Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Fjärrvärmeutredningen (N 2003:03), Dir. 2005:41
Departement: Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
Beslut: 2005-04-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 april 2005
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall utreda och lämna förslag till lämplig
reglering i syfte att säkra leveranser av värmeenergi till
fjärrvärmekunder vid en obeståndssituation i ett
fjärrvärmeföretag. Tilläggsuppdraget skall redovisas senast
den 30 juni 2005.
Bakgrund
Fjärrvärmeutredningen (N 2003:03)
Med stöd av regeringens bemyndigande den 12 december
2002 har chefen för Näringsdepartementet tillkallat en
särskild utredare med uppdrag att se över fjärrvärmens
konkurrenssituation på värmemarknaderna (dir. 2002:160).
Utredaren redovisade huvuduppdraget i betänkandet Skäligt
pris på fjärrvärme (SOU 2004:136).
Den 6 maj 2004 beslutade regeringen om ett tilläggsuppdrag
(dir. 2004:58). Enligt tilläggsuppdraget skall utredaren lämna
förslag till hur Europaparlamentets och rådets direktiv
2004/8/EG om främjande av kraftvärme på den inre
marknaden för energi och om ändring av direktiv 92/42/EEG
skall genomföras i Sverige. Detta tilläggsuppdrag skall
redovisas senast den 31 mars 2005. Utredaren kommer i
samband med redovisningen av detta uppdrag även att lämna
förslag till en samlad lagstiftning för de frågor som bl.a.
avser förbättrat kundskydd för fjärrvärmekunder.
Konkurser i fjärrvärmeföretag
I december 2004 försattes tre fjärrvärmeföretag verksamma
inom Vaxholms, Trosa och Vingåkers kommuner i konkurs.
Konkursförvaltaren har uppgett att han kommer att stänga av
fjärrvärmeleveranserna i de nämnda kommunerna om inte
kunderna tecknar avtal med konkursboet till ett betydligt
högre pris än det som gällde mellan kunden och
konkursgäldenären. Detta aktualiserar frågan om behovet av
skydd för fjärrvärmekunder mot att fjärrvärmeleveranserna
upphör.
Vid konkurs skall en konkursförvaltare ta ställning till om
konkursbolagets verksamhet skall drivas vidare i
konkursboets regi för att senare säljas i sin helhet eller om
verksamheten skall upphöra. Avgörande för
ställningstagandet är vad som framstår som mest fördelaktigt
för fordringsägarna. Väljer konkursförvaltaren att upphöra
med verksamheten i ett fjärrvärmeföretags konkurs riskerar
företagets kunder att bli utan värmeleveranser.
En kontinuerlig försörjning med värmeenergi för
uppvärmning utgör en väsentlig nyttighet för såväl hushåll
som annan verksamhet. Ett avbrott i värmeleveranserna kan
orsaka betydande olägenheter för den enskilde och även
innebära att vattenförsörjningssystem och annan utrustning i
byggnaderna kan ta skada. I de flesta fall är även
möjligheterna till alternativ värmeförsörjning starkt
begränsade, särskilt på kort sikt. Fjärrvärmekunder befinner
sig således i en utsatt ställning om en fjärrvärmedistributör av
någon anledning upphör med att leverera värmeenergi.
Genom ett reglerat kundskydd för fjärrvärmekunder i en
obeståndssituation kan även förtroendet för fjärrvärmen som
uppvärmningsform stärkas.
Inom ramen för utredarens uppdrag att lämna förslag till
åtgärder för att bättre skydda fjärrvärmekonsumenten mot
oskälig prissättning på fjärrvärme har utredaren föreslagit att
en reglering av avbrottssituationer inom ett avtalsförhållande
införs. Den föreslagna regleringen ger dock inget skydd vid
en konkurssituation. Då det inom ramen för den tid som stått
till förfogande för Fjärrvärmeutredningens uppdrag inte
funnits utrymme för att mer än översiktligt låta utreda frågan
om skydd mot att fjärrvärmeleveranserna upphör vid en
konkurssituation, bör utredaren nu få ett tilläggsuppdrag att
närmare utreda denna fråga.
Tilläggsuppdraget
Utredaren skall utreda och lämna förslag till lämplig
reglering i syfte att säkra leveranser av värmeenergi till
fjärrvärmekunder vid en obeståndssituation i ett
fjärrvärmeföretag. Utredaren skall närmare analysera
alternativa former för ett sådant kundskydd, exempelvis
leverantörens ställande av säkerhet, fondering av medel eller
obligatoriska försäkringslösningar. Om utredaren föreslår
åtgärder som kräver finansiering skall förslag till sådan
lämnas. Tilläggsuppdraget skall redovisas senast den 30 juni
2005.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)