Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En översyn av vissa bestämmelser i 14 och 15 kap. brottsbalken ur ett IT-perspektiv, Dir. 2005:68
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-06-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av de brott i 14 och
15 kap. brottsbalken som berör urkunder. Översynen syftar
till att klarlägga vilka förändringar som kan vara nödvändiga
med anledning av utvecklingen av informationstekniken (IT).
Utredaren skall överväga om IT-utvecklingen bör föranleda
en förändrad utformning av regleringen i 14 och 15 kap.
brottsbalken samt - om så krävs - lämna förslag till hur en ny
reglering bör utformas.
Utredaren skall också, utifrån samma utgångspunkter,
överväga om det finns skäl att ändra andra närliggande
straffrättsliga bestämmelser samt lämna förslag till eventuella
lagändringar.
Utredaren skall även göra en språklig översyn av de
bestämmelser som omfattas av uppdraget i syfte att
åstadkomma en språklig modernisering.
Uppdraget skall redovisas senast den 29 juni 2007.
Bakgrund
I takt med den tekniska utvecklingen har elektroniska
handlingar och annan informationsteknik börjat användas på
ett stort antal områden där tidigare endast pappershandlingar
förekommit. Det gäller t.ex. vid ansökningsförfaranden och
framställningar till myndigheter eller vid dokumentation av
rättsförhållanden av civilrättslig karaktär. Användningen av
IT genomsyrar i dag hela samhället och öppnar stora
möjligheter till rationalisering och effektivisering för såväl
enskilda som företag och myndigheter. Behovet av att kunna
förlita sig på de uppgifter som lämnas, både i det att
utställaren är den han eller hon utger sig för att vara samt att
uppgifterna i sig är riktiga, är lika stort som när uppgifterna
lämnas på papper. De straffrättsliga bestämmelser som syftar
till att tillgodose detta finns huvudsakligen i 14 och 15 kap.
brottsbalken.
Regeringen gav redan år 1989 en särskild utredare i uppdrag
att överväga vilka förändringar av bl.a. de straffrättsliga
reglerna som var nödvändiga med hänsyn till utvecklingen
inom datatekniken. I betänkandet Information och den nya
Informationsteknologin - straff och processrättsliga frågor
(SOU 1992:110) lämnade utredningen förslag till ändring av
bestämmelserna i bl.a. 14 och 15 kap. brottsbalken. Förslagen
har i dessa delar inte lett till lagstiftning.
Nuvarande bestämmelser
Brottsbalkens bestämmelser om förfalskningsbrott finns i 14
kapitlet. I 15 kap. brottsbalken finns bestämmelser bl.a. för
fall när någon i skriftlig utsaga eller i annan urkund lämnar
osanna uppgifter eller använder sådana uppgifter, s.k.
sanningsbrott. De nedan redovisade paragraferna i 14 kap.
behandlar i princip endast åtgärder som rör bevismedlets
äkthet, medan de återgivna lagrummen i 15 kap. framför allt
innehåller bestämmelser som rör frågan om en uppgifts
sanningsenlighet.
I 14 kap. 1 § finns en bestämmelse om urkundsförfalskning.
Brottet består i att producera en urkund som är falsk (oäkta)
och därigenom omedelbart framkalla s.k. fara i
bevishänseende. Som anges i lagrummet kan
förfalskningsåtgärden genomföras på flera olika sätt. I 2 och
3 §§ finns bestämmelser för ringa respektive grova fall av
urkundsförfalskning. Enligt 14 kap. 4 § kan det vara straffbart
som undertryckande av urkund att t.ex. förstöra eller
undanskaffa en urkund. I 14 kap. 9 § kriminaliseras brukande
av något som förfalskats enligt bl.a. 14 kap. 1-3 §§. När det
gäller förfalskade urkunder är brottsbenämningen normalt
"brukande av falsk urkund", även om det inte direkt framgår
av lagtexten.
Straffansvaret i de nu redovisade bestämmelserna är
konstruerat för konkreta angreppsobjekt - urkunder. I 14 kap.
1 § andra stycket lämnas en exemplifierande uppräkning på
handlingar som kan vara urkunder och därmed
förfalskningsföremål. Där nämns bl.a. protokoll, kontrakt och
skuldebrev. Varje sådan handling betraktas dock inte som
urkund, utan det krävs enligt bestämmelsen att handlingen
har upprättats till bevis eller på annat sätt kan vara av
betydelse som bevis genom sitt innehåll. I detta ligger för det
första att handlingen skall förmedla ett visst
föreställningsinnehåll, t.ex. tankar, fakta eller annat. För det
andra skall det av handlingen direkt eller indirekt kunna
utläsas en utställare. Det skall vara möjligt att identifiera vem
som står bakom innehållet i en handling.
Här bör också nämnas bestämmelsen om dataintrång i 4 kap.
9 c § brottsbalken som straffbelägger olovliga manipulationer
av upptagningar för automatisk databehandling.
I 15 kap. finns som nämnts straffbestämmelser inte om
bevismedlets (t.ex. urkundens) äkthet, utan om en uppgifts
sanningsenlighet. 10 § innehåller en bestämmelse för den
som i skriftlig utsaga av visst särskilt slag, lämnar osann
uppgift eller förtiger sanningen (osann försäkran respektive.
vårdslös försäkran, om gärningen begås av grov oaktsamhet).
Det allmänna stadgandet om lämnande av osann uppgift i
urkund finns i 11 § (osant intygande). I bestämmelsen stadgas
också straffansvar för den som åberopar eller på annat sätt
använder en sådan osann urkund (brukande av osann urkund).
En urkund kan även missbrukas på andra sätt. Om detta finns
en straffbestämmelse i 12 § (missbruk av urkund). Slutligen
bör här även nämnas brottet förnekande av underskrift i 13 §
som består i att sanningslöst förneka sin underskrift på en
urkund. Gemensamt för samtliga dessa bestämmelser är att
straffansvaret förutsätter att åtgärden inneburit fara i
bevishänseende.
Vad som sägs om urkundsbegreppet i anslutning till
redogörelsen för bestämmelserna i 14 kap. är tillämpligt även
för bestämmelserna i 15 kap.
I praxis har vissa av de redovisade bestämmelserna i 14 och
15 kap. tillämpats på företeelser som var okända när
straffbestämmelserna kom till. Någon enhetlig praxis
föreligger dock inte och det bör i detta sammanhang erinras
om det i 1 kap. 1 § brottsbalken intagna förbudet mot
analogisk tillämpning av brottsbalkens straffbud.
Behovet av en översyn
Sverige skall som första land bli ett informationssamhälle för
alla. Det är det IT-politiska mål som riksdagen slagit fast år
2000 (prop. 1999/2000:86, bet. 1999/2000:TU9, rskr.
1999/2000:256). IT-politikens inriktning är bl.a. att främja
tillväxt, sysselsättning och en effektiv förvaltning. En av de
prioriterade uppgifterna för staten är att öka tilliten till IT.
Ett led i arbetet med att utveckla kommunikationen mellan
allmänheten och myndigheter är utvecklingen av s.k. 24-
timmarsmyndigheter. En central funktion där är möjligheten
till elektronisk interaktivitet mellan medborgare och
myndigheter, i första hand via Internet. Ett exempel på detta
är lagen (2004:115) om självbetjäningstjänster via Internet
inom socialförsäkringens administration. Genom den ges
enskilda i ärenden som handläggs av Försäkringskassan eller
Premiepensionsmyndigheten möjlighet att göra ansökningar
och andra rättshandlingar elektroniskt med användarstöd via
Internet.
Även inom ramen för arbetet med regelförenkling är
möjligheten att utveckla IT-lösningar ett viktigt verktyg för
att minska de administrativa bördor som lagstiftningen ger
upphov till, både för små och stora företag samt medborgare.
Många exempel finns redan där myndigheterna tagit fram
lösningar, t.ex. för elektronisk inrapportering av uppgifter
eller för ansökan om tillstånd direkt via myndighetens
webbplats, som innebär tydliga förenklingar för både kund
och myndighet. Det kan även förutses att den offentliga
upphandlingen i framtiden allt mer kommer att göras
elektroniskt, och det blir viktigt att i samband med
upphandlingen kunna förlita sig på att de signaturer som är
kopplade till de elektroniska handlingarna är riktiga.
Regeringen inrättade i januari 2002 en arbetsgrupp inom
Regeringskansliet som skulle se över gällande formkrav i
lagar och förordningar. Arbetsgruppen skulle överväga
behoven av förändringar i syfte att undanröja onödiga hinder
för elektronisk kommunikation och elektronisk dokument-
och ärendehantering. Arbetsgruppen, som antog namnet
FORMEL-gruppen, redovisade synpunkter och
rekommendationer för det fortsatta arbetet i
departementspromemorian Formel, Formkrav och elektronisk
kommunikation (Ds 2003:29).
I detta sammanhang kan det nämnas att regeringen har för
avsikt att låta utreda möjligheten till, och lämpligheten av, att
elektroniskt kungöra föreskrifter som meddelas av riksdagen
och regeringen. Inom Regeringskansliet pågår för närvarande
arbetet med att ta fram direktiv för en sådan utredning. Vad
gäller föreskrifter för lokal trafikreglering har riksdagen
nyligen behandlat ett förslag från regeringen om att sådana
föreskrifter skall kunna kungöras i en rikstäckande databas
(prop. 2004/05:87, bet. 2004/05:TU14, rskr. 2004/05:249).
Även inom det civilrättsliga området är det av stor betydelse
att regelverken anpassas till utvecklingen.
Informationstekniken utgör i dag ett alternativ till den
traditionella pappershanteringen på ett stort antal områden.
Riksdagen har främst genom lagen (2002:562) om
elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster
genomfört ett EG-direktiv om vissa rättsliga aspekter på
informationssamhällets tjänster, särskilt elektronisk handel,
på den gemensamma marknaden (e-handelsdirektivet). Lagen
(2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer och
distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) utgör ytterligare
exempel på anpassning av lagstiftning till den nya teknikens
möjligheter. Det är en viktig uppgift för regeringen att skapa
gynnsamma förutsättningar för den allmänna omsättningen
av varor och tjänster. I detta arbete är det centralt att de
straffrättsliga bestämmelserna kan ge ett fullgott skydd i de
delar där det behövs och samtidigt vara så klara och tydliga
att någon osäkerhet om deras tillämpningsområde som kan
hindra eller försvåra en effektiv teknikanvändning inte finns.
På det internationella planet pågår ett arbete för att
harmonisera straffrättslig lagstiftning som rör datorrelaterad
brottslighet. I artikel 7 i Europarådets konvention om IT-
relaterad brottslighet (ETS 185) finns bestämmelser om
datorrelaterad förfalskning. Där åtar sig staterna att
straffbelägga uppsåtliga gärningar som består i att någon
matar in, ändrar, raderar eller undertrycker
datorbehandlingsbara uppgifter så att icke autentiska
uppgifter uppstår. För straffansvar skall det dock krävas att
förfarandet skett med uppsåt att uppgifterna skall beaktas
eller ligga till grund för handlande i rättsliga hänseenden som
om de vore autentiska, oavsett om uppgifterna är direkt
läsbara och begripliga. I promemorian Brott och
brottsutredning i IT-miljö (Ds 2005:6) behandlas Sveriges
tillträde till konventionen och lämnas förslag till
lagändringar. Inom EU antog man den 24 februari 2005 ett
rambeslut om angrepp mot informationssystem (jfr prop.
2003/04:164, bet. 2004/05:JuU4, rskr. 2004/05:6). I
promemorian Angrepp mot informationssystem (Ds 2005:5)
lämnas förslag till lagstiftning för genomförande av
rambeslutet. Frågan om Sveriges tillträde till konventionen
samt de lagändringar som föranleds av detta och av
rambeslutet bereds för närvarande i Justitiedepartementet.
Hur påverkas brottsbalkens bestämmelser av utvecklingen?
Behovet av att kunna förlita sig på de uppgifter som lämnas
kommer att bestå, oberoende av den tekniska utvecklingen.
Det är därför av stor vikt att de straffbestämmelser som avser
att upprätthålla detta skydd är anpassade till de nya krav som
de tekniska möjligheterna medför. Inte minst för att främja
den allmänna tilltron till IT-användningen, vilket som
tidigare sagts är en prioriterad del av regeringens åtgärder på
området, är detta av stor betydelse. Det är också mycket
viktigt att den straffrättsliga regleringen harmoniserar med
regeringens strävanden att skapa möjligheter för en effektiv
användning av IT och att den är väl avpassad till den fortsatta
utvecklingen.
De nu aktuella straffbuden i 14 och 15 kap. har i princip
oförändrade förts över från den före brottsbalken gällande
strafflagen, i dess lydelse från år 1948. Trots att
bestämmelserna alltså tillkom för mer än 50 år sedan får
regleringen ändå sägas ha stått sig förhållandevis bra. Den
moderna tekniken ställer dock nya krav. En central del i detta
är att straffansvaret knutits till en åtgärd med ett konkret
fysiskt objekt, en "urkund" i form av en fysisk "handling"
eller ett "märke". Hur informationsmängder som lagrats i
elektronisk form skall behandlas var något som lagstiftaren
1948 givetvis inte kunde ta ställning till. Även de redovisade
bestämmelserna i 15 kap. förutsätter en motsvarande
koppling till ett fysiskt objekt.
Det har i olika sammanhang ifrågasatts i vilken utsträckning
en elektronisk handling kan ha urkundsstatus eller om
uppgifter i en sådan handling kan anses vara lämnade i
skriftlig form i den mening som brottsbalken avser.
Utgångspunkten är att ett krav på skriftlighet normalt
omfattar elektroniskt överförda uppgifter (se t.ex. nämnda Ds
2003:29, s. 92 och prop. 2001/02:150, s. 78 f.).
Legalitetsprincipen gör dock att detta inom straffrätten inte
kan tas för givet. I 5 § lagen om självbetjäningstjänster via
Internet inom socialförsäkringens administration har det
införts en särreglering av straffansvaret för uppgifter som
lämnas via Internet. I propositionen konstaterar regeringen
bl.a. att det i 15 kap. 10 § brottsbalken angivna kravet på att
en utsaga skall ha lämnats i skriftlig form kan medföra hinder
att fälla någon till ansvar för osann försäkran/vårdslös
försäkran i det fall oriktiga uppgifter lämnats i en elektronisk
handling (prop. 2003/04:40, s. 46 f.). Denna osäkerhet
aktualiserade enligt regeringen frågan om en ändring av
nämnda bestämmelse. Med hänsyn till frågeställningens
komplexitet valde emellertid regeringen att avvakta de
slutsatser och förslag som utredaren som tillkallas i dessa
direktiv kan komma att lägga. Regeringen föreslog istället en
specialstraffrättslig bestämmelse med inriktning enbart på de
aktuella självbetjäningstjänsterna. Ansvarsbestämmelsen
utformades i princip efter mönster från 15 kap. 10 §
brottsbalken. Riksdagen godtog regeringens bedömning (bet.
2003/04:SfU08 och rskr. 2003/04:153).
Sammantaget får rättsläget i nu nämnda avseenden betraktas
som oklart. Denna osäkerhet kan hindra eller försvåra
användande och utvecklande av elektroniska handlingar och
IT.
Uppdraget
Utredaren skall, mot bakgrund av vad som anförts i det
föregående, göra en översyn av de aktuella bestämmelserna i
14 och 15 kap. brottsbalken. Översynen skall syfta till att
klarlägga vilka förändringar som kan vara nödvändiga med
anledning av utvecklingen av informationstekniken.
Utredaren skall överväga om IT-utvecklingen bör föranleda
en förändrad utformning av regleringen i 14 och 15 kap.
brottsbalken samt - om det bedöms som nödvändigt - lämna
förslag till hur en sådan anpassad reglering bör utformas.
Utredaren skall också, utifrån samma utgångspunkter,
överväga om det finns skäl att ändra andra närliggande
straffrättsliga bestämmelser samt lämna förslag till eventuella
lagändringar.
Språkbruket i både 14 och 15 kap. får anses vara i många
hänseenden föråldrat. Utredaren skall genomföra en språklig
översyn av de bestämmelser som omfattas av uppdraget i
syfte att åstadkomma en allmän språklig modernisering.
Utredaren skall göra en internationell utblick och studera hur
några jämförbara länder har behandlat utvecklingen och
användningen av informationstekniken i nu aktuella
avseenden.
De förslag utredaren kan komma att lägga fram bör vara
utformade med utgångspunkt i att de skall vara tillämpliga
även i fråga om den utveckling av informationstekniken som
kan förväntas äga rum inom överskådlig framtid. Förslagen
bör vara präglade av generella överväganden där känd och
vedertagen begreppsbildning används så långt det är möjligt
och ändamålsenligt.
Utredarens förslag skall innebära en effektiv, men samtidigt
väl avgränsad, kriminalisering. De bör i den utsträckning det
är möjligt bygga vidare på det gällande regelverket. Det är i
dag exempelvis så att långt ifrån alla skriftliga handlingar i
pappersform har status som urkunder i brottsbalkens mening.
Kravet på utställarangivelse medför t.ex. att en obestyrkt
fotokopia av en urkund saknar urkundsstatus för egen del.
Detta utgör ett exempel på en hävdvunnen princip som kan
tjäna som vägledning vid utformningen av det nya
regelverket.
Utredaren skall lägga fram fullständiga lagförslag och även
lämna förslag till förändringar i andra avseenden som
uppdraget kan ge anledning till. Detta gäller t.ex. till
uppdraget angränsande frågor av mer språklig eller lagteknisk
karaktär som utredaren uppmärksammar. Det står utredaren
fritt att ta upp även andra frågor inom ramen för
utredningsuppdraget som aktualiseras under
utredningsarbetet.
Utredaren skall följa den fortsatta beredningen av de frågor
som aktualiserats med anledning av Europarådets konvention
om IT-relaterad brottslighet och rambeslutet om angrepp mot
informationssystem.
Uppdraget skall redovisas senast den 29 juni 2007.
(Justitiedepartementet)