Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Upphandlingsutredningen 2004 (2004:04), Dir. 2005:39
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2005-04-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 april 2005.
Sammanfattning av uppdraget
Efter regeringens bemyndigande den 7 april 2004 har en särskild
utredare tillkallats med uppdrag att lämna förslag till hur två
EG-direktiv skall genomföras i svensk rätt (dir. 2004:47),
nämligen Europaparlamentets och rådets direktiv (2004/18/EG) av
den 31 mars 2004 om samordning av förfaranden vid offentlig
upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster och
Europaparlamentets och rådets direktiv (2004/17/EG) av den
31 mars 2004 om samordning av förfaranden vid upphandling på
områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Utredningen
har antagit namnet Upphandlingsutredningen 2004 (Fi 2004:04).
Utredningen har den 15 mars 2005 avgivit ett delbetänkande
(SOU 2005:22, Nya upphandlingsregler). Ett slutbetänkande med
överväganden och eventuella förslag i fråga om konkurrenspräglad
dialog, elektroniska auktioner och dynamiska inköpssystem skall
redovisas senast den 1 juni 2005.
Den särskilde utredaren skall utöver vad som omfattas av direktiv
2004:47
· göra en översyn av vissa bestämmelser om överprövning i
7 kap. lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU),
· göra en allmän översyn av 6 kap. LOU och i det sammanhanget
analysera om ett fastställt värde för direktupphandling bör
införas och vid vilket värde direktupphandling i så fall
skall medges,
· göra en fördjupad analys av möjligheten att ställa
miljökrav eller sociala krav vid upphandlingen, och
· utreda om ILO:s konvention nr 94 är förenlig med de nya
EG-direktiven.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som är lämpliga.
Utredningstiden förlängs. Utredningen skall redovisa sitt uppdrag
senast den 13 januari 2006.
Bakgrund
Regeringen gav i bemyndigande den 7 april 2004 chefen för
Finansdepartementet i uppdrag att tillkalla en särskild utredare
med uppdrag att lämna förslag till hur två EG-direktiv om offentlig
upphandling skall genomföras i svensk rätt (dir. 2004:47). Det är
Europaparlamentets och rådets direktiv av den 31 mars 2004 om
samordning av förfaranden vid offentlig upphandling av
byggentreprenader, varor och tjänster (2004/18/EG) och
Europaparlamentets och rådets direktiv av den 31 mars 2004 om
samordning av förfaranden vid upphandling på områdena vatten,
energi, transporter och posttjänster (2004/17/EG). I ett
delbetänkande skulle utredningen lämna förslag till de
författningsändringar som är nödvändiga med anledning av de
obligatoriska delarna av EG-direktiven. Delbetänkandet har
redovisats den 15 mars 2005 (SOU 2005:22, Nya upphandlingsregler).
Övervägandena och eventuella förslag i fråga om de frivilliga
delarna av direktiven, som omfattar konkurrenspräglad dialog,
elektroniska auktioner och dynamiska inköpssystem, skall enligt
dir. 2004:47 redovisas i ett slutbetänkande senast den
1 juni 2005.
Utredaren skall enligt dir. 2004:47 även föreslå ändringar i
nuvarande 6 kap. LOU såvitt avser sådana bestämmelser som är
uppbyggda efter mönster av en regel över tröskelvärdena och där
denna direktivregel ändrats. Därutöver är utredaren fri att
lämna de förslag i övrigt som utredningsarbetet kan föranleda.
Behov av översyn av lagen om offentlig upphandling
Utöver förfarandedirektiven finns två EG-direktiv om rättsmedel
vid överträdelser av reglerna om offentlig upphandling och
upphandling inom försörjningssektorerna, direktiven 89/665/EG
respektive 92/13/EEG (rättsmedelsdirektiven)/n1/ . Dessa är för
närvarande föremål för översyn inom Europeiska kommissionen och
ett förslag kommer enligt kommissionen att överlämnas till rådet
i mitten av år 2005.
//n1// EG-direktivens fullständiga namn återges i en bilaga till
dir. 2004:47.//
De svenska bestämmelserna om rättsmedel vid offentlig upphandling
återfinns i 7 kap. LOU. I avvaktan på den översyn av EG:s
rättsmedelsdirektiv som inletts bör 7 kap. LOU inte bli föremål
för någon allmän översyn av Upphandlingsutredningen. Det finns
emellertid vissa bestämmelser i 7 kap. där en översyn framstår som
angelägen och som regeringen bedömer kan göras även i avvaktan på
de nya rättsmedelsdirektiven. Det gäller särskilt
överprövningsinstitutet, där nya bestämmelser infördes den
1 juli 2002. Dessa bestämmelser innebär att leverantören har en
frist om tio dagar att ansöka om överprövning av tilldelningsbeslutet
räknat från att upplysningar om beslutet lämnats, eller från det
en allmän förvaltningsdomstol upphävt ett tidigare fattat
interimistiskt beslut. Bestämmelserna, som har sin grund i det s.k.
Alcatel-målet/n2/, har medfört att antalet överprövningar av
upphandlingar ökat markant. Detta leder till att upphandlingar
försenas, vilket framför allt leder till ökade kostnader för
upphandlingsförfarandet. En försening kan även leda till indirekta
kostnader för att exempelvis tillfälligt lösa ett anskaffningsbehov.
Nämnden för offentlig upphandling, Statskontoret och
Ekonomistyrningsverket har var för sig i skrivelser framhållit att
regeringen bör överväga en översyn av vissa bestämmelser om
överprövning av tilldelningsbeslut enligt 7 kap. 1 § LOU.
//n2// Mål C-81/98 Alcatel Austria AG m.fl., REG 1999 s.I-7671//
Det är givetvis viktigt att upphandlingsprocessen är effektiv. En
översyn av bestämmelserna skall därför inriktas på att finna
möjligheter att förkorta tiden från det att ett
upphandlingsförfarande inleds till dess upphandlingen är avslutad.
Ett sätt att effektivisera upphandlingsförfarandet kan vara att
införa en preklusionsfrist, inom vilken tid talan får väckas. En
sådan frist kan bidra till en mindre utdragen domstolsprocess när
vissa frågor kan prövas i ett tidigt skede. En effektivisering av
processen får emellertid inte leda till att möjligheten att få en
fullgod prövning av upphandlingsförfarandet försämras.
Det har även framkommit att den s.k. tiodagarsfristen har lett
till problem vid tillämpningen (se t.ex. JO:s beslut 2003-09-03,
dnr 266-2003). Bestämmelsen om tiodagarsfristen har även kopplingar
till bestämmelsen i LOU om inhibition. Regeringsrätten har i en
dom meddelad den 4 februari 2005 (mål nr 5735-04) tagit ställning
i vissa frågor som rör tiodagarsregeln och även slagit fast vad en
interimistisk prövning bör innefatta. Det finns dock anledning att
analysera om det, efter den prövning som Regeringsrätten gjort,
finns behov av ändringar i reglerna om överprövning och inhibition.
När det gäller upphandlingar under tröskelvärdena och upphandlingar
av B-tjänster, som regleras i 6 kap. LOU, har krav framställts på
ett enklare och mer lättbegripligt regelverk för såväl upphandlande
enheter som leverantörer. Exempelvis vid upphandling av vårdtjänster
har det framkommit problem för landstingen när det gäller hur
vårdbehov skall tillgodoses med tillämpning av LOU, särskilt när
förfarandet drabbas av utdragna överprövningsprocesser. Dessutom
finns för landstingen och de enskilda patienterna ett särskilt
intresse av kontinuitet i den verksamhet som utförs på entreprenad,
bl.a. för att kunna etablera och vidmakthålla en god och långsiktig
relation till vårdgivaren. Från landstingen har framförts att
behovet av kontinuitet kan vara svårt att tillgodose med den
utformning som LOU har i dag. En allmän översyn i förenklande
syfte av bestämmelserna i 6 kap. behövs således. Översynen skall
även omfatta en anpassning till bestämmelserna om upphandling över
tröskelvärdena om detta i enlighet med tidigare direktiv inte
genomförts.
Uppdraget
Översyn av 7 kap. LOU
Utredaren skall göra en översyn av vissa bestämmelser som rör
överprövningsinstitutet i 7 kap. LOU. Syftet med översynen skall
ytterst vara att skapa ett effektivare upphandlingsförfarande.
Utredaren skall därvid analysera möjligheterna att införa en
preklusionsfrist under upphandlingsförfarandet.
EG-domstolen har uttalat/n3/ att artiklarna 1.3 och 2.1 b i direktiv
89/665 inte utgör hinder mot en nationell lagstiftning som innebär
att prövning av ett beslut av den upphandlande myndigheten måste
begäras inom en föreskriven tidsfrist. Inte heller hindrar
direktivet att alla oegentligheter under upphandlingsförfarandet
som åberopas till stöd för begäran om prövning måste åberopas inom
samma tidsfrist för att inte preklusion skall inträda. Till följd
av detta skall det därmed inte längre vara möjligt att ifrågasätta
ett sådant beslut eller att åberopa en sådan oegentlighet när
fristen löpt ut. En förutsättning för att införa en sådan
preklusionsfrist är att den ifrågavarande fristen är skälig, dvs.
rättssäkerheten skall tillgodoses genom att tidsfristen för
åberopande är skälig.
//n3// Mål C-470/99 Universale Bau and others, REG 2002 s. 11617,
mål C-327/00, Santex, REG 2003 s 1-1877, mål C-230/02 Grossmann
Air service, REG 2004, s. 00000//
Utredaren skall även analysera möjligheten att på annat sätt
effektivisera överprövningsinstitutet.
Översyn av 6 kap. LOU
Bestämmelserna som reglerar upphandling under tröskelvärdena, s.k.
B-tjänster och försvarsupphandlingar m.m. återfinns huvudsakligen
i 6 kap. LOU. Det handlar således om upphandlingar med både små och
stora värden. I Sverige utgör upphandlingar under tröskelvärdena
och upphandling av B-tjänster den sammanlagt största delen av
samtliga upphandlingar. Det är därför värdefullt för såväl
upphandlande enheter som leverantörer att regelverket är enkelt
och lättbegripligt.
Enligt dir. 2004:47 ingår i utredarens uppdrag att föreslå ändringar
i nuvarande 6 kap. LOU beträffande sådana bestämmelser som är
uppbyggda efter mönster av en regel över tröskelvärdena (t.ex.
bestämmelsen om prövning av anbud i 6 kap. 12 § LOU) och där
denna direktivregel ändrats.
Utredaren skall i det fortsatta arbetet göra en allmän översyn av
bestämmelserna i 6 kap. LOU i syfte att förenkla reglerna och, i
den utsträckning detta inte ingår i delbetänkandet, göra en
anpassning till bestämmelserna om upphandling över tröskelvärdena.
En fastställd gräns för direktupphandling
Enligt 6 kap. 2 § LOU får direktupphandling användas bl.a. om
upphandlingens värde är lågt. Upphandlingskommittén ansåg i
betänkandet Effektivare offentlig upphandling; För fortsatt
välfärd, trygghet och tillväxt (SOU 1999:139) att en värdegräns
borde införas som anger vad som skall avses med lågt värde och att
sju prisbasbelopp var ett lämpligt gränsvärde. Regeringen ansåg
(prop. 2001/02:142) att det är värdefullt med ett förtydligande i
lagtexten som anger exakt upp till vilket värde direktupphandling
medges. Regeringen ansåg att en rimlig gräns för direktupphandling
skulle vara fem prisbasbelopp. Riksdagen avslog emellertid
regeringens förslag om en fastställd gräns för direktupphandling
och ansåg att effekterna av en sådan gräns behövde analyseras
ytterligare. Enligt riksdagen borde därför nuvarande bestämmelser
om lågt värde behållas tills vidare (bet. 2001/02:FiU12, rskr.
2001/02:324). Regeringen gav i beslut den 9 september 2002
Statskontoret i uppdrag att göra en bedömning av vilka konsekvenser
ett förslag om en fastställd gräns för direktupphandling kunde
få för små företags villkor. Statskontoret har avgett rapporten En
fastställd gräns för direktupphandling - konsekvenser för små
företag (Rapport 2002:25).
Utredaren skall analysera om en fastställd gräns för
direktupphandling bör införas och, om så bedöms lämpligt, lämna
förslag till sådan gräns. Det kan röra sig om en eller flera
beloppsgränser beroende av vad det är som skall upphandlas. I
bedömningen bör ingå en analys av möjligheten för kommuner
och/eller landsting att samarbeta om administrativa stödfunktioner
utan föregående upphandling. Vid den bedömning som skall göras
skall slutsatserna i Statskontorets rapport (Rapport 2002:25) vägas
in. I det sammanhanget bör en fördjupad utvärdering av
Statskontorets redovisning av för- och nackdelar med
direktupphandling jämfört med anbudsupphandling göras för att på
ett bättre sätt belysa effekterna för småföretagen. Vid bedömningen
skall hänsyn även tas till den praxis som utvecklats när det gäller
att fastställa gränsen för direktupphandling.
Miljöhänsyn och sociala hänsyn vid offentlig upphandling
Enligt dir. 2004:47 ingår i utredarens uppdrag att särskilt beakta
den svenska ståndpunkten beträffande miljöhänsyn och sociala
hänsyn på så sätt att integrationen av sådana hänsyn väl
återspeglas i de av honom föreslagna ändringarna. Utöver de
analyser som legat till grund för förslagen i delbetänkandet
skall utredaren göra en fördjupad analys av möjligheten att
införa bestämmelser som innebär att den upphandlande enheten bör
ställa miljökrav eller sociala krav. I några länder finns redan
liknande krav angående miljöhänsyn. Vidare pågår i flera länder
arbete med att i lag eller annan författning införa bestämmelser
för att långtgående miljöhänsyn skall tas i samband med
upphandlingar. En jämförelse i dessa hänseenden med övriga länder
skall därför också göras.
ILO-konventionen
I dir. 2004:47 berörs ILO:s konventionen nr 94. Konventionen rör
arbetsklausuler i kontrakt där en offentlig myndighet är part.
Konventionens bestämmelser reglerar två olika förhållanden med
internationell anknytning, dels krav på villkor i enlighet med
kollektivavtal i förhållande till offentlig upphandling, dels
krav på skäliga arbetsvillkor.
I propositionen med anhållan om riksdagens yttrande angående
vissa av de beslut som fattats vid ILO:s allmänna konferens år
1949 (prop. 1950:188) behandlades frågan om Sverige skall
ratificera konventionen. I propositionen anfördes att
konventionen saknade intresse för Sveriges del, eftersom
konventionens villkor och bestämmelser regleras genom
kollektivavtal i Sverige. Därtill kom att konventionen innehöll
vissa formella föreskrifter som tedde sig främmande för svenska
förhållanden. Regeringen avstyrkte därför en ratifikation. Riksdagen
biföll propositionens förslag.
Under 1990-talet aktualiserades frågan om en svensk anslutning
till ILO:s konvention på nytt. ILO-kommittén uppdrog åt en
särskild utredare att granska Sveriges möjligheter att ratificera
konventionen mot bakgrund av gällande EG-rättslig reglering
beträffande offentlig upphandling. Utredaren redovisade
sitt uppdrag i maj 1996 och hänvisade därvid bland annat till
pågående diskussioner inom EU. Något förslag lämnades således
inte.
Utredaren skall nu utreda om ILO:s konvention nr 94 är förenlig
med de nya EG-direktiven.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som är lämpliga.
Utredaren är fri att lämna de förslag i övrigt som utredningsarbetet
kan föranleda.
Vad som sägs om samråd i dir. 2004:47 gäller även vid det fortsatta
arbetet.
Om förslagen påverkar kostnaderna eller intäkterna för staten,
kommuner, landsting, företag eller andra enskilda, skall en
beräkning av dessa konsekvenser redovisas i betänkandet. Om
förslagen innebär samhällsekonomiska konsekvenser i övrigt, skall
dessa redovisas. När det gäller kostnadsökningar och
intäktsminskningar för staten, kommuner eller landsting, skall en
finansiering föreslås.
Utredaren skall också, i förekommande fall, redovisa konsekvenser
av förslagen i enlighet med 15 § kommittéförordningen (1998:1474).
Till följd av det utvidgade uppdrag som nu lämnas förlängs
utredningstiden. Uppdraget skall redovisas senast den
13 januari 2006.
(Finansdepartementet)