Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av EG:s direktiv om otillbörliga affärsmetoder, Dir. 2005:72
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2005-06-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att lämna förslag till hur
Europaparlamentetsoch rådets direktiv om otillbörliga affärsmetoder
skall genomföras i svensk rätt. Utredaren skall lägga fram förslag
till de författningsändringar som är nödvändiga och andra åtgärder
som direktivet kan ge anledning till. Utredaren skall särskilt
beakta vikten av att genomförandet av direktivet så långt det är
möjligt anpassas till den nu gällande svenska marknadsrättsliga
lagstiftningen.
Utredaren är fri att lämna de förslag i övrigt som utredningsarbetet
kan föranleda.
Bakgrund
Marknadsföringslagen (1995:450) innehåller den grundläggande
regleringen för reklam och annan marknadsföring. Det finns även
speciallagstiftning som omfattar bestämmelser på det här området.
Europaparlamentet och rådet antog den 24 februari respektive 18
april 2005 direktiv PE-CONS 3616/05 (CONSOM 14 MI 55 CODEC 243)
om otillbörliga affärsmetoder som tillämpas av näringsidkare
gentemot konsumenter på den inre marknaden och om ändring av rådets
direktiv 84/450/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv
97/7/EG, 98/27/EG och 2002/65/EG samt Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 2006/2004 (direktiv om otillbörliga
affärsmetoder).
Direktivet har inte ännu publicerats i Europeiska unionens
officiella tidning. Publicering i tidningen beräknas ske under
sommaren 2005.
Genomförandet av det nya direktivet föranleder en översyn av
marknadsföringslagen och annan marknadsrättslig lagstiftning som
påverkas av direktivet.
Marknadsföringslagen m.m.
Lagens bakgrund och tillkomst
Den första lagen på detta område var lagen (1970:412) om otillbörlig
marknadsföring. Den grundläggande bestämmelsen i 1970 års
marknadsföringslag var en generalklausul mot otillbörlig
marknadsföring. Generalklausulen kom att i stort sett oförändrad
föras över till 1975 års marknadsföringslag (1975:418). I den lagen
infördes även en generalklausul om informationsplikt. Den nu gällande
marknadsföringslagen trädde i kraft den 1 januari 1996 (prop.
1994/95:123, bet. 1994/95:LU16, rskr. 1994/95:267) och ersatte då
1975 års marknadsföringslag. Till grund för lagstiftningsarbetet låg
Marknadsföringsutredningens delbetänkande EES-anpassning av
marknadsföringslagen (SOU 1992:49) och slutbetänkande Ny
marknadsföringslag (SOU 1993:59).
Lagens uppbyggnad och innehåll
Marknadsföringslagen tillämpas då näringsidkare marknadsför eller
själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet. Begreppet
produkter innefattar varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen
och andra nyttigheter. Lagen har till ändamål att främja
konsumenternas och näringslivets intressen i samband med
marknadsföring av produkter och motverka marknadsföring som är
otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
Rådets direktiv 84/450 om vilseledande och jämförande reklam har
genomförts genom ändringar i marknadsföringslagen (prop.
1992/93:110 och 1999/2000:40, bet. 1992/93:LU20 och 1999/2000:LU13,
rskr. 1992/93:128 och rskr. 1999/2000:163).
Lagen innehåller två centrala generalklausuler. Generalklausulen om
tillbörlighet i marknadsföringen (4 § första stycket) anger att
marknadsföringen skall stämma överens med god marknadsföringssed
och även i övrigt vara tillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
Generalklausulen om information (4 § andra stycket) slår fast att
näringsidkaren vid marknadsföring skall lämna sådan information
som är av särskild betydelse från konsumentsynpunkt.
Marknadsdomstolen har genom åren utvecklat en omfattande
rättspraxis, som preciserar och fyller ut generalklausulernas
innebörd till ledning för marknadens aktörer. Domstolen har bl.a.
slagit fast i sin praxis att marknadsföring skall vara förenlig
inte bara med marknadsföringslagen utan även med annan lagstiftning.
En marknadsföringsåtgärd som inte uppfyller det kravet anses som
otillbörlig, den s.k. lagstridighetsprincipen. På vissa områden har
generalklausulerna förtydligats genom riktlinjer/allmänna råd
utfärdade av Konsumentverket efter överläggningar mellan verket
och näringslivets organisationer.
De s.k. katalogbestämmelserna (5-13 d §§) innehåller preciserade
bestämmelser som rör reklamidentifiering, vilseledande reklam,
vilseledande förpackningsstorlekar, vilseledande efterbildningar,
jämförande reklam, konkursutförsäljningar, utförsäljningar,
realisationer, obeställda produkter, förmånserbjudanden, garantier
och obeställd reklam. Många av de här bestämmelserna kodifierar i
huvudsak tidigare praxis från Marknadsdomstolen avseende vanliga
typer av otillbörlig marknadsföring enligt generalklausulen
i 1975 års marknadsföringslag.
Marknadsföringslagen innehåller en särskild bestämmelse om otjänliga
produkter (17 §) som innebär att en näringsidkare kan förbjudas att
marknadsföra en produkt som är uppenbart otjänlig för sitt
huvudsakliga ändamål.
En näringsidkare vars marknadsföring strider mot god
marknadsföringssed eller på något annat sätt är otillbörlig mot
konsumenter kan förbjudas att fortsätta med den marknadsföringen.
Ett sådant förbud kan även riktas mot andra som medverkat
till marknadsföringen. En näringsidkare kan vidare åläggas att
bl.a. lämna information, om näringsidkaren vid sin marknadsföring
låter bli att lämna information som är av särskild betydelse från
konsumentsynpunkt. Ett åläggande eller förbud skall förenas med
vite, om det inte är uppenbart onödigt.
En näringsidkare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
katalogbestämmelserna i marknadsföringslagen (med undantag för vissa
bestämmelser som rör obeställd reklam) kan dessutom förpliktas att
betala en särskild avgift till staten, marknadsstörningsavgift, som
kan uppgå till lägst 5 000 kronor och högst fem miljoner kronor.
En talan om förbud eller ålägganden väcks vid Marknadsdomstolen och
får väckas av Konsumentombudsmannen (KO), en näringsidkare som
berörs av marknadsföringen och en sammanslutning av konsumenter,
näringsidkare eller löntagare. Talan om marknadstörningsavgift
väcks vid Stockholms tingsrätt av KO. Om KO i ett visst fall
beslutar att inte föra talan om marknadsstörningsavgift, får en
enskild näringsidkare som berörs av marknadsföringen och en
sammanslutning av näringsidkare väcka en sådan talan. Tingsrättens
domar och beslut i sådana mål kan överklagas till Marknadsdomstolen.
I fall som inte är av större vikt kan KO förelägga ett företag att
upphöra med marknadsföringen (förbudsföreläggande) eller ålägga
näringsidkaren att lämna information av betydelse för konsumenter
(informationsföreläggande). Ett sådant föreläggande måste dock
undertecknas för att bli gällande. Om föreläggandet blir godkänt
av näringsidkaren, gäller det som ett åläggande eller förbud av
domstol.
Bestämmelser om marknadsföring i andra lagar
Det finns även bestämmelser i andra lagar som reglerar
näringsidkares marknadsföringsåtgärder. Det handlar framför allt
om speciallagstiftning som gäller vid marknadsföring av särskilda
varor och tjänster. Exempel på sådana lagar är konsumentkreditlagen
(1992:830), lagen (1992:1672) om paketresor, tobakslagen (1993:581),
prisinformationslagen (2004:347), distans- och hemförsäljningslagen
(2005:59) samt radio- och TV-lagen (1996:844). Det är inte
ovanligt att dessa lagar innehåller hänvisningar till
marknadsföringslagens regelverk, bl.a. till generalklausulerna i
4 § och sanktionsmöjligheterna. Flera av de nämnda lagarna är
dessutom en del av genomförandet i svensk rätt av ett antal
EG-direktiv.
Direktivet om otillbörliga affärsmetoder
Syftet med direktivet är att bidra till att den inre marknaden
fungerar korrekt och att säkerställa ett högt konsumentskydd
genom att medlemsstaternas lagar och andra författningar ändras
så att de överensstämmer med varandra när det gäller otillbörliga
affärsmetoder som skadar konsumenternas ekonomiska intressen
(artikel 1).
Direktivet skall inte påverka den avtalsrättsliga lagstiftningen
(artikel 3.2) och inte heller bestämmelser på gemenskapsnivå eller
nationell nivå avseende produkters hälso- och säkerhetsaspekter
(artikel 3.3).
Genom direktivet införs en fullständig harmonisering av
medlemsstaternas lagar och andra författningar om otillbörliga
affärsmetoder som skadar konsumenternas ekonomiska intressen.
Medlemsstaterna skall dock under en övergångsperiod på sex
år få tillämpa sådana nationella bestämmelser, inom det område
som tillnärmas genom direktivet, som är mer långtgående än
bestämmelserna i direktivet och som genomför direktiv som
innehåller klausuler om minsta harmonisering (artikel
3.5). Medlemsstaterna skall underrätta kommissionen om sådana
nationella bestämmelser som tillämpas med stöd av denna
övergångsbestämmelse (artikel 3.6). Det skall dock framhållas
att när det gäller finansiella tjänster och fast egendom får
medlemsstaterna på det område som tillnärmas genom direktivet
ställa mer "inskränkande" eller mer "föreskrivande" krav än
som föreskrivs i direktivet (artikel 3.9).
Direktivet omfattar eller påverkar inte nationell lagstiftning om
otillbörliga affärsmetoder som enbart skadar konkurrenters
ekonomiska intressen eller som gäller transaktioner mellan
näringsidkare (ingresspunkt 6).
I direktivet definieras ett antal grundläggande begrepp som
används, t.ex. konsument, näringsidkare, produkt, affärsmetoder
som tillämpas av näringsidkare gentemot konsumenter och god
yrkessed (artikel 2).
Den centrala bestämmelsen i direktivet är ett generellt förbud mot
otillbörliga affärsmetoder (artikel 5.1). En affärsmetod är
otillbörlig om den strider mot god yrkessed och innebär eller
sannolikt kommer att innebära en avsevärd snedvridning av
genomsnittskonsumentens ekonomiska beteende (artikel 5.2). I
direktivet kompletteras bestämmelsen av två presumtionsregler som
slår fast att affärsmetoder skall anses otillbörliga om de är
vilseledande eller aggressiva. Begreppen vilseledande respektive
aggressiva utvecklas närmare i direktivet (artiklarna 6-9).
Dessutom har det i direktivet införts en s.k. svart lista som
innehåller en förteckning över de affärsmetoder som under alla
omständigheter skall betraktas som otillbörliga (bilaga 1 till
direktivet).
Direktivet omfattar affärsmetoder som direkt syftar till att
påverka konsumenternas affärsbeslut beträffande produkter och det
omfattar inte rättsliga krav som ställs på affärsmetoder med
hänvisning till smak och anständighet (ingresspunkt 7).
I direktivet finns det en bestämmelse som reglerar domstolarnas
och förvaltningsmyndigheternas befogenhet att i domstolsförfaranden
eller förvaltningsförfaranden kräva att näringsidkaren lägger
fram bevis för riktigheten av faktapåståenden i marknadsföringen
(artikel 12).
Medlemsstaterna skall se till att det finns adekvata och effektiva
medel för att bekämpa otillbörliga affärsmetoder och för att
säkerställa efterlevnaden av direktivet (artikel 11). De skall
vidare fastställa effektiva, proportionella och avskräckande
påföljder vid överträdelser av nationella bestämmelser som
genomför direktivet (artikel 13).
Genom det nya direktivet ändras också rådets direktiv 84/450/EEG
av den 10 september 1984 om vilseledande och jämförande reklam.
Ändringarna innebär bl.a. att det direktivet inte längre skall
syfta till att skydda konsumenter - utan endast näringsidkare -
mot vilseledande reklam. Andra direktiv som ändras genom det
nya direktivet är Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7/EG,
98/27/EG och 2002/65/EG samt Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 2006/2004.
Nationella bestämmelser som genomför direktivet om otillbörliga
affärsmetoder skall vara tillämpliga senast två och ett halvt år
efter det att direktivet trätt i kraft (dvs. när det
offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning).
Behovet av en översyn av lagstiftningen
Direktivet innebär en fullständig harmonisering av medlemsstaternas
lagar och andra författningar om otillbörliga affärsmetoder som
skadar konsumenternas ekonomiska intressen.
Marknadsföringslagen skiljer sig i flera avseenden från det nya
direktivet. Det finns mot den bakgrunden ett behov av att göra
en utförlig analys av hur direktivet skall genomföras i svensk
rätt. I det följande anges exempel på frågor som behöver belysas
närmare.
Direktivets tillämpningsområde är mer begränsat än det som gäller
för marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen tillämpas då
näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i
sin näringsverksamhet och lagen syftar till att motverka
marknadsföring som är otillbörlig mot såväl konsumenter som
näringsidkare. Direktivet skall däremot endast tillämpas vid
näringsidkares marknadsföring gentemot konsumenter och dess syfte
är att säkerställa en hög konsumentskyddsnivå. Syftet med
direktivet 84/450/EEG om vilseledande och jämförande reklam
begränsas i sin tur till att skydda endast näringsidkare mot
vilseledande reklam och att ange under vilka förutsättningar
jämförande reklam är tillåten.
Det nya direktivet är vidare avgränsat till att omfatta
otillbörliga affärsmetoder som kan skada konsumentkollektivets
ekonomiska intressen. En marknadsföringsåtgärd kan däremot
anses otillbörlig enligt marknadsföringslagen även om den inte
riskerar att skada nämnda intressen.
Direktivets generalklausul om förbud mot otillbörliga
affärsmetoder kompletteras med dels två presumtionsbestämmelser
avseende vilseledande respektive aggressiva affärsmetoder, dels
en s.k. svart lista över otillbörliga affärsmetoder.
Marknadsföringslagens systematik och regelverk i detta avseende
överensstämmer inte med direktivet.
Generalklausulen om information i marknadsföringslagen stadgar
en skyldighet för näringsidkaren att lämna information som är
av särskild betydelse från konsumentsynpunkt. Direktivets
bestämmelser om information är mer detaljerade och innebär att
en affärsmetod kan anses som vilseledande, om viss information
utelämnas i marknadsföringen.
Enligt marknadsföringslagen kan en talan om förbud mot fortsatt
marknadsföring av visst slag inte väckas bara mot näringsidkaren
utan även mot en anställd, någon annan som handlar på
näringsidkarens vägnar och var och en som i övrigt väsentligt
har bidragit till marknadsföringen. Någon motsvarande reglering
finns inte i direktivet.
Direktivet innehåller en bestämmelse som berör bevisbördans
placering. Marknadsföringslagen saknar sådan reglering, men
enligt fast domstolspraxis är det näringsidkaren som har att
styrka att uppgifterna i marknadsföringen är riktiga.
Det finns utöver marknadsföringslagen även speciallagstiftning
som innehåller marknadsrättsliga bestämmelser. Flera av dessa
lagar är kopplade till marknadsföringslagen genom hänvisningar
till denna lag, bl.a. generalklausulen om information. Detta
aktualiserar en översyn av de aktuella lagarnas marknadsrättsliga
regelverk.
Uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att lämna förslag till hur
Europaparlamentets och rådets direktiv PE-CONS 3616/05 (CONSOM
14 MI 55 CODEC 243) om otillbörliga affärsmetoder som tillämpas
av näringsidkare gentemot konsumenter på den inre marknaden och
om ändring av rådets direktiv 84/450/EEG och Europaparlamentets
och rådets direktiv 97/7/EG, 98/27/EG och 2002/65/EG samt
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004
(direktiv om otillbörliga affärsmetoder), antaget av parlamentet
den 24 februari 2005 och av rådet den 18 april 2005, skall
genomföras i svensk rätt.
Utredaren skall lägga fram förslag till de författningsändringar
som är nödvändiga och andra åtgärder som direktivet kan ge
anledning till. Utredaren skall särskilt överväga den lagtekniska
utformning som aktualiseras genom att direktivet syftar till att
skydda konsumenternas intressen, medan marknadsföringslagens
ändamål är att främja både konsument- och näringslivsintressen.
Utredaren skall vidare särskilt beakta vikten av att
genomförandet av direktivet så långt det är möjligt anpassas
till den nu gällande svenska marknadsrättsliga lagstiftningen.
Utredaren är fri att lämna de förslag i övrigt som utredningsarbetet
kan föranleda.
Utredaren skall vid uppdragets genomförande hålla sig underrättad
om genomförandearbetet i andra medlemsstater, framför allt de
nordiska länderna.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 augusti 2006.
(Jordbruksdepartementet)