Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av Medlingsinstitutet, Dir. 2005:29
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2005-03-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 mars 2005
Sammanfattning av uppdraget
En utredare ges i uppdrag att utvärdera Medlingsinstitutets
verksamhet under åren 2000-2004, givet ansvarsfördelningen
mellan staten och arbetsmarknadens parter, utifrån målet om
en lönebildning i samhällsekonomisk balans samt arbetsfred.
Utvärderingen skall utgå från en analys av dels hur
lönebildningen långsiktigt har fungerat från 1980-talet och
framåt, dels de krav som ställs på lönebildningen i Sverige
sedan början av 2000-talet. Analysen skall omfatta såväl
makroekonomiska förhållanden som förändringar i
förhandlingssystem och partsrelationer, t.ex. när det gäller
användningen av varsel om stridsåtgärder och medling samt
förekomsten av utbrutna arbetsmarknadskonflikter.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 mars 2006.
Bakgrund
Medlingsinstitutet inrättades den 1 juni 2000. Samtidigt
genomfördes vissa ändringar i lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet och sekretesslagen
(1980:100). Förändringarna syftade till att främja en
lönebildning i samhällsekonomisk balans som gör det möjligt
att kombinera höjda reallöner med låg arbetslöshet och
stabila priser.
I Sverige har arbetsmarknadens parter det huvudsakliga
ansvaret för att lönebildningen. Staten tillhandahåller ett
ramverk för lönebildningen genom lagstiftning om
stridsåtgärder och medling. Därtill har Riksbanken en särskilt
viktig roll i att hålla inflationen i linje med inflationsmålet
och därmed minska osäkerheten om framtida reallöner.
Lönebildningen i Sverige hade fram till mitten av 1990-talet
under flera decennier fungerat otillfredsställande ur såväl ett
samhällsperspektiv som den enskilde löntagarens synvinkel.
Kombinationen av ett bristfälligt samspel mellan olika
aktörer på arbetsmarknaden i avtalsförhandlingarna, ett svagt
institutionellt ramverk för lönebildningen och upprepade
stabiliseringspolitiska misslyckanden bidrog till att
samhällsintresset av en löneutveckling som på lång sikt
överensstämmer med produktivitetsutvecklingen och en låg
inflationstakt inte tillgodosågs.
Högre nominella löneökningar i Sverige än i vår omvärld
drev upp inflationen och urholkade reallönerna. Trots
nominella löneökningar på sammanlagt omkring 150 procent
steg de genomsnittliga reallönerna inte alls mellan 1980 och
1995. För att rädda konkurrenskraften och sysselsättningen
tvingades Sverige till devalveringar, som i sin tur drev upp
inflationstakten.
Genom reformer av den ekonomiska politiken kom
förutsättningarna för lönebildningen att förändras under
1990-talet. En väsentlig reform var införandet av ett fastlagt
inflationsmål som aviserades i början av 1993 efter det att
kronan släppts att flyta fritt hösten 1992. Riksbanken valde
själv utformningen av inflationsmålet som övergripande
inriktning för penningpolitiken. År 1999 gavs Riksbanken
ökad självständighet och den praxis om inflationsmålspolitik
som utvecklats fick formellt stöd i Riksbankslagen. En annan
central reform som bidragit till minskad osäkerhet är den
stramare statliga budgetprocessen med utgiftstak och
balanskrav för kommuner och landsting. Förutsättningarna
förändrades även i övrigt genom att omfattningen av svensk
import och export trendmässigt har fortsatt att öka och en
ökad omvandlingstakt i näringslivet.
Under samma period togs ett antal initiativ från såväl
arbetsmarknadens parter som regeringen för att förbättra
lönebildningen. Här kan exempelvis nämnas
Rehnbergkommissionen och stabiliseringsavtalet 1991-1992,
LO:s projekt Lön, inflation, sysselsättning och arbetslöshet
(LISA), Industriavtalet 1997, som omfattade ett
samarbetsavtal mellan parterna inom industrin och ett avtal
om förhandlingsordning, samt diskussionen mellan parterna
om en allians för tillväxt 1998. Vidare tillsattes 1997
Utredningen om ett förstärkt förlikningsmannainstitut. Med
utredningens betänkande som underlag föreslog regeringen i
proposition 1999/2000:32 Lönebildning för full sysselsättning
inrättandet av den nya myndigheten Medlingsinstitutet och
ett antal förändringar i regelverket på lönebildningsområdet.
Förslagen i propositionen genomfördes och sammanfattas nedan.
Inrättandet av Medlingsinstitutet och ändringar i regelverket
vid avtalsförhandlingar och konflikt
Medlingsinstitutet inrättades den 1 juni 2000 och gavs ett
vidare uppdrag än föregångaren Statens
förlikningsmannaexpedition. Medlingsinstitutets uppgift är
att medla i arbetstvister och verka för en väl fungerande
lönebildning. Målet för verksamheten är en lönebildning i
samhällsekonomisk balans samt arbetsfred. Verksamheten
regleras i förordning (2000:258) med instruktion för
Medlingsinstitutet samt i 46-49, 51-53 och 62 a §§ lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
I uppgiften att verka för en väl fungerande lönebildning ingår
att agera tidigt. Medlingsinstitutet skall bland annat kalla
parter till överläggningar eller på annat sätt informera sig
om kommande eller pågående avtalsförhandlingar samt samråda
med parterna om de samhällsekonomiska förutsättningarna
för förhandlingarna. Medlingsinstitutets analys- och
informationsarbete syftar också till att ge riksdagen och
regeringen ett underlag om utvecklingen på
lönebildningsområdet samt att informera allmänheten.
Medlingsinstitutet ansvarar för en årlig rapport om
lönebildningen medan Konjunkturinstitutet ansvarar för en
årlig rapport om de samhällsekonomiska förutsättningarna för
lönebildningen. Statistikansvaret för den officiella
lönestatistiken fördes över till Medlingsinstitutet från
Statistiska centralbyrån den 1 januari 2001.
När det gäller regelverket vid avtalsförhandling och konflikt
genomfördes den 1 juni 2000 vissa ändringar i lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet och
sekretesslagen (1980:100). Medlingsinstitutet gavs följande
befogenheter. Efter samtycke från parter som förhandlar om
kollektivavtal kan Medlingsinstitutet utse en eller flera
förhandlingsledare eller medlare. Om det finns risk för
stridsåtgärder eller om stridsåtgärder redan har påbörjats har
institutet rätt att utse medlare även utan parternas samtycke.
Detta gäller dock inte om parterna är bundna av ett avtal om
förhandlingsordning med regler om bl.a. medling som är
registrerat hos Medlingsinstitutet.
Varseltiden inför en förestående konflikt förlängdes från sju
dagar till sju arbetsdagar. Den part som underlåter att varsla
Medlingsinstitutet kan bli skyldig att betala en varselavgift
till staten om minst 30 000 kronor och högst 100 000 kronor.
Om det främjar en god lösning av tvisten får
Medlingsinstitutet på medlarens begäran besluta om att en
part skall skjuta upp varslade stridsåtgärder i högst 14 dagar.
Beslut om uppskjutande får meddelas en gång för varje
medlingsuppdrag. Den som vidtar en stridsåtgärd i strid mot
institutets beslut kan bli skyldig att betala en förhöjd
varselavgift till staten om minst 300 000 kronor och högst
1 000 000 kronor.
Syftet med förändringarna var att främja en lönebildning i
samhällsekonomisk balans som gör det möjligt att kombinera
höjda reallöner med låg arbetslöshet och stabila priser utan att
begränsa parternas möjligheter och ansvar för hur
avtalslösningar utformas.
Utvecklingen av arbetskraftskostnaderna och dess
konsekvenser för den samhällsekonomiska utvecklingen
lyftes fram tydligare genom förbättrad lönestatistik och mer
regelbundet genomförda analyser av hur lönebildningen
fungerar. Genom att informationen förbättrades på detta sätt
motverkas risken för att olika grupper på arbetsmarknaden i
konkurrens med varandra driver upp löneökningarna på ett
sätt som i slutändan skapar ett sämre utfall för alla.
Ansvarsfördelningen mellan arbetsmarknadens parter och
staten tydliggjordes. Arbetsmarknadens parter har
huvudansvaret för lönebildningen medan staten har ett
övergripande samhällsekonomiskt ansvar som går utöver det
ansvar som parterna har för lönebildningen. I detta
övergripande samhällsekonomiska ansvar ingår bland annat
att tillvarata alla samhällsmedborgares legitima intresse av en
väl fungerande lönebildning. Inga principiella förändringar i
ansvarsfördelningen mellan arbetsmarknadens parter och
staten genomfördes.
Fördelen med avtal för reglering av förhandlingsordningar
och vidtagande av stridsåtgärder framhölls. För de fall där
avtalslösningar inte kan nås förstärktes lagstiftningen genom
att vägen till konflikt gjordes trögare och genom att
tillhandahålla ett kraftfullare konfliktlösningssystem.
Utvärdering av Medlingsinstitutets verksamhet
Under 1990-talet fördes, som beskrivits ovan, en omfattande
diskussion om hur lönebildningen skulle kunna förbättras.
Det fanns en bred samsyn om behovet av en väl fungerande
lönebildning. Däremot rådde oenighet om vilka åtgärder som
borde vidtas. Farhågor fanns för att ändringar av regelverket
skulle leda till att staten genom statlig inkomstpolitik skulle
göra intrång på parternas ansvarsområde, alternativt att
ändringarna skulle bli så begränsade att de skulle bli
verkningslösa och inte leda till en bättre fungerande
lönebildning.
Inrättandet av Medlingsinstitutet och genomförandet av
ändringar i regelverket vid avtalsförhandlingar och konflikt
föregicks av noggranna överväganden av regeringen.
Regeringen angav också i propositionen 1999/2000:32
Lönebildning för full sysselsättning att Medlingsinstitutets
verksamhet borde utvärderas efter tre år. Därefter har
regeringen gjort bedömningen att utvärderingen bör
genomföras när Medlingsinstitutet hunnit vara verksamt
under två större avtalsrörelser, dvs. efter 2004 års
avtalsrörelse.
Eftersom ett brett utredningsarbete om spelreglerna för
lönebildningen genomfördes så sent som 1997-1998 finns
enligt regeringen för närvarande inte skäl att ånyo göra en
sådan översyn.
Uppdraget
En utredare ges i uppdrag att utvärdera Medlingsinstitutets
verksamhet under åren 2000-2004, givet den ovan beskrivna
ansvarsfördelningen mellan staten och arbetsmarknadens
parter, utifrån målet om en lönebildning i samhällsekonomisk
balans samt arbetsfred.
Utvärderingen skall utgå från en analys av dels hur
lönebildningen långsiktigt har fungerat från 1980-talet och
framåt utifrån ett arbetsrättsligt, nationalekonomiskt och
statsvetenskapligt perspektiv, dels de krav som ställs på
lönebildningen i Sverige sedan början av 2000-talet och en
bedömning av hur dessa kan komma att förändras. Analysen
skall omfatta såväl makroekonomiska förhållanden som
förändringar i förhandlingssystem och partsrelationer, t.ex.
när det gäller användningen av varsel om stridsåtgärder och
medling samt förekomsten av utbrutna
arbetsmarknadskonflikter.
Eftersom en exakt kvantitativ bedömning av effekterna av
Medlingsinstitutets insatser inte kan göras bör analysen till
övervägande del vara av kvalitativt problematiserande
karaktär.
I utvärderingen skall följande ingå:
- en beskrivning av Medlingsinstitutets verksamhet under
perioden, inklusive användningen av befogenheter som t.ex.
möjligheten att skjuta upp stridsåtgärder och att ta ut
varselavgift, samt en bedömning av verksamhetens effekter
på lönebildningen och arbetsmarknadens parters agerande,
- en bedömning av hur Medlingsinstitutets nya uppdrag att
verka för en väl fungerande lönebildning har påverkat
fullgörandet av det gamla uppdraget att medla i arbetstvister
och vice versa,
- en bedömning av hur Medlingsinstitutet i sin verksamhet
har agerat utifrån sina befogenheter och om det finns
anledning att göra justeringar i befogenheternas utformning,
- en bedömning av Medlingsinstitutets bidrag till en väl
fungerande arbetsmarkand i ljuset av de reformer som redan
hade kommit på plats under andra hälften av 1990-talet,
- en analys av svårigheter och möjligheter när det gäller att
tillvarata och upprätthålla samsynen på arbetsmarknaden om
den konkurrensutsatta sektorns lönenormerande roll, särskilt
Medlingsinstitutets uppgift i detta sammanhang,
- en bedömning av dels Medlingsinstitutets medlande roll i
syfte att undvika arbetsmarknadskonflikter, dels institutets
legitimitet hos parterna,
- en bedömning av Medlingsinstitutets möjligheter att inom
ramen för sin analys- och informationsverksamhet ge relevant
information till olika målgrupper som avtalsslutande parter,
riksdagen och regeringen samt allmänheten,
- en analys av hur möjligheten till registrering av avtal om
förhandlingsordning hos Medlingsinstitutet har hanterats av
arbetsmarknadens parter och en bedömning av vilka krav
som ställts på utformningen av avtal om förhandlingsordning
för att dessa skall registreras hos Medlingsinstitutet,
- en bedömning av Medlingsinstitutets insatser ur ett
jämställdhetsperspektiv utifrån uppdraget i instruktionen och
regleringsbrev,
- en analys av den eventuella konflikt som kan uppstå mellan
å ena sidan Medlingsinstitutets makroperspektiv i
verksamheten och å andra sidan arbetsgivares och
arbetstagares mikroperspektiv i samband med
lönebildningen, samt en bedömning av hur
Medlingsinstitutets möjlighet att agera påverkas av att
löneökningsutrymmet på flera områden inte anges i avtalen,
eller om Medlingsinstitutet har påverkat utvecklingen mot en
mer lokal lönebildning,
- en bedömning av hur Medlingsinstitutet hanterat
statistikansvaret för den officiella lönestatistiken samt hur
den tillgängliga lönestatistiken svarar mot det behov av
information som måste tillgodoses för att en väl fungerande
lönebildning skall underlättas, samt som underlag för
jämställdhetsanalyser och analyser av löner för ledande
befattningar,
- en bedömning av effekterna av Konjunkturinstitutets
rapport om de samhällsekonomiska förutsättningarna för
lönebildningen samt
- eventuella förslag till förändringar med anledning av
analyserna och bedömningarna enligt uppdraget.
Samråd
Utredaren skall under arbetet samråda med
Medlingsinstitutet, Institutet för arbetsmarknadspolitisk
utvärdering, Konjunkturinstitutet,
Jämställdhetsombudsmannen, Riksbanken, Ekonomiska rådet
samt arbetsmarknadens parter, såväl centralorganisationer
som avtalsslutande parter inom olika sektorer. Vidare skall
utredaren samråda med de företrädare för forskningen och
intressenter i övrigt, t.ex. användare av lönestatistiken,
som utredaren finner lämpligt.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 mars 2006.
(Näringsdepartementet)