Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Straffrättsliga åtgärder mot ogentligheter rörande ersättningar och bidrag, Dir. 2005:51
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2005-05-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 maj 2005
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utreda behovet av en
mer modern och ändamålsenlig straffrättslig reglering i fråga
om olika oegentligheter vid utbetalningar från
trygghetssystemen. Utredaren skall bl.a. överväga
lämpligheten av att vid sidan av brottsbalkens bestämmelser
om bedrägeri införa särskilda straffbestämmelser på området.
Utredaren skall särskilt utreda behovet och lämpligheten av
en utvidgning av det straffbara området genom en
kriminalisering av grovt oaktsamma beteenden. I uppdraget
ingår också att överväga behovet och lämpligheten av att
tydliggöra det straffrättsliga ansvaret vid underlåtenhet att
lämna uppgifter. Vidare skall utredaren överväga om det
finns skäl att införa en anmälningsskyldighet för berörda
myndigheter och organ vid misstanke om att någon skaffat
sig bidrag eller ersättningar genom brott.
Uppdraget skall redovisas senast den 28 april 2006.
Bakgrund
Omfattningen av oegentligheter rörande ersättningar och
bidrag
Under senare tid har omfattningen av oegentligheter rörande
ersättningar och bidrag uppmärksammats och diskuterats
alltmer. I mitten av 1990-talet gjorde Riksrevisionsverket
(RRV) vissa uppskattningar i rapporten FUSK -
Systembrister och fusk i välfärdssystemen (RRV 1995:32).
RRV bedömde då att det totala beloppet av felaktiga
utbetalningar på grund av fusk, överutnyttjande och
systembrister årligen uppgick till 5-7 miljarder kronor.
Någon mer övergripande studie har dock inte gjorts på senare
tid. Att problemet kan vara mer omfattande än vad man
hittills har trott visar dock vissa begränsade studier som har
gjorts under de senaste åren.
Under 2004 har Riksförsäkringsverket gjort en undersökning
av s.k. högkonsumenter av tillfällig föräldrapenning, dvs. de
som haft fler än tio ärenden per år (Riksförsäkringsverkets
rapport om fusk med tillfällig föräldrapenning 2004-10-26).
Undersökningen visade att 39 procent av föräldrarna i dessa
ärenden hade lämnat felaktiga uppgifter som resulterat i för
hög ersättning. Den övervägande delen av dessa föräldrar
hade arbetat eller haft barnen i förskolan medan de tagit ut
tillfällig föräldrapenning.
En tidigare undersökning från 2002 (Riksförsäkringsverkets
rapport Tillfällig föräldrapenning 2003-02-13), som inte
begränsade sig till högkonsumenter, visade att andelen
felaktiga ärenden uppgick till 6,4 procent, motsvarande en
kostnad för staten på cirka 108 miljoner kronor per år. Under
året tog 741 000 föräldrar ut tillfällig föräldrapenning, vilket
resulterade i cirka 2 500 000 ärenden.
Under 2004 har Riksförsäkringsverket även granskat det s.k.
aktivitetsstöd som utbetalas enligt förordningen (1996:1100)
om aktivitetsstöd och funnit att 7,9 procent av dem som
beviljats bidrag hade fuskat (Försäkringskassans rapport om
fusk med aktivitetsstöd 2005-01-26). Kostnaden beräknas på
årsbasis till 51-115 miljoner kronor. Aktivitetsstöd lämnades
till cirka 75 000 personer.
Anmälda ärenden där det förekommer misstanke om brott
Av Riksförsäkringsverkets årsredovisning för 2004 framgår
att försäkringskassorna under det året gjorde 930
polisanmälningar om misstänkt fusk inom samtliga bidrags-
och försäkringsområden. År 2004 återredovisades 303
polisanmälningar till Riksförsäkringsverket. Av
anmälningarna ledde 23 procent till åtal. Av de ärenden som
ledde till åtal resulterade 86 procent i fällande domar.
Brottsrubriceringen i de fällande domarna har främst varit
bedrägeri. Ansvar för urkundsförfalskning eller olovligt
förfogande har emellertid också förekommit.
Under förutsättning av att lika många fuskat i
totalpopulationen som i den gjorda undersökningen 2002 om
tillfällig föräldrapenning skedde det året oriktiga
utbetalningar i 160 000 ärenden. Detta kan jämföras med att
det under 2004 gjordes 241 polisanmälningar. När det gäller
aktivitetsstödet skall, under samma förutsättningar, cirka
6 000 fuskande personer jämföras med 10-15 fall av
polisanmälningar.
Av årsredovisningen från Riksförsäkringsverket framgår
också att antalet polisanmälningar från försäkringskassorna
har fördubblats i förhållande till 2003, liksom också antalet
fällande domar. Det ökade antalet polisanmälningar beror
främst på ändrade rutiner för anmälan och särskilda
kontrollinsatser.
Det är ett mycket stort antal ärenden som handläggs vid
Försäkringskassan varje år. Socialförsäkringarna omfattar
utbetalningar om cirka 418 miljarder kronor, vilket motsvarar
cirka hälften av statens utgifter. Försäkringskassan fattar
årligen cirka 26 miljoner utbetalningsbeslut. De studier som
gjorts beträffande omfattningen av oegentligheterna inom
vissa ärendeslag visar att andelen anmälda ärenden är mycket
låg.
Någon sammanvägd statistik i dessa avseenden för den
samlade administrationen av trygghetssystemen, som bl.a.
omfattar Försäkringskassan, arbetslöshetskassorna,
länsstyrelserna och den kommunala socialtjänsten, finns inte
att tillgå. Eftersom statens samlade utgifter till närmare 75
procent utgörs av olika former av ersättningar och bidrag -
motsvarande cirka 700 miljarder kronor - kan avsevärda
belopp gå förlorade redan vid oegentligheter av ringa
omfattning.
Nuvarande bestämmelser
Som nämnts är bedrägeri den vanligaste brottsrubriceringen i
de fall någon döms till ansvar för att genom brott ha skaffat
sig ett bidrag eller en ersättning.
För att en gärning skall bedömas som bedrägeri enligt 9 kap.
1 § brottsbalken gäller att någon "medelst vilseledande
förmår någon annan till handling eller underlåtenhet, som
innebär vinning för gärningsmannen och skada för den
vilseledde eller någon i vars ställe denne är". I ordet "förmå"
ligger ett krav på orsakssamband mellan vilseledandet och
handlingen eller underlåtenheten, vilken i sin tur skall ha
inneburit en förmögenhetsöverföring.
Till bedrägeriets objektiva sida hör således att någon vid
myndigheten skall ha vilseletts av den som ansökt om ett
bidrag eller en ersättning. Även om det inte anges
uttryckligen i lagtexten kan vilseledandet bestå i både en
handling och en underlåtenhet. Ett bidrags- eller
ersättningsbedrägeri kan därför bestå i att någon som svar på
en myndighets fråga lämnar en oriktig uppgift, men kan även
ske genom underlåtenhet att korrigera oriktiga uppgifter.
Ansvar för bedrägeri förutsätter vidare att de objektiva
rekvisiten täcks av gärningsmannens uppsåt.
Oegentligheter rörande bidrag och ersättningar kan också
bedömas som t.ex. urkundsförfalskning, olovligt förfogande
eller osann försäkran enligt bestämmelserna i 14 kap. 1 §,
10 kap. 4 § och 15 kap. 10 § brottsbalken.
Behovet av en översyn
Även om de undersökningar som gjorts bör tolkas med en
viss försiktighet finns det anledning att anta att det
förekommer oegentligheter i samband med utbetalningar från
våra trygghetssystem i större omfattning än vad man tidigare
trott. Med oegentligheter menas här att någon lämnar oriktig
uppgift i en ansökan eller att uppgifter av relevans för
utbetalningsbeslutet om ett bidrag eller en ersättning
utelämnas. Det kan också vara fråga om att någon inte
anmäler ändrade förhållanden, t.ex. ändrad inkomst eller
ändrat boende. Till trygghetssystemen räknas
socialförsäkringssystemen inklusive bostadsbidragen,
arbetslöshetsförsäkringen, studiestödssystemet och bistånd
enligt socialtjänstlagen.
Det är av största vikt att bidrag och ersättningar kommer just
de personer till del som har rätt till sådant stöd. Bara den
som är berättigad till ett bidrag eller en ersättning skall få
del av dem. En förutsättning för att trygghetssystemens
legitimitet och acceptans skall kunna upprätthållas är bl.a. att
oegentligheter uppdagas och att straffvärda gärningar kan
mötas med straff.
Enligt regeringen bör myndigheternas förutsättningar att
genomföra nödvändiga kontroller förbättras liksom deras
möjligheter att utbyta information. Regeringen överväger
därför en rad åtgärder för att åstadkomma detta. En sådan
skulle kunna vara att tillsätta en utredning om ökat
informationsutbyte mellan myndigheter. Bättre
kontrollmöjligheter kommer att leda till att oegentligheter
upptäcks i högre grad.
Det är självfallet också av stor vikt att berörda myndigheter
och arbetslöshetskassor polisanmäler de fall av misstänkta
brott som upptäcks. Detta är en förutsättning för att
straffbestämmelserna skall få avsedd effekt på efterlevnaden
av reglerna om bidrag och ersättningar. Ett bättre resultat i
detta avseende kan förväntas om anmälningsskyldigheten blir
obligatorisk vid misstanke om brott. Sådan
anmälningsskyldighet har t.ex. konkursförvaltare enligt 7
kap. 16 § konkurslagen (1987:672), tillsynsmyndighet enligt
26 kap. 2 § miljöbalken och förvaltningsmyndighet enligt 17 §
skattebrottslagen (1971:69).
Det kan därför finnas skäl att införa en anmälningsskyldighet
för berörda myndigheter och organ vid misstanke om att
någon skaffat sig bidrag eller ersättning genom brott.
Det är emellertid också viktigt att straffrättslagstiftningen
är modern och ändamålsenlig. Det finns vissa skillnader mellan
bidrags- och ersättningsbedrägerier och andra former av
bedrägeri. Straffregleringen måste vara anpassad till de
särskilda förhållanden som gäller för trygghetssystemen,
särskilt när det gäller regleringens tydlighet och
lättillgänglighet. Inte minst bör det vara tydligt att ansvar
även kan följa när någon genom underlåtenhet har skaffat sig
ett bidrag eller en ersättning. Det är också viktigt att det
straffbara området är utformat på sådant sätt att straffvärda
beteenden är kriminaliserade. I sammanhanget finns
anledning att uppmärksamma myndigheternas
upplysningsskyldighet. Enligt regeringen finns det anledning
att se över frågan om dagens straffrättsliga reglering
motsvarar de krav som bör ställas i nämnda avseenden.
När det gäller bedrägeri är det straffbara området begränsat
till uppsåtliga fall. Den som saknar uppsåt men t.ex. har en
misstanke om att han eller hon agerar på sådant sätt att ett
felaktigt bidrag eller en felaktig ersättning betalas ut kan
därför inte straffas för bedrägeri. Det är tänkbart att i vart
fall vissa sådana beteenden är så klandervärda att de bör kunna
bestraffas. I sammanhanget kan nämnas att Norge och
Danmark har straffansvar vid grov oaktsamhet i fråga om
bidragsbedrägerier. Vidare kan det nämnas att straffansvar
för grov oaktsamhet föreligger vid vårdslös skatteuppgift
enligt 5 § skattebrottslagen. Skattebrottslagen innehåller för
övrigt sedan länge en särskild straffrättslig reglering som
möjligen skulle kunna tjäna som förebild för en
modernisering av straffbestämmelserna för att stävja att
någon genom oegentligheter skaffat sig bidrag eller
ersättningar. Det finns därför anledning att överväga en
utvidgning av det straffbara området så att även den som av
grov oaktsamhet lämnar oriktiga uppgifter eller utelämnar
relevanta uppgifter, och därigenom föranleder att ett felaktigt
bidrag eller en felaktig ersättning betalas ut, kan ställas
till ansvar för brott.
Uppdraget
Den straffrättsliga regleringen
Utredaren skall mot bakgrund av det anförda utreda om det
finns behov av en mer modern och ändamålsenlig
straffrättslig reglering i fråga om oegentligheter i
trygghetssystemen. Om det finns skäl för en förändrad
reglering, skall utredaren överväga hur en sådan bör utformas
och lämna de författningsförslag som behövs.
I uppdraget ingår bl.a. att överväga lämpligheten av att, vid
sidan av den befintliga regleringen i brottsbalken, införa
särskilda straffrättsliga bestämmelser på området. Det skall
prövas om bestämmelserna om skattebrott och vårdslös
skatteuppgift i skattebrottslagen kan tjäna som förebilder.
Utredaren skall också ta ställning till om en sådan reglering
bör ske i specialstraffrättslig lag eller i särskilda
bestämmelser i brottsbalken.
Utredaren skall särskilt överväga behovet och lämpligheten
av att dels tydliggöra ansvaret vid underlåtenhet genom att
införa ett äkta underlåtenhetsbrott, dels utvidga det straffbara
området genom att också kriminalisera grovt oaktsamma
beteenden.
Utredaren skall beakta de allmänna principerna för
kriminalisering som lagts fast i propositionen Ett effektivare
brottsmålsförfarande (prop. 1994/95:23 s. 52 ff, bet.
1994/95:JuU2, rskr. 1994/95:40).
I utredarens uppdrag ingår inte att överväga förändringar av
bedrägeribrottet. Om utredaren finner skäl att föreslå nya
straffrättsliga bestämmelser, skall han eller hon dock
överväga hur dessa bör förhålla sig till bestämmelsen om
ansvar för bedrägeri.
Det finns slutligen anledning för utredaren att göra vissa
komparativa studier av hur oegentligheter i
trygghetssystemen behandlas straffrättsligt i några andra
jämförbara länder.
Anmälningsskyldighet
Utredaren skall överväga om det finns skäl att införa en
anmälningsskyldighet för berörda myndigheter och organ vid
misstanke om att någon skaffat sig bidrag eller ersättningar
genom brott. Utredaren skall lämna de författningsförslag
som behövs för att införa en sådan anmälningsskyldighet.
Övrigt
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges
i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid
särskild vikt skall läggas vid att redovisa förslag till
finansiering i de delar redovisade förslag innebär ökade
kostnader eller minskade intäkter för det allmänna och vid att
redovisa förslagens betydelse för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet. Vid redovisningen skall också
frågan om förslagen betydelse för jämställdheten mellan
kvinnor och män särskilt uppmärksammas.
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 28 april
2006.
(Finansdepartementet)