Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Diskrimineringskommittén (N 2002:06), Dir. 2005:8
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-01-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 januari 2005
Sammanfattning av uppdraget
Diskrimineringskommittén (N 2002:06) ges, utöver vad som
omfattas av redan beslutade direktiv, i uppdrag att
- lämna förslag till bestämmelser om planer för att främja
lika rättigheter och möjligheter oavsett etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning i arbetslivet samt
överväga om liknande bestämmelser bör införas också för
andra diskrimineringsgrunder,
- i sina överväganden när det gäller tillgänglighetsfrågan
beakta förslagen i och remissvaren över betänkandet Skolans
ansvar för kränkningar av elever (SOU 2004:50) i de delar
som rör diskriminering av personer med funktionshinder på
grund av bristande tillgänglighet och användbarhet av lokaler
i skolan, och
- överväga om ett skydd mot diskriminering även bör omfatta
situationer där privatpersoner vänder sig till allmänheten vid
tillhandahållande av varor, tjänster och bostäder.
Men hänsyn bl.a. till de omfattande uppgifter som kommittén
har skall kommittén slutligt redovisa sitt uppdrag senast den
31 januari 2006 i stället för den 1 juli 2005.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Regeringen beslutade den 31 januari 2002 att tillkalla en
parlamentarisk kommitté med uppgift att överväga en
sammanhållen diskrimineringslagstiftning (dir. 2002:11).
Kommittén har antagit namnet Diskrimineringskommittén. I
uppdraget ingår att överväga en gemensam lagstiftning mot
diskriminering som omfattar alla eller flertalet
diskrimineringsgrunder och samhällsområden. Vidare ingår i
kommitténs uppdrag bl.a. att lämna förslag på hur tillsynen
över efterlevnaden av en sådan lagstiftning skall utformas.
Förslagen skall bygga på kommitténs ställningstaganden i
fråga om utformningen av en framtida
diskrimineringslagstiftning. Kommittén skall därvid se över
ansvarsområden och uppgifter för
Jämställdhetsombudsmannen, Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering, Handikappombudsmannen och
Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell
läggning. Kommittén skall också överväga möjligheterna till
och analysera konsekvenserna av en sammanslagning av
några eller samtliga dessa ombudsmän till en institution eller
av en samordning av dem på något annat sätt.
Regeringen beslutade tilläggsdirektiv till kommittén den 28
maj 2003 (dir. 2003:69). Tilläggsdirektiven innebar bl.a. att
kommittén gavs i uppdrag att i sina överväganden som rör
ombudsmännen i tillämpliga delar inkludera även
Barnombudsmannen. Dessutom förlängdes utredningstiden
för kommittén.
Kommittén har i maj 2004 redovisat vissa delar av uppdraget
i delbetänkandet Ett utvidgat skydd mot könsdiskriminering
(SOU 2004:55). Kommittén har, mot bakgrund av uppdragets
omfattning, anhållit om förlängd utredningstid till den 31
januari 2006.
Tillkommande uppdrag
Krav på planer för att främja lika rättigheter och möjligheter
Diskrimineringsförbuden i jämställdhetslagen (1991:433) och
i lagen (1999:130) om åtgärder mot diskriminering i
arbetslivet på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning har kompletterats med regler om aktiva
åtgärder. Dessa regler ålägger arbetsgivare att bedriva ett
målinriktat arbete för att i arbetslivet aktivt främja
jämställdhet respektive lika rättigheter och möjligheter
oavsett etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning.
Enligt jämställdhetslagen skall arbetsgivarna dessutom varje
år upprätta en plan för sitt jämställdhetsarbete. Skyldigheten
att upprätta en jämställdhetsplan gäller arbetsgivare som har
minst tio arbetstagare sysselsatta. Någon motsvarande
skyldighet finns inte i lagen (1999:130) om åtgärder mot
diskriminering i arbetslivet på grund etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning. I olika sammanhang har
regeringen uttryckt sin vilja att införa krav på arbetsgivare att
upprätta planer för att främja lika rättigheter och möjligheter
oavsett etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning.
Kommittén skall lämna förslag till bestämmelser om planer
för att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning i arbetslivet.
Eftersom skyddet mot diskriminering bör vara så likartat som
möjligt för samtliga diskrimineringsgrunder finns det
anledning att överväga om liknande bestämmelser bör införas
också för andra diskrimineringsgrunder. För flertalet
diskrimineringsgrunder är denna fråga avhängig av
kommitténs ställningstagande om aktiva åtgärder bör införas i
arbetslivet även för dessa.
Tillgänglighet för personer med funktionshinder
I september 2003 beslutade regeringen direktiv till en särskild
utredare med uppdrag att överväga ett skydd mot
diskriminering och annan kränkande behandling inom
skolväsendet m.m. (dir. 2003:114). Utredningen skulle bl.a.
utreda hur ett skydd mot missgynnande av personer med
funktionshinder på grund av bristande tillgänglighet och
användbarhet av lokaler kan utformas beträffande de
utbildningsområden som omfattades av uppdraget. Arbetet i
denna del skulle, enligt direktiven, bedrivas så att
Diskrimineringskommittén får ett underlag för fortsatta
överväganden. Utredarens slutsatser och förslag har
redovisats i betänkandet Skolans ansvar för kränkningar av
elever (SOU 2004:50) som överlämnades i april 2004.
Betänkandet har remissbehandlats och bereds för närvarande
inom Regeringskansliet.
Med hänsyn till att kommitténs nuvarande uppdrag inkluderar
att överväga om skydd mot missgynnande av personer med
funktionshinder på grund av bristande tillgänglighet bör
införas på andra samhällsområden än i arbetslivet och
högskolan, skall kommittén i det sammanhanget även beakta
de förslag som presenteras i det nämnda betänkandet samt
remissinstansernas yttranden i denna del. De aktuella delarna
i betänkandet och remissyttrandena överlämnas därför till
kommittén.
Tillhandahållande av varor, tjänster och bostäder
Enligt 9 § lagen (2003:307) om förbud mot diskriminering är
diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller
funktionshinder förbjuden vid yrkesmässigt tillhandahållande
av varor, tjänster eller bostäder. Detta diskrimineringsförbud
omfattar således inte transaktioner när privatpersoner vänder
sig till allmänheten. Fråga har uppkommit om vilken
innebörd direktiv 2000/43/EG om genomförandet av
principen om likabehandling av personer oavsett ras eller
etniskt ursprung har i detta hänseende och om vilka krav som
direktivet ställer på ett genomförande i nationell lagstiftning.
Inom Justitiedepartementet har en utredare haft i uppdrag att
se över och analysera denna fråga. Utredaren har
sammanfattningsvis ansett att det finns goda skäl för att
utsträcka diskrimineringsförbudet i 9 § till att omfatta även
privatpersoner som vänder sig till allmänheten med
erbjudanden om tillhandahållande av varor, tjänster eller
bostäder, men att undantag bör gälla om erbjudandet gäller
förhållanden som berör privat- eller familjelivet.
Bedömningen har inte omfattat diskrimineringsgrunden kön.
Kommittén skall, med utgångspunkt i uppdragsbeskrivningen
för utredaren, överväga om förbudet att diskriminera vid
tillhandahållande av varor, tjänster och bostäder bör omfatta
också privatpersoner. Om kommittén kommer fram till att
förbudet bör utvidgas, skall den vidare överväga om undantag
från förbudet bör införas för erbjudanden som berör privat-
eller familjelivet. Eftersom skyddet mot diskriminering bör
vara så likartat som möjligt för samtliga
diskrimineringsgrunder skall även diskrimineringsgrunden
kön omfattas av kommitténs överväganden.
Övriga frågor
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) presenterade
i mars 2004 rapporten Diskriminering av romer i Sverige.
Kommittén skall i sina överväganden rörande positiv
särbehandling på grund av etnisk tillhörighet, religion eller
annan trosuppfattning beakta DO:s rapport.
Hiv/aids utredningen (S 2002:11) lämnade sitt betänkande
Samhällets insatser mot hiv/STI - att möta förändring (SOU
2004:13) i februari 2004. Utredaren föreslår bl.a. att
diskrimineringsskyddet för personer med funktionshinder
även bör omfatta socialförsäkrings- och
arbetslöshetsförsäkringsområdet. Betänkandet har
remissbehandlats. Kommittén skall i sina överväganden om
ett likartat skydd mot diskriminering oavsett
diskrimineringsgrund och samhällsområde beakta förslagen
och remissyttrandena i denna del.
Tidsramar
Enligt de ursprungliga direktiven (dir. 2002:11) skulle
kommitténs uppdrag vara avslutat den 1 december 2004. I
tilläggsdirektiv (dir. 2003:69) förlängdes tiden för
kommitténs uppdrag till den 1 juli 2005. Men hänsyn bl.a.
till de omfattande uppgifter som kommittén har skall
kommittén, med ändring av den beslutade tiden, slutligt
redovisa sitt uppdrag senast den 31 januari 2006.
(Justitiedepartementet)