Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Löpande uppföljning av systemet för kommunalekonomisk utjämning, Dir. 2005:26
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2005-03-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 mars 2005
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att löpande följa upp det
system för kommunalekonomisk utjämning som infördes den
1 januari 2005.
Sammanfattningsvis skall utredaren
· svara för en löpande uppföljning och utvärdering av
systemet och säkerställa behovet av dataunderlag för en
sådan uppföljning,
· följa upp förändringar i inkomstutjämningen och i
kostnadsutjämningens olika delar och skapa metoder för en
sådan uppföljning,
· löpande följa verksamhets- och kostnadsutvecklingen
i de kommunala verksamheterna,
· löpande följa förändringar i samhällsutvecklingen och
i de kommunala verksamheterna i de delar som har betydelse
för utjämningssystemet, samt
· följa behovet av uppdateringar av kostnadsutjämningens olika
delar och vid behov lämna förslag till uppdateringar.
Dessutom skall utredaren analysera om det finns strukturella
kostnadsskillnader som inte beaktas i utjämningssystemet.
Därvid bör analyser av löneutvecklingen i kommuner och
landsting och en översyn av den regionala indelningen för
byggkostnadsfaktorn prioriteras. Äldreomsorgsmodellen bör
följas upp bl.a. utifrån ett könsperspektiv. Hälso- och
sjukvårdsmodellen och andra delar av landstingens
ansvarsområde bör analyseras ytterligare.
Slutligen skall utredaren överväga och föreslå lämplig
organisatorisk lösning för en permanent uppföljning av
utjämningssystemet och inriktningen på det fortsatta arbetet
efter ett uppbyggnadsskede. I första hand skall prövas att
verksamheten läggs i befintlig myndighet.
Bakgrund
Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem infördes 1996
Ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem för kommuner
och landsting infördes den 1 januari 1996 (prop. 1995/96:64,
bet. 1995/96:FiU5, rskr. 1995/96:116). Systemet utformades
som två separata delsystem, ett för kommuner och ett för
landsting, men med likartad uppbyggnad. Den principiella
uppbyggnaden av systemet, som bestod av inkomstutjämning,
kostnadsutjämning, generellt statsbidrag och införanderegler,
gällde t.o.m. 2004, men vissa förändringar i systemet
genomfördes under dess fortlevnad.
Tidigare förändringar i 1996 års system
I tillämpningen av 1996 års kostnadsutjämning låg en
fortlöpande anpassning till förändringar av behovs- och
kostnadsstrukturen i de kommunala verksamheterna. Detta
skedde genom att kostnadsutjämningen uppdaterades årligen
när det gällde åldersstruktur och de viktigaste
behovsvariablerna inom skola, barnomsorg, äldreomsorg,
individ- och familjeomsorg samt hälso- och sjukvård. Övriga
faktorer uppdaterades med längre tidsintervall.
Beräkningarna av inkomstutjämningen gjordes årligen med
utgångspunkt från senaste fastställda taxeringsutfall.
Beräkningarna av inkomst- och kostnadsutjämningen
reglerades t.o.m. 2004 i förordningen (1995:1645) om
utjämningsbidrag och utjämningsavgift för kommuner och
landsting. Regeringen beslutade inför varje bidrags- och
avgiftsår om de förändringar som skulle göras i
beräkningarna för de olika verksamheter och kostnadsslag
som ingick i kostnadsutjämningen. Förändringarna avsåg
uppdateringar av kostnadsdata, befolkningens ålder och
sociala struktur m.m. Förordningen ersattes den 1 januari
2005 av förordningen (2004:881) om kommunalekonomisk
utjämning.
Systemet följdes upp och utvärderades av fyra kommittéer
under perioden 1995-2003. Förändringar i både kostnads-
och inkomstutjämningen genomfördes efter förslag från dessa
kommittéer. En del av förändringarna har haft karaktären av
uppdateringar av underlaget för kostnadsutjämningen.
Utifrån Kommunala utjämningsutredningens förslag (SOU
1998:151) genomfördes förändringar i delar av
kostnadsutjämningen och i införandereglerna från och med
den 1 januari 2000 (prop. 1998/99:89, bet. 1998/99:FiU25,
rskr. 1998/99:253).
Utjämningsdelegationens föreslagna förändringar (SOU
2000:127) i inkomstutjämningen och i delar av
kostnadsutjämningen infördes den 1 januari 2001 (prop.
1999/2000:115, bet. 2000/01:FiU9, rskr. 2000/01:26).
Förslag på ändringar i systemet lämnades också av
Expertgruppen för förenklad kommunal utjämning (SOU
2000:120). Dessa ledde inte till några lagstiftningsåtgärder,
men några av förslagen återfinns i Utjämningskommitténs
förslag (SOU 2003:88).
Ett förändrat kommunalt utjämningssystem 2005
Riksdagen fattade den 27 oktober 2004 beslut om ett nytt
system för kommunalekonomisk utjämning (prop.
2003/04:155, bet. 2004/05:FiU7, rskr. 2004/05:13). Det nya
systemet infördes den 1 januari 2005 och regleras i lagen
(2004:773) om kommunalekonomisk utjämning.
Den nya lagen bygger huvudsakligen på Utjämningskommitténs
förslag (SOU 2003:88). Målet med utjämningen, nämligen att ge
samtliga kommuner och landsting likvärdiga ekonomiska
förutsättningar att ge sina invånare service trots skillnader
i beskattningsbara inkomster och strukturella förutsättningar,
kvarstår oförändrat. Kostnadsutjämningen skall utjämna för
strukturella kostnadsskillnader, men däremot inte kompensera
för skillnader i servicenivå, kvalitet, avgiftssättning eller
effektivitet. Kostnadsutjämningen skall baseras på mätbara
och för kommuner och landsting opåverkbara faktorer som
mäter strukturella kostnadsskillnader.
Ett nytt system för inkomstutjämning införs som i huvudsak
innebär att staten finansierar utjämningen. Samtidigt
avvecklas det nuvarande generella statsbidraget och
utjämningsbidraget till kommuner och landsting. Kommuner
och landsting får i stället ett inkomstutjämningsbidrag som
beräknas utifrån skillnaden mellan deras beskattningsbara
inkomster och ett skatteutjämningsunderlag som för
kommuner motsvarar 115 procent och för landsting 110
procent av medelskattekraften i landet.
Kommuner och landsting vars beskattningsbara inkomster
överstiger dessa nivåer skall i stället betala en särskild
inkomstutjämningsavgift till staten. För bidragsberättigade
kommuner beräknas bidragen utifrån 95 procent av
medelskattesatsen i landet 2003 och för bidragsberättigade
landsting utifrån 90 procent av medelskattesatsen samma år.
För avgiftsskyldiga kommuner och landsting skall avgiften i
stället beräknas utifrån 85 procent av medelskattsatsen 2003.
Vid fastställandet av skattesatserna skall hänsyn även tas till
skatteväxlingar mellan kommuner och landsting till följd av
huvudmannaskapsförändringar i respektive län från och med
1991.
Nuvarande system för kostnadsutjämning mellan kommuner
och landsting bibehålls men vissa ändringar görs, främst att
kostnadsutjämningen för vatten och avlopp samt
kallortstillägg slopas.
Ett statligt finansierat strukturbidrag vid sidan av det
ordinarie utjämningssystemet införs. Strukturbidrag betalas ut
med ett belopp som motsvarar utfallet av vissa delar av 1996
års system för kostnadsutjämning samt den del av
bidragsminskningen till följd av de föreslagna förändringarna
som överstiger 0,56 procent av kommunens respektive 0,28
procent av landstingets uppräknade skatteunderlag.
Särskilda införandebidrag tillämpas för åren 2005-2010.
Genom införandebidrag begränsas den årliga negativa
bidragsförändringen under perioden.
Vidare införs regleringsavgifter och regleringsbidrag dels för
ekonomiska regleringar mellan staten och kommunsektorn,
dels för att kunna upprätthålla de fastställda
utjämningsnivåerna i inkomstutjämningen.
Behov av löpande uppföljning
Flertalet kommittéer som utrett utjämningssystemet har
föreslagit att systemet bör följas upp löpande. De föreslagna
formerna för denna uppföljning har dock varierat. Uppgiften
har hittills ingått i de tidsbegränsade kommittéernas uppdrag.
Därför finns det i dag inte någon permanent organisation för
en löpande uppföljning. En informell arbetsgrupp, med
tjänstemän från Regeringskansliet, Statistiska centralbyrån
och de två kommunförbunden, har främst ägnat sig åt
underlaget i de delar av kostnadsutjämningen som årligen
uppdateras. Denna arbetsgrupp bör bibehållas med nuvarande
uppgifter.
Utjämningskommitténs erfarenheter är att uppdateringen av
olika delar av kostnadsutjämningen i många fall leder till
stora omfördelningar mellan kommuner respektive landsting.
En förklaring till de stora omfördelningarna är att vissa delar
av underlaget är gammalt och att ingen uppdatering gjorts
sedan systemet infördes. När ett nytt underlag tas fram kan
uppdateringen innebära att förändringar som pågått under
loppet av flera år slår igenom fullt ut vid ett enda tillfälle.
Enligt kommitténs uppfattning bör uppdateringar, även av det
underlag som inte sker årligen i nuvarande system, göras
oftare än som hittills skett. Om systemet följs upp
kontinuerligt, förbättras enligt kommittén förutsättningarna
för att göra uppdateringar när sådana behövs och vid lämpliga
tillfällen (SOU 2003:88 s. 302 f.).
Regeringen redovisar i propositionen Ändringar i det
kommunala utjämningssystemet den bedömningen att
utjämningssystemet kontinuerligt bör följas upp och
utvärderas och att en permanent organisation med denna
uppgift bör tillskapas. I propositionen redovisas även vilka
uppgifter en sådan organisation bör ha. I
uppföljningsorganisations uppdrag bör enligt regeringen ingå
att analysera om det finns strukturella kostnadsskillnader som
inte beaktas i utjämningssystemet (prop. 2003/04:155 s.
61-63).
Utjämningskommittén konstaterade att det finns regionala
löneskillnader mellan kommuner respektive landsting, men
gjorde bedömningen att dessa inte skall beaktas i
kostnadsutjämningen, bl.a. med motiveringen att kostnaderna
går att påverka och att högre lönekostnader i
tillväxtregionerna kan vara av övergående natur. I fråga om
dessa skillnader framhöll en rad remissinstanser, bl.a.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet, att det
för närvarande saknas tillräcklig kunskap för att ta ställning
till i vilken utsträckning som nuvarande löneskillnader kan
förklaras av strukturen på arbetsmarknaden eller konjunkturen
eller har andra orsaker. Regeringen instämde i detta men
framhöll att det samtidigt är principiellt viktigt att en
eventuell kompensation för höga löner, i likhet med övriga delar
av kostnadsutjämningen, skall utgå från opåverkbara strukturella
faktorer. Löneutvecklingen i kommuner och landsting bör därför
bli föremål för fortsatt utredning i syfte att fastställa om och
i så fall hur stor del av skillnader i lönenivåer som kan anses
vara strukturellt betingade (a. prop.).
Vidare bör enligt vad regeringen anger i propositionen
byggkostnadsfaktorn analyseras ytterligare. Även
utvecklingen av kommunernas VA-kostnader bör bli föremål
för fortsatt uppföljning. Äldreomsorgsmodellen bör följas
upp utifrån ett könsperspektiv där framtagna analyser skall
belysa om män och kvinnor med samma ålder, civilstånd och
ohälsa har skilda vårdbehov.
Finansutskottet har, i likhet med regeringen, framfört att det
är angeläget att utveckla en löpande uppföljning och
utvärdering av systemet. En sådan permanent organisation
skulle, enligt utskottets mening, försäkra en regelbunden
utvärdering och sammanställning av relevant information om
den kommunala verksamhetens resultat och utveckling.
Därför förutsätter utskottet att regeringen snarast återkommer
till frågan om i vilken form en fortsatt uppföljning av det nya
systemet bör ske. Finansutskottet förutsätter också att
analyserna, utöver de delar som särskilt anges i
propositionen, dessutom kommer att omfatta övriga
delmodeller i kostnadsutjämningen, inklusive hälso- och
sjukvårdsmodellen där enligt utskottet strukturella aspekter
på sjukvårdskostnaderna i Gotlands län särskilt bör
uppmärksammas. Utskottet utgår från att även andra delar av
kostnadsstrukturen inom landstingens ansvarsområde,
exempelvis psykiatrin och missbrukarvården, noggrant
kommer att analyseras (2004/05:FiU7 s. 35 f.).
Uppdraget
En särskild utredare får i uppgift att löpande följa upp
systemet för kommunalekonomisk utjämning.
Utredaren skall svara för den löpande uppföljningen och
utvärderingen av systemet och säkerställa behovet av
dataunderlag för en sådan uppföljning. Utredaren skall följa
upp förändringar i inkomstutjämningen och i
kostnadsutjämningens olika delar och skapa metoder för
uppföljningen.
Utredaren skall löpande följa verksamhets- och
kostnadsutvecklingen i de kommunala verksamheterna och
redovisa en utvärdering och sammanställning av relevant
information om den kommunala verksamhetens resultat och
utveckling. I uppdraget ingår att jämföra utfallet i
kostnadsutjämningen med de faktiska kostnaderna.
Utredaren skall löpande följa förändringar i
samhällsutvecklingen och de kommunala verksamheterna i
de delar som har betydelse för utjämningssystemet.
Utredaren skall följa behovet av uppdateringar av
kostnadsutjämningens olika delar samt, vid behov lämna
förslag till uppdateringar och se till att det tas fram underlag
för uppdateringarna.
Utredaren skall analysera om det finns strukturella
kostnadsskillnader som inte beaktas i utjämningssystemet.
Utredaren bör därvid prioritera analyser av löneutvecklingen i
kommuner och landsting i syfte att fastställa om och i så fall
hur stor del av skillnader i lönenivåer som kan anses vara
strukturellt betingade. Om skillnaderna i lönenivåer är
strukturellt betingade, skall förslag lämnas på hur dessa
skillnader kan beaktas i utjämningssystemet på ett för
enskilda kommuner och landsting opåverkbart sätt.
Vidare bör den regionala indelningen för
byggkostnadsfaktorn analyseras ytterligare och utvecklingen
av kommunernas VA-kostnader bör bli föremål för fortsatt
uppföljning. Äldreomsorgsmodellen bör följas upp utifrån ett
könsperspektiv, där framtagna analyser skall belysa om män
och kvinnor med samma ålder, civilstånd och ohälsa har
skilda vårdbehov. Även hälso- och sjukvårdsmodellen bör
uppmärksammas och då särskilt sjukvårdskostnaderna i
Gotlands län. Även andra delar av kostnadsstrukturen inom
landstingens ansvarsområde, exempelvis psykiatrin och
missbrukarvården, bör analyseras ytterligare.
Om utredaren lämnar förslag till sådana förändringar i
utjämningssystemet som föranleder ändringar i lagen
(2004:773) om kommunalekonomisk utjämning eller i
förordningen (2004:881) om kommunalekonomisk utjämning
skall även förslag till författningstext ingå.
Utredaren skall överväga och föreslå lämplig organisatorisk
lösning för en permanent uppföljning av utjämningssystemet
och inriktningen på det fortsatta arbetet efter ett
uppbyggnadsskede. I första hand skall prövas att
verksamheten läggs i befintlig myndighet.
Utredaren skall biträdas av en eller flera referensgrupper,
med god insikt i kommunala och kommunalekonomiska
förhållanden.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultaten av sitt arbete till
regeringen årligen senast den 15 september 2005, 2006 och
2007. Utredaren skall senast i samband med redovisningen i
september 2006 redovisa förslag om framtida organisatorisk
lösning för uppföljningen och den fortsatta inriktningen av
uppföljningsarbetet. Det står utredaren fritt att redovisa
delresultat av sitt arbete under arbetets gång. Resultat från
analyserna av skillnader i lönekostnader och byggkostnader
skall redovisas senast den 1 november 2006.
(Finansdepartementet)