreningar och
beredningar där kvicksilver ingår.
Enligt det av riksdagen fastställda miljökvalitetsmålet Giftfri
miljö (prop. 1997/98:145, bet. 1998/99:MJU6, rskr.
1998/99:183) skall halterna av ämnen som förekommer
naturligt i miljön vara nära bakgrundsnivåerna inom en
generation. Vidare skall den sammanlagda exponeringen i
arbetsmiljö, yttre miljö och inomhusmiljö för särskilt farliga
ämnen vara nära noll vid samma tidpunkt. Regeringen och
riksdagen har därutöver beslutat om en kemikaliestrategi för
Giftfri miljö (prop. 2000/01:65, bet. 2000/01:MJU15, rskr.
2000/01:269). Av denna framgår att nyproducerade varor så
långt möjligt skall vara fria från kvicksilver senast 2003.
Ämnet skall inte heller användas i produktionsprocesser om
inte företaget kan visa att hälsa och miljö inte kan komma till
skada. Befintliga varor som innehåller kvicksilver skall
hanteras på ett sådant sätt att kvicksilvret inte läcker ut i
miljön. Målsättningen är att användningen av kvicksilver
med vissa undantag skall ha upphört senast 2010.
Regeringen har i propositionen Ett samhälle med giftfria och
resurssnåla kretslopp (prop. 2002/03:117) redovisat
bedömningen att kvicksilver senast 2015 bör slutförvaras i
djupt bergförvar (jämför även Naturvårdsverkets rapport
4752 Slutförvar av kvicksilver och betänkandet Kvicksilver i
säkert förvar (SOU 2001:58)). Riksdagen delade regeringens
bedömning (bet. 2003/04:MJU4, rskr. 2003/04:13). Till
skillnad från ytlig förvaring bedöms ett djupt bergförvar
isolera det kvicksilverhaltiga avfallet från biosfären under
mycket långa tidsrymder och kan utformas så att kommande
generationer inte behöver belastas med underhålls- och
tillsynsansvar.
Kvicksilvermängder aktuella för slutförvar
Till följd av pågående och tidigare användning kommer det
2010 att finnas stora mängder kvicksilverhaltigt avfall som
måste tas om hand och förvaras på ett säkert sätt.
Gränsvärden för vilket kvicksilverhaltigt avfall som skall
omfattas av bestämmelserna om ett slutförvar är satta med
hänsyn till att så stor andel som möjligt av det
kvicksilverhaltiga avfallet skall omfattas. Tidigare
utredningar har visat att 60 procent av den totala mängden
kvicksilver finns i avfall med kvicksilverhalter över 1
procent. Sätter man en undre gräns vid en kvicksilverhalt av
0,1 procent omfattas ca 75 procent av den totala mängden
kvicksilver som finns i avfall. Resterande mängd är till
övervägande del utspädd i mycket stora avfallsvolymer. De
avfallsägare som framför allt berörs är Boliden AB, Sydkraft
SAKAB AB, Hydro Polymers AB och Akzo Nobel Base
Chemicals.
För närvarande uppgår Bolidens lagrade avfall med en
kvicksilverhalt överstigande en procent till ca 8 000 ton,
vilket motsvarar cirka 330 ton kvicksilver. Därutöver
tillkommer enligt kretsloppspropositionen (2002/03:117)
årligen 400 ton avfall, som innehåller drygt 20 ton
kvicksilver. Mängden kvicksilver från kloralkaliindustrin
(Hydro Polymers AB och Akzo Nobel Base Chemicals)
bedöms 2010 vara 400 ton kvicksilver. SAKAB:s lager av
kvicksilverhaltigt avfall uppgår för närvarande till ca 2 000
ton, varav ca 1 000 ton har en kvicksilverhalt över en procent.
Mängden kvicksilver i SAKAB:s avfall uppskattas till 80 ton.
Därutöver förvarar SAKAB ca 30 ton kvicksilver från 1 800
ton batterier som nu är under upparbetning. I dagsläget är ca
600 ton av batterierna upparbetade. Det tillkommer vidare
50-100 ton kvicksilverhaltigt avfall varje år.
Naturvårdsverket har uppskattat att det finns ett stort dolt
lager av varor och produkter i samhället som innehåller
kvicksilver. Dessa skall successivt fasas ut och tas om hand.
Cirka två ton kvicksilver per år omsätts i tillåtna
användningar i övrigt. Vidare finns det kvicksilverhaltigt
avfall som innehåller mindre än en procent kvicksilver.
Sammanfattningsvis kommer det 2010 att finnas
uppskattningsvis 15 000 ton kvicksilverhaltigt avfall med en
högre halt kvicksilver än en procent. Det skulle motsvara 1
100 ton kvicksilver. Vidare skulle det finnas 51 000 ton avfall
med en kvicksilverhalt om 0,1-1 procent kvicksilver, vilket
skulle motsvara ca 300 ton kvicksilver. För tiden efter 2010
skulle Boliden AB möjligen kunna fortsätta att tillföra
förvaret 20 ton kvicksilver om året, beroende på att malm
naturligt kan innehålla kvicksilver. I övrigt skulle den årliga
tillförseln bli mycket låg, eftersom man hoppas att
insamlingskampanjer då har fångat upp vad som rimligen kan
fångas upp av det "dolda lagret" i samhället. Återstående
tillåten kvicksilveranvändning skall ske i slutna kretslopp.
Vilket kvicksilverhaltigt avfall skall förvaras i djupt
bergförvar?
Enligt 21 c och 21 d §§ avfallsförordningen (2001:1063) i
dess lydelse fr.o.m. den 1 augusti 2005 skall avfall som
innehåller minst 0,1 viktprocent kvicksilver och som inte är
slutligt deponerat i enlighet med tillstånd meddelat med stöd
av miljöbalken eller föreskrifter meddelade med stöd av
balken senast den 1 januari 2015 bortskaffas genom djupt
bergförvar. Från och med 2010 införs en dispensmöjlighet
som innebär att Naturvårdsverket i det enskilda fallet får
medge dispens om föreskrivet bortskaffningsförfarande
framstår som oskäligt. Om avfallet innehåller mer än 1
viktprocent kvicksilver får dispens medges endast om det
finns synnerliga skäl eller om det är fråga om så små
mängder avfall att föreskrivet bortskaffningsförfarande
framstår som uppenbart oskäligt. Att en dispensmöjlighet
införs först 2010 beror på att en skälighetsavvägning
förutsätter att de närmare förutsättningarna för ett djupt
bergförvar är klara.
En anläggning för permanent lagring av kvicksilveravfall
med minst 0,1 viktprocent kvicksilver i djupt bergförvar
kräver tillstånd från miljödomstol
Behovet av en utredning
En stabil form som är lämplig för förvaring i djupt bergförvar
kräver någon form av bearbetning av avfallet. Varken
Naturvårdsverkets rapport 4752 Slutförvar av kvicksilver
eller betänkandet Kvicksilver i säkert förvar (SOU 2001:58)
tar dock ställning till någon särskild metod utan hänvisar i
frågan till avfallsägarnas bedömning.
Det avfall med mer än 0,1 procent kvicksilver som kommer
att finnas 2010 har olika kemisk form. Kloralkaliindustrins
avfall (Hydro Polymers AB och Akzo Nobel Base
Chemicals) är metalliskt kvicksilver och motsvarar knappt en
tredjedel av kvicksilvret. Boliden AB:s kvicksilver motsvarar
drygt hälften av kvicksilvret och finns i stora mängder avfall
som utöver kvicksilver även innehåller koppar, arsenik, zink,
bly och kadmium. Återstående mängd kvicksilver (i
huvudsak SAKAB:s kvicksilver) återfinns även det i stora
mängder avfall.
I enlighet med principen om förorenarens ansvar bör berörda
avfallsägare bära ansvaret för att ett djupt bergförvar kommer
till stånd. Företagen bör bl.a. ta ställning till metod och
lämplig kemisk form för deponering i ett djupt bergförvar.
Företrädesvis bör avfallsägarna samarbeta om en gemensam
lösning. En samordnande aktör behövs dock för att samordna
arbetet, detta gäller inte minst frågan om finansiering och
lokalisering av ett förvar. I uppdraget ingår därför att den
särskilda utredaren skall stödja avfallsägarnas arbete med att
ta fram metod och lämplig kemisk form för deponering i
djupt bergförvar.
Det kan vara lämpligt att avfallsägarna i ett första skede tar
fram förslag till lämplig kemisk form för det
kvicksilverhaltiga avfallet och andra kriterier för ett djupt
bergförvar som skall vara säkert för miljön och stabilt på lång
sikt. Den särskilda utredaren skall därför i första skedet
samordna framtagandet av dessa förslag och lämna dessa i en
delrapport.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att effektivt bidra till
avfallsägarnas genomförande av ett slutförvar av
kvicksilverhaltigt avfall i djupt bergförvar. Den särskilda
utredaren skall utgå från propositionen Ett samhälle med
giftfria och resurssnåla kretslopp (prop. 2002/03:117, bet.
2003/04:MJU4, rskr. 2003/04:13) samt 21 c och 21 d §§
avfallsförordningen (2001:1063) i dess lydelse fr.o.m. den 1
augusti 2005. Vidare skall utredaren särskilt beakta tekniska,
miljö- och hälsomässiga, sociala och samhällsekonomiska
aspekter på anläggandet av ett djupt bergförvar.
Utredaren skall i ett första skede stödja och samordna
avfallsägarnas arbete med att utreda vilka alternativa metoder
och lämpliga kemiska former som krävs för deponeringen.
Därutöver skall utredaren stödja och samordna avfallsägarnas
arbete med att ta fram och verifiera kriterier för det djupa
bergförvaret när det gäller bl.a. miljömässig säkerhet och
långsiktig stabilitet. Om enighet inte kan nås skall utredaren
förorda en eller flera lämpliga metoder.
Den särskilda utredaren skall verka för att berörda
avfallsägare överväger möjligheten till gemensamma
lösningar och samordna avfallsägarnas arbete med att lämna
förslag till finansiering och lokalisering av förvaret.
Utredaren skall vidare i tidsplaneringen av sitt arbete beakta
att en anläggning för permanent lagring av kvicksilveravfall
med minst 0,1 viktprocent kvicksilver i djupt bergförvar
kräver tillstånd från miljödomstol. Utredaren skall i sitt arbete
särskilt beakta miljöbalkens hänsynsregler samt de krav på
alternativredovisningar som lagstiftningen ställer.
Arbetets genomförande och tidsplan
Den särskilda utredaren skall genomföra sitt arbete i
samarbete med berörda avfallsägare. Utredaren skall vidare
samverka med Naturvårdsverket samt föra en dialog med
andra berörda myndigheter och relevanta
intresseorganisationer. Vad gäller metoder, kriterier och
riskbedömningar för ett djupt bergförvar skall relevant
expertis tillfrågas. När det gäller lokalisering av förvaret
skall utredaren samråda med Sveriges kommuner och landsting
samt aktuella kommuner.
I arbetet skall hänsyn tas till slutsatser i Dialogprojektet
(SKI TR 93:34-36). Utredaren skall i sitt arbete med framtagande
av kriterier för såväl metodval och lokalisering prioritera
processer där olika intressenter, såväl nationella som lokala,
har möjlighet att aktivt delta på ett tidigt stadium. Utredaren
skall utvärdera och vidareutveckla Naturvårdsverkets förslag
till lokaliseringsfaktorer för ett slutförvar (Naturvårdsverkets
rapport 4752 Slutförvar av kvicksilver).
Den särskilda utredaren skall bedöma och redovisa vilka
miljömässiga och samhällsekonomiska effekter förslagen kan
få.
Den särskilda utredaren skall rapportera till regeringen hur
avfallsägarnas arbete fortskrider och vilka initiativ till
samverkan som utredaren har tagit. En första delrapportering
skall ske senast den 31 maj 2006 när det gäller förslag till
kriterier för det djupa bergförvaret samt förslag till kemisk
form för det kvicksilverhaltiga avfallet. Den särskilda
utredaren skall lämna en slutlig redovisning av arbetet, med
förslag till fortsatt arbete, senast den 31 december 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)