Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny häkteslag, Dir. 2005:5
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-01-20
Beslut vid regeringssammanträde den 20 januari 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta ett
förslag till en ny häkteslag. Utredaren skall dels göra en
genomgripande översyn av regelverket i sak, dels se över den
lagtekniska och språkliga utformningen. Den nya häkteslagen
skall utformas så att den kan utgöra en del av den nya
kriminalvårdslag som Kriminalvårdskommittén (Ju 2002:13)
skall lämna förslag till senast den 1 juni 2005. Målsättningen
är att regelverket som styr kriminalvårdens verksamhet skall
ges en enhetlig och ändamålsenlig utformning och att de
principer som präglar verkställighet av påföljder i stor
utsträckning även skall gälla för häktesverksamheten.
Samtidigt måste det dock beaktas att den som är häktad är att
betrakta som oskyldig till dess att han eller hon är dömd.
Bakgrund
Behandlingslagen
Bestämmelserna om häktesverksamheten finns i lagen
(1976:371) om behandlingen av häktade och anhållna m.fl.
(behandlingslagen) samt i förordningen (1976:376) om
behandlingen av häktade och anhållna m.fl.
Behandlingslagen tillkom som en del i 1974 års
kriminalvårdsreform. En viktig utgångspunkt för lagen är att
den som är häktad inte får underkastas mer omfattande
inskränkningar i sin frihet än vad som är nödvändigt med
hänsyn till ändamålet med häktningen eller till vad som krävs
ur ordnings- och säkerhetssynpunkt. Den häktade skall
behandlas så att skadliga följder av frihetsberövandet
motverkas. Lagen innehåller därför bestämmelser som rör
möjligheterna för häktade att få kurativt och socialt stöd,
erbjudanden om arbeten eller annan sysselsättning under
häktningstiden, gemenskap mellan intagna i häkten och
häktades kontakter med omvärlden genom tidningar,
tidskrifter, radio, television, brevväxling, besök och
telefonsamtal. Bestämmelserna syftar till att förhindra att
inskränkningarna i häktades möjligheter till gemenskap och
kommunikation med omvärlden tillämpas oftare än
nödvändigt.
Under 1980- och 90-talen har ett reformarbete pågått för att
förbättra situationen för häktade och så långt som möjligt
begränsa inskränkningar i de häktades kontakter med
omvärlden (restriktioner). Den 1 januari 1999 (prop.
1997/98:104, bet. 1997/98:JuU22, rskr. 1997/98:227, SFS
1998:602) gjordes betydande ändringar i behandlingslagen.
Det infördes bl.a. en möjlighet för den som är häktad att
begära rättens prövning av åklagarens beslut om enskilda
restriktioner. Vidare förtydligades bestämmelserna så att det
framgår att rätten skall pröva frågan om tillstånd till
restriktioner vid varje tillfälle som den skall ta ställning
till häktningsfrågan. Det slogs också fast att intagna i häkten
som huvudregel skall ges tillfälle att vistas tillsammans med
andra intagna. Dessutom infördes bestämmelser om kontroll av
drogfrihet av intagna och regler om omhändertagande av
vissa föremål som påträffas hos en häktad.
För närvarande pågår förhandlingar om ett förslag till
rambeslut om vissa rättssäkerhetsgarantier i brottmål i
Europeiska unionen. Förhandlingar om detta beslut, som bl.a.
innehåller bestämmelser om rätt till juridisk rådgivning och
information till misstänkta, inleddes under hösten 2004.
Kategorier som omfattas av lagen
Behandlingslagen tillämpas inte bara på den som är gripen,
anhållen eller häktad misstänkt för brott, utan även på
personer som omhändertagits och placerats i häkte med stöd
av bestämmelser i andra lagar, t.ex. utlänningslagen
(1989:529), polislagen (1984:387), lagen (1990:52) med
särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen (1988:870)
om vård av missbrukare och lagen (1991:1129) om
rättspsykiatrisk vård. Majoriteten (75 procent) av dem som
är placerade i häkte är dock häktade misstänka för brott.
Behandlingslagen tillämpas däremot inte på häktade som är
placerade vid en rättspsykiatrisk sjukvårdsinrättning eller
en rättspsykiatrisk undersökningsenhet, utom såvitt avser
restriktioner.
Behovet av en översyn
Översyn av verkställighetslagstiftningen
En översyn av de regler som gäller för behandlingen av
häktade och anhållna m.fl. har aktualiserats på grund av den
översyn av lagstiftningen om verkställighet av påföljder som
för närvarande pågår. Den 10 oktober 2002 tillkallade
regeringen en parlamentariskt sammansatt kommitté,
Kriminalvårdskommittén, med uppgift att lämna förslag till
en samlad reglering av verkställighetslagstiftningen, en ny
kriminalvårdslag (dir. 2002:90). Utredningen skall dels göra
en genomgripande översyn av regelverket i sak, dels se över
den lagtekniska och språkliga utformningen. Den nya lagen
skall reglera verkställigheten av samtliga
kriminalvårdspåföljder, såväl sluten kriminalvård (fängelse)
som öppen (frivårdspåföljderna m.m.). Som tre särskilt
viktiga huvudområden utpekas i direktiven kriminalvårdens
återfallsförebyggande arbete, kravet på en säker och human
verkställighet samt reglerna för överklagande. Utredningen
skall efter tilläggsdirektiv (dir. 2004:33) även beakta frågan
om tidpunkt för villkorlig frigivning. Resultatet skall bli en
ny, modern kriminalvårdslag som kan svara mot kraven på en
effektivt och humant bedriven kriminalvård. Kommittén skall
lämna sitt betänkande senast den 1 juni 2005.
En översyn av häkteslagstiftningen är angelägen, då det finns
ett starkt behov av en enhetlig reglering av hela
kriminalvårdens verksamhet. Att verkställa fängelsestraff och
bedriva häktesverksamhet ställer i många avseenden likartade
krav på kriminalvården. I båda fallen handlar det om
behandlingen av frihetsberövade personer. Detta medför bl.a.
att stora krav ställs på kriminalvården, som har i uppdrag att
motverka skadliga följder av frihetsberövandet och att se till
att verksamheten präglas av humanitet. En väsentlig skillnad
mellan personer som är intagna i anstalt respektive i häkte är
att de i häkte intagna som huvudregel inte är dömda för brott.
Det finns trots detta många likheter mellan grupperna. Det
handlar ofta om personer med liknande behov och problem,
t.ex. vad avser missbruk eller psykiska störningar.
Säkerhetsarbetet ser till övervägande del likartat ut vid häkten
och anstalter, inte minst vad gäller behovet av kontrollåtgärder.
Inom hela kriminalvården bedrivs ett aktivt påverkansarbete för
att motivera de intagna att komma ifrån kriminalitet och i många
fall även ett drogmissbruk. Många av de principer som präglar den
övriga kriminalvårdens verksamhet bör således även gälla för
häktesverksamheten. Redan mot den bakgrunden finns det skäl att
göra en översyn av häkteslagstiftningen. Resultatet skall bli ett
samlat regelverk som kan vara ett effektivt verktyg i
kriminalvårdens arbete för att på bästa möjliga sätt kunna
bedriva sin verksamhet.
Förändrade förutsättningar för häktesverksamheten
Sedan 1950-talet har brottsligheten ökat i Sverige, precis som
i hela västvärlden. Detta påverkar kriminalvården genom att
det ställs andra och högre krav på verksamheten. Det är viktigt
att lagstiftningen är anpassad till rådande förutsättningar och
förhållanden.
Härtill kommer att kategorierna av intagna inom
kriminalvården har förändrats under senare år. Andelen
narkotikamissbrukare har ökat, liksom andelen intagna med
psykiska problem och störningar. Dessa förhållanden, i
förening med uppkomsten av kriminella gängbildningar och
en avancerad, organiserad och internationell brottslighet, har
förändrat kraven på kriminalvården och det säkerhetsarbete
som måste bedrivas. Denna situation kan också innebära att
kriminalvården ställs inför förändrade förutsättningar vad
gäller vårdinsatser för de intagna.
Kriminalvården befinner sig således i flera olika avseenden i
en ny och besvärlig situation som påverkar
häktesverksamheten på olika sätt. Det finns även av denna
anledning ett behov att se över utformningen av det regelverk
som styr häktesverksamheten.
Restriktioner
För att kunna möjliggöra en effektiv brottsutredning och
lagföring finns i vissa fall behov av att meddela en häktad
restriktioner, dvs. att inskränka hans eller hennes kontakter
med omvärlden. Bestämmelser om detta finns i 24 kap.
rättegångsbalken och i behandlingslagen. Restriktioner får
endast meddelas när det finns risk att den häktade undanröjer
bevis eller på annat sätt försvårar sakens utredning. När det
gäller häktades möjligheter till gemenskap med andra intagna
har Sverige, trots de lagändringar som genomfördes den 1
januari 1999, fått kritik av Europarådets tortyrkommitté,
vilken besökte Sverige senast 2003. Kommittén hade bl.a.
synpunkter på möjligheten för häktade med restriktioner att
vistas tillsammans med andra häktade. Kommittén ansåg
även att restriktioner används alltför ofta. I förarbetena till
lagändringarna 1999 (prop. 1997/98:104) uttalade regeringen
att den hade för avsikt att även fortsättningsvis ägna
uppmärksamhet åt frågan om humanisering av häktesverksamheten
och andra delar av kriminalvården. Regeringen aviserade
samtidigt sin avsikt att utvärdera effekterna av de i
propositionen föreslagna ändringarna sedan de hade tillämpats
en tid (prop. 1997/98:104 s. 64 f).
Med anledning av detta har justitieutskottet den 28 april 2004
riktat ett tillkännagivande till regeringen (bet.
2003/04:JuU18, rskr. 2003/04:198, dnr Ju2004/3920/KRIM).
Utskottet menade att tiden nu är mogen att genomföra en
utvärdering av effekterna av de genomförda lagändringarna.
Mot denna bakgrund finns det skäl att se över
behandlingslagen.
Häktade placerade vid rättspsykiatriska undersökningsenheter
Om en häktad skall genomgå rättspsykiatrisk undersökning
skall han eller hon föras över till en rättspsykiatrisk
undersökningsenhet (8 § lagen [1991:1137] om
rättspsykiatrisk undersökning). Rättspsykiatriska
undersökningar utförs vid rättspsykiatriska avdelningar inom
rättsmedicinalverket samt vid sådana enheter hos
sjukvårdshuvudmän som i enlighet med avtal med staten har
åtagit sig att svara för att rättspsykiatriska undersökningar
utförs (1 § förordningen [1991:1413] om rättspsykiatrisk
undersökning). När det gäller ordningen och säkerheten i
dessa fall har Rättsmedicinalverket påtalat vissa brister i
lagstiftningen (Ju2001/8690/KRIM). För häktade som är
placerade vid rättspsykiatriska undersökningsenheter gäller
inte behandlingslagen, utom såvitt avser restriktioner (26 §
behandlingslagen). Före den 1 januari 1992 gällde
behandlingslagen även för dessa häktade, men numera gäller
i stället vissa föreskrifter i lagen (1991:1128) om psykiatrisk
tvångsvård och lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård.
Detta innebär att möjligheterna att vidta tvångsåtgärder mot
häktade som befinner sig vid rättspsykiatriska
undersökningsenheter är mer begränsade än vad som gäller
för häktade som är placerade i häkten. Enligt
Rättsmedicinalverkets mening motsvarar inte lagstiftningen
verksamhetens behov av tvångsåtgärder när det gäller
möjligheterna till drogkontroll, kontroll av besökande samt
användningen av handfängsel vid transporter.
Rättsmedicinalverket menar även att lagstiftningen i flera
avseenden, bl.a. när det gäller beslutsbefogenheter, är snårig
och bitvis svårtolkad. När det gäller beslutsbefogenheter har
JO uttalat att det närmast ankommer på Rättsmedicinalverket
att avgöra om det finns behov av ändrade regler för rätten att
fatta beslut om tvångsåtgärder (dnr 278-2001). Mot bakgrund
av det anförda finns det skäl att göra en översyn av reglerna
för häktade som är överförda till rättspsykiatriska
undersökningsenheter.
Uppdraget
Verksamheten som bedrivs vid häkten är, precis som
verkställighet av påföljder, en i hög grad regelstyrd
verksamhet. För att på bästa sätt kunna uppfylla kraven på
säkerhet, humanitet och effektivitet behöver kriminalvården
en modern lagstiftning även för denna verksamhet.
En särskild utredare skall lämna förslag till en samlad
reglering av häktesverksamheten. De övergripande
riktlinjerna måste fastställas i lag. Den närmare regleringen
av verksamheten bör så långt som möjligt göras i
författningar på lägre nivå, dvs. i förordningar eller
myndighetsföreskrifter. Den nya häkteslagen skall präglas av
en helhetssyn och nära knyta an till det förslag som
Kriminalvårdskommittén skall lämna senast den 1 juni 2005.
Målsättningen är således att regelverket som styr
kriminalvårdens verksamhet skall ges en enhetlig och
ändamålsenlig utformning och att de principer som präglar
verkställighet av påföljder i stor utsträckning även skall
gälla för häktesverksamheten.
Det är viktigt att den nya lagstiftningen är ändamålsenligt
utformad i förhållande till påföljdssystemet. Utredaren skall
därför överväga vad som krävs för att häkteslagen skall
kunna tillgodose de behov som finns när det gäller att utreda
förutsättningarna för olika påföljder eller lämplig
anstaltsplacering.
Frågor om humanitet och att de häktade behandlas så att
skadliga följder av frihetsberövandet motverkas är givetvis
centrala delar i en ny häkteslagstiftning. Utredaren skall
särskilt beakta hur det kan säkerställas att häktade nås av
information om sina rättigheter, t.ex. om rätten till en
offentlig försvarare. Utredaren bör även utreda hur häktade
av utländsk härkomst, som har en verkställbar dom, så tidigt
som möjligt informeras om möjligheten att ansöka om att få
verkställigheten av straffet överförd till sitt hemland.
Utredaren skall beakta att vissa skillnader dock måste
upprätthållas när det gäller behandlingen mellan å ena sidan
dem som verkställer en påföljd och å andra sidan dem som är
intagna i häkte, bl.a. eftersom de som är intagna i häkte som
regel inte är dömda för brott. Härtill kommer att en stor del
av de i häkte intagna personerna vistas där under en kort tid.
Dessa förhållanden kan t.ex. påverka sysselsättningen eller
möjligheterna för kriminalvården att bedriva
påverkansarbete.
Särskilt för häktade för vilka restriktioner har meddelats är
situationen en annan jämfört med för dem som avtjänar ett
fängelsestraff. Syftet med restriktioner är att säkerställa
brottsutredningen och rättegången. Förekomsten av
restriktioner påverkar emellertid möjligheterna att bedriva en
human kriminalvård. Det är alltså av vikt att reglerna om
restriktioner bygger på en lämplig avvägning mellan en
human behandling, den personliga integriteten och
möjligheterna att utreda och lagföra brott. Utredaren skall
mot denna bakgrund och mot bakgrund av Sveriges internationella
åtaganden avseende de mänskliga rättigheterna, inklusive
kritiken från Europarådets tortyrkommitté, liksom mot bakgrund
av riksdagens tillkännagivande, särskilt se över och utvärdera
effekterna av de lagändringar som genomfördes den 1 januari 1999.
Utredaren skall också göra en översyn av de regler som gäller
för behandlingen av häktade som är intagna vid
rättspsykiatriska undersökningsenheter med utgångspunkt i
vad Rättsmedicinalverkat anfört i ovan nämnda skrivelse.
Utredaren skall särskilt kartlägga behovet av att använda
tvångsåtgärder och föreslå de förändringar som kan behövas.
Utredaren skall också se över hur beslutsbefogenheterna vad
gäller tvångsåtgärder och kortare vistelser utanför
undersökningsenheterna är utformade och om dessa
tillgodoser de behov som kan finnas. I det sammanhanget
skall utredaren överväga om, och i sådant fall i vilken
utsträckning, den nya häkteslagen skall omfatta även denna
kategori häktade.
Samhällsutvecklingen har på senare tid inneburit att kraven
på ett kostnadseffektivt och resultatinriktat arbetssätt har
ökat. Kraven på svensk kriminalvård att utveckla metoder för
att på olika sätt mäta och redovisa resultaten av vidtagna
åtgärder kommer således att öka. Dessa krav, som även
kommer till uttryck i direktiven till Kriminalvårdskommittén,
gäller naturligtvis även för häktesverksamheten.
Lagstiftningen måste vara ändamålsenligt utformad så att
häktesverksamheten kan samverka med övriga verksamheter
inom rättsväsendet, främst den utredande verksamhet som
polis och åklagare bedriver. Det är även viktigt att
lagstiftningen är utformad så att den tillgodoser de speciella
behov och förutsättningar som särskilda grupper av häktade,
t.ex. kvinnor, ungdomar eller personer med hemvist i annat
land, kan ha. Det är också angeläget att verksamheten bedrivs
så att barn som har en häktad förälder får möjlighet att
upprätthålla kontakt med föräldern, i de fall detta anses vara
till barnets bästa.
Utredaren skall lägga fram fullständiga författningsförslag
och även lämna förslag till förändringar i andra avseenden
som uppdraget kan ge anledning till. Förslaget på en ny
häkteslag skall vara utformat så att den antingen kan utgöra
en särskild lag eller vara en del av den kriminalvårdslag som
Kriminalvårdskommittén kommer att lämna förslag till.
Förslagens konsekvenser skall redovisas enligt vad som
anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474). I
den mån förslaget berör barn skall en barnkonsekvensanalys
göras.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Kriminalvårdskommittén
(Ju 2002:13) och med övriga berörda myndigheter. När det
gäller frågan om behandlingen av häktade som är placerade
vid rättspsykiatriska utredningsenheter skall utredaren
samråda med kommittén, En nationell psykiatrisamordnare
(S 2003:09). Ungdomsbrottsutredningen (Ju 2002:14) har haft
i uppdrag att göra en översyn av det allmännas ingripande
vid ungdomsbrott. Denna utredning har i vissa avseenden
beröringspunkter med häktesverksamheten. Uppdraget
redovisades den 20 december 2004 (Ingripanden mot unga
lagöverträdare, SOU 2004:122). Utredaren skall följa
beredningen av betänkandet inom Justitiedepartementet.
Utredaren skall även beakta pågående lagstiftningsarbete
inom Europeiska unionen.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 januari 2006.
(Justitiedepartementet)