Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Äktenskap och partnerskap, Dir. 2005:6
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-01-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 januari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare, biträdd av två referensgrupper, skall ta
ställning till om par av samma kön bör kunna ingå äktenskap.
Utredaren skall göra en grundlig analys av frågan och
redovisa samtliga skäl som talar för och emot detta.
Vidare skall utredaren ta ställning till formerna för ingående
av äktenskap. Utredaren skall överväga om behörigheten för
trossamfund att företräda det allmänna vid ingående av
äktenskap bör finnas kvar eller om äktenskap endast bör få
ingås civilt. Om utredaren anser att äktenskap även i
fortsättningen bör kunna ingås hos trossamfund, skall det
övervägas om några förändringar bör göras när det gäller
denna behörighet. Utredaren skall, oavsett sina
ställningstaganden när det gäller trossamfunden, utreda
formerna för ingående av äktenskap civilt.
Om utredarens slutsats blir att äktenskap bör kunna ingås av
par av samma kön, bör detta få till följd att partnerskapslagen
upphävs. Om utredaren kommer till slutsatsen att äktenskap
inte bör kunna ingås av par av samma kön, skall
utgångspunkten i stället vara att partnerskapet behålls. Det
skall då övervägas om förändringar bör göras när det gäller
partnerskapet.
Bakgrund
Äktenskapet och vigseln
I äldre tid ingicks äktenskap genom avtal mellan mannens
och kvinnans släkter (ätter). Avtalet innefattade flera
rättshandlingar. Viktigast var dels fästningen (trolovningen),
dels giftermålet, dvs. det tal - mål - genom vilket
giftomannen överlämnade kvinnan till mannen, dels den s.k.
sängledningen. Som en följd av kristet inflytande infördes så
småningom den kyrkliga vigseln i Sverige. Under lång tid
kunde man välja att ingå äktenskap i kyrkan eller enligt den
äldre traditionen. Först år 1734 blev den kyrkliga vigseln ett
villkor för ett äktenskap med full rättsverkan. Kravet på
kyrklig vigsel motiverades visserligen av religiösa skäl men
också av de praktiska och administrativa fördelarna. Före
reformen var det vanligt att äktenskap ingicks under så oklara
former att många levde i vad de trodde vara riktiga äktenskap
men som inte var det. Andra visade sig vara lagligen gifta
utan att veta om det. Genom den nya ordningen undveks
sådana oklarheter.
Under 1800-talets senare hälft utvecklades successivt
möjligheten att ingå äktenskap i borgerlig ordning, och år
1908 infördes slutligen det system som finns i dag, dvs. med
en generell möjlighet att välja mellan civil och kyrklig vigsel.
I samband med detta diskuterades om äktenskap endast borde
få ingås civilt och om de par som önskade sedan skulle kunna
bekräfta äktenskapet genom en ceremoni med t.ex. kyrkligt
innehåll. En sådan ordning ansågs på ett klarare sätt ge
uttryck för äktenskapet som ett icke-religiöst rättsförhållande
men infördes trots detta inte, framför allt med hänvisning till
de praktiska olägenheterna. Det var bara kyrkan, som ju var
en del av staten, som var representerad över hela landet.
Kyrkan ansvarade då också för folkbokföringen och andra
administrativa offentliga uppgifter.
I början av 1970-talet övervägdes ett förslag av
Familjelagssakkunniga som innebar att äktenskap skulle
ingås genom en anmälan till en företrädare för det allmänna
(SOU 1972:41). Tanken var att en sådan anmälan skulle
kunna tas emot av tjänstemän vid vissa myndigheter och av
präster. De par som ville skulle dessutom kunna få en vigsel
eller annan högtidlig inramning. Förslaget genomfördes dock
inte. I stället förenklades det då gällande borgerliga
vigselformuläret (se prop. 1973:32 s. 101 f.). Inte heller den
reform år 2000 som innebar att Svenska kyrkan skiljdes från
staten föranledde någon ändring av vigselrätten.
Bestämmelser om äktenskap finns numera i
äktenskapsbalken. Äktenskap ingås genom vigsel i närvaro
av vittnen. Vid vigseln skall kvinnan och mannen samtidigt
vara närvarande. De skall var för sig på fråga av
vigselförrättaren ge till känna att de samtycker till
äktenskapet. Vigselförrättaren skall därefter förklara att de är
makar.
Behörig att vara vigselförrättare är lagfaren domare i
tingsrätt, den som länsstyrelsen har förordnat till
vigselförrättare, präst i Svenska kyrkan och sådan präst eller
annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har
förordnande enligt lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel
inom andra trossamfund än Svenska kyrkan. Behöriga är
vidare bl.a. vissa befattningshavare inom
utrikesförvaltningen. Frågor om tillstånd enligt 1993 års lag
prövas av Kammarkollegiet efter ansökan av trossamfundet.
Efter det att ett samfund har fått tillstånd får
Kammarkollegiet förordna en präst eller någon annan
befattningshavare inom samfundet att vara vigselförrättare.
Ett fyrtiotal trossamfund har vigseltillstånd, bl.a. Romersk-
katolska kyrkan i Sverige, Missionskyrkan,
Baptistsamfundet, Pingstförsamlingarnas Vigselnämnd,
Judiska Församlingarnas i Sverige Centralråd samt flera
ortodoxa och muslimska samfund.
Vid vigslar som förrättas av en präst i Svenska kyrkan eller
av en präst eller annan befattningshavare i annat trossamfund
gäller de interna föreskrifterna inom trossamfundet.
Förordningen (1987:1019) med närmare föreskrifter om
vigsel som förrättas av domare eller särskilt förordnad
vigselförrättare innehåller bestämmelser om vigslar som
förrättas av nämnda befattningshavare.
För ingående av äktenskap finns vissa formföreskrifter i FN-
konventionen angående samtycke till, minimiålder för samt
registrering av äktenskap (SÖ 1964:29). Konventionen har
tillträtts av Sverige.
Under år 2003 förrättades knappt 40 000 vigslar, varav
ungefär 60 procent förrättades av präster i Svenska kyrkan.
Vid utgången av år 2003 var drygt tre miljoner kvinnor och
män folkbokförda i Sverige som gifta.
Partnerskap
Par av samma kön som vill få en heltäckande rättslig
reglering av sin samlevnad kan sedan år 1995 registrera sitt
partnerskap. Bestämmelser om partnerskap finns i lagen
(1994:1117) om registrerat partnerskap.
Förfarandet vid registrering av partnerskap motsvarar vad
som gäller vid civil vigsel. Behörig att vara
registreringsförrättare är lagfaren domare i tingsrätt och den
som länsstyrelsen har förordnat. För registrering gäller
särskilda s.k. anknytningskrav. Registrering får ske endast
om minst en av partnerna har hemvist i Sverige sedan minst
två år eller om minst en av partnerna är svensk medborgare
med hemvist här. Med svensk medborgare jämställs den som
är medborgare i Danmark, Island, Nederländerna eller Norge.
Ett registrerat partnerskap har med ett par undantag samma
rättsverkningar som ett äktenskap. En skillnad är att partner
inte har tillgång till assisterad befruktning inom den svenska
sjukvården. Vidare gäller inte vissa förmåner för änkor som
övergångsvis finns kvar. Inte heller gäller de internordiska
reglerna om äktenskap (förordningen [1931:429] om vissa
internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption
och förmynderskap).
Vid utgången av år 2003 hade knappt 2 900 personer
folkbokförda i Sverige registrerat partnerskap. Drygt 200
partnerskap registrerades under år 2003.
Behovet av en utredning
Frågan om att öppna upp äktenskapet för par av samma kön
har övervägts tidigare av regering och riksdag. I samband
med att den numera upphävda lagen om homosexuella
sambor infördes år 1987 avvisades tankar om en sådan
förändring med hänvisning till den tidens värderingar om
äktenskapet som en institution för familjebildning mellan en
man och en kvinna (prop. 1986/87:124 s. 41, bet.
1986/87:LU28 s. 5). Motioner i frågan har därefter vid ett
flertal tillfällen avslagits med hänvisning till liknande
argument (se t.ex. bet. 2000/01:LU13 och bet. 2001/02:LU8).
Riksdagen har nu tillkännagivit för regeringen som sin
mening att regeringen bör tillkalla en parlamentarisk
utredning för att utreda frågan om en könsneutral
äktenskapslagstiftning (bet. 2003/04:LU22). Också
regeringen anser att tiden är mogen att på nytt överväga om
homosexuella bör kunna ingå äktenskap. Uppdraget bör
anförtros åt en särskild utredare som biträds av
referensgrupper.
Samtidigt bör även frågan om formerna för ingående av
äktenskap utredas. Sedan regeringens och riksdagens
ställningstaganden i början av 1970-talet har samhället
förändrats. Motioner med förslag om att äktenskap endast
skall få ingås civilt har också under flera år framställts i
riksdagen.
Vissa andra frågor har uppmärksammats som rör förrättande
av vigsel och partnerskapsregistrering. Det har bl.a.
föreslagits att uppgiften som vigsel- och
partnerskapsförrättare efter förordnande av länsstyrelsen bör
göras till ett gemensamt uppdrag och att trossamfunden bör få
möjlighet att registrera partnerskap (se t.ex. bet.
2003/04:LU22). Även dessa frågor bör tas upp i
sammanhanget.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas, biträdd av två referensgrupper,
en med företrädare för riksdagspartierna och en med
företrädare för trossamfund. Utredaren skall hålla en nära
kontakt med homosexuellas organisationer samt andra
berörda. Utredaren får följande uppdrag.
Äktenskap för par av samma kön?
Utredaren skall ta ställning till om par av samma kön bör
kunna ingå äktenskap. Utredaren skall göra en grundlig
analys av frågan och redovisa samtliga skäl som talar för och
emot detta.
Om utredarens slutsats blir att äktenskap skall kunna ingås av
par av samma kön, bör detta innebära att som princip
detsamma skall gälla för dessa äktenskap som för äktenskap
mellan par av olika kön. Utredaren skall redovisa vilka
internationellt privat- och processrättsliga frågor som
äktenskap mellan par av samma kön aktualiserar och
överväga om detta motiverar någon särskild reglering. Även i
övrigt skall behovet av följdändringar eller andra åtgärder
utredas.
I uppdraget ligger inte att utreda frågor om assisterad
befruktning och föräldraskap till barn. Dessa frågor är för
närvarande föremål för överväganden inom
Regeringskansliet.
Formerna för ingående av äktenskap
Utredaren skall vidare ta ställning till formerna för ingående
av äktenskap. Övervägandena skall göras oavsett vilken
slutsatsen blir i frågan om äktenskap för par av samma kön.
Utredaren skall överväga om behörigheten för trossamfund
att företräda det allmänna vid ingående av äktenskap bör
finnas kvar eller om äktenskap endast bör få ingås civilt.
Om utredaren anser att äktenskap även i fortsättningen bör
kunna ingås hos trossamfund, skall det övervägas om några
förändringar bör göras när det gäller denna behörighet. Det
skall utredas om trossamfunden bör vara fria att välja vilka
man vill viga. Bör - om äktenskap kan ingås av par av
samma kön - vigseltillstånd kunna ges till trossamfund som
endast tillåter äktenskap mellan par av olika kön, eller bör
vigseltillståndet göras villkorat av att samfundet även tillåter
vigsel av par av samma kön?
Utredaren skall utreda formerna för ingående av äktenskap
civilt. Det gäller både om utredaren föreslår ett generellt
system med civiläktenskap och om förslaget är att den civila
vigseln skall vara ett alternativ till vigsel genom samfund. En
fråga för ingående av äktenskap i civil ordning är om det
finns anledning att knyta uppkomsten av ett äktenskap till
något annat än en vigsel, t.ex. en registrering. En annan fråga
är vem som bör vara behörig att företräda det allmänna. En
allmän strävan är att domstolarnas verksamhet så långt det är
möjligt skall renodlas till rättskipning. Bör i linje med detta
behörigheten för lagfaren domare att förrätta vigsel tas bort?
En möjlighet som särskilt skall prövas är att uppgiften att
företräda det allmänna ges till Skatteverket, som ju redan i
dag ansvarar för hindersprövningen före ingående av
äktenskap och som finns representerat i hela landet. Om
utredaren anser att länsstyrelsen liksom i dag bör förordna
personer som företräder det allmänna vid ingående av
äktenskap, skall det utredas vad som bör gälla beträffande
dessa förordnanden, t.ex. när det gäller förutsättningarna för
ett förordnande, överklagande av länsstyrelsens beslut och
ersättning till vigselförrättare.
Utredaren skall överväga om avgifter bör tas ut (jfr bet.
1998/99:LU18). Ytterligare en fråga som utredaren skall ta
ställning till är om det även i fortsättningen bör vara
regeringens uppgift att godkänna ogiltiga vigslar.
Ändringar i partnerskapslagen m.m.
Om utredarens slutsats blir att äktenskap bör kunna ingås av
par av samma kön, bör detta få till följd att partnerskapslagen
upphävs. Utredaren skall i detta läge särskilt överväga vilka
övergångsregler som bör gälla för redan registrerade
partnerskap.
Om utredaren kommer till slutsatsen att äktenskap inte bör
kunna ingås av par av samma kön, skall utgångspunkten i
stället vara att partnerskapet behålls. Det skall då övervägas
om förändringar bör göras när det gäller partnerskapet. I
motioner i riksdagen har ett antal sådana frågor tagits upp (se
bet. 2003/04:LU22). Det har bl.a. föreslagits att Svenska
kyrkan och andra trossamfund bör kunna registrera
partnerskap. Här uppkommer liknande frågor som har nämnts
ovan om äktenskap för par av samma kön. Bör ett
trossamfund, med bibehållet vigseltillstånd, ha rätt att välja
om det vill registrera partnerskap? Och bör behörigheten att
registrera partnerskap förutsätta beslut av Kammarkollegiet?
En annan fråga är om uppdragen som vigsel- och
registreringsförrättare efter förordnande av länsstyrelsen bör
göras till ett gemensamt uppdrag (jfr bet. 1999/2000:LU22).
Ytterligare frågor som skall utredas är terminologin i lagen,
möjligheten att få dispens från 18-årsgränsen för registrering
av partnerskap och anknytningskraven för ingående av
partnerskap (jfr prop. 1999/2000:77 och bet. 2003/04:LU22).
Utredaren skall överväga om beslut enligt lagen (1972:220)
om fastställande av könstillhörighet i vissa fall liksom i dag
bör få meddelas endast beträffande den som är ogift (jfr bet.
2002/03:SoU1 s. 48).
Övrigt
Utredaren skall ha ett nära samarbete med referensgrupperna,
som skall ges tillfälle att kontinuerligt ge synpunkter på det
som framkommer under utredningen och närvara vid
sammanträden som utredaren har med sakkunniga och
experter.
Utredaren skall hålla en nära kontakt med homosexuellas
organisationer samt andra berörda.
Utredaren skall redovisa gällande rätt och eventuellt
pågående lagstiftningsarbete i länder som utredaren bedömer
vara av intresse och i övrigt göra de internationella
jämförelser som anses befogade. Regleringen i andra
nordiska länder bör ges en särskild belysning och beaktas i
arbetet.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som bedöms
vara behövliga.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 mars 2007. Det står
utredaren fritt att lämna särredovisningar i vissa frågor om
det bedöms lämpligt.
(Justitiedepartementet)