Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En myndighet för vuxnas lärande, Dir. 2005:70
Departement: Utbildnings- och kulturdepartementet
Beslut: 2005-06-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att föreslå hur en central
myndighet för vuxnas lärande kan bildas genom en
sammanslagning av vissa myndigheter inom
utbildningsområdet eller genom en omfördelning av uppgifter
mellan dem. Utredaren skall i första hand överväga att föra
samman myndigheten Nationellt centrum för flexibelt lärande
och Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning till en ny
myndighet och att till denna nya myndighet föra över de
uppgifter som rör vuxenutbildningen som Statens skolverk
och Myndigheten för skolutveckling svarar för i dag.
Utredaren skall överväga och föreslå vilka uppgifter som den
nya myndigheten skall svara för. I anslutning till detta skall
förslag som rör den nya myndighetens organisation och
dimensionering utarbetas. Utredaren skall vidare överväga
hur kvalitetsgranskning, tillsyn och utvärdering kan ges en
oberoende ställning i förhållande till myndighetens
främjande- och utvecklingsuppdrag inom eller i nära
anslutning till myndigheten. Personalkonsekvenserna för
berörda myndigheter skall belysas. I samband med det skall
omfattningen av de resurser som behöver föras över
beräknas.
Utredaren skall i sitt arbete utgå från att den nya myndigheten
skall inrättas den 1 juli 2007. Förslagen får inte medföra
ökade kostnader för staten.
Bakgrund
Vuxnas lärande har successivt kommit att markeras som ett
eget område inom utbildningspolitiken med en betydligt
större bredd än tidigare "vuxenutbildning och folkbildning".
Det har skett genom att betydelsen av det livslånga lärandet
markerats tydligare allteftersom insikten om
kunskapssamhällets krav och betydelsen av arbetskraftens
kompetens i den internationella konkurrensen vuxit sig
starkare. Parallellt har den kvalificerade yrkesutbildningen
etablerats som reguljär utbildningsform, och behovet av
utveckling av nya kortare yrkesutbildningar efter
gymnasieskolan har blivit uppenbart. De långsiktiga
effekterna av kunskapslyftet samt utvecklingen av
distansutbildning och andra former av flexibelt lärande är
också viktiga inslag i utvecklingen. Allt detta tydliggör
vuxnas lärande som en central del av utbildningspolitiken.
"Vuxenutbildning" kan inte längre ses som huvudsakligen en
för vuxna anpassad gymnasieskola. Det handlar i stället om
att på ett till individen anpassat sätt stödja vuxna inom ramen
för ett livslångt lärande med utgångspunkt i den enskildes och
arbetsmarknadens behov på såväl gymnasial som
eftergymnasial nivå. Denna förändrade syn på området
kommer till uttryck bl.a. genom att en lag om kommunernas
vuxenutbildning för närvarande förbereds inom
Regeringskansliet. Den avses träda i kraft samtidigt med den
nya skollag som regeringen avser att föreslå riksdagen och
omfatta kommunal vuxenutbildning, vuxenutbildning för
utvecklingsstörda och undervisningen i svenska för
invandrare. Den nya skollagen avses omfatta övriga
skolformer som i dag regleras i skollagen.
Frågor som rör vuxnas lärande hanteras i dag av ett stort antal
myndigheter inom Utbildnings- och kulturdepartementets
ansvarsområde. I korthet rör det sig om följande myndigheter
och uppgifter.
Statens skolverk är central förvaltningsmyndighet för bl.a. det
offentliga skolväsendet för vuxna. Verket svarar för
nationella styrinstrument (företrädesvis kursplaner och andra
föreskrifter), uppföljning, utvärdering, kvalitetsgranskning
och tillsyn av kommunernas vuxenutbildning. Verket svarar
även för uppföljning och tillsyn av kompletterande
utbildningar. Vidare beslutar verket om vilka kompletterande
utbildningar som skall omfattas av statlig tillsyn, studiestöd
och statsbidrag samt om statsbidrag till statligt finansierade
påbyggnadsutbildningar.
Myndigheten för skolutveckling har i uppdrag att svara för
generella utvecklingsinsatser och riktat utvecklingsstöd till
kommunerna. Därutöver beslutar myndigheten bl.a. om det
riktade statsbidraget till kommunal vuxenutbildning.
Myndigheten för skolutveckling har särskilda uppdrag som
avser lärarfortbildning inom svenskundervisningen för
invandrare, samverkan inom integrationsområdet,
tillväxtarbete och den tillfälliga satsningen på
kombinationsutbildningarna.
Specialpedagogiska institutet har i uppdrag att bl.a ge råd och
stöd till kommunerna i frågor som rör vuxna deltagare med
funktionshinder inom kommunal vuxenutbildning. Institutets
läromedelsuppdrag omfattar även vuxna inom det offentliga
skolväsendet.
Nationellt centrum för flexibelt lärande har i uppdrag att -
utöver en alltmer begränsad egen utbildningsverksamhet -
stödja utvecklingen av distansutbildning, IT-användning och
andra former för flexibelt lärande inom kommunernas
vuxenutbildning och folkbildningen. CFL disponerar
särskilda medel för utveckling av läromedel för vuxna
studerande med teckenspråk som första språk.
Valideringsdelegationen skall under åren 2004-2007 främja
kvalitet, likvärdighet och legitimitet i fråga om validering
utanför högskolan av vuxnas kunskaper och kompetens.
Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning svarar för
administrationen av den kvalificerade yrkesutbildningen.
Uppgiften innefattar prövning av ansökningar och beslut om
statsbidrag samt uppföljning och tillsyn av utbildningen.
Myndigheten svarar också för en försöksverksamhet med
lärlingsutbildning för vuxna inom vissa små hantverksyrken.
Folkbildningsrådet är en ideell förening, som fullgör
myndighetsuppgifter som rör folkbildningen, främst genom
fördelning av statsbidrag till studieförbund och
folkhögskolor.
Centrala studiestödsnämnden administrerar studiemedel och
rekryteringsbidrag för vuxna studerande. Statens institut för
särskilt utbildningsstöd, Landsorganisationen och
Tjänstemännens Centralorganisation har myndighetsuppgifter
som avser korttidsstudiestödet.
Härutöver har myndigheter under Närings- och Social-
departementen ansvar för frågor inom området. Sålunda
svarar exempelvis Arbetsmarknadsstyrelsen för
arbetsmarknadsutbildningen, Nutek för frågor som rör viss
personalutbildning och Försäkringskassan för
rehabiliteringsutbildning.
Problembild
Att utveckla ett brett stöd för vuxnas lärande av god kvalitet i
hela landet ställer krav på ett konkret samarbete mellan
aktörer och intressenter såväl inom utbildningssektorn som
inom andra politikområden. På lokal och regional nivå tar det
sig uttryck bl.a. i utveckling av en infrastruktur för vuxnas
lärande. De olika aktörerna lyfter ofta fram de speciella
förutsättningar och problem som har sin grund i att ett stort
antal myndigheter på nationell nivå är involverade.
Att många myndigheter har uppdrag, vilka direkt berör
vuxnas lärande, är i sig ett uttryck för politikområdets
utveckling och förändring. Nya uppgifter och behov har
tillgodosetts genom att nya myndigheter har inrättats.
Behovet att markera verksamhetens särart i förhållande till
andra delar av utbildningsväsendet har då ofta varit en
drivkraft. Parallellt har krav på konkret samverkan mellan
aktörer och intressenter med utgångspunkt i den enskildes
behov och förutsättningar uppstått framför allt på lokal och
regional nivå.
Alltför många myndigheter inom samma verksamhetsområde
riskerar att skapa otydliga ansvarsförhållanden och
gränsdragningsproblem. Dessa har i fråga om vuxnas lärande
hittills inte varit av allvarlig art på nationell nivå, utan har
kunnat hanteras. Resultatet på lokal och regional nivå av de
många myndigheternas arbete har dock ibland upplevts som
konkurrensbetonat eller splittrat och vissa frågor och
områden har inte tagits omhand på ett tillfredsställande sätt.
Ibland kan svårigheter uppstå för enskilda och för huvudmän
att orientera sig bland de nationella aktörerna.
En myndighetsstruktur som uppfattas som otydlig riskerar att
inverka negativt på verksamhetens kvalitet. Möjlig
samordning mellan insatser såväl centralt som lokalt riskerar
att gå förlorad. Ytterst riskerar enskilda studerande att få ett
sämre stöd i sitt lärande än vad som hade varit möjligt. Detta
måste naturligtvis undvikas.
Om man önskar utveckla förutsättningarna för vuxnas lärande
framstår således inte den nuvarande myndighetsstrukturen
som rationell. En helhetsbild av vuxnas lärande främjas inte.
Särart, också i förhållande till annan utbildning för vuxna,
betonas framför gemenskap och samarbete. Det är troligt, att
samordningsvinster när det gäller såväl kompetens som
resurser och resultat skulle kunna göras inom området vuxnas
lärande.
Kraven på effektivitet och styrning inom utbildningsområdet
ställer höga krav på kvalitetsgranskning, tillsyn och
utvärdering. En regelbundet återkommande granskning av
verksamheten med utgångspunkt i mål, regler och resultat,
såväl internt som av externa bedömare, är en central del av
kvalitetsarbetet. Det är angeläget att stärka dessa funktioner
inom området vuxnas lärande.
Utgångspunkter
En sektorsmyndighet för vuxnas lärande bör skapas, som kan
förse regering och riksdag med ett samlat beslutsunderlag
samt utföra uppgifter på regeringens uppdrag. Myndigheten
skall vidare svara för förvaltningsuppgifter och utveckling
inom sitt område.
Uppgifter som utifrån perspektivet vuxnas lärande skulle
vinna på att hanteras gemensamt är t.ex.
· utvecklingsstöd till huvudmän och anordnare i linje
med de nationella målen och strategierna för området vuxnas
lärande,
· stöd till utveckling av verksamhetsformer och
kompetensutveckling för lärare, inte minst hos små
anordnare, som innebär att verksamheten anpassas till den
enskilde utifrån den enskildes behov,
· gemensamma eller likformiga föreskrifter för alla
berörda utbildningsformer,
· en sammanhållen administration av den eftergymnasiala
yrkesutbildningen utanför högskolan, inklusive beslut om
statsbidrag till yrkesutbildningar för vuxna,
· analyser av arbetsmarknadens behov och utbud av
eftergymnasial yrkesutbildning nationellt och regionalt,
· kvalitetsgranskning, tillsyn och uppföljning vad gäller
utbildningar för vuxna, samt
· utvärdering av utbildningar för vuxna.
En ny myndighetsstruktur skall främja utvecklingen av ett
helhetsperspektiv på området vuxnas lärande. Allmänhetens
möjligheter till överblick och information skall öka.
Förändringen skall möjliggöra en höjd ambitionsnivå vid
bevakningen av frågor som rör yrkesutbildning på
eftergymnasial nivå utanför högskolan. Den nya myndigheten
skall ha ett samlat ansvar för bl.a. kvalificerad
yrkesutbildning, de kompletterande utbildningarna och
statligt finansierade påbyggnadsutbildningar. Möjligheterna
till rationalisering av bl.a. administrativa funktioner
(ekonomiadministration, personaladministration etc.) skall tas
till vara, liksom möjligheterna till en förstärkning av bl.a.
kvalitetsarbete, tillsyn, inspektion och utvärdering.
Den nya myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2007.
Uppdraget
En ny myndighet
Utredaren skall föreslå hur en central myndighet för vuxnas
lärande kan bildas genom sammanslagning av vissa
myndigheter inom utbildningsområdet eller genom
omfördelning av uppgifter mellan dem. Utredaren skall i
första hand överväga möjligheten att föra samman Nationellt
centrum för flexibelt lärande (CFL) och Myndigheten för
kvalificerad yrkesutbildning till en ny myndighet och att till
denna nya myndighet föra dels uppgifter som ankommer på
Myndigheten för skolutveckling när det gäller
vuxenutbildningen, dels Skolverkets uppgifter när det gäller
kommunernas vuxenutbildning, kompletterande utbildningar
och statligt finansierade påbyggnadsutbildningar.
Ansvarsfördelning
Hur ansvaret för styrdokumenten för behörighetsgivande
vuxenutbildning samt hur ansvaret för tillsyn och
kvalitetsgranskning av sådan utbildning skall fördelas mellan
Skolverket och den nya myndigheten skall särskilt
uppmärksammas av utredaren, eftersom styrdokumenten för
gymnasial vuxenutbildning är gemensamma med
gymnasieskolan.
Samverkan
Utredaren skall uppmärksamma betydelsen av kontakter
mellan den eftergymnasiala yrkesutbildningen och
högskolan. Utredaren skall vidare analysera sambanden
mellan Myndigheten för Sveriges nätuniversitet och den nya
myndighetens verksamhet för att bidra till ett
helhetsperspektiv på flexibelt lärande och breddad
rekrytering inom utbildningsområdet. Utredaren skall också
beakta att samråd och samverkan bl.a. med övriga
myndigheter inom utbildningsområdet skall vara viktiga
inslag i den nya myndighetens verksamhet.
Lokalisering
De verksamheter som avses bli förda till den nya
myndigheten bedrivs på ett flertal orter. Dagens lokalisering
av de berörda myndigheterna bygger i några fall på
regionalpolitiska överväganden. Med en renodling av
funktioner behöver det inte vara någon avgörande nackdel att
verksamheten också inom den nya myndigheten bedrivs på
flera orter. Utredaren skall allsidigt överväga den nya
myndighetens lokalisering.
Finansiering
Utredaren skall undersöka hur en förstärkt bevakning av
området vuxnas lärande och en utvidgad tillsyn och
utvärdering kan finansieras. I första hand skall utredaren
undersöka om en avveckling av CFL:s utbildning i egen regi
därvid kan vara ett alternativ. Utredaren skall undersöka om
den utbildningsverksamhet som behövs som "laboratorium"
för utvecklingsarbetet kan disponeras genom samarbete med
enskilda kommuner och folkhögskolor.
Oberoende utvärdering
Utredaren skall överväga hur kvalitetsgranskning, tillsyn och
utvärdering kan ges en oberoende ställning i förhållande till
myndighetens främjande- och utvecklingsuppdrag inom eller
i nära anslutning till myndigheten. Utredaren skall särskilt
undersöka hur utvärdering av verksamheten skall kunna
lyftas fram och få en tydligare roll än i dag. Utredaren skall
analysera och redovisa för- och nackdelar med en fristående
utvärderingsfunktion för vuxnas lärande inom eller i nära
anslutning till myndigheten.
Verksamhet och organisation m.m.
Utredaren skall överväga och lämna förslag till vilka
uppgifter som den nya myndigheten skall svara för. I
anslutning härtill skall förslag rörande myndighetens
organisation, dimensionering och lokalisering utarbetas.
Valideringsdelegationen är nu knuten till CFL i administrativt
hänseende. Utredaren bör utgå från att delegationen kan
bibehålla denna ställning i förhållande till den nya
myndigheten fram till dess att delegationens uppdrag upphör.
Personalkonsekvenser för berörda myndigheter skall belysas.
Beräkningar av vilka resurser som behöver överföras skall
göras. Utredaren skall även belysa andra frågor som kan ha
betydelse för en förändring av myndighetsstrukturen inom
området.
Författningsförslag
Utredaren skall lämna förslag till instruktion för den nya
myndigheten och till de ändringar av instruktionerna för
övriga berörda myndigheter som behövs samt förslag till
namn på den nya myndigheten. Vissa av de uppgifterna som
idag vilar på skolverket och Myndigheten för kvalificerad
yrkesutbildning och som kan beröras av en förändring är
reglerade i lag. Utredaren skall presentera de lagförslag som
behövs samt lämna förslag till övriga nödvändiga
författningsändringar .
Kostnader
Förslagen får inte medföra ökade kostnader för staten.
Utredaren skall redovisa de ekonomiska konsekvenserna av
sina förslag på kort och lång sikt.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall hålla sig informerad om lagstiftningsarbete av
betydelse för uppdraget som pågår inom Utbildnings- och
kulturdepartementet samt om pågående utredningsarbete som
berör området vuxnas lärande.
Utredaren skall hålla berörda myndigheter och
intresseorganisationer informerade om arbetet och bereda
dem tillfälle att framföra synpunkter. De centrala
arbetstagarorganisationerna skall hållas informerade och
beredas tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren skall redovisa ett fullständigt förslag, inklusive
nödvändiga författningsförslag, senast den 1 februari 2006. I
en andra etapp avses en särskild utredare få i uppdrag att
förbereda och genomföra bildandet av den nya myndigheten,
upprätta budget och verksamhetsplan samt bemanna
myndigheten och i övrigt vidta de åtgärder som krävs för att
den nya myndigheten skall kunna inleda sin verksamhet den
1 juli 2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)