Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av verksamheten vid Internationella programkontoret för utbildningsområdet, Dir. 2005:42
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2005-03-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 mars 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag
på hur verksamheten vid Internationella programkontoret för
utbildningsområdet bör organiseras för att vara så effektiv
som möjligt och bidra till ett ökat svenskt deltagande i EU:s
utbildningsprogram.
I uppdraget ingår bl.a. att:
- analysera vilket behov de olika aktörerna har för att kunna
verka för ett ökat deltagande i EU:s utbildningsprogram,
- granska ansvarsfördelningen och samverkansformerna
mellan Internationella programkontoret för
utbildningsområdet (programkontoret) och övriga berörda
myndigheter och andra aktörer,
- analysera hur programkontoret kan organiseras för att vara
så effektivt som möjligt vid införandet av EU:s nya utökade
ramprogram för livslångt lärande,
- analysera konsekvenserna för programkontorets verksamhet
av en lokalisering till Visby.
Bakgrund
Sveriges utbildningspolitiska mål att vara en ledande
kunskapsnation främjas genom ett effektivt nyttjande av EU:s
utbildningsprogram. Den svenska organisationen för
genomförandet av EU:s utbildningsprogram skall vara
effektiv och verka för ett ökat svenskt deltagande. Detta bör
ske genom bl.a. ett väl fungerande samarbete, dialog och
informationsöverföring mellan berörda aktörer, såsom
förskolor, skolor, universitet och högskolor,
vuxenutbildningscenter och myndigheter inom
utbildningsområdet.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet har
ansvaret för att möjliggöra ett effektivt svenskt deltagande i
EU:s program inom utbildningsområdet, vilket bl.a. innefattar
att informera om programmen, handlägga ansökningar samt
följa upp och sprida resultat. Myndigheten ansvarar för EU-
programmen Leonardo da Vinci och Sokrates samt för vissa
andra EU-program av mindre omfattning inom
utbildningsområdet. Programkontoret svarar även för
administrationen av vissa nationella och nordiska stipendier
och för internationella program som Linneaus-Palme och
Minor Field Studies (MFS).
Programkontoret skall inom sitt verksamhetsområde
samverka med Statens skolverk, Myndigheten för
skolutveckling, Högskoleverket, universitet och högskolor
med offentlig huvudman, Arbetsmarknadsstyrelsen och
övriga berörda myndigheter. Därför har programkontoret
inrättat ett programråd för att ge berörda myndigheter
möjlighet att yttra sig över inriktning och urvalskriterier och
för att informera om de program myndigheten ansvarar för.
Myndigheten har även knutit externa referensgrupper till
programmen som skall medverka vid bedömningar och bistå
med spridning av information. Därutöver har
programkontoret startat ett flertal nätverk, exempelvis
skolnätverket för samråd och informationsspridning.
Ansvaret för EU:s program inom utbildningsområdet är på
central nivå i Sverige uppdelat mellan olika myndigheter och
stiftelser. Så är också fallet när det gäller EU:s program.
Utöver programkontorets ansvar för ovan nämnda program
svarar Högskoleverket för ömsesidigt erkännande av
akademiska studier inom EU. Högskoleverket ger genom
Naric (National Academic Recognition Information Centres),
som är ett nätverk inom Sokrates, information om EG-
direktiven om ömsesidigt erkännande av yrkeskvalifikationer.
Vidare ansvarar Högskoleverket för EU-programmet
Erasmus Mundus. Högskoleverket skall också ha den
funktionen och fullgöra de uppgifter som följer av vissa
EG-direktiv, konventioner eller andra internationella
överenskommelser, allt enligt vad regeringen bestämmer.
Regeringskansliet (Utbildnings- och kulturdepartementet)
ansvarar för deltagandet i Eurydike, EU:s nätverk för utbyte
av information om medlemsländernas utbildningssystem,
som är en del av Sokratesprogrammet.
EU-kommissionen lade i juli 2004 fram ett förslag till ett nytt
ramprogram för livslångt lärande för åren 2007-2013 som
skall ersätta de nuvarande utbildningsprogrammen Leonardo
da Vinci, Sokrates, e-Learning-programmet, Europassinitiativet
och vissa andra verksamheter. Förslaget innebär en väsentlig
ambitionshöjning och volymökning jämfört med nuvarande program.
Enligt nämnda förslag skall budgeten utökas avsevärt, och
administrationen skall i större utsträckning decentraliseras till
medlemsstaterna. En kraftig ökning av volymer vad gäller
mobilitet av studerande och antalet projekt i samverkan inom
olika utbildningsnivåer väntas. De finansiella ramarna för
programmet kommer att stå klara när en överenskommelse
om det finansiella perspektivet har nåtts inom EU-kommissionen.
Behovet av en utredning
Sverige bör ha en väl fungerande organisation för att främja
ett ökat deltagande i EU:s utbildningsprogram och därigenom
bidra till att utveckla en utbildning av god kvalitet och
komplettera nationella utvecklingsinsatser inom respektive
utbildningsnivå.
Organisationen skall vara effektiv och stimulera till ett ökat
svenskt deltagande i EU-programmen och därmed främja ett
ökat återflöde av EU-medel till Sverige. De behov av
åtgärder som programmens olika målgrupper har för ett ökat
deltagande bör utredas liksom de effekter ett ökat svenskt
deltagande kan få på programkontorets verksamhet.
En större utredning av programkontoret gjordes år 2000 i
syfte att underlätta och förenkla tillgängligheten och
deltagandet i de aktuella programmen. Sedan dess har inte
någon översyn gjorts av myndigheten trots att stora
förändringar skett inom programkontorets verksamhetsområde.
För att Sverige skall kunna tillgodogöra sig befintliga och
kommande resurser som man förväntar sig kommer att ställas
till förfogande i EU:s nya ramprogram för livslångt lärande
från och med januari 2007, ställs ökade krav på programkontoret
och övriga berörda aktörer inom utbildningsområdet.
Programkontoret måste vara organiserat och dimensionerat samt
arbeta på ett sådant sätt att dessa krav kan uppfyllas.
Skolors, lärosätens, organisationers och andra målgruppers
deltagande i EU:s utbildningsprogram varierar stort. Det
finns utrymme för ett ökat deltagande i dagens program och
ett än större deltagande i det nya EU-programmet med utökad
budget. Mot bakgrund av detta finns det ett behov av att
utreda hur fler aktörer kan engageras att delta.
Mot bakgrund av de ökade resurserna i EU:s nya ramprogram
för livslångt lärande samt den förestående decentraliseringen
är det viktigt att programkontorets organisation ses över så att
myndigheten såväl i dag som i framtiden har möjlighet att
verka för ett ökat svenskt deltagande i EU:s utbildningsprogram.
Det är angeläget att myndigheter och andra aktörer som
berörs av EU-programmet samarbetar och utbyter information om
EU-programmens genomförande. Det är av vikt att denna
kommunikation och ansvarsfördelning fungerar tillfredsställande
för att garantera att programmet genomförs på ett effektivt sätt.
Regeringen beslutade den 23 juni 2004 om kommittédirektiv
för utredning om organisationen av ett Östersjöcentrum som
skall lokaliseras till Gotland. I betänkandet Utredning rörande
organisation av ett Östersjöcentrum (SOU 2004:124) föreslås
att möjligheten prövas att förlägga programkontoret till Visby
och att det därvid kan överta vissa arbetsuppgifter som
Svenska institutet i dag ansvarar för. Även i
Lokaliseringsutredningens delbetänkande (N2004:15)
Omlokalisering av statlig verksamhet föreslås att
programkontoret flyttas till Visby. Vid en lokalisering av
programkontoret till Visby krävs det dock ytterligare
beslutsunderlag i fråga om myndighetens framtida
organisation och inriktning.
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag på hur verksamheten vid
Internationella programkontoret för utbildningsområdet bör
organiseras för att vara så effektiv som möjligt och bidra till
ett ökat svenskt deltagande i EU:s utbildningsprogram.
- Utredaren skall kartlägga vilka behov av stöd som finns hos
aktörer inom utbildningsområdet vad gäller information,
partnersökning och rådgivning och analysera andra
omständigheter av vikt för att ett svenskt deltagande i EU:s
utbildningsprogram skall kunna öka väsentligt.
- Utredaren skall identifiera framgångsfaktorer och hinder för
deltagande i EU-programmen för dess målgrupper.
- Utredaren skall göra en översyn av programkontorets
former för ansvarsfördelning och samverkan med berörda
myndigheter och lämna förslag till hur dessa kan utvecklas. I
detta ingår att föreslå åtgärder för hur resultaten från EU-
projekt kan tas till vara på ett mer effektivt sätt.
- Utredaren skall mot bakgrund av kommissionens förslag till
ett nytt ramprogram för livslångt lärande och de behov som
finns hos berörda aktörer analysera och föreslå vilken
organisation, inriktning och dimensionering programkontoret
bör ha. Vad gäller dimensioneringen skall utredaren utgå från
olika scenarier som beror på utfallet i förhandlingarna om
EU:s långtidsbudget.
- Utredaren skall jämföra andra EU-länders organisation för
deltagande i EU:s utbildningsprogram.
- Utredaren skall analysera konsekvenserna för programkontorets
verksamhet av en lokalisering till Visby enligt vad som föreslås
i Utredning rörande organisation av ett Östersjöcentrum och
Lokaliseringsutredningens delbetänkande Omlokalisering av statlig
verksamhet. De krav EU-kommissionen ställer på de nationella
programkontoren skall beaktas.
- Utredaren skall beakta relevanta utvärderingar och
rapporter liksom aktuella kommissionsförslag och beslut.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Internationella programkontoret
för utbildningsområdet, Högskoleverket, Statens skolverk,
Myndigheten för skolutveckling, Svenska institutet, Stiftelsen
för internationalisering av högre utbildning (STINT), Sida,
Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige, Svenska
kommunförbundet och Svenska landstingsförbundet, universitet
och högskolor samt andra berörda myndigheter och organisationer.
Utredaren skall redovisa konsekvenserna för programkontorets
verksamhet av en utlokalisering till Visby. Utredaren skall
redovisa detta senast den 30 juni 2005.
Utredaren skall redovisa uppdraget i sin helhet senast den 31
augusti 2005.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)