Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av internationella organisationers ställning i Sverige, Dir. 2005:43
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2005-04-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 april 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av den rättsliga
ställningen för de internationella mellanstatliga
organisationer som har sitt säte i Sverige.
Utredningen skall ske i två faser varav den första skall
omfatta vissa aktuella frågor som särskilt berör anställda vid
organisationerna. Den andra fasen skall avse övriga frågor
inbegripet förutsättningarna att öka Sveriges attraktionskraft
som värdland för internationella organ. I bägge fallen skall
utredaren lägga fram förslag till lösningar.
Utredarens huvuduppgifter är att
- analysera de avtal Sverige ingått med de internationella
mellanstatliga organisationer som har sitt säte i Sverige,
- granska utformningen av den lagstiftning som är en följd av
dessa avtal samt närmare analysera de frågor som uppkommit
beträffande tillämpningen av denna i förhållande till avtalen,
- analysera situationen för de anställda i organisationerna
samt i synnerhet om dessa skall vara anslutna till det svenska
socialförsäkringssystemet inklusive pensionsrättigheter och
till arbetslöshetsförsäkringen samt lämna förslag till lösningar
på problem som identifierats med anknytning till svensk
arbetsrätt,
- genomföra en jämförande studie av ett väl avgränsat och
representativt antal länder, när det gäller hur motsvarande
frågor lösts där samt
- lämna förslag till modellavtal innehållande
standardformuleringar för framtida avtal med internationella
organisationer som kan vilja etablera sig i Sverige.
- Utredaren skall även lämna förslag på de
författningsändringar han/hon finner nödvändiga.
I arbetet skall folkrättsliga och EU- rättsliga aspekter beaktas.
Utredningsarbetet skall redovisas i den första fasen senast den
31 oktober 2005 och i sin helhet senast den 28 februari 2006.
Behov av översyn
Bland internationella organisationer och andra
samarbetsorgan med säte i Sverige kan nämnas Global Water
Partnership Organisation (GWPO), International Institute for
Democracy and Electoral Assistance (International IDEA)
och Council of the Baltic Sea States (CBSS). Deras ställning
regleras i s.k. värdlandsavtal eller högkvartersavtal. Andra
organisationer, som tillhör FN-systemet eller etablerat sig
inom ramen för EU, har sin ställning i Sverige reglerad
genom särskilda konventioner, avtal eller protokoll.
Tre organisationer med värdlandsavtal har uppmärksammat
regeringen på problem med tillämpningen av sina respektive
avtal. Det rör ofta svenska och andra länders medborgares
ställning i förhållande till svensk arbetsrättslig lagstiftning.
För svenska och andra länders medborgare saknas en enhetlig
linje och skilda lösningar har valts i olika värdlandsavtal.
Detta försvårar tolkning och tillämpning i de enskilda fallen
för berörda rättstillämpande organ.
I ett fall har fråga också rests beträffande partställningen,
närmare bestämt den principiella frågan om relationen mellan
organisationen i fråga och svenska myndigheter jämfört med
värdlandsavtalets bestämmelse att Utrikesdepartementet
representerar Sverige i förhållande till organisationen.
Organisationerna jämför olika lösningar sinsemellan och har
framfört skilda önskemål om lösningar på just deras problem
i form av förslag till ändringar i avtalen. Varje avtalsändring
torde också kräva ändring av svensk lag.
Som exempel på en fråga kan nämnas huruvida svenska och
andra länders medborgare anställda vid internationella
organisationer i Sverige skall omfattas av det svenska
socialförsäkringssystemet eller inte. En annan fråga är om de
omfattas av arbetslöshetsförsäkringen. Ytterligare en fråga är
huruvida socialavgifter skall erläggas av den internationella
organisationen. Socialavgifter skall nämligen betalas för
personer som omfattas av svensk socialförsäkring, för att
finansiera socialförsäkringsförmånerna som arbetet ger rätt
till.
Enligt några värdlandsavtal påverkas även vissa rättigheter
för anhöriga.
En ytterligare fråga som ställts är hur värdlandsavtalets
bestämmelser om immunitet och privilegier inkorporerats i
svensk lagstiftning samt det behov av immunitet som t.ex.
IDEA anser sig behöva internationellt.
Ovannämnda frågor kan ha uppmärksammats även av andra
organisationer, vilket kan påverka Sveriges attraktionskraft
som värdland för nya organisationer i förhållande till andra
presumtiva värdländer.
Mot ovanstående bakgrund finns ett behov av en snar
granskning av dessa frågor och att förslag till lösningar
övervägs. En översyn av värdlandsavtalen skulle kunna ligga
till grund för omförhandling av redan ingångna avtal och
eventuellt andra kompletterande åtgärder. En sådan översyn
skulle dessutom tjäna som mönster för eventuella framtida
avtal, så att förutsättningarna för Sverige som värdland för
internationella organisationer därmed också förbättras.
Uppdraget
Utredaren skall analysera de avtal Sverige ingått med de
internationella mellanstatliga organisationer och
samarbetsorgan som har sitt säte i Sverige och men också
relationen mellan sådana organisationer och svenska
myndigheter. Utredaren skall särskilt uppmärksamma de
olika internationella organisationernas verksamhet och
behov. Även frågan om organisationernas finansiella och
administrativa förutsättningar skall beaktas.
Utredaren skall vidare analysera den nuvarande utformningen
av den lagstiftning som är en följd av dessa avtal samt
närmare granska de frågor som aktualiserats beträffande
tillämpningen av denna i förhållande till nyssnämnda avtal. I
det sammanhanget skall utredaren
- särskilt analysera den nuvarande situationen för de anställda
i organisationerna,
- granska för- och nackdelar av deras anslutning till svenska
socialförsäkringssystemet och den därmed sammanhängande
skyldigheten för organisationen att betala socialavgifter,
inklusive deras pensionsrättigheter samt anslutning till
arbetslöshetsförsäkringen;
- lämna förslag till lösningar, vilket även kan innefatta andra
frågor med anknytning till svensk arbetsrätt som utredaren
identifierat. Utredningen omfattar dock inte frågan om
beskattningen av de anställdas löner och ersättningar från
organisationen.
- Vidare skall utredaren göra en jämförande studie av ett väl
avgränsat och representativt antal stater när det gäller hur
motsvarande frågor lösts där.
- Utredaren skall föreslå ett modellavtal innehållande
standardformuleringar. Detta skall kunna ligga till grund både
för eventuella förslag till omförhandling av redan ingångna
avtal och tjäna som vägledning för framtida avtal med
internationella mellanstatliga organisationer i syfte att
underlätta för dessa att etablera sig i vårt land.
- Utredaren skall även i övrigt lämna förslag på hur Sveriges
förmåga att stå som värdland för internationella organisationer
skulle kunna förbättras. Samråd med myndigheter och
organisationer vars uppgift är att attrahera utländska
investeringar till Sverige bör ske i detta sammanhang.
I detta arbete skall folkrättsliga samt EU-rättsliga aspekter
beaktas liksom Sveriges åtaganden i förhållande till övriga
medlemsstater i respektive organisation angående
tillämpningen av regler om immunitet och privilegier utifrån
de enskilda organisationernas särskilda behov. I detta
sammanhang skall även ansvarsfördelningen mellan
organisationen och svenska myndigheter beträffande
säkerheten av den fastighet eller lokal som upplåtits för
ändamålet granskas. Ifall oklarheter uppmärksammas skall
förslag lämnas på hur dessa kan rättas till.
Det kan finnas också andra aspekter på ovanstående uppdrag
som aktualiseras under utredningens gång och kräver
belysning. Utredaren är oförhindrad att ta upp sådana frågor
och lägga fram de förslag som anses nödvändiga. Innan
utredaren framför sådana förslag skall samråd ske med
berörda myndigheter.
Utredaren skall lämna förslag på de författningsändringar
han/hon finner nödvändiga.
Kostnadsberäkningar och andra konsekvensbeskrivningar
skall göras i enlighet med kommittéförordningen
(1998:1474).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas i två delar.
Den första delen, som avser situationen för de anställda i
organisationerna, skall redovisas senast den 31 oktober 2005.
Den andra delen, som skall omfatta uppdraget i sin helhet
inklusive den första delen, skall redovisas senast den 28
februari 2006.
(Utrikesdepartementet)