Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Sanktionsavgifter inom djurskydds-, foder- och livsmedelsområdena, Dir. 2005:64
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2005-06-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av nuvarande
sanktionsbestämmelser inom djurskydds-, foder- och
livsmedelslagarna och överväga om dessa bör kompletteras
alternativt ersättas med bestämmelser om sanktionsavgifter
eller motsvarande avgifter. Utredaren skall särskilt överväga
om det är lämpligt att införa sanktionsavgifter som ett
komplement till eller ersättning för straffrättsliga
ingripanden. Utredaren skall utarbeta fullständiga förslag till
de författningsändringar som övervägandena föranleder.
Bakgrund
Regeringen har i skilda sammanhang uppmärksammats på att
sanktionssystemet inom områdena djurskydd, foder och
livsmedel i vissa fall inte är att anse som tillräckligt effektiva
för att fungera väl som de styrmedel de är avsedda att vara.
De nuvarande sanktionsbestämmelserna inrymmer dels en
möjlighet för tillsynsmyndigheten att meddela förelägganden
som kan förenas med vite, dels en möjlighet att besluta om
rättelse på enskilds bekostnad, dels traditionella
straffbestämmelser.
Inom ett flertal andra tillsynsområden finns möjligheten att
besluta om sanktionsavgifter i olika former. Särskilt
intressant i detta sammanhang är sanktionsavgifterna inom
miljötillsynen. Miljösanktionsavgift kan åläggas den som i
utövning av näringsverksamhet t.ex. åsidosätter föreskrifter
som har meddelats med stöd av miljöbalken eller påbörjar en
verksamhet som är tillståndspliktig eller anmälningspliktig,
utan att tillstånd har meddelats eller att anmälan har gjorts.
Ansvaret är strikt, dvs. avgiftsskyldigheten uppkommer när
en överträdelse objektivt kan konstateras. Regeringen
meddelar föreskrifter om de överträdelser för vilka
miljösanktionsavgift skall betalas och om avgiftens storlek
för olika överträdelser. Avgifternas storlek varierar från lägst
1 000 kr till högst 1 000 000 kr. De betalade avgifterna
tillfaller staten. Enligt en inventering som har gjorts av
Miljöbalkskommittén har sanktionen endast använts i
begränsad omfattning. Kommittén menar därför att det bör
övervägas om avgiften skall införas i större omfattning (SOU
2002:50 s. 237 ff). Kommittén anför att straff är samhällets
allvarligaste sanktion och att den därför bör reserveras för det
som ur samhällets synvinkel utgör de allvarligaste
regelöverträdelserna. Miljöbalkskommittén föreslår därför att
användningsområdet för sanktionsavgifter inom
miljöområdet av denna anledning bör utvidgas från
nuvarande tillämpning till att också omfatta brott mot
reglerna i miljöbalken och inte bara brott mot föreskrifter
som meddelats med stöd av miljöbalken. Kommittén föreslår
också att överträdelser av EG-förordningar skall kunna
beläggas med sanktionsavgift. Förslagen bereds för
närvarande i Regeringskansliet.
Tillsynsutredningen har i sitt betänkande Tillsyn (SOU
2004:100) särskilt belyst sanktionsmöjligheterna mot
tillsynsobjekten inom olika tillsynsområden. Slutsatsen har
dragits att tillsynsorganen generellt sett har ett behov av
effektivare, tydligare och mer nyanserade
ingripandemöjligheter. Utredningen har funnit att det är
lämpligt att i en generell tillsynslag införa en katalog över de
sanktioner som myndigheterna skall kunna använda vid
tillsynen. Utredningens betänkande har remissbehandlats och
förslagen bereds för närvarande inom Regeringskansliet.
Mot denna bakgrund aviserade regeringen i
budgetpropositionen för 2005 sin avsikt att tillkalla en
särskild utredare att bedöma behovet av en
djurskyddssanktionsavgift (prop. 2004/ 05:1, utg.omr. 23
s. 42). Tillsynsområdena djurskydd, livsmedel och foder är
näraliggande och riktar sig i många fall mot samma
verksamhetsutövare och tillsynen utövas i huvudsak av
samma tillsynsmyndighet. Det är därför lämpligt att låta
samtliga dessa tre tillsynsområden omfattas av en utredning
beträffande sanktionsavgifter.
Överträdelser av lagstiftningen, vilka förenas med en
sanktionsavgift eller tillsynsbot bör vara väl definierade och
vara sådana som kan betecknas som mindre allvarliga. Inom
livsmedelsområdet skulle bl.a. mindre riskfylld verksamhet
som bedrivs utan tillstånd eller underlåtenhet att lämna
rapport från hälsoundersökning kunna utgöra exempel på
sådana överträdelser. Motsvarande resonemang kan föras
inom djurskydds- och foderområdena.
Uppdraget
Utredaren skall inhämta kunskap om effektiviteten och
tillämpningen av de system med sanktionsavgifter som finns
inom relevanta tillsynsområden, t.ex. inom miljöområdet.
Utifrån en analys av de särskilda förutsättningar som råder
inom tillsynen över foder, livsmedel och djurskydd skall
utredaren överväga om ett liknande system bör införas inom
ett eller flera av dessa tillsynsområden och i så fall hur ett
sådant system skall vara utformat.
Utredaren skall vid sina överväganden särskilt beakta de
riktlinjer beträffande sanktionsavgifter som riksdagen antagit
(prop. 1981/82:142, bet. 1981/82:JuU53, rskr. 328). Vidare
skall utredaren särskilt beakta Tillsynsutredningens förslag
och slutsatser kring sanktionsbestämmelser. Utredaren skall i
detta sammanhang särskilt överväga hur ett system med
sanktionsavgifter bör förhålla sig till existerande
straffbestämmelser och systemet med företagsbot. Därvid
måste Europakonventionens (Europeiska konventionen av
den 4 november 1950 om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna) bestämmelser
om förbud mot dubbelbestraffning och om rätten till en
rättvis rättegång beaktas. Detsamma gäller grundläggande
rättssäkerhetskrav på legalitet, proportionalitet och
förutsägbarhet.
Utredaren skall i sitt förslag också överväga om det är
lämpligt att storleken på sanktionsavgiften när den riktas mot
ett företag inte bara beror av förseelsens art utan också av
storleken på det företag som har orsakat regelbrottet. Ett
förslag om sanktionsavgifter måste också vara så utformat att
dess konstruktion och verkan är lätt att förstå för
verksamhetsutövare, tillsynsmyndigheter och allmänhet.
Utredaren skall utarbeta fullständiga förslag till de
författningsändringar som övervägandena föranleder.
En konsekvensbedömning skall göras för samtliga förslag. I
denna skall det, utöver en samhällsekonomisk analys, även
ingå en beräkning av förslagens ekonomiska konsekvenser
för tillsynsmyndigheterna och de berörda företagen. Innebär
förslagen ökade kostnader för tillsynsmyndigheterna skall
utredaren presentera förslag till finansiering enligt gällande
finansieringsprinciper. Utredaren skall i sitt arbete samråda
med företrädare för tillsynsmyndigheter, berörda
verksamhetsutövare och andra relevanta aktörer.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 juni 2006.
(Jordbruksdepartementet)