Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av kasinoverksamheten i Sverige, Dir. 2005:69
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2005-06-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utvärdera
kasinoverksamheten i Sverige. Utredaren skall
· kartlägga förekomsten av och klarlägga tänkbara
orsaker till eventuella sociala eller hälsomässiga
skadeverkningar och brottslighet i samband med
verksamheten,
· undersöka hur det illegala spelet har påverkats av
introduktionen av kasinospel i Sverige,
· undersöka hur AB Svenska Spel har följt de regler
som gäller för kasinoverksamheten,
· bedöma behovet av ändringar i regleringen och
föreslå de ändringar som kan behövas.
Bakgrund
I juni 1999 antog riksdagen regeringens förslag till kasinolag
(prop. 1998/99:80, bet. 1998/99:KrU11, rskr. 1998/99:229).
Kasinolagen (1999:355) trädde i kraft den 1 juli samma år. I
beslut den 6 april 2000 lämnade regeringen AB Svenska Spel
tillstånd att anordna kasinospel. Det första kasinot öppnade i
Sundsvall i juni 2001 och det finns i dag kasinon etablerade
på ytterligare tre orter: Göteborg, Malmö och Stockholm.
Kasinoverksamheten bedrivs av Casino Cosmopol AB, som
är ett helägt dotterbolag till AB Svenska Spel.
I förarbetena till kasinolagen (prop. 1998/99:80)
uppmärksammade regeringen att det i utredningsarbetet om
kasinon framhållits att icke obetydliga belopp omsätts inom
olika former av illegalt spel om pengar. Lotteriutredningen
hade ansett att en introduktion av internationellt kasinospel i
Sverige skulle kanalisera okontrollerat illegalt spel till ett
legalt, kontrollerat alternativ, och att den illegala
spelmarknaden därmed skulle saneras. Enligt regeringens
uppfattning var detta ett väl optimistiskt antagande.
Betydande effekter i gynnsam riktning borde dock kunna
uppnås genom att en legal spelmöjlighet erbjöds.
Regeringen konstaterade att införandet av kasinospel har den
nackdelen att sociala skadeverkningar kan uppkomma, också
när det gäller brottslighet. Främst kan risken för överdrivet
spelande komma att öka. Regeringen betonade att det var av
stor betydelse att genom kontroll och väl genomtänkta
förebyggande åtgärder försöka motverka negativa sociala
konsekvenser av spelandet. Det ansågs nödvändigt att den
som svarar för verksamheten beaktar och aktivt arbetar för att
motverka dessa problem. Den som svarar för verksamheten
måste dels följa utvecklingen och ha löpande kontakter med
ansvariga myndigheter och representanter för organisationer
som arbetar med överdrivet spelande, dels införa ett
åtgärdsprogram mot överdrivet spelande. Regeringen anförde
också att det är viktigt att aktivt motverka att införande av
kasinospel leder till att det skapas någon osund miljö, för
ungdomar eller andra, eller drar till sig kriminell verksamhet.
Regeringen aviserade, med hänsyn till de risker som är
förknippade med verksamheten, sin avsikt att noga följa
utvecklingen när kasinospel introducerats i Sverige och att,
sedan verksamheten bedrivits en tid, följa upp och utvärdera
effekterna av den. I propositionen Vissa frågor inom
spelområdet m.m. (prop. 2002/03:93) angav regeringen att
utvärderingen skulle ske under våren 2005.
I regeringens beslut om tillstånd att anordna kasinospel den 6
april 2000, liksom i det förnyade tillstånd som utfärdats den
22 december 2004, anges ett antal villkor för tillståndet. Till
dessa villkor hör bl.a. ett krav på att AB Svenska Spel skall
beakta och aktivt verka för att motverka problem med
överdrivet spelande. Det ursprungliga tillståndsbeslutet
inkluderade vissa villkor beträffande motverkande av
penningtvätt. Från och med den 1 januari 2005 omfattas
verksamhet för kasinospel emellertid av lagen (1993:768) om
åtgärder mot penningtvätt.
I Danmark och Finland har kasinoverksamhet bedrivits sedan
1991. Dessa länder har således en längre erfarenhet av
kasinoverksamhet och de effekter sådan verksamhet kan
medföra beträffande exempelvis illegalt spel och sociala
skadeverkningar.
Uppdraget
Utredaren skall kartlägga förekomsten av sociala eller
hälsomässiga skadeverkningar - i synnerhet
spelberoendeproblem - och brottslighet i samband med den
kasinoverksamhet som bedrivs i Göteborg, Malmö,
Stockholm och Sundsvall. Utredaren skall även klarlägga
tänkbara orsaker till eventuella sådana problem.
Vidare skall utredaren undersöka hur det illegala spelet har
påverkats av introduktionen av kasinospel i Sverige.
Utredaren skall även undersöka hur AB Svenska Spel har
uppfyllt villkoren i tillståndet att motverka problem med
överdrivet spelande och penningtvätt samt hur bolaget i
övrigt har följt de regler som gäller för kasinoverksamheten.
Utredaren bör inhämta kunskap om erfarenheterna av
introduktionen av kasinospel i Danmark och Finland.
Utifrån sina iakttagelser skall utredaren bedöma om det finns
behov av ändringar i regleringen av kasinoverksamheten och
i så fall föreslå sådana ändringar.
Utredaren skall samråda med Rikspolisstyrelsen, Statens
folkhälsoinstitut, Lotteriinspektionen, de kommuner där
kasinon är etablerade samt övriga berörda myndigheter och
organisationer.
Utvärderingen skall redovisas senast den 28 februari 2006.
(Finansdepartementet)