Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Modernisering av kårobligatoriet, Dir. 2005:36
Departement: Utbildnings- och kulturdepartementet
Beslut: 2005-03-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över förordningen (1983:18) om
studerandekårer, nationer och studentföreningar vid
universitet och högskolor. Utredaren skall lämna de förslag
till författningsändringar som översynen kan ge anledning
till. Utgångspunkten för arbetet skall vara att modernisera och
anpassa utformningen av regelverket till den verksamhet som
i dag bedrivs i högskolan och till dagens studenter.
Kårobligatoriet i dag
Det s.k. kårobligatoriet innebär att studenter vid statliga
universitet och högskolor är skyldiga att tillhöra en
studerandekår, en nation eller annan studentförening.
Bestämmelser om kårobligatoriet finns i 4 kap. 4 §
högskolelagen (1992:1434) och i förordningen om
studerandekårer, nationer och studentföreningar vid
universitet och högskolor.
Enligt nämnda förordning skall studerandekårernas,
nationernas och studentföreningarnas ändamål vara att främja
medlemmarnas studier och vad som har sammanhang med
studierna. Vidare anges det i förordningen att om en
studerandekår har fattat beslut som uppenbart strider mot
studerandekårens ändamål får beslutet undanröjas av
högskolans styrelse. För en prövning krävs det att minst en
tiondel av kårens medlemmar eller minst 100 medlemmar begär
prövning inom tre veckor från den dag beslutet gavs till
känna.
Av förordningen framgår också att studerandekårer, nationer
och andra studentföreningar får ta ut avgifter av de studenter
som är medlemmar och besluta om avgiftens storlek. Under
vissa förhållanden har studenterna rätt till begränsat
medlemskap i en studerandekår. Detta gäller för bl.a.
studenter som endast tar del i fristående kurser som omfattar
studier för sammanlagt högst nio poäng per termin. Det gäller
också för studenter som tar del i utbildning vilken i huvudsak
anordnas på en ort som varken är högskoleorten eller orten
där kåren har sitt säte.
Behovet av en översyn
Kårobligatoriet har under många år fungerat som en grund för
studerandekårernas studentfackliga och studiesociala arbete.
Studerandekårerna organiserar val, utser representanter till
högskolans beslutande organ och bevakar utbildningens
kvalitet. Därigenom säkras det lagstadgade
studentinflytandet. På det studiesociala området arbetar
kårerna med att bl.a. främja studenternas boendemöjligheter,
delta i mottagning av nya studenter, bedriva restaurang- och
kaféverksamhet och organisera sociala aktiviteter vid sidan
om studierna. Vidare fyller nationerna i Uppsala och Lund en
viktig studiesocial funktion.
Under den senaste tioårsperioden har det skett stora
förändringar inom högskolan, som påverkar såväl
studenternas situation som kårernas verksamhet. Högskolan
har byggts ut, studentgruppen har blivit alltmer heterogen och
möjligheten att studera på distans har utökats genom bl.a.
universitets och högskolors samverkan via Sveriges
nätuniversitet. Regleringen av kårernas verksamhet och
ändamål har emellertid varit i stort sett oförändrad sedan
1983. Mot den bakgrunden behöver en översyn göras av
bestämmelserna om kårobligatoriet.
Bestämmelserna om kårernas ändamål behöver anpassas till
den förändrade högskolan och studentgruppen.
Studerandekårernas studentfackliga arbete har utvidgats
sedan nuvarande regelverk tillkom. Studenternas rätt till
inflytande över utbildningen vid universiteten och
högskolorna har också stärkts genom en reglering i
högskolelagen. Det utvidgade inflytandet har däremot inte
åtföljts av något förtydligande av kårernas mandat.
Möjligheterna att överklaga studerandekårernas beslut
behöver stärkas så att medlemmarnas möjlighet till kontroll
och inflytande vitaliseras. Gällande regelverk gör det svårt
att få beslut som kan anses strida mot studerandekårernas
ändamål prövade, något som framhållits från flera håll.
Stockholms studentkårers centralorganisation har i en
skrivelse till Utbildningsdepartementet (U2004/2773/UH)
föreslagit att enskilda studenter skall kunna överklaga en
studerandekårs beslut. Organisationen menar att förstärkta
möjligheter att få kårernas beslut överprövade skulle kunna
tydliggöra kårernas befogenheter och bidra till att stärka
kårernas demokratiska legitimitet bland medlemmarna.
I dag läser många studenter vid flera lärosäten, exempelvis
via Sveriges nätuniversitet, och kan inte självklart sägas
tillhöra en högskoleort mer än någon annan. Detta innebär att
en student kan vara skyldig att tillhöra flera studerandekårer
och således vara skyldig att betala mer än en kåravgift.
Vidare bedrivs en stor del av kurserna inom distansutbildning
på deltid. Mot denna bakgrund bör reglerna beträffande rätten
till begränsat medlemskap vid deltidsstudier och
distansstudier ses över.
Det obligatoriska medlemskapet i en nation eller en annan
studentförening gäller av historiska skäl bara vid
universiteten i Uppsala, Lund och Stockholm. Vid Uppsala
universitet finns det en möjlighet för studenter som inte
utnyttjar nationernas aktiviteter att välja att tillhöra en
nation utan verksamhet som inte tar ut någon avgift.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över förordningen om
studerandekårer, nationer och studentföreningar vid
universitet och högskolor. Utgångspunkten för arbetet skall
vara att modernisera och anpassa utformningen av regelverket
till den verksamhet som i dag bedrivs i högskolan och till
dagens studenter.
Utredaren skall särskilt se över och lämna förslag till hur
- studerandekårernas, nationernas och studentföreningarnas
ändamål kan förtydligas,
- möjligheterna till överprövning av studerandekårernas
beslut kan stärkas, och
- bestämmelserna om avgifter vid deltidsstudier och
distansstudier och vid medlemskap i flera studerandekårer
kan förändras på ett tillfredsställande sätt.
Utredaren skall dessutom överväga om möjligheten att
uppfylla kårobligatoriet genom medlemskap i en nation eller
en studentförening som inte bedriver någon verksamhet och
som inte tar ut någon medlemsavgift kan tydliggöras.
Utredaren skall vidare pröva om det finns anledning att stärka
möjligheterna till överprövning även av nationers och
studentföreningars beslut. Utredaren skall också utreda vilka
konsekvenser olika förslag får för studenterna,
studentinflytandet och studerandekårernas, nationernas och
studentföreningarnas studiesociala verksamhet.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar
som översynen kan ge anledning till. Utredaren får dock inte
föreslå författningsändringar på skatteområdet.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda
myndigheter och studentorganisationer m.m.
Uppdraget skall redovisas senast den 13 januari 2006.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)