Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om finska språket i Stockholms- och Mälardalsregionen (Ju 2004:01), Dir. 2005:23
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2005-02-24
Beslut vid regeringssammanträde den 24 februari 2005
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Den särskilda utredare som har i uppdrag att analysera om det
finns förutsättningar att utvidga lagstiftningen om rätt att
använda finska hos förvaltningsmyndigheter och domstolar
till att gälla även i ett område inom Stockholms- och
Mälardalsregionen, skall också analysera om det finns
förutsättningar att utvidga lagstiftningen om rätt att använda
samiska hos förvaltningsmyndigheter och domstolar till att
gälla även inom det sydsamiska området.
Om utredaren bedömer att det finns förutsättningar att
utvidga förvaltningsområdet för samiska skall utredaren
- lämna förslag till lagstiftningsåtgärder som föranleds av de
överväganden som görs,
redovisa ekonomiska, administrativa och andra konsekvenser
av förslagen samt förslag till finansiering.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 22 januari 2004
tillkallade statsrådet Sahlin en särskild utredare med uppdrag
att analysera om det finns förutsättningar att utvidga
lagstiftningen om rätt att använda finska i kontakt med
förvaltningsmyndigheter och domstolar till att även gälla i
Stockholms- och Mälardalsregionen (dir. 2004:6). Enligt
direktiven skall utredaren redovisa sitt arbete senast den
1 mars 2005.
Behovet av tilläggsuppdrag
Lagen (1999:1175) om rätt att använda samiska hos
förvaltningsmyndigheter och domstolar (språklagen)
tillämpas hos kommuner samt statliga, regionala och lokala
förvaltningsmyndigheter med ett geografiskt
verksamhetsområde som helt eller delvis omfattar
förvaltningsområdet för samiska. Med förvaltningsområdet
för samiska avses Arjeplogs, Gällivare, Jokkmokks och
Kiruna kommuner.
Frågan om en utvidgning av förvaltningsområdet för samiska
har behandlats i olika sammanhang. Bland annat har
Europarådets expertkommitté om tillämpningen av den
europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk, i sin
uppföljning av hur Sverige har genomfört sina
konventionsåtaganden på området, noterat att sydsamiskan
har sin traditionella hemvist huvudsakligen utanför det
nuvarande samiska förvaltningsområdet. I uppföljningen
konstateras också att sydsamiskan är mycket hotad och att
särskilda åtgärder krävs för att skydda och främja detta språk.
Länsstyrelsen i Norrbottens län har på regeringens uppdrag
redovisat konsekvenserna av en utvidgning av det samiska
förvaltningsområdet till det sydsamiska området. Med det
sydsamiska området avses de södra delarna av det
traditionella samiska språkområdet som omfattar delar av
Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Dalarnas län.
Länsstyrelsens rapport visar att ett utökat förvaltningsområde
skulle öka den geografiska basen för den samiska
språkdomänen och ha stor betydelse i de områden där det
finns ett starkt lokalt engagemang för den sydsamiska
språkvarieteten och kulturen. Med utgångspunkt i
länsstyrelsens rapport finner regeringen att det finns behov av
att utreda om det finns förutsättningar för en utvidgning av
förvaltningsområdet för det samiska språket till att täcka även
det sydsamiska området. Dessutom framgår av sametingets
antagna handlingsprogram för det samiska språket att
språklagen bör omfatta även det sydsamiska området.
Uppdraget
Utredaren skall analysera om det finns förutsättningar att
utvidga lagstiftningen om rätt att använda samiska hos
förvaltningsmyndigheter och domstolar till att gälla även
inom det sydsamiska området.
Analysen skall omfatta en bedömning av intresset och
behovet hos enskilda samer av en sådan utvidgad lagstiftning
eller andra åtgärder. I denna bedömning skall unga och äldre
samers intresse, behov och förutsättningar beaktas och
redovisas särskilt. Även jämställdhetsaspekter skall belysas i
sammanhanget, vilket bland annat innebär att bedöma om det
finns skillnader i intresse, behov och förutsättningar mellan
kvinnor och män samt mellan flickor och pojkar.
Analysen skall även omfatta en bedömning av kommunala
och statliga förvaltningsmyndigheters samt domstolars
möjligheter och beredskap, på kort och lång sikt, att hantera
en utvidgad lagstiftning om rätt för enskilda att använda
samiska vid kontakter med myndigheten eller domstolen,
samt kommunernas möjligheter och beredskap att erbjuda
förskoleverksamhet och äldreomsorg helt eller delvis på
samiska.
Analysen skall också omfatta en bedömning av hur ett
utvidgat förvaltningsområde för samiska bör avgränsas. Ett
utvidgat förvaltningsområde bör så långt som möjligt vara
sammanhängande.
Utifrån analysen skall utredaren redovisa sin samlade
bedömning av förutsättningarna för en utvidgad lagstiftning
eller andra åtgärder.
Utredaren skall även lämna förslag till lagstiftningsåtgärder
som föranleds av de överväganden som görs. I detta sammanhang
bör det övervägas om den nuvarande lagstiftningen direkt kan
göras tillämplig på ett utvidgat förvaltningsområde för samiska
eller om det behövs en ny motsvarande lagstiftning.
Utredaren skall i arbetet ha kontakt med berörda kommuner,
landsting, domstolar och statliga myndigheter. Utredaren
skall även ge företrädare för den samiska minoriteten
möjlighet att framföra sina synpunkter.
För arbetet gäller i övrigt de krav på kostnadsberäkningar och
konsekvensbeskrivningar som har angetts i de ursprungliga
direktiven (dir. 2004:6).
Förlängd tid för uppdraget
Utredningstiden förlängs. Uppdraget skall redovisas senast
den 31 december 2005. Ett delbetänkande i de delar som
gäller finska språket i Stockholms- och Mälardalsregionen
skall redovisas senast den 1 juni 2005.
(Justitiedepartementet)