Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en översyn av konkurrenslagen (N 2004:19), Dir. 2005:75
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-06-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 2005.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
En särskild utredare har tidigare tillkallats (dir. 2004:128)
för att effektivisera förfarandet enligt konkurrenslagen
(1993:20). Instansordningen för konkurrensskadeavgifter
skall övervägas. I utredarens uppdrag ingår att överväga dels,
att minska antalet domstolsinstanser, dels att införa
prövningstillstånd i ledet tingsrätt-Marknadsdomstolen, för
det fall utredaren finner att den nuvarande ordningen skall
bestå. Utredaren skall dessutom göra en översyn av
konkurrenslagens regler om företagskoncentration med
anledning av rådets förordning (EG) nr 139/2004 av den 20
januari 2004 om kontroll av företagskoncentrationer . I
uppdraget ingår avslutningsvis att se över konkurrenslagens
struktur och överskådlighet.
Utredningstiden förlängs. Utredningen skall i stället redovisa
sitt uppdrag i dess helhet senast den 1 november 2006.
Samtidigt utvidgas utredarens uppdrag till att pröva det
förslag om kriminalisering som lämnas i betänkandet
Konkurrensbrott En lagstiftningsmodell (SOU 2004:131)
med beaktande av de remissyttranden som lämnats.
Övervägandena skall göras ur ett allmänt
effektiviseringsperspektiv. Utredaren skall efter analys och
övervägande lämna ett sammanhållet förslag om
effektivisering av förfarandet enligt konkurrenslagen. Vidare
skall utredaren överväga frågan om det på grund av EG-
reglernas utformning finns anledning att ändra lydelsen av
23 a § konkurrenslagen som rör beslut att godta åtaganden och
i så fall komma med förslag till ändring. Utredarens uppdrag
utvidgas vidare till att föreslå nya regler om vilka som får
överklaga vissa av Konkurrensverkets beslut.
Konkurrensregler
EG:s grundläggande konkurrensregler för företag finns i
artiklarna 81 och 82 samt i rådets förordning (EG) nr
139/2004 av den 20 januari 2004 om kontroll av
företagskoncentrationer. I artikel 81 förbjuds vissa former av
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag. Artikel 82
förbjuder missbruk av dominerande ställning.
EG-fördraget innehåller inga tillämpningsregler till artiklarna
81 och 82. De grundläggande tillämpningsföreskrifterna är
sedan den 1 maj 2004 intagna i rådets förordning (EG) nr
1/2003 av den 16 december 2002 om tillämpningen av
konkurrensreglerna i artiklarna 81 och 82 i fördraget . Genom
denna förordning har kommissionens förhandskontroll genom
beslut om individuella undantag och icke-ingripandebesked
avskaffats och ersatts av en direkt tillämplig generell
undantagsregel. EG-förordningens övergång till
efterhandskontroll gäller dock inte artikel 10. Kommissionen
kan enligt den artikeln i undantagsfall på eget initiativ, när
det allmänna gemenskapsintresset kräver det, anta ett beslut
av förklarande natur om att artikel 81 eller 82 i ett visst
enskilt fall inte är tillämplig.
Den svenska konkurrenslagen är utformad med förbuden i
artiklarna 81 och 82 som förebild. Konkurrensbegränsande
avtal mellan företag är såsom enligt EG-reglerna i princip
förbjudna enligt 6 § konkurrenslagen och missbruk av
dominerande ställning förbjuds i 19 § samma lag. Från och
med den 1 juli 2004 har möjligheten att efter anmälan till
Konkurrensverket få ett individuellt undantag ersatts av en
generell, alltid tillämplig undantagsregel samtidigt som
möjligheten att ansöka om icke-ingripandebesked har
avskaffats.
Konkurrensverket, liksom kommissionen, kan ålägga ett
företag att upphöra med en överträdelse av förbudsreglerna i
artikel 81 och 82. Verket kan vidare utfärda ett sådant
åläggande med avseende på förbuden i 6 och 19 §§
konkurrenslagen. Konkurrensverkets åläggande kan enligt 60
§ konkurrenslagen överklagas av ett företag som berörs av
beslutet. Enligt EG-fördraget får varje fysisk och juridisk
person väcka talan i EG-domstolarna mot ett beslut av
kommissionen som är riktat mot honom eller som är riktat till
en annan person om det direkt och personligen berör honom.
Kriminalisering
Utredningen om en modernisering av konkurrensreglerna har
utrett frågan om en kriminalisering av de konkurrensrättsliga
förbuden i artiklarna 81 och 82 i EG-fördraget samt deras
svenska motsvarigheter. Utredningen har haft uppdraget att ta
fram en konkret lagstiftningsmodell för en kriminalisering.
Utredningen föreslår i sitt betänkande Konkurrensbrott En
lagstiftningsmodell (SOU 2004:131) en straffregel som gäller
fysiska personer som ingår förbjudna avtal av innebörd att
konkurrerande företag fastställer försäljningspriser, begränsar
eller kontrollerar produktion eller delar upp marknader.
Avtalet skall dessutom ha varit ägnat att allvarligt hindra,
begränsa eller snedvrida konkurrensen. Den som ingår ett
sådant förbjudet avtal skall dömas för konkurrensbrott till
fängelse i högst två år. Är brottet grovt skall straffet vara
fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Förslaget
innebär vidare att Ekobrottsmyndigheten skall vara ansvarig
åklagarmyndighet för utredning och lagföring av
konkurrensbrott. En utredning hos Konkurrensverket om ett
företags överträdelse av konkurrensreglerna skall, enligt
utredningen, kunna fortsätta parallellt, när en brottsutredning
pågår. Enligt direktiven till utredningen om en modernisering
av konkurrensreglerna är utgångspunkten att något system
med s.k. kronvittnen inte är aktuellt för svenskt
vidkommande. Enligt utredningen kan programmet för
nedsättning och eftergift av konkurrensskadeavgift finnas
kvar även om det införs en straffrättslig reglering. Emellertid
kommer programmets funktion att avslöja karteller till stor
del att gå förlorad enligt utredningens bedömning.
Betänkandet har remissbehandlats. En stor majoritet av
remissinstanserna har avstyrkt förslaget om kriminalisering
och ansett att frågan bör utredas vidare eller övervägas
ytterligare. De huvudsakliga problem som remissinstanserna
pekat på är de effektivitetsförluster som kan uppstå genom de
dubbla förfarandena vid Konkurrensverket och
Ekobrottsmyndigheten och de problem som uppstår vid
tillämpningen av det svenska eftergiftsprogrammet för
konkurrensskadeavgifter. Problemen leder till minskad
effektivitet i det administrativa systemet samt risk för att
det svenska deltagandet i nätverkssamarbetet inom EU försvåras.
Beslut att godta åtaganden
Kommissionen har enligt artikel 9 i förordning 1/2003
möjligheter att godta åtaganden från företag när
kommissionen avser att fatta ett beslut om att en överträdelse
skall upphöra. Genom beslutet får kommissionen göra åtagandet
bindande. Beslutet skall fastställa att det inte längre finns
skäl för kommissionen att ingripa. Situationen är alltså
den att det åtagande som företaget erbjuder undanröjer de
betänkligheter som kommissionen delgivit dem i sin
preliminära bedömning.
Den 1 juli 2004 infördes en ny regel i 23 a § konkurrenslagen.
Av bestämmelsen följer att Konkurrensverket får besluta att
godta ett åtagande från ett företag om att vidta åtgärder som
medför att verket inte längre ifrågasätter att någon
överträdelse föreligger, i en situation där fråga uppkommit om
huruvida ett företag överträder något av förbuden i 6 eller
19 § eller artikel 81 eller 82 i EG-fördraget. Om
Konkurrensverket godtar ett åtagande binder detta verket.
Också företaget blir bundet av sitt åtagande. Ett sådant beslut
får förenas med vite.
I proposition Moderniserad konkurrensövervakning (prop.
2003/04:80 s. 100) anförs att eftersom även en nationell
konkurrensmyndighet enligt förordning 1/2003 skall vara
behörig att godta åtaganden och en sådan regel saknades i
konkurrenslagen det borde införas en regel om sådant
godtagande av åtaganden avseende överträdelse av artikel 81
eller 82. Vikten av rättslikhet mellan EG-rätten och nationell
rätt ansågs motivera att motsvarande bestämmelse infördes
även beträffande 6 och 19 §§ konkurrenslagen.
Enligt artikel 11.4 i förordning 1/2003 skall
medlemsstaternas konkurrensmyndigheter underrätta
kommissionen senast 30 dagar innan ett beslut fattas med
åläggande att upphöra med en överträdelse, godtagande av
åtaganden eller återkallelse av ett undantag enligt förordning
om gruppundantag. Denna bestämmelse har direkt effekt.
Överklagande av Konkurrensverkets beslut
För handläggningen av ärenden vid Konkurrensverket gäller
bestämmelserna i förvaltningslagen (1986:223). Av 22 § den
lagen framgår att ett beslut får överklagas av den som
beslutet angår, om det gått honom emot och beslutet kan
överklagas. Enligt förvaltningsrättslig praxis brukar det för
klagorätt krävas att beslutet antingen påverkar den enskildes
rättsställning eller berör ett intresse som på något sätt har
erkänts av rättsordningen.
I 3 § förvaltningslagen föreskrivs dock att om en annan lag
eller förordning innehåller någon bestämmelse som avviker
från förvaltningslagen så gäller den bestämmelsen.
I 60 § konkurrenslagen anges vilka beslut av Konkurrensverket
som får överklagas hos Marknadsdomstolen. I 60 § andra stycket
föreskrivs att vissa av dessa beslut får överklagas av ett
företag som berörs av beslutet. Det gäller Konkurrensverkets
beslut enligt 23 § första stycket och 25 § om åläggande för
företag att upphöra med överträdelser av förbuden i 6 eller 19 §
eller artikel 81 eller 82 i EG-fördraget, enligt 8 a § tredje
stycket eller artikel 29.2 i förordning 1/2003 om återkallelse
av gruppundantag i enskilda fall och om återkallelse av ett
åtagande enligt 23 a § andra stycket.
Av förarbetena (prop. 1992/93:56 s. 114) framgår att
bestämmelserna i 60 § andra stycket konkurrenslagen är
avsedda att vara exklusiva. Rätten att överklaga tillkommer
alltså endast företag. I första hand avses det företag som ett
åläggande riktas mot. Men även andra företag än dem som
kan sägas ha varit parter i ärendet har rätt att överklaga, om
de berörs av beslutet. Hit kan höra konkurrerande företag
men också företag i senare eller tidigare säljled som berörs
mer direkt av beslutet. När det gäller övriga beslut som får
överklagas anges att om rätten att överklaga gäller vad som
sägs i förvaltningslagen.
I 62 § konkurrenslagen sägs att andra beslut av
Konkurrensverket enligt den lagen än som avses i 60 § inte
får överklagas.
Uppdraget
Överväganden om kriminalisering
Utredningen om en översyn av konkurrenslagen har tillkallats
för att effektivisera förfarandet enligt konkurrenslagen. Ett
syfte med arbetet är att intensifiera kampen mot olagliga
karteller och även uppmärksamma frågan om det nuvarande
svenska systemet medför att Sverige kommer på efterkälken
gentemot andra medlemsstater i det europeiska nätverket för
allokering och hantering av enskilda ärenden.
En kriminalisering av kartellförfaranden skulle ha det
ekonomiska syftet att förbättra marknadens
funktionsförmåga, till nytta för medborgarna och
konsumenterna. Det rör sig således om ett enskilt inslag i de
samlade insatserna för att uppnå största möjliga
marknadseffektivitet. Frågan om kriminalisering behöver
därför bedömas mot denna bakgrund och ses i förhållande till
andra effektivitetsfrågor. Det är frågor som utredaren har att
överväga. Utredaren skall därför även pröva det förslag som
lämnas i betänkandet Konkurrensbrott En lagstiftningsmodell
(SOU 2004:131) med beaktande av de remissyttranden som
lämnats. Övervägandena skall göras ur ett allmänt
effektiviseringsperspektiv. Utredaren skall efter analys och
övervägande lämna ett sammanhållet förslag om
effektivisering av förfarandet enligt konkurrenslagen.
Behövs nya regler för beslut att godta åtaganden?
I samband med införandet av möjligheten för
Konkurrensverket att godta ett företags åtaganden slopades
även den svenska förhandskontrollen efter mönster från EG-
rätten. Därvid anfördes det att en svensk förhandskontroll
skulle kunna komma att motverka en effektiv
resursallokering inom det nätverk av konkurrensmyndigheter
och kommissionen som har bildats samt störa systemets
funktion.
I samband med en underrättelse från Konkurrensverket till
kommissionen i fråga om godtagande av åtagande enligt
förordning 1/2003 har kommissionen anfört att ett avgörande
där Konkurrensverket inte längre ifrågasätter att en
överträdelse föreligger i praktiken skulle kunna anses utgöra
ett förhandsbesked, där verket konstaterar att den undersökta
överträdelsen inte innebär en överträdelse av
konkurrensreglerna. Kommissionen har ifrågasatt om detta
kan anses förenligt med förordning 1/2003, då det, med
undantag av artikel 10, inte längre är möjligt att meddela
förhandsbesked enligt denna förordning.
Kommissionen har inom ramen för nätverkssamarbetet
meddelat att den önskar att ytterligare överväganden görs i
fråga om lydelsen av 23 a § konkurrenslagen för att garantera
dess överensstämmelse med EG-rätten. Mot denna bakgrund
och de problem som kan komma att uppstå inom ramen för
nätverkssamarbetet finns det skäl att se över utformningen av
23 a § konkurrenslagen. Utredaren skall mot bakgrund av vad
kommissionen anfört om den nuvarande lydelsen av 23 a §
konkurrenslagen pröva om det finns anledning att ändra
lydelsen och i så fall komma med förslag till ändring.
Vem skall få överklaga Konkurrensverkets beslut?
Det kan konstateras att konkurrenslagens reglering av vem
som får överklaga vissa av Konkurrensverkets beslut kan
skilja sig från vad som gäller enligt förvaltningslagen och
förvaltningsrättsliga principer. Detta gäller särskilt det
förhållandet att, när det gäller vissa beslut, endast företag
har talerätt och således inte subjekt som ej bedriver ekonomisk
eller kommersiell verksamhet (jfr 3 § konkurrenslagen).
Detta har aktualiserats genom ett beslut av Konkurrensverket
som gällde ett åläggande för företag att inte tillämpa ett
kollektivavtal (Konkurrensverkets beslut 1999-02-19, dnr
555/96). Arbetstagarparten till avtalet ansåg sig inte ha rätt
att föra talan mot beslutet och har bl.a. av den anledningen
anhängiggjort ett klagomål mot Sverige vid Europeiska
domstolen för de mänskliga rättigheterna. Sverige har
medgett att det föreligger en kränkning av artikel 6 i
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna i fråga om
rätten till en rättvis rättegång.
Utredaren skall mot denna bakgrund se över reglerna i 60 §
andra stycket konkurrenslagen om vem som får överklaga
vissa av Konkurrensverkets beslut och föreslå de ändringar
som är nödvändiga.
Förlängd tid för uppdraget
Utredningen skall enligt de ursprungliga direktiven redovisa
sitt uppdrag i fråga om instansordningen och
företagskoncentrationer senast den 1 juli 2005 och när det
gäller övriga förslag till effektivisering, regelförenkling och
konkurrenslagens struktur senast den 1 februari 2006.
Utredningstiden förlängs. Utredningen skall i stället redovisa
sitt uppdrag i dess helhet senast den 1 november 2006.
(Näringsdepartementet)