Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Alternativa former för tvistlösning vid tingsrätt, Dir. 2005:77
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-06-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall belysa förutsättningarna för ett
alternativt tingsrättsförfarande för tvistemål och överväga hur
förfarandet bör utformas.
Ett domstolsförfarande är många gånger kostsamt och
tidskrävande för parterna. Regeringen bedömer därför att det
finns behov av ett fristående förenklat alternativ till det
traditionella förfarandet, ett alternativt förfarande som kan
erbjuda ökad flexibilitet och som snabbt leder till ett
lagakraftvunnet avgörande. Det gäller särskilt sådana tvister
där privatpersoner eller små och medelstora företag med
begränsade ekonomiska resurser är inblandade. Ett förenklat
förfarande skulle också kunna användas av grupper som för
närvarande kan befaras avstå från att vända sig till domstol,
trots att de anser sig ha ett berättigat anspråk. Förfarandet
skall kunna användas i dispositiva tvistemål, dvs. mål där
förlikning om saken är tillåten, och ledstjärnor för förfarandet
skall vara frivillighet, snabbhet, partsinflytande och
flexibilitet. Utifrån dessa utgångspunkter skall utredaren
föreslå regler för ett frivilligt förfarande enligt vad som
närmare preciseras i direktiven. Det står utredaren fritt att
lämna förslag även på alternativa utformningar av
förfarandet.
Även medling kan vara ett sätt att få till stånd ett snabbt
avslut på tvisten. Medling är emellertid inte så vanligt
förekommande i Sverige. Utredaren skall analysera orsakerna
till detta. Mot bakgrund av vad utredaren kommer fram till
skall han eller hon också ta ställning till om det bör vidtas
några åtgärder, t.ex. lagändringar, i syfte att få till stånd en
ökad användning av medlingsinstitutet.
Bakgrund
Nuvarande möjligheter till tvistlösning
För personer eller företag som har hamnat i tvist med
varandra och inte kan lösa tvisten på egen hand står flera
olika möjligheter till buds.
En möjlighet är att gå till domstol och få saken prövad där
som tvistemål. Reglerna om förfarandet vid allmän domstol i
tvistemål finns i rättegångsbalken. Förfarandet i första instans
- tingsrätt - är uppdelat i ett skede för förberedelse och ett
skede för avgörande och inleds med kärandens stämningsansökan.
Tingsrättens avgörande kan överklagas till hovrätten. För
dispositiva mål, dvs. mål där förlikning om saken är tillåten,
krävs prövningstillstånd i hovrätten, om tvisteföremålets värde
uppenbart inte överstiger ett prisbasbelopp. Hovrättens avgörande
kan överklagas till Högsta domstolen. För att Högsta domstolen
skall ta upp målet till prövning krävs alltid att
prövningstillstånd meddelas.
En rad reformer har genomförts i syfte att effektivisera
förfarandet i allmän domstol. Bland annat finns numera en
möjlighet för parterna att redan innan en tvist har uppstått
avtala om att inte överklaga en dom i ett ordinärt dispositivt
mål. Domarens skyldighet att genom materiell processledning
verka för att tvistefrågorna blir klarlagda och att parterna
anger allt som de vill åberopa har framhållits i lagstiftningen.
Möjligheterna att i en process ingripa mot parter som inte
lojalt medverkar i förfarandet har förstärkts på flera sätt.
Regler som ger möjlighet till ett enkelt avgörande på
handlingarna eller i vart fall utan en särskild förhandling har
byggts ut. Vidare har det införts en möjlighet för tingsrätten
att hänskjuta en prejudikatfråga till Högsta domstolen för
prövning.
I mars 2005 överlämnade regeringen till riksdagen
propositionen En modernare rättegång - reformering av
processen i allmän domstol (prop. 2004/05:131). I
propositionen lämnar regeringen förslag till förändringar av
det processuella regelverket. Det övergripande syftet med
förslagen är att skapa en modernare rättegång i allmän
domstol som uppfyller kraven på en rättssäker, effektiv och
ändamålsenlig handläggning av mål. Det föreslås bl.a.
uppmjukningar av kravet på muntlighet samt enhetligare
regler för sammanträden. Ett antal förslag syftar till att betona
parternas ansvar för att målet drivs framåt. I propositionen
lämnas vidare förslag som syftar till en mer ändamålsenlig
hovrättsprocess. När det gäller den frågan föreslås bland
annat att systemet med prövningstillstånd utvidgas till att
omfatta flertalet slag tvistemål som överklagas från tingsrätt
till hovrätt. Riksdagen har numera antagit regeringens
förslag.
Ett av syftena med förberedelsen i ett dispositivt mål är att
klarlägga om det finns förutsättningar för förlikning. I ett
dispositivt mål skall rätten, i den mån det är lämpligt med
hänsyn till målets beskaffenhet och övriga omständigheter,
verka för att parterna träffar en förlikning.
Förlikningsförfarandet är inte bundet till en viss form, utan
domaren har stor frihet att agera utifrån vad han eller hon
anser är lämpligt i det enskilda fallet. Domaren får dock inte
utsätta sig för risken att verka partisk. I annat fall riskerar
domaren att anses jävig vid den fortsatta handläggningen.
Förfarandet är inte heller tvingande. Parterna kan således,
utan att det medför några påföljder, förklara att de inte är
intresserade av att föra förlikningsförhandlingar.
Om det med hänsyn till målets beskaffenhet är lämpligare att
särskild medling äger rum, kan rätten i stället förordna en
särskild medlare att bistå parterna. Innan rätten förordnar om
medling sker i praktiken alltid ett samråd med parterna.
Kostnaderna för den särskilt förordnade medlaren betalas av
parterna. Ett mål som går till särskild medling är typiskt sett
ett mål där det kan antas att tvist föreligger på många punkter
och där omfattande bevisning kan antas bli nödvändig i en
rättegång (jfr prop. 1986/87:89 s. 207 f.). Medlaren kan i
större utsträckning än domaren göra en skönsmässig
bedömning som tar hänsyn också till andra förhållanden än
de som målet rör. Medlaren behöver inte följa något visst
handlingsmönster utan har frihet att bedriva
medlingsförfarandet på ett sätt som han eller hon själv finner
lämpligt.
I hyres-, bostads- och arrendetvister som handläggs av
domstol kan domstolen förordna att tvisten skall hänskjutas
till medling inför hyres- eller arrendenämnden. Denna
medling är kostnadsfri för parterna.
Skulle förlikningsförhandlingarna eller medlingen inte leda
till en uppgörelse mellan parterna, fortsätter
domstolsförfarandet på vanligt sätt.
En annan möjlighet för personer som har hamnat i tvist med
varandra kan vara att utnyttja någon form av alternativ
tvistlösning.
Står de tvistande i avtalsförhållande till varandra och
innehåller avtalet en skiljeklausul, eller träffar de senare
ett skiljeavtal, kan den part som anser sig förfördelad begära
skiljeförfarande. Huvudregeln är att skiljeavtal kan ingås
beträffande sådana frågor som det är möjligt att träffa
förlikning om. Många förmögenhetsrättsliga tvister som avser
näringslivsförhållanden avgörs sedan gammalt genom
skiljeförfarande.
Regler om skiljeförfarande finns i lagen (1999:116) om
skiljeförfarande. I första hand ankommer det på parterna att
bestämma hur många skiljemännen skall vara och hur de
skall utses. Detsamma gäller i fråga om valet av plats för
förfarandet. I andra hand gäller regler i lag. Skiljemännen
skall handlägga tvisten opartiskt, ändamålsenligt och snabbt.
De skall följa vad parterna har bestämt, om det inte finns
något hinder mot det. Skiljemännen skall vidare ge parterna
tillfälle att i all behövlig omfattning utföra sin talan
skriftligt eller muntligt. Inför avgörandet av en till
skiljemännen överlämnad fråga skall muntlig förhandling hållas,
om en part begär det. Om en part utan giltigt skäl uteblir
från en förhandling eller i annat hänseende låter bli att
iaktta ett föreläggande från skiljemännen, kan handläggningen
fortsätta och tvisten avgöras på befintligt material. Avgörandet
sker genom skiljedom, som är skriftlig. Domen kan inte
överklagas, men den kan helt eller delvis upphävas på
formella grunder i en klanderprocess. Förfarandet är inte
offentligt. Detsamma gäller domen, som dock blir offentlig i
en eventuell klanderprocess.
Också medling tillhandahålls som en från
domstolsförfarandet fristående form av alternativ
tvistlösning. Sådan medling äger rum genom olika privata,
mer eller mindre formaliserade, alternativ.
Tidigare utredningar
I olika sammanhang har möjligheten att inom ramen för det
allmänna domstolsväsendet skapa ett alternativt förfarande
för vissa tvister utretts.
Redan Processlagsberedningen redovisade i betänkandet
Förslag till ny rättegångsbalk (SOU 1938:44) uppfattningen
att starka skäl talar för att parter i vissa tvister vid sidan av
skiljeförfarandet borde ha tillgång till ett eninstansförfarande
i domstol. Beredningen föreslog att dessa tvister skulle
prövas av hovrätten.
Domstolskommittén föreslog i sitt slutbetänkande
Skiljedomstol (SOU 1972:22) att det skulle inrättas en
skiljedomstol som skulle bestå av tingsrätten i särskild
sammansättning. Förutom tre lagfarna ledamöter skulle, om
parterna inte kom överens om något annat, två av parterna
utsedda bisittare, benämnda skiljemän, ingå i rätten. Den
enda större avvikelse från rättegångsbalken som föreslogs
rörde offentlighetsprincipen. Förhandling vid skiljedomstol
skulle hållas inom stängda dörrar, om inte parterna begärde
offentlig förhandling, och dom eller beslut samt vad i övrigt
hörde till akten skulle inte utan tillstånd få lämnas ut förrän
två år förflutit från det att domstolen skilt målet från sig, om
inte parterna begärt offentlighet.
Förslagen har inte lett till lagstiftning.
Medlingsinstitutet berördes av 1999 års rättegångsutredning i
dess slutbetänkande En modernare rättegång (SOU
2001:103). Det konstateras där att det har blivit vanligare att
en särskild medlare utses men att det ändå inte är så ofta
förekommande. Utredningen nämner en försöksverksamhet
som bedrivs vid Nyköpings och Katrineholms tingsrätter och
som innebär att domare vid den ena tingsrätten förordnas till
medlare vid den andra. Medlaren får nödvändig
tjänstebefrielse från sin tingsrätt förutsatt att han eller hon
inte tar särskilt betalt för medlingsuppdraget. Utredningen
konstaterar avslutningsvis att medlingsinstitutet förefaller ha
fått anseende och användning, men att utredningen inte haft
till uppgift att närmare gå in på frågan om medling och att
något uttalat behov av lagändring inte heller har påtalats,
även om det kan vara lämpligt att försöksverksamheten i
Södermanland utvärderas för att se om det är något att ta efter
på andra håll.
På EU-nivå har Europeiska gemenskapernas kommission
(kommissionen) under senare tid uppmärksammat behovet av
alternativ tvistlösning. Kommissionen lade år 2002 fram en
grönbok om alternativa system för tvistlösning inom civil-
och handelsrätt, KOM(2002) 196 slutlig. Syftet med
grönboken var att inleda en bred remissrunda om alternativ
tvistlösning inom civilrätten. Kommissionen har därefter i
oktober 2004 lagt fram ett förslag till direktiv om vissa
aspekter på medling i civilrättsliga tvister, KOM(2004) 718
slutlig. Direktivförslagets huvudsakliga syfte är att förbättra
tillgången till tvistlösning genom att uppmuntra användandet
av medling och genom att skapa ett bra samspel mellan
medling och sedvanliga domstolsförfaranden.
Erfarenheter från utlandet
I många länder förekommer alternativa domstolsförfaranden
för vissa typer av mål. Mycket vanligt är att mål där värdet på
tvisteföremålet understiger ett visst belopp handläggs enligt
särskilda regler på sätt som är fallet också i Sverige. I flera
länder finns vidare summariska förfaranden, varmed avses
förfaranden där domaren gör en summarisk prövning av
målet. En annan variant är accelererade förfaranden. Med
detta avses förfaranden som är organiserade på ett sådant sätt
att processen koncentreras. I flera länder har parterna
dessutom en möjlighet att välja mellan olika förfarandetyper.
Av särskilt intresse i sammanhanget är det i Nederländerna
förekommande förfarandet "kort geding" (ungefär "snabb
rättegång" på svenska); ett liknande förfarande förekommer i
Frankrike, Belgien och Luxemburg. Det nederländska
förfarandet är egentligen avsett för brådskande tvister, men
utrymmet för den enskilde domaren att acceptera att
handlägga ett mål enligt förfarandet är stort. Trots att
förfarandet resulterar i ett omedelbart verkställbart
avgörande, utgör avgörandet inte hinder mot att det inleds ett
vanligt förfarande om saken, och avgörandet är inte bindande
för domaren i det målet. Det finns få fasta regler för
förfarandet. Genkäromål är möjliga och alla bevismedel är
tillåtna, men fastställelsetalan kan inte föras. Domaren har
dessutom stor frihet att göra avvägningar mellan olika
intressen vid sitt avgörande. Avgörandet behöver alltså inte
grundas endast på strikt juridiska överväganden. Om målet är
alltför komplicerat för att kunna hanteras i en "kort geding",
kan domaren hänvisa det till det vanliga förfarandet. Trots att
förfarandet formellt sett endast leder till ett provisoriskt
avgörande fungerar det i praktiken som ett alternativ till det
vanliga förfarandet. En fjärdedel av alla civila tvister där
tvisteföremålets värde överstiger 5 000 euro tas om hand av
förfarandet. Endast fem procent av målen förs vidare till
vanlig process. Det skall dock noteras att det i Nederländerna
inte finns något snabbt, enkelt och billigt förfarande
motsvarande det svenska betalningsföreläggandet, vilket
naturligtvis delvis, men inte helt och hållet, kan förklara
framgången med "kort geding". Förhandlingar är i
Nederländerna som huvudregel offentliga. Det gäller även
"kort geding".
Det är också vanligt att domstolar i andra länder liksom i
Sverige skall främja uppgörelser i godo. I vissa länder är
förlikningsförhandlingar till och med en obligatorisk fas i
förfarandet. Hur aktiv domaren skall vara varierar från land
till land. Dessutom finns i de flesta europeiska länderna
regler som innebär att en tredje man kan anförtros uppgiften
att medla mellan parterna. Medlingen kan vara alltifrån
frivillig till något som påtvingas parterna. Medlarens
anknytning till domstolen varierar mellan länderna. I flera
länder förekommer att medlaren är en domare vid domstolen.
I Norge skall liksom i Sverige möjligheten till en
samförståndslösning genom förlikning undersökas i
dispositiva tvistemål. Därutöver finns det ett "förliksråd".
Huvudregeln är att tvistemål skall inledas i rådet, som dels
har till uppgift att medla mellan parterna, dels kan meddela
dom i vissa enkla saker. Sedan år 1997 pågår dessutom en
försöksverksamhet med medling som företas av en av
domstolens domare eller av en person med insikt i medling
eller de tvistefrågor målet rör. Om medlaren inte är domare,
har han eller hon rätt till ersättning. Endast undantagsvis har
andra än domare använts som medlare. Försöksverksamheten
har lett till överenskommelser i mer än 80 procent av de fall
där medling använts. I mars 2005 lade den norska regeringen
fram en proposition med förslag till en ny tvistemålslag.
Lagen är tänkt att bana väg för en omfattande användning av
medlingsinstitutet. Parterna skall vara tvungna att försöka
med medling innan ett mål inleds.
Också i Finland pågår reformarbete. Den finländska
regeringen lade sommaren 2004 fram en proposition med
förslag till lagstiftning om medling i tvistemål. Medling skall
kunna äga rum även om något mål inte pågår vid domstolen.
Medlingen skall ombesörjas av en domare vid domstolen där
medling begärs. För att medling skall komma i fråga skall det
krävas att en part begär det och att domaren tycker att det är
lämpligt. Förutsatt att parterna samtycker till det skall
domaren kunna ta hjälp av en expert. Under samma
förutsättning skall dessutom förhör kunna förekomma med
parter eller andra personer samt annan utredning kunna
läggas fram.
I Danmark förekommer förlikningsförhandlingar sedan länge.
Medling är däremot en ny företeelse som bedrivs i form av ett
pilotprojekt. Inom ramen för en pågående översyn av
civilprocesslagstiftningen övervägs en samordning mellan
alternativ tvistlösning och det traditionella
domstolsförfarandet.
Reformbehovet
Ett domstolsförfarande är många gånger kostsamt och
tidskrävande för parterna. Allmänt sett kan en pågående tvist
verka störande eller rent av förlamande på en affärsrelation. I
ett enskilt fall kan exempelvis ovissheten om en
hävningsförklaring som gäller ett köp av en maskin som är
viktig för företagets produktion medföra att företaget inte kan
investera i en annan och bättre maskin så länge tvisten pågår.
Tvisten kan också resultera i likviditetsproblem. Motsvarande
problem gör sig gällande i tvister där privatpersoner är
inblandade. Här kan dessutom den psykiska påfrestningen bli
särskilt påtaglig.
Regeringen bedömer därför att det för vissa tvister finns
behov av att inom ramen för domstolarnas verksamhet
erbjuda ett alternativ till det traditionella
domstolsförfarandet, ett alternativt förfarande som parterna
kan styra över i stor utsträckning och som snabbt leder till
ett lagakraftvunnet avgörande. Det gäller främst tvister där
privatpersoner eller små och medelstora företag med begränsade
ekonomiska resurser är inblandade. Ett sådant förfarande kan
också komma att användas av andra grupper som anser att
domstolsförfarandet är för långsamt, för dyrt eller för
omständligt och som därför för närvarande avstår från att
vända sig till domstol trots att de anser sig ha ett berättigat
anspråk.
Längre tillbaka i tiden har, som beskrivits, mer
genomgripande förändringar av tvistemålsprocessen
övervägts i syfte att skapa alternativ till det vanliga
förförandet. Dessa förslag har av skilda anledningar inte lett
till lagstiftning. De reformer av processen som har ägt rum i
Sverige på senare år har i stället varit inriktade på det redan
existerande förfarandet. Mot bakgrund av vad som tidigare
sagts och det allmänna intresset som nu finns för alternativ
tvistlösning är det läge att på nytt rikta blicken bortom det
traditionella förfarandet och överväga utformningen av ett
fristående alternativ till detta förfarande.
Ett sådant alternativt förfarande för prövning av vissa tvister
finns som framgått i flera andra länder. Till viss del
motsvaras dessa förfaranden av det svenska
betalningsföreläggandet, men användningsområdet sträcker
sig längre än så. Gemensamt för flertalet av de utländska
förfarandena är att vissa måltyper är undantagna och att de är
fristående från det vanliga förfarandet. I vissa fall är de
dessutom undandragna offentligheten.
De alternativa förfaranden som finns i andra länder kan tjäna
som inspiration för en svensk reform. Vid en sådan studie av
andra rättssystem är det dock viktigt att hålla i minnet att de
enskilda lösningarna ingår i ett större sammanhang; det
aktuella landets samhällssystem, rättsordning, sociala struktur
m.m.
Även medling kan vara ett sätt att få till stånd ett snabbt
avslut på tvisten. Medling har flera fördelar. Genom medling
möjliggörs en samförståndslösning som kan ha bredare
omfång än en dom. Parterna blir dessutom mer delaktiga i
lösningen på sina problem. En nackdel med medlingsförfarandet
är att, om ingen lösning nås, förfarandet förlängs och
kostnaderna ökar för parterna. Även medlingsinstitutet bör bli
föremål för utredning. Inriktningen på det arbetet bör vara att
undersöka vad som kan göras för att öka användningen av medling
i Sverige.
Det bör mot bakgrund av det sagda tillsättas en utredning
som har till uppgift att dels utreda inrättandet av ett
alternativt domstolsförfarande för tvister, dels se över
medlingsförfarandet.
Uppdraget bör ges till en särskild utredare som får hjälp av
sakkunniga och experter.
Uppdraget
Ett alternativt tingsrättsförfarande
Utredaren skall belysa förutsättningarna för att inrätta ett
alternativt förfarande för prövning av dispositiva tvister. I
utredarens uppdrag ingår att ta ställning till om samtliga
dispositiva tvister skall omfattas av förfarandet eller om vissa
målkategorier skall undantas från tillämpningsområdet. Vissa
tvister innehåller både dispositiva och indispositiva element,
dvs. både sådant som parterna kan träffa en förlikning om och
sådant som parterna inte kan förfoga över på det sättet. Så är
exempelvis fallet med en del fastighetsrättsliga tvister. Det
står utredaren fritt att överväga om också sådana tvister skall
inkluderas. Förfarandet bör inordnas i den existerande
domstolsorganisationen. Med hänsyn till instansordningens
princip är det lämpligt att det förläggs till tingsrätt.
Övergripande målsättningar för förfarandet skall vara
frivillighet, snabbhet, partsinflytande och flexibilitet.
Till skillnad från tidigare utredningsarbeten (se t.ex.
betänkandet Näringslivets tvistlösning [SOU 1995:65]) skall
arbetet den här gången inriktas på lösningar som inte följer
den nuvarande rättegångsordningen. För att uppnå syftet med
förfarandet är det nämligen nödvändigt med modifieringar av
vissa grundprinciper för rättegångsförfarandet. Utredaren
skall överväga i vilken utsträckning detta bör ske.
När det gäller den övergripande frågan om förfarandet skall
vara obligatoriskt eller frivilligt kan det konstateras att ett
frivilligt förfarande inte riskerar att komma i konflikt med
kraven i artikel 6 i den europeiska konventionen angående
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna (Europakonventionen). Ett obligatoriskt förfarande
har den fördelen att det kan fånga upp parter som inte själva
ser fördelarna med ett snabbt förfarande. Risken finns dock
att förfarandet av sådana parter endast ses som ett försteg
till den traditionella processen och att det i dessa fall
regelmässigt leder till ett förlängt förfarande. Mot bakgrund
av de märkbara fördelarna med ett frivilligt förfarande skall
utredaren föreslå regler för utformningen av ett frivilligt
förfarande i enlighet med de riktlinjer som anges nedan.
I ett frivilligt förfarande är det naturligt att parternas
dispositionsrätt är stor. Parterna kan ha ett gemensamt
intresse av att tvisten handläggs på en viss plats eller av
personer med viss erfarenhet och kompetens. De bör därför
kunna styra över bl.a. vilken domstol som skall handlägga
tvisten. Den begränsningen skall dock finnas att endast
tingsrätt kan väljas. Eftersom förfarandet inte grundar sig på
avtal måste initiativrätten av naturliga skäl ligga hos
käranden/sökanden. Svaranden/motparten bör dock kunna
opponera sig mot valet, varvid det måste finnas en reglering
som avgör vilken tingsrätt som blir behörig att handlägga
tvisten. Ett sätt att lösa den frågan skulle kunna vara att
tillämpa allmänna forumregler. För att uppnå eftersträvad
snabbhet och flexibilitet är det lämpligt att målet handläggs
av en ensamdomare.
Frivilligheten bör också gälla domaren i så måtto att det står
domaren fritt att meddela parterna att deras tvist inte lämpar
sig för det förenklade förfarandet. I sådant fall ligger det
närmast till hands att tvisten hänskjuts till det vanliga
förfarandet. Utredaren skall överväga den närmare
utformningen av regleringen i detta hänseende.
En angränsande fråga är vad som händer om någon av
parterna inleder ett vanligt förfarande under ett pågående
alternativt förfarande. Antingen föreligger hinder att ta upp
det vanliga förfarandet eller så inträder hinder för det
pågående alternativa förfarandet. Utredaren skall överväga
vilken lösning som är den mest ändamålsenliga och hur den
förordade regleringen närmare skall utformas.
I ett domstolsförfarande är bevisföringen noga reglerad.
Motsatsen gäller skiljeförfarandet, även om skiljenämnder
tenderar att snegla på rättegångsbalken i inhemska
förfaranden. När det gäller det nya förfarandet skall utredaren
överväga om det skall finnas några regler när det gäller
bevisningen eller om frågan vilken bevisning som skall
tillåtas och hur den skall läggas fram skall avgöras från fall
till fall.
För att utgöra ett reellt alternativ till den vanliga processen
och inte leda till en förlängning av domstolsförfarandet bör
det frivilliga förfarandet mynna ut i ett verkställbart icke
överklagbart avgörande som har rättskraft. Utredaren skall
dock överväga om det, liksom för skiljedomar, bör finnas ett
system för klander av avgörandena samt vad som i övrigt
behöver föreskrivas beträffande avgörandet.
Utredaren skall vidare ta ställning till om domstolens
avgöranden skall motiveras. Det allmänna kravet på domskäl
utgör ett mycket viktigt inslag i varje demokratiskt
domstolssystem. I första hand är det parterna som kan antas
ha intresse av att få ta del av domskälen, men domskälen
möjliggör också insyn i och kontroll av förfarandet.
Sistnämnda aspekt gör sig dock inte gällande med samma
styrka beträffande ett frivilligt förfarande. Inte heller behövs
domskäl för att underlätta andrainstansens hantering eftersom
avgörandena inte kommer att kunna överklagas. Man kan
tänka sig en ordning där parterna måste framställa en särskild
begäran för att domaren skall motivera sitt avgörande.
Utredaren skall överväga om det är befogat att alltid kräva
motiverade avgöranden eller om beslutanderätten skall
överlämnas till parterna.
Ytterligare en fråga att ta ställning till är den om
kostnadsansvar. Domstolsförfarandet har den fördelen att det
endast utgår en ansökningsavgift. En utgångspunkt för
utredarens överväganden i kostnadshänseende skall vara att
denna ordning skall bestå. Med avsteg från det som gäller i
allmänhet för dispositiva tvistemål, skall utredaren föreslå
regler som innebär att vardera parten står sin kostnad. En
sådan ordning är förenlig med den frivillighet och därmed
den samarbetsanda som ligger till grund för det alternativa
förfarandet.
Andra frågor som skall utredas är frågor om offentlighet och
sekretess, deltagande av ombud, rättshjälp och jäv.
För att fylla sitt syfte skall förfarandet som nämnts tidigare
vara flexibelt. Utredaren skall överväga vad som behöver
regleras i lag och vad som kan överlämnas till parterna och
domaren att bestämma om.
Det står utredaren fritt att lämna förslag även på alternativa
utformningar av förfarandet.
Medling
Den nuvarande bestämmelsen om särskild medling i
rättegångsbalken möjliggör omfattande användning av
medling. Medling är emellertid inte så vanligt förekommande
i Sverige. Utredaren skall analysera orsakerna till detta. Mot
bakgrund av vad utredaren kommer fram till skall han eller
hon också ta ställning till om det bör vidtas några åtgärder,
t.ex. lagändringar, i syfte att få till stånd en ökad användning
av medlingsinstitutet. I utredarens uppdrag ryms att överväga
om det är lämpligt att införa någon form av förprocessuell
medling. Det är lämpligt att utredaren i sitt arbete utvärderar
den försöksverksamhet som bedrivs i Södermanland och som
beskrivits i det föregående.
Generella riktlinjer för utredningsarbetet
Utredaren skall beakta gällande rätt och eventuellt pågående
lagstiftningsarbete i Norden samt i de utomnordiska länder
som utredaren bedömer vara av intresse. Utredaren skall
beakta även pågående lagstiftningsarbete inom EU. Utredaren
skall lägga fram de lagförslag som han eller hon finner
motiverade.
Om förslagen påverkar kostnaderna eller intäkterna för staten
eller enskilda, skall en beräkning av dessa kostnader
redovisas. Om förslagen innebär kostnadsökningar för staten,
skall utredaren dessutom föreslå en finansiering.
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2007.
(Justitiedepartementet)