Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effekterna av klimatförändringar och hur samhällets sårbarhet för dessa kan minskas, Dir. 2005:80
Departement: Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
Beslut: 2005-06-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall kartlägga det svenska samhällets
sårbarhet för globala klimatförändringar och de regionala och
lokala konsekvenserna av dessa förändringar samt bedöma
kostnader för skador som klimatförändringarna kan ge
upphov till. Den särskilde utredaren skall föreslå åtgärder
som minskar samhällets sårbarhet för både successiva
klimatförändringar och enstaka extrema väderhändelser samt
redovisa om det finns behov av ändrade uppgifter och
förbättrad beredskap vid berörda myndigheter. Av särskilt
intresse är klimatförändringarnas påverkan på infrastruktur,
t.ex. vägar, järnvägar, telekommunikation, byggnadsbestånd,
energiproduktion och elförsörjning, areella näringar,
vattenförsörjning och avloppssystem och på människors hälsa
samt på den biologiska mångfalden. Behovet av anpassning
till de förväntade klimatförändringarna och ekonomiska
effekter för samhället och olika näringar skall redovisas
baserat på möjliga scenarier.
För att inhämta så bred erfarenhet och sakkunskap som
möjligt skall utredaren samråda med berörda aktörer, bl.a.
myndigheter, kommuner, näringsliv, vetenskapliga
institutioner och enskilda organisationer. Utredaren bör också
se över det samlade forskningsbehovet avseende samhällets
sårbarhet och beredskap för klimatförändringar. Erfarenheter
från andra länders arbete med sårbarhetsfrågan skall tas till
vara.
En redovisning om översvämningsrisker och
avtappningsmöjligheter när det gäller Mälaren, Hjälmaren,
Vänern och ytterligare områden där konsekvenserna blir stora
vid översvämningar skall senast den 1 juni 2006 lämnas till
regeringen.
Ett slutbetänkande skall lämnas senast den 1 oktober 2007.
Bakgrund
Förändringar i klimatet kan ge upphov till stora effekter på
samhällets funktioner, t.ex. på infrastruktur såsom
elförsörjning, telekommunikationer, vägar och järnvägar samt
på naturmiljön. I vissa fall kan detta leda till en svår
påfrestning för samhället. Samhällets sårbarhet vid
klimatförändringar beror bl.a. på hur stora förändringarna blir
samt hur vi i dag planerar och tar hänsyn till dessa förväntade
förändringar. Sårbarheten är även beroende av vilken
beredskap samhället har. Det senare gäller särskilt eftersom
extrema vädersituationer med stormar och omfattande
nederbörd kan förväntas bli vanligare i framtiden. En
kartläggning av samhällets, näringslivets och de naturliga
ekosystemens sårbarhet för klimatförändringar är en
förutsättning för en effektiv planering för hur samhällets
sårbarhet kan reduceras.
Översvämningar och höga flöden inträffar regelbundet men
har sedan sommaren 2000 i ökad omfattning drabbat flera
områden i landet i samband med kraftig nederbörd.
Översvämningar inträffade i Värmland och Västra Götaland
sensommaren 2001 och i Sundsvall och Timrå hösten 2001.
Häftiga regnväder och påföljande översvämningar drabbade
Orust sommaren 2002 och Småland 2004. Flera ras och skred
inträffade också i Värmland sommaren 2004. Vattennivån i
älvar och andra vattendrag höjdes kraftigt vilket i sin tur
medförde att skador uppkom på såväl statlig som kommunal
och enskild egendom.
Natten mellan den 8 och 9 januari 2005 drabbades Sverige av
en mycket kraftig storm. Vindbyar med orkanstyrka över det
inre av Småland noterades. Stormen orsakade omfattande
skador på skog, telekommunikationer och eldistribution.
Stormen fällde omkring 75 miljoner kubikmeter skog, dvs.
dubbelt så mycket som under de svåra stormarna 1969. De
direkta kostnaderna för stormen har uppskattats till 17
miljarder kronor.
Denna typ av extrema väderhändelser kan bli mer vanligt
förekommande i framtiden, med ökade kostnader för
samhället som följd. Samtidigt sker en successiv förändring
av klimatet med stigande temperaturer, förhöjd havsnivå och
förändrade livsbetingelser för flora och fauna. Både de
extrema händelserna och den fortgående förändringen måste
beaktas vid en bedömning av samhällets sårbarhet och vilken
beredskap som behövs.
Sårbarhet och risker i Sverige vid ett förändrat klimat har
hittills enbart varit föremål för enstaka analyser. Visst arbete
har påbörjats av olika aktörer, t.ex. Boverket, Statens
räddningsverk, Lantmäteriverket och Vägverket, med syfte
att se över sårbarheten vid översvämningar och behovet av
anpassningsåtgärder. Sveriges meteorologiska och
hydrologiska institut (SMHI) och kraftindustrin har sett över
möjliga konsekvenser för vattenkraftsproduktionen och
dammsäkerheten. Skogsstyrelsen analyserar fortlöpande på
vilka sätt skogsskötsel och naturvård kan behöva anpassas till
följd av framtida klimatförändringar och ökad risk för
extrema väderhändelser. Ingen sammanhållen analys har
dock gjorts av de nya behov som uppstår och kostnader som
en klimatförändring kan orsaka.
Inom ramen för FN:s klimatkonvention har
anpassningsfrågorna genom det tionde partsmötet i december
2004 fått större utrymme än tidigare. Då fattades beslut om
att utarbeta ett femårigt program i syfte att stärka parternas
kapacitet för sårbarhetsanalys och anpassningsåtgärder. Vid
världskonferensen om riskreduktion och förebyggande av
naturkatastrofer i Kobe den 18-22 januari 2005 uppmanades
varje land att etablera s.k. nationella plattformar som ett led
i att förbättra beredskapen mot naturolyckor. De nationella
plattformarna skall vara genomförda senast 2015. Även inom
EU har sårbarhetsfrågor uppmärksammats men ännu har inga
analyser eller åtgärder påbörjats på gemenskapsnivå. Inom
EU beslutade miljöministrarna dock hösten 2004 att uppmana
kommissionen att lägga fram ett lämpligt förslag till
europeiskt handlingsprogram om hantering av
översvämningsrisker. Enskilda medlemsländer, t.ex. Finland
och Förenade kungariket, har genomfört analyser av
sårbarhet och anpassningsbehov.
Vetenskaplig bakgrund
Enligt FN:s klimatpanels (Intergovernmental Panel on
Climate Change, IPCC) senaste utvärdering av
klimatförändringar har jordens medeltemperatur ökat med ca
0,6 ºC under de senaste hundra åren. Fram till år 2100 kan
temperaturen komma att öka med ytterligare mellan 1,4 och
5,8 ºC, enligt IPCC:s beräkningar. Det är inte bara den
absoluta förändringen av klimatet till slutet av detta sekel
som har betydelse när sårbarhet och anpassningsbehov skall
kartläggas. Även takten i en klimatförändring bör beaktas och
takten beror delvis på resultaten av olika strategier för att
begränsa utsläppen av växthusgaser. Modelleringar tyder på
att takten på temperaturförändringen kommer att hålla sig på
nuvarande nivå under de närmaste 50 åren för att därefter
sakta ned. Detta förutsätter dock att effektiva åtgärder för att
begränsa utsläppen av växthusgaser vidtas.
För att begränsa klimatförändringarna krävs kraftiga
utsläppsminskningar i alla länder, men inte ens drastiskt
minskade globala utsläpp kan helt förhindra en
klimatförändring. Dock kan en internationell och ambitiös
klimatpolitik långsiktigt påverka i vilken hastighet och
omfattning en klimatförändring kommer att ske. På kort sikt
(10-40 år) är möjligheterna att påverka takten och
omfattningen av klimatförändringarna betydligt mindre.
Ännu har de internationella överenskommelserna inte lett till
något påtagligt trendbrott när det gäller de globalt sett ökande
utsläppen av växthusgaser.
De regionala och lokala effekterna på klimatet kommer dock
att avvika väsentligt från de globala medelvärdena. I en del
regioner kan risken för översvämningar öka medan risken för
torka kan öka på andra ställen. Klimatet i Norden bedöms
vara känsligare för förändringar än det globala klimatet i
genomsnitt. En god prognos av möjliga framtida regionala
och lokala klimatförhållanden behövs som underlag för att
kunna göra en bedömning av samhällets sårbarhet till
förändringarna. Globala klimatsimuleringar som t.ex. tas
fram inom ramen för FN:s klimatpanel har inte tillräckligt
god upplösning för att ligga till grund för regionala
bedömningar. Sådana modeller utgör i stället en
utgångspunkt för utvecklingen av regionala klimatscenarier
för Norden och Sverige, som vid Rossby Centre vid SMHI.
Med dessa modeller kan regionala särdrag, såsom Östersjön,
älvsystem, insjösystem och fjällkedjan beskrivas mer
realistiskt vilket medger att mer detaljerad information kan
tas fram om möjliga klimatförändringar på ett regionalt plan.
I de scenarier som använts i dessa regionala
klimatmodelleringar kommer årsmedeltemperaturen i Sverige
att ha höjts med i genomsnitt ca 4 ºC under perioden 2071-
2100 jämfört med perioden 1961-1990, vilket är mer än vad
som förutses i de prognoser som gjorts över den globala
medelförändringen. Liknande resultat har rapporterats i
rapporten från ACIA (Arctic Climate Impact Assessment,
2004) som tagits fram på beställning av Arktiska rådet. Flera
osäkerhetsfaktorer finns emellertid i antagandena och i
modellberäkningarna. Andra utfall, både med större och
mindre temperaturförändringar, är därför möjliga. Europeiska
miljöbyråns (EEA) rapport Impacts of Europe's Changing
Climate (2004) pekar på att klimatförändringarna blir större
i Europa än det globala genomsnittet. Europa måste därför
förbereda sig och EEA konstaterar att det behövs strategier
för detta på alla nivåer.
Temperaturförändringar påverkar flera olika variabler. De
säsongsvisa snöförhållandena och havsisen påverkas också av
temperaturen. Som en följd av klimatförändringarna
förväntas vegetationsperiodens längd kunna förlängas med en
till två månader i Sverige.
Nederbördsförhållandena kan också komma att påverkas i
regionen. Längs Norges västkust och i norra Skandinavien
förväntas ökad nederbörd medan förhållandena kan bli de
omvända under sommaren i delar av sydöstra Sverige. Både
snötäckets varaktighet och det maximala snödjupet minskar i
Sverige enligt de regionala modellberäkningarna.
Vattenföringen bedöms öka i norr och bli oförändrad eller
minska något i södra Sverige. Förändringarna i snötäcket och
nederbördsmönstren förväntas leda till att
översvämningsrisken ökar under hösten och minskar under
våren. Tillrinningen till Östersjön ökar i norr och är
oförändrad eller minskar något i söder. Vattentemperaturen i
Östersjön förväntas stiga med 3 ºC i genomsnitt vilket bl.a.
kan medföra en avsevärd minskning av isutbredningen i
Östersjön. Den globala uppvärmningen väntas leda till att
vattenståndet i världshaven stiger med 0,1-0,9 meter till år
2100 jämfört med år 1990, vilket även kommer att påverka
vattenståndet i Östersjön.
Hur kan samhället påverkas av en klimatförändring?
Fysisk planering, infrastruktur, bebyggelse och elförsörjning
Ett förändrat klimat med risk för intensivare nederbörd leder
till intensivare hydrologiska förlopp i vattendrag vilket kan få
konsekvenser i form av översvämning, skred och ras samt en
långsiktig höjning av havsytan. Detta ställer nya krav på
planeringen av samhällets infrastruktursystem som vägar,
järnvägar, broar, kraftöverföring, telekommunikation,
hamnar, dammar, slussar, avlopps- och
vattenförsörjningssystem samt byggnader. Risken för
påverkan på byggnader av ett förändrat klimat kan ställa krav
på nya riktlinjer för dimensioneringsgrunder och ändrade
konstruktioner men också på förändrade underhållsmetoder,
t.ex. i form av ökad användning av träskyddsmedel mot
mögel. Andra effekter av klimatförändringar som kan ha
omfattande inverkan på samhällets infrastruktur och
förutsättningarna för vindkraftsproduktion är förändringar i
vindklimatet samt förekomsten och intensiteten av stormar.
Ett förändrat nederbördsmönster och ökad temperatur kan
vidare påverka vattenföringen i reglerade vattendrag och kan
därmed ha stor betydelse för elproduktionen i landet.
Förutsättningar förväntas uppstå för en ökad och jämnare
produktion av vattenkraft. Den ökade vattenföringen i
reglerade vattendrag kan också leda till en förhöjd risk för
dammbrott eftersom dammarna har dimensionerats efter
dagens vattenföringsförhållanden. Därför arbetar
kraftbranschen med att öka dammsäkerheten genom att
förstärka och höja dammar samt öka kapaciteten för
avtappning. De begränsade avtappningsmöjligheterna från
Mälaren, Hjälmaren och Vänern medför risk för
översvämning av angränsande mark vilket kan komma att
förvärras genom framtida klimatförändringar. Stigande nivåer
i världshaven och därmed Östersjön påverkar möjligheterna
till avtappning. Detta beror bl.a. på begränsning i slussarnas
och vattendragens avtappningskapacitet.
Areella näringar, turism och biologisk mångfald
De biologiska förutsättningarna och de areella näringarna
påverkas av förändringar av bl.a. temperatur,
vegetationssäsong, vegetationszoner och hydrologiska
förhållanden. Risken för spridning av skadeinsekter,
sjukdomar och svampangrepp ökar om klimatet blir varmare
och fuktigare. Förändringar i vegetationszoner och arters
utbredningsområden kan leda till att hotade arter och
ekosystem utsätts för ytterligare påfrestningar.
En långsiktig planeringshorisont behövs inom skogsbruket
med dess långa omloppstider samtidigt som påverkan på
näringen kan vara omedelbar vid till exempel stormar. De
långsiktiga förutsättningarna för skogsbruket och svensk
skogsindustri kan väsentligen förändras till följd av
klimatförändringarna. Därför behöver bl.a.
brukningsformerna inom skogsbruket analyseras och
studeras. Ett varmare klimat skulle ge förutsättningar för
att öka skogsproduktionen i Sverige. Trädslagens liksom andra
skogslevande arters utbredning kommer generellt att
förskjutas norrut till följd av högre temperatur och ändrade
nederbördsförhållanden. Därför krävs fördjupade studier
kring detta.
Jordbruket kommer sannolikt att påverkas vid
klimatförändringar vilket kan ge upphov till längre
vegetationssäsong, förskjutning av vegetationszoner och
förändrade hydrologiska förhållanden.
Förutsättningarna för odling av grödor och djurhållning kan
förändras väsentligt vilket i sin tur kan leda till både positiv
och negativ påverkan på svensk livsmedelsförsörjning och
livsmedelsindustri. Med avseende på livsmedel och foder
samt från energisynpunkt kan möjligheten till odling av andra
och nya grödor, ökat skördeutbyte och fler antal skördar
innebära positiva effekter.
Liksom i skogsbruket kan sjukdomar på djur och grödor få
lättare att etablera sig. Förekomsten av skadeinsekter,
sjukdomar och svampangrepp kan förvärras och det finns risk
för att nya arter etablerar sig i ett varmare och fuktigare
klimat. Ökade insekts- eller svampangrepp riskerar även leda
till ökad användning av bekämpningsmedel. Klimatrelaterade
problem kan även finnas vid större utbrott av djursjukdomar.
Utsläppen av växtnäringsämnen till luft och vatten kan
förändras både i omfattning såväl som i tid och rum.
Förändrade produktionsbetingelser gör det också viktigt att
säkra djur- och växtgenetiska resurser med egenskaper som
kan komma till användning. Jordbruket och glesbygden kan
vara särskilt känsliga vid brott i elförsörjningssystemen
liksom i andra system, vilket bör särskilt uppmärksammas.
En högre trädgräns och påverkan på markfloran skulle kunna
förändra förutsättningarna för rennäringen, vilket även kan få
konsekvenser för den samiska befolkningen som lever på
renskötsel.
Turistnäringen kan påverkas av en klimatförändring. T.ex.
kan kortare och snöfattigare vintrar och andra effekter, t.ex.
förbuskning, av ett förändrat klimat innebära försämrade
förutsättningar för turistnäringen i fjällvärlden. Effekter på
näringen kan även uppstå på andra håll i Sverige.
Klimatförändringarna kan också påverka många andra
miljöfaktorer och därmed även möjligheterna att uppnå
miljökvalitetsmålen. Det gäller t.ex. målen om rent vatten och
luft samt biologisk mångfald. Förändringar i vegetationszoner
och arters utbredningsområden kan leda till att hotade arter
och ekosystem utsätts för ytterligare påfrestningar.
Förändrade förhållanden i våra kusthav och insjöar kan leda
till förändrad artsammansättning vilket i sin tur kan få
effekter på såväl den marina biologiska mångfalden som
fiskerinäringen och fritidsfisket i våra hav och insjöar.
Vattenförsörjning, avloppssystem samt hälsa
En ökad temperatur i våra sjöar och vattendrag kan ha stora
effekter på kvaliteten för dricksvatten såsom smak, lukt och
färg. Det finns också en ökad risk för spridning av
smittämnen och gifter om översvämningar uppströms för ut
föroreningar i sjöar och vattendrag som används som
dricksvattentäkt. Infrastrukturen för vattenförsörjningen har
mycket lång livslängd och kan vara känslig för ett förändrat
klimat t.ex. om vattentäkter blir otjänliga. En långsiktigt
säkrad försörjning och distribution av vatten är en central
fråga för samhällets funktion och vår överlevnad.
Ett varmare och fuktigare klimat kan på sikt leda till att olika
sjukdomar som i dag inte förekommer i vårt land får fäste
här. Risken är också betydande att fästing- och andra
insektsburna sjukdomar som drabbar människor och djur får
en ökad spridning. Luftföroreningar och utdragna
värmeböljor är andra faktorer som kan påverka hälsan vid
klimatförändringar.
Även system för dag- och avloppsvatten måste dimensioneras
för att hantera en ökad frekvens av stora nederbördsmängder.
Sådana åtgärder stärker indirekt även samhällets allmänna
beredskap mot svåra påfrestningar.
Förebyggande insatser och genomförda utredningar
Regeringen har i olika sammanhang pekat på behovet av
ökade insatser från samhällets sida för att förebygga skador
till följd av naturolyckor. I propositionen Samhällets säkerhet
och beredskap (prop. 2001/02:158) fastslog regeringen att det
finns ett behov av ökade insatser från samhällets sida för att
förebygga skador av höga vattenflöden. Som en följd av
ställningstagandena i propositionen har regeringen beslutat
om förordningen (2002:472) om åtgärder för fredstida
krishantering och höjd beredskap. Av förordningen följer att
de statliga myndigheterna årligen skall analysera om det finns
sårbarheter och risker inom myndighetens ansvarsområde
som synnerligen allvarligt kan försämra förmågan till
verksamhet. Vissa utpekade myndigheter har även ett särskilt
ansvar att vidta åtgärder i form av planering och
förberedelser. Arbete pågår nu inom Regeringskansliet med
att ta fram en proposition om krisberedskap.
Som en följd av det s.k. Tuveskredet 1977 fick Statens
räddningsverk 1987 i uppdrag att ta fram översiktliga
stabilitetskarteringar och har sedan dess karterat knappt
hälften av landets kommuner. Den översiktliga
stabilitetskarteringen skall utgöra ett stöd i den ordinarie
kommunala riskhanteringen då kunskaper om ras och skred
ofta är begränsad i kommunerna. På uppdrag av
Räddningsverket utförs förstudierna av Statens geotekniska
institut och huvudstudien av konsultfirmor.
Till stöd för den kommunala riskhanteringen utför
Räddningsverket sedan 1998 också översiktliga karteringar
av översvämningshotade områden utmed de större
vattendragen. Hittills har drygt 6 500 kilometer vattendrag
karterats. De översiktliga översvämningskarteringarna kan
utgöra en bra grund för kommunernas översiktliga fysiska
planering och för räddningstjänstens planering. På uppdrag
av Räddningsverket utförs karteringarna av SMHI eller
konsultfirmor. Stabilitets- och översvämningskarteringar
identifierar riskområden och kan också ligga till grund för
bedömningar av för vilka områden kommunerna bör gå
vidare och utföra detaljerade utredningar.
Miljöbalkskommittén drog slutsatsen i sitt delbetänkande
(SOU 2002:50 s. 155) att det finns åtgärder som i viss mån
skulle kunna minska antalet översvämningar men att dessa
medför stora kostnader för samhället i form av bortfall av
elproduktion och omfattande påverkan på bebyggelse och
naturmiljö. Kommittén ansåg dock att det inte finns
systematiska brister i nuvarande vattendomar och föreslog
inga ändringar i reglerna. Utredningen konstaterade däremot
att det finns andra åtgärder som förefaller mer
ändamålsenliga, t.ex. utbyggnad av så kallade
älvsamordningsgrupper och ökad hänsyn till risk för
översvämning i den fysiska planeringen. För att förebygga
naturolyckor och därmed begränsa såväl kostnader som
lidande finns sedan mitten av 1980-talet möjlighet för
kommuner att söka statsbidrag för förebyggande åtgärder mot
naturolyckor. Statsbidrag medges inte för förebyggande
åtgärder inför nyexploatering av mark och inte heller för
underhållsåtgärder som underlåtits av fastighetsägare. Med
åren har antalet ansökningar ökat och många av de
förebyggande åtgärderna är stora, komplexa och kostsamma.
Åtgärderna måste ofta prövas i miljödomstol.
Räddningsverket redovisade den 1 juli 2002
regeringsuppdraget att göra en översyn av nuvarande system
för att förebygga naturolyckor såsom t.ex. ras och skred. I
rapporten föreslog Räddningsverket att bidragsystemet för
förebyggande åtgärder mot naturolyckor även skall omfatta
vissa långsamma naturskeden som så småningom kan leda till
akuta lägen, samt att tvingande åtgärder, enligt olika
myndighetsbeslut och regelsystem t.ex. miljö- och
arkeologiska undersökningar, som erfordras för att kunna
genomföra den förebyggande åtgärden skall vara
bidragsberättigad kostnad. Medel för förebyggande åtgärder
mot jordskred och andra naturolyckor utbetalas av
Räddningsverket från anslaget 7:2 Förebyggande åtgärder
mot jordskred och andra olyckor. Någon särskild lagstiftning
för detta finns inte utan reglering sker utifrån tidigare
bedömningar och praxis genom årliga beslut.
Regeringen uppdrog åt Skogsstyrelsen i februari 2005 att i
samverkan med Naturvårdsverket och andra berörda
myndigheter utvärdera de ekologiska, ekonomiska och
sociala konsekvenserna för skogsbruket av stormen i januari
2005. Analysen skall utgöra ett underlag för framtida
rådgivning och insatser för återbeskogning. Uppdraget skall
slutrapporteras senast den 15 januari 2006.
Frågeställningar rörande jordbruket med koppling till
sårbarhet och klimatförändringar har behandlats i ett antal
rapporter. I rapporten Statens ansvar för skördeskador i
samband med naturkatastrofer (dnr Jo2003/1612/Veg)
analyseras statens ansvar för dessa skördeskador. Likaså har
Jordbruksverket koordinerat ett beredskapsprojekt, STUDS
(Större Utbrott av Smittsamma Djursjukdomar), som bör vara
en utgångspunkt med avseende på dessa frågeställningar.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en kartläggning av samhällets
sårbarhet och beredskap för extrema väderhändelser och
långsiktiga klimatförändringar samt bedöma behovet av
anpassning till ett förändrat klimat för olika sektorer i
samhället. Även positiva effekter av klimatförändringarna bör
beaktas. Den särskilde utredaren skall också identifiera och
studera verksamheter som är särskilt sårbara för extrema
väderhändelser. Utredaren skall:
· göra en kartläggning av sårbarheten och sannolikheten för
extrema väderhändelser och klimatförändringar på kort,
medellång och lång sikt samt bedöma vilka anpassningsåtgärder
som behöver vidtas och kostnaderna, totala såväl som
marginella, för dessa,
· bedöma kostnader för skador och kompensationsåtgärder till
följd av förväntade klimatförändringar utifrån olika scenarier
och extrema väderhändelser på kort, medellång och lång sikt,
· bedöma vilka konsekvenser klimatförändringar kan få för
människors hälsa,
· identifiera olika nyckelaktörer i samhället som kan minska
sårbarheten, såväl inom offentlig verksamhet som i privat
näringsliv och på nationell, regional och lokal nivå,
· redovisa åtgärder som redan vidtas av myndigheter, kommuner och
företag för att minska påverkan från extrema väderhändelser och
från klimatförändringar,
· identifiera eventuella organisatoriska brister vad gäller
ansvaret för beredskap vid extrema väderhändelser och för
anpassning till ett förändrat klimat,
· föreslå hur systemet för statliga bidrag till förebyggande
åtgärder beträffande översvämningar, ras och skred kan
effektiviseras,
· redovisa erfarenheter av försäkringsskyddet för allmänheten,
bostadsrättföreningar, ideella föreningar, småföretagen och
jordbruket samt bedöma behov av åtgärder för att förbättra
skyddet,
· analysera behovet av fler och mer detaljerade klimatscenarier
för att minska osäkerheten i bedömningarna om behoven av
anpassningsåtgärder och beskriva möjligheterna till och
behoven av att utveckla klimatscenarierna,
· klargöra behovet av ökad kunskap om sårbarhet för
klimatförändringar inom olika samhällssektorer och ange
behov av fortsatt arbete inom respektive sektor samt av
ytterligare forskning,
· belysa konsekvenser av kommande klimatförändringar för
europasamarbetet inom olika områden, t.ex. bevarandet av
biologisk mångfald,
· vid behov föreslå lagstiftningsåtgärder,
organisationsförändringar eller ett ändrat eller förtydligat
myndighetsansvar för att förbättra möjligheterna att möta
konsekvenserna av framtida extrema händelser och gradvisa
klimatförändringar med beaktande av det fredstida
krishanteringssystemet i sin helhet,
· när det gäller Hjälmaren, Mälaren, Vänern och ytterligare
områden där konsekvenserna kan bli stora vid översvämningar,
redovisa både översvämningsriskerna och
avtappningsmöjligheterna samt föreslå åtgärder för att komma
till rätta med eventuella problem och föreslå finansiering för
de föreslagna åtgärderna,
· föreslå hur statens och kommunernas förebyggande åtgärder kan
utvecklas och lämna förslag till hur de s.k.
älvsamordningsgrupperna och länsstyrelsernas roller kan
utvecklas och
· utvärdera genomförda karteringar för att göra en bedömning av
kvalitén och användbarheten av dessa samt redovisa hur dessa
karteringar hanteras i den kommunala planeringsprocessen.
Arbetets genomförande, tidsplan, m.m.
Den särskilde utredaren skall i sitt arbete utgå från den
kunskap som finns om framtida klimatförändringar.
Resultaten av den regionala klimatmodellering som utförts
vid Rossby Centre och SMHI:s studie Anpassning till
klimatförändringar (2005) skall särskilt beaktas. Samhällets
sårbarhet bör utifrån detta kartläggas i olika tidsperspektiv
och med hänsyn tagen till takten i klimatförändringarna enligt
olika scenarier.
Erfarenheterna av tidigare statliga insatser vid extrema
väderhändelser och naturolyckor skall tas till vara. De s.k.
älvsamordningsgrupperna liksom länsstyrelsernas uppgifter
är här betydelsefulla. Erfarenheter av hur statliga
myndigheter arbetar med anpassning till förändringar i
klimatet skall tas till vara.
Inom ramen för nordisk energiforskning pågår ett större
arbete för att kartlägga konsekvenser av klimatförändringar i
Norden. Den särskilde utredaren bör beakta resultatet från
detta arbete.
Den särskilde utredaren skall följa regerings och riksdags
fortsatta arbete med samhällets krisberedskap.
Samråd skall ske med relevanta myndigheter, kommuner,
näringslivet, vetenskapliga institutioner, experter, forskare
och organisationer.
Utredaren skall beakta motsvarande arbete och beskriva hur
några med Sverige jämförbara länder, t.ex. Norge, Finland
och Österrike, behandlar frågan om samhällets sårbarhet och
förebyggande åtgärder samt förekomsten av statliga bidrag
till sådana åtgärder. Vidare skall utredaren följa det arbete
som pågår inom FN och EU när det gäller förebyggande
åtgärder och anpassning till effekter av klimatförändringar.
För förslag som läggs fram skall samhällsekonomiska och
statsfinansiella konsekvenser redovisas. För de förslag som
har statsfinansiella konsekvenser skall utredaren föreslå
finansiering. I de samhällsekonomiska beräkningarna skall
sannolikheten för de olika utfallen beaktas. En bedömning av
sociala och ekonomiska konsekvenser för enskilda och
näringsliv samt vilken miljöpåverkan förslagen får om de
fullföljs skall också genomföras.
Utredaren skall senast den 1 juni 2006 till regeringen
redovisa översvämningsrisker och avtappningsmöjligheter
när det gäller Mälaren, Hjälmaren, Vänern och ytterligare
områden där konsekvenserna blir stora vid översvämningar.
Utredaren skall också föreslå åtgärder för att komma tillrätta
med eventuella problem.
Ett slutbetänkande skall lämnas senast den 1 oktober 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)